https://gateway.trip.ir/api/

بام قشم کجاست

به روز رسانی: 02 بهمن ، 1402 راهنمای سفر

بام قشم کجاست

بسیاری از مسافران قشم را به‌خاطر مراکز خرید و قیمت به‌صرفه‌ کالاهایش می‌شناسند. چه بی‌انصافی بزرگی! قشم با آن زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی‌اش میراثی است که زمین برای ما ایرانی‌ها به جا گذاشته. در این مقاله، می‌خواهیم به بام قشم یا بام سلخ برویم؛ جایی که اسرار و شگفتی‌های زیادی انتظارمان را می‌کشد. پس برای سفری خیالی به بام جزیره قشم همراهمان شوید.

بام قشم چیست؟

می‌پرسید چرا باید زمان کمتری را در هتل‌های لوکس و مراکز خرید ارزان‌قیمت گذراند و به‌جای آن در این کویر ساحلی اتراق کرد؟ بیایید ببینیم.

هرچه از شکوه و زیبایی خیره‌کننده بام قشم بگوییم، کم گفته‌ایم؛ بخشی از ژئوپارک قشم که به دره مجسمه‌ها و جنگل‌های حرا مشرف است و تحت حمایت یونسکو قرار دارد. اما اشتباه نکنید! این‌جا فقط یک منطقۀ حفاظت‌شده نیست؛‌ بام جزیره قشم کلاس درسی است برای یاد گرفتن همزیستی با طبیعت و افزایش آگاهی درباره اهمیت حفاظت از محیط زیست.

تصور کنید شب شده. آسمان پرستاره و بی‌نظیر سواحل شمالی خلیج فارس بالای سرتان مثل مخمل خودنمایی می‌کند. این‌جا بام قشم است که بخشی از گنجینه طبیعی ایران به شمار می‌رود و طی میلیون‌ها سال شکل گرفته است. این منطقۀ طبیعی‌ حاصل تلاش‌های دائمی زمین و دریا برای خلق شاهکارهایی بی‌نظیر است. این منطقه نه‌تنها به خاطر زیبایی‌های بصری‌اش شهرت دارد، بلکه به دلیل تنوع زیستی و اکوسیستم‌های منحصربه‌فردش هم معروف است. در بام قشم می‌توانید شاهد معجزه ترکیب ساحل و کویر باشید؛ جایی که دو اکوسیستم متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند و منظره‌ای خیره‌کننده را خلق می‌کنند.

هنگامی که پا به این بخش از جزیره می‌گذارید، با مجموعه‌ای از تپه‌های شنی و صخره‌های مرجانی مواجه می‌شوید که هر کدام داستانی از دوران‌های گوناگون زمین‌شناسی را روایت می‌کنند. این ترکیب خارق‌العاده از زیبایی‌های طبیعی، فرصتی استثنایی برای کاوشگران طبیعت و علاقه‌مندان به زمین‌شناسی فراهم می‌آورد.

بام قشم کجاست

عکسی از بام قشم

 تاریخچه بام قشم

تاریخ بام قشم سلخ حکایتی از گذشته‌ای دور و رازآلود است که ریشه‌هایش در دل زمان فرورفته‌اند. این منطقه که قدمت آن به دو میلیون سال پیش بازمی‌گردد، نه‌تنها شاهد تغییرات جغرافیایی چشمگیر بوده، بلکه خانه انواع موجودات زنده، از نئاندرتال‌ها و انسان‌های نخستین تا دوران مدرن بوده است.

شواهد و یافته‌های باستان‌شناسی، حضور و زندگی انسان‌ها از عصر آهن تاکنون را در این منطقه تایید می‌کنند. پیدا شدن ظروف سفالین با قدمتی دیرینه که به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردند، روایتگر تاریخ غنی و پیچیده‌ای هستند که در دل این خاک نهفته است.

در دل پارینه سنگی بام قشم و ژئوپارک آب‌انباری وجود دارد که گواهی است بر دانش و مهارت بشر در استفاده از منابع طبیعی. این آب‌انبار که برای ذخیره آب باران ساخته شده، حالا بیشتر اوقات خشک است؛ اما با این ‌حال یادآور روزگارانی است که در آن زندگی می‌جوشید.

ویژگی های بام قشم

بافت متنوع و خیره‌کننده زمین در این ناحیه، از صخره‌های سخت و سنگی گرفته تا دشت‌های شنی و ماسه‌سنگی، زمین‌شناسان و طبیعت‌دوستان را به وجد می‌آورد. خاک سیلت و مارن، بافت منحصربه‌فردی را برای دامنه‌های بام قشم به وجود آورده. از طرفی با نزدیک شدن به ارتفاعات، خاک نرم و آهکی احساسی متفاوت از لمس زمین را به شما می‌دهد. در بخش‌هایی از منطقه پوشش گیاهی متراکم است و در بخش‌هایی دیگر هیچ گیاهی دیده نمی‌شود. می‌بینید؟ منظره‌ای از تضادها و هماهنگی‌های طبیعی پیش چشم‌تان به نمایش گذاشته شده.

از هرچه بگذریم، از جنوب و آب‌وهوای گیرایش نمی‌توان گذشت. تابستان گرم و سوزان قشم باعث می‌شود ترجیح دهید زمان بیشتری را در اقامتگاه خود بگذرانید، در عوض هوای خنک و مطبوع فصل‌های سرد برای طبیعت‌گردی و کاوش در زیبایی‌های بام قشم ایده‌آل است.

می‌خواهید طولانی‌ترین نمک‌آرایی طبیعی جهان را ببینید؟  غار نمکدان قشم در نزدیکی شماست. این غار با ساختارهای نمکی طبیعی‌اش اعجاب‌انگیز و منحصربه‌فرد است و به عنوان یکی از شگفتی‌های طبیعی منطقه شناخته می‌شود.

حیات وحش قشم هم تنوع بی‌نظیری دارد و جاذبه‌ای دیگر برای علاقه‌مندان به طبیعت و حیوانات است. سواحل قشم خانه گونه‌های مختلف آبزی و دوزیست است؛ در حالی که در داخل جزیره می‌توانید انواع خزندگان و پستانداران را ببینید. یکی از گونه‌های منحصربه‌فرد حیات وحش این منطقه، غزال ایرانی است که دیدن آن هیچ‌وقت خالی از لطف نیست. به قول حضرت سعدی:

عاقبت سر به بیابان بنهد چون سعدی / هر که در سر هوس چون تو غزالی دارد

بام قشم کجاست؟

بام قشم سلخ در قسمت غربی جزیره قشم واقع شده؛ جایی بین روستاهای طبل و سلخ و نزدیک به جنگل‌های حرا. این منطقه با فرودگاه قشم حدود ۲۴ کیلومتر، با اسکله ذاکری تقریباً ۷۵ کیلومتر و با بندر لافت حدود ۳۷ کیلومتر فاصله دارد. اگر در برنامه سفر به قشم خود با اتومبیل شخصی یا تور گردشگری همراه شوید، می‌توانید از این پدیده طبیعی دیدن کنید.

برای رسیدن به بام قشم از مرکز جزیره، می‌توانید از جاده‌هایی که با تابلوهای راهنما مشخص شده‌اند استفاده کنید. خبر خوب این‌که اگر با خودرو شخصی به جزیره سفر نکرده‌اید، امکان اجاره خودرو هم وجود دارد. برای رسیدن به بام از مرکز جزیره باید حدود ۱۳ دقیقه رانندگی کنید و از روستاهای دهخدا، سهیلی و هفت رنگو بگذرید. پس از رسیدن به روستای طبل، مسیر خود را به سمت روستای سلخ ادامه دهید و از آنجا حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به بام برسید.

موقعیت جغرافیایی بام قشم روی نقشه گوگل

جاهای دیدنی اطراف بام قشم

هنگام تماشای این جاذبه دیدنی جزیره قشم، می‌توانید تماشای مکان‌های زیر را هم در برنامه سفر خود بگنجانید. دراین‌صورت می‌توانید بیشترین جاهای دیدنی قشم را با یک‌بار سفر به این جزیره بکر تماشا کنید:

  • دره ستارگان
  • جنگل حرا
  • دره چاهکوه
  • غار نمکی
  • غار خربس
  • دره تندیس‌ها
  • بام سهیلی
  • و ...

هتل های اطراف بام قشم

اگر اهل کمپ کردن نیستید و می‌خواهید در هتل یا اقامتگاه مستقر شوید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به خانه‌های محلی و بومگردی‌های روستاهای نزدیک بام بزنید و زندگی در بافت قدیمی جزیره را هم تجربه کنید. این بومگردی‌ها امکانات قابل قبولی برای اسکان مسافران دارند و خاطره‌ای متفاوت از سفرهای قبلی را برای شما رقم می‌زنند.

نام اقامتگاه نوع فاصله تا بام قشم
اقامتگاه بوم‌گردی پیر حرا بوم‌گردی 10 کیلومتر
اقامتگاه بوم‌گردی ناخدا امینی بوم‌گردی 11 کیلومتر
اقامتگاه بوم‌گردی باغ آیین‌های زینت بوم‌گردی 16 کیلومتر
اقامتگاه بوم‌گردی پرویز بوم‌گردی 17 کیلومتر
 جدول هتل‌های اطراف بام قشم

بهترین زمان سفر به بام قشم

بهترین زمان برای رفتن به بام قشم، اواسط پاییز تا اوایل بهار است. در این فصل‌ها، هوا در جزیره قشم خنک و مطبوع است و می‌توانید بدون نگرانی از گرمای هوا نهایت لذت را سفرتان ببرید.

اگر با تور برای بازدید از بام قشم سفر می‌کنید، تورلیدر زمان مناسب برای بازدید را تعیین خواهد کرد. اما در صورتی که خودتان به صورت مستقل سفر می‌کنید، بهتر است زمان‌هایی را برای بازدید انتخاب کنید که نور خورشید خیلی شدید نباشد. صبح‌های زود و عصرها بهترین زمان‌ها برای بازدید هستند. توجه داشته باشید که در بام قشم امکانات رفاهی و اقامتی محدود است؛ به‌همین‌دلیل ماندن در بام قشم در شب توصیه نمی‌شود. پس قبل از تاریک شدن هوا باید به محل اقامت خود در روستاها یا شهر قشم بازگردید.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز هنگام بازدید از بام قشم

قبل از سفر به این نکته دقت کنید که در این منطقه تجهیزات رفاهی خاصی وجود ندارد. پس بسیار مهم است که وسایل و تجهیزات ضروری را تهیه کنید. بیایید ببینیم برای بازدید از بام قشم به چه تجهیزات و وسایلی نیاز دارید:

  • لباس خنک: به دلیل آب و هوای گرم و آفتابی قشم، لباس‌های خنک و راحت برای حفظ آسایش ضروری هستند.
  • عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر: برای محافظت از چشم‌ها و پوست سر در برابر تابش مستقیم آفتاب این دو را حتما همراه داشته باشید.
  • خوراکی خشک و غذاهای کنسرو شده: به دلیل نبود رستوران یا فروشگاه‌های مواد خوراکی، داشتن خوراکی خشک و غذاهای ساده و آماده مصرف ضروری است.
  • آب معدنی و آبمیوه: حفظ آب بدن در آب و هوای گرم بسیار مهم است، پس مقدار کافی آب یا نوشیدنی‌های خنک داشته باشید.
  • کرم ضدآفتاب: برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی ناشی از تابش مستقیم آفتاب حتما قبل از عزیمت ضدآفتاب بزنید.
  • کفش مناسب راه‌رفتن در شن: راحتی و ایمنی موقع پیاده‌روی حرف اول را می‌زند. برای این‌که راحت باشید و آسیب نبینید، حتما کفش مخصوص بپوشید.
  • یک دست لباس اضافه: ممکن است به لباس اضافه نیاز پیدا کنید. حتما لباس دیگری به جز آن‌چه می‌پوشید با خود ببرید تا خیال‌تان راحت باشد.
  • زیر‌انداز: برای استراحت و نشستن در طبیعت (به ویژه اگر قصد دارید مدت زمان طولانی‌تری را در بام قشم سپری کنید) زیرانداز لازم‌تان می‌شود.

بام قشم سهیلی کجاست؟

پارک سهیلی تقریباً ۱۳٫۷ کیلومتر (۲۲ دقیقه) با بام قشم فاصله دارد و در ارتفاعات روستای سهیلی واقع شده است. این پارک با چشم‌اندازهای زیبا از ساحل و جنگل‌های حرا، مکانی عالی برای گذراندن اوقات فراغت و تماشای طلوع و غروب خورشید است. بام سهیلی قشم که در سال ۱۲۹۷ خورشیدی تأسیس شده، چهار هزار مترمربع مساحت دارد و در مرتفع‌ترین بخش روستا قرار گرفته است. اگرچه این پارک بام اصلی قشم نیست، اما موقعیت منحصربه‌فرد و مناظر دیدنی زیادی دارد که آن را در لیست دیدنی‌های جزیره قرار می‌دهد. 

سفر به جواهر پنهان قشم در بام سلخ

بام قشم، با تاریخچه غنی، زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده و اکوسیستم‌های منحصربه‌فردش، نه تنها به خاطر کاوش و ساختن خاطرات فراموش‌نشدنی، بلکه به‌عنوان مکانی برای آموزش و الهام گرفتن از طبیعت شناخته می‌شود. این مطلب دعوت‌نامه‌ای بود برای کشف بهتر همزیستی با طبیعت و اهمیت جنوب و درک حفاظت از زمینی که در آن زندگی می‌کنیم. در سفر بعدی خود به قشم، لحظه‌ای را برای بازدید از بام سلخ از دست ندهید و خود را غرق در جلوه‌های زیبایی و عظمت طبیعت کنید. این تجربه نه‌تنها دیدگاه‌تان را نسبت به این جزیره زیبا تغییر می‌دهد، بلکه به شما یادآوری می‌کند که هر گوشه از این سیاره ماجراها و داستان‌هایی دارد که منتظر کشف شدن هستند.

اگر برای تماشای این منطقه از جزیره زیبای قشم و سایر دیدنی‌های این جزیره مشتاق شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برنامه سفر خود را با خرید بلیط ارزان قشم تکمیل کنید. دراین‌صورت، علاوه‌بر سفری اقتصادی، آسایش و راحتی را نیز به خود هدیه داده‌اید. فقط یادتان نرود که پس از بازدید از این بام در قشم حتما دیده‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

1. آیا بام سهیلی همان بام قشم است؟

خیر؛ بام اصلی قشم، بام سلخ است که در قسمت غربی جزیره قرار دارد.

2. بام قشم کجاست؟

بام سلخ قشم منطقه‌ای شامل تپه‌های شنی و صخره‌هایی مرجانی است که آسمان زیبا و سنگواره‌هایی تاریخی را نمایش می‌دهد. برای رفتن به بام قشم آدرس روستاهای طبل و سلخ و جنگل‌های حرا را پیش بگیرید.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

QRcode
برای دانلود اسکن کنید
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc