https://gateway.trip.ir/api/

باغ شاهزاده ماهان؛ سرسبز در دل کویر کرمان

به روز رسانی: 22 مرداد ، 1403 جاذبه های گردشگری

باغ شاهزاده ماهان

آیا تابه‌حال باغ شاهزاده ماهان را از نزدیک دیده‌اید؟ فقط کسانی که دیداری واقعی با باغ دلگشای شاهزاده را داشته‌اند، می‌توانند حضور این قطعه بهشتی را در دل کویری خشک و سوزان باور کنند. باغ شاهزاده یکی از دیدنی‌های مهم شهر ماهان است که با کرمان فاصله چندان زیادی ندارد. بهترین تفریح در این باغ این است که گوشه‌ای بنشینید و از تماشای مناظر دلکش آن و شنیدن صدای آب روان حظ کامل را ببرید. البته اگر اهل تاریخ باشید، این عمارت باشکوه روایت‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. حالا همین جا بمانید تا با هم گشتی رویایی در باغ شازده ماهان داشته باشیم.

باغ شازده ماهان کجاست؟

باغ شازده ماهان کرمان (Shahzadeh Mahan Historical Garden) یکی از معروف‌ترین باغ‌های ایرانی است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو مثل الماس می‌درخشد. این باغ زیبا و دلنواز از یادگاری‌های ارزشمند دوره قاجار است. ازهمین‌رو، می‌توانید سبک متفاوتی از معماری را در گوشه‌وکنار این عمارت به نظاره بنشینید. باغ شازده در 2 کیلومتری شهر ماهان و در فاصله بسیار کمی از شهر کرمان قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی باغ شاهزاده ماهان روی نقشه گوگل

شاهزاده ماهان کیست؟

شازده ماهان کیست؟ این سوال مشترک بین تمام کسانی است که برای اولین‌بار در باغ شکوهمند و زیبای شازده ماهان قدم می‌گذارند. قدمت باغ شاهزاده ماهان به دوره قاجار برمی‌گردد. ایده ساخت قطعه‌ای بهشتی در دل کویر کرمان نخستین‌بار به سر محمدحسن‌خان، سردار ایروانی و حاکم وقت کرمان، زد. اما از آنجایی که مرگ خبر نمی‌کند، عمر این سردار به دیدن عمارت بهشتی‌اش قد نداد.

بعد از او عبدالحمید میرزا ناصرالدوله، نوه دختری ناصرالدین‌شاه، بر تخت فرمانروایی کرمان تکیه زد و تصمیم گرفت پروژۀ نیمه‌تمام محمدحسن‌خان را به اتمام برساند. البته او هم نظیر فرمانروای قبلی ناکام از این دنیا رفت و موفق نشد لذت عیش و خوشگذرانی در این باغ زیبا را تجربه کند. شازده ماهان در واقع همان عبدالحمید میرزا ناصرالدوله بود که 11 سال از عمر خود را صرف ساخت و تکمیل باغ شاهزاده کرمان کرد.

تاریخچه باغ شاهزاده ماهان

باغ ایرانی شاهزاده ماهان شاهکاری تاریخی متعلق به سال 1276 خورشیدی است. همان‌طور که گفتیم بانی اولیه این بنا محمدحسن‌خان، حاکم کرمان، بود که با مرگ او میرزا ناصرالدوله پروژه نیمه‌تمام او را به پایان برد.

از روایت‌های جالبی که درباره تاریخ این عمارت نقل می‌شود، سخت‌گیری‌ها و حسایت‌های بیش‌ازاندازه میرزا ناصرالدوله در باب ساخت این بنا بوده است. این سرسخت‌بودن تا جایی ادامه داشته که معمار باغ با شنیدن خبر مرگ میرزا ناصرالدوله از فرط خوشحالی تغار گچ را به دیوار می‌کوبد و راه فرار را درپیش می‌گیرد.

اگر در بازدیدتان از باغ شاهزاده ماهان ظرافت و هوشمندی به خرج دهید، می‌توانید شاهد جای خالی تزئینات و کاشی‌‌کاری‌های هنرمندانه در بخش‌های از این بنا باشید. دلیل این فقدان همان نصف‌ونیمه‌ رهاکردن کار توسط معمار است.

معجزه باغ شاهزاده؛ سرسبزی کویری

اعجاز بزرگ باغ شازده همین سرسبزی آن در برهوت خشک و سوزان کرمان است. البته این موضوع تا زمانی اعجاب‌آمیز است که ندانید سرسبزی و طراوت این باغ را آب جوشیده از دل کوه‌های همین کویر به ارمغان می‌آورد. بله درست شنیدید؛ آب باغ شازده از قنات و رودخانه‌های جاری‌شده از کوه‌های اطراف تامین می‌شود.

معماری باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان عقیقی زیبا در دل کویر است که توسط انبوهی از درختان بلندقامت محاصره می‌شود. با رسیدن به نزدیکی‌های ماهان سرسبزی درختان سربه‌فلک‌کشیده این عمارت هم خودش را نشان می‌دهد.

ورود به فضای دل‌انگیز باغ از سردری مزین‌شده به کاشی‌های زیبا آغاز می‌شود. در بالای این سردر طبقه‌ای با اتاق‌های متعدد دیده می‌شود که به زندگی و پذیرایی مهمانان اختصاص دارد. از سردر باغ شازده ماهان که عبور کنید، زیبایی 12 حوضچه پلکانی در قلب عمارت شما را متحیر و شگفت‌زده خواهد کرد. در این حوضچه‌ها آبی روان جاری است که سرچشمه آن به ارتفاعات جوپار می‌رسد. در دو طرف این حوضچه‌ها هم ردیفی بی‌انتها از درختان سرسبز و بلندقامت جا خوش کرده‌اند.

در انتهای باغ شازده بالاخانه یا کوشک قرار دارد که در گذشته سکونتگاه اصلی صاحب باغ بوده است. در پشت کوشک نیز باغی کوچک و سرسبز با درختان میوه دیده می‌شود که ظاهرا در گذشته به اهالی ساکن در باغ اختصاص داشته است.

از مصالح استفاده‌شده در ساخت باغ شازده ماهان می‌توان به سنگ، آجر، کاشی و اندود کاهگل اشاره کرد. بد نیست بدانید که این عمارت از بهترین نوع باغ‌های شیب‌دار به شمار می‌رود. ویژگی برجسته این نوع باغ‌ها نمایش باشکوه و پلکانی آب در ابعاد افقی و عمودی است. باغ شاهزاده ماهان مساحتی بالغ بر 5/5 هکتار دارد که 487 مترمربع آن به فضای داخلی عمارت (کوشک) اختصاص دارد.

باغ شاهزاده ماهان کرمانشاه

معماری باغ شازده ماهان

بخش های مختلف عمارت شازده ماهان

باغ شازده ماهان یک عمارت ساده با چند فواره آب نیست. در این عمارت زیبا بخش‌های زیادی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ما با شکوهمندترین و باصفاترین چهره از باغ‌های ایرانی ملاقات کنیم. در ادامه سری به بخش‌های متنوع این عمارت خواهیم زد.

بالاخانه

بالاخانه یا شاه‌نشین قلب باغ شازده را تشکیل می‌دهد. بالاخانه عمارتی دوطبقه است که در انتهای باغ قرار دارد و در گذشته محل اصلی سکونت و استراحت صاحب باغ بوده است. درحال‌حاضر اداره فرهنگ و هنر این عمارت باشکوه را به رستورانی مجلل و زیبا تبدیل کرده تا گردشگران داخلی و خارجی بتوانند لذت واقعی حضور در باغ شازده را تجربه کنند.

حیاط و سیستم آبیاری

طراحی شیب‌دار باغ شازده فرآیند آبیاری این عمارت را سهولت بخشیده است. در این باغ آب از کوهپایه جاری می‌شود و تمام حوضچه‌ها و درختان موجود در آن را سیراب می‌کند. در نهایت هم به مسیر خود ادامه می‌دهد تا به مقصد نهایی‌اش یعنی روستای تیگران برسد.

پلکان

گشت‌وگذار در حیاط وسیع و طبقاتی باغ شازده تنها از طریق پلکانی برای آن تعبیه شده است، امکان‌پذیر خواهد بود. هرطبقه از این باغ دلگشا حدود 1 متر ارتفاع دارد که برای عبورکردن از آن‌ها و رسیدن به شاه‌نشین باید از پلکان‌های بی‌شمار آن بالا بروید.

حوض و فواره های باغ

باغ‌های ایرانی قدیم بدون حوض انگار چیزی کم دارند. به عبارتی حوض و فواره از نمادهای اصلی معماری قدیم محسوب می‌شوند. باغ شاهزاده ماهان 3 حوض با ابعاد مختلف دارد که بزرگ‌ترین آن مقابل شاه‌نشین و کوچکترینش بعد از ورودی سردر جا خوش کرده‌اند. حوضی دایره‌ای شکل هم در این باغ وجود دارد که برای تماشای آن باید به نقطه قبل از ورودی سردر بروید.

بخش های مختلف عمارت شازده ماهان

تصویری از باغ شاهزاده ماهان

باغ خلوت

به باغ پشتی عمارت باغ خلوت می‌گویند. همان‌طور که از نام این بخش پیداست، باغی خصوصی متعلق به اهالی ساکن در عمارت بوده است. در فضای سرسبز این باغ انبوه بی‌شماری از درختان میوه به چشم می‌خورد.

سردرخانه

سردرخانه همان جایی است که گردشگران را به فضای داخلی باغ راه می‌دهد. اگر مقابل این سردر زیبا و کاشی‌کار‌ی‌شده بایستید، می‌توانید تصویری مجلل و باشکوه از عمارت سفیدرنگ باغ شازده را از دوردست مشاهده کنید.

برج مراقبت

در عمارت باشکوه شازده ماهان بخشی هم به سکونت محافظ یا نگهبان آن اختصاص داشته است که به آن برج مراقبت یا خانه زعیم‌باشی می‌گفته‌اند. این قسمت در پشت بالاخانه و در بالای ساختمان حمام قرار دارد.

شماره تلفن و آدرس باغ شازده ماهان در استان کرمان

باغ شازده در 6 کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران قرار دارد. برای دسترسی به این جاذبه باید راهی استان کرمان شوید. گفتنی است که باغ شازده ماهان تلفن هم دارد. بنابراین برای داشتن اقامتی خاطره‌انگیز و راحت می‌توانید قبل از حضور در این مجموعه با آن تماس حاصل فرمایید.

  • شماره تماس: 03433772103

عکس هوایی باغ شاهزاده ماهان

فاصله کرمان تا باغ شازده ماهان و مسیر دسترسی

مسافت بین کرمان تا ماهان 37 کیلومتر است که پیمودن آن چیزی حدود 30 دقیقه زمان می‌برد. برای دسترسی به باغ شازده وارد جاده کرمان شوید و به سمت بم حرکت کنید. 6 کیلومتر مانده به شهر ماهان می‌توانید منظره باشکوه باغ را از دور ببینید.

هزینه و ساعت بازدید باغ شازده ماهان

 باغ شاهزاده ماهان در تمام ایام سال به‌جز روزهای عزا و سوگواری میزبان گردشگران خواهد بود. هزینه ورود به این باغ برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است. ناگفته نماند که این هزینه شامل رستوران یا اسب‌سواری در این مجموعه نمی‌شود.

  • ساعت کاری باغ شاهزاده ماهان: همه‌روزه از ساعت 8 صبح تا 10 شب

امکانات رفاهی باغ شازده ماهان کرمان

در باغ تاریخی شاهزاده ماهان امکانات رفاهی فراوانی برای رقم‌زدن حالی خوب و بانشاط برای گردشگران مهیا شده است. ما در ادامه اشاره کوتاهی به خدمات تفریحی و رفاهی این مجموعه تاریخی خواهیم داشت.

رستوران سنتی زعیم باشی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، رستوران باغ شازده ماهان، شاه‌نشین این عمارت بوده که اکنون به رستورانی مجلل و زیبا تغییر کاربری داده است. در فضای دل‌انگیز این رستوران می‌توانید به جای بزرگان این عمارت تکیه بزنید و طعم ناب غذاهای محلی را زیر دندان مزه کنید.

اقامتگاه باغ شازده ماهان

اگر هوس کردید شب را در باغ شازده ماهان به صبح برسانید، نگران اقامت خود نباشید. در این باغ بخشی به مهمانسرا یا اقامتگاه اختصاص دارد که از مهمانان با پکیجی کامل از امکانات رفاهی پذیرایی می‌کند.

فروشگاه صنایع دستی

بازدید از غرفه‌های صنایع دستی موجود در باغ شازده هم فال است و هم تماشا؛ با بازدید از این غرفه‌ها هم می‌توانید با دنیای پرزرق‌وبرق صنایع دستی و سوغات کرمان آشنا شوید و هم برای عزیزان‌تان یک یا چند یادگاری خریداری کنید.

اسب سواری در محوطه اطراف باغ

برای اینکه تجربه‌ای نزدیک به درباریان قاجاری را از اقامت در باغ شازده داشته باشید، توصیه می‌کنیم لذت اسب‌سواری در محوطه اطراف این باغ را امتحان کنید. در این مجموعه اقامتی امکان اسب‌سواری برای علاقه‌مندان به این رشته فراهم شده است.

آب و هوای ماهان و بهترین زمان تماشای باغ شاهزاده

بهترین زمان برای تماشای چهره سرسبز و باصفای باغ شازده ماهان فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل بسیاری از گردشگران برای فرار از گرمای طاقت‌فرسا و کشنده به فضای دل‌انگیز و بانشاط این باغ پناه می‌برند.

البته باغ شاهزاده ماهان در پاییز هم جلوه‌ای رنگارنگ پیدا می‌کند که دیدن آن خالی از لطف نیست. زمستان‌های این عمارت نیز برای کسانی که عاشق برف و سرما هستند، جذابیت زیادی به همراه دارد. با‌این‌تفاسیر باغ شازده ماهان را می‌توان به عنوان مقصدی چهارفصل با 4 جلوه زیبا و دیدنی معرفی کرد. در آخر توصیه می‌کنیم بازدیدتان از این باغ را در ساعات اولیه روز انجام دهید تا گرفتار شلوغی یا گرمی هوا نشوید.

باغ شاهزاده ماهان کرمان

عکسی از باغ شاهزاده ماهان

جاذبه های گردشگری کرمان اطراف باغ شاهزاده ماهان

عیش حضور در باغ شازده ماهان را با بازدید از جاذبه‌های دیدنی موجود در اطراف این عمارت کامل کنید. از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمان اطراف باغ شازده ماهان می‌توان به فهرستی از موارد زیر اشاره کرد:

  • مقبره و موزه شاه نعمت‌الله ولی: نزدیک‌ترین جاذبه به باغ شازده ماهان است. این بنای قدیمی آرامگاه شاه نعمت الله ولی و آثار ارزشمند این عارف بزرگ را شامل می‌شود.
  • موزه زرتشتیان: تنها موزه مردم‌شناسی جامعه زرتشتیان است که قدمت آن به دوره پهلوی بازمی‌گردد.
  • باغ موزه هرندی: بنایی تاریخی متعلق به دوره قاجار است که در آن ترکیبی از معماری ایرانی و فرانسوی مشاهده می‌شود.
  • آبشار جوپار: آبشاری زیبا و خروشان در ضلع جنوبی شهرستان ماهان و در دل دامنه‌های شمالی رشته‌کوه جوپار است.
  • عمارت شتر گلو ماهان: نوعی سازه آبی سنتی نزدیک به آرامگاه شاه نعمت الله ولی است که از آن تنها چند خرابه به‌جامانده است.
  • باغ فتح آباد: از باغ‌های معروف کرمان؛ باغ فتح آباد با 14 هکتار مساحت، دو عمارت بزرگ و تاریخی را در خود جای داده است.
  • یخدان لنگر: یخچالی طبیعی در شرق روستای لنگر است. قدمت این سازه به 300 سال قبل می‌رسد.

بهترین هتل های اطراف باغ شاهزاده ماهان کرمان

اگر به دنبال اقامتی راحت در شهر ماهان هستید، باید بگوییم هتل‌های زیادی در اطراف باغ شازده قرار دارند که اقامت در آن‌ها دسترسی شما به جاذبه‌های مهم این شهر را آسان می‌کند. از بهترین هتل های کرمان در اطراف این باغ‌عمارت عبارتند از:

  • هتل سنتی متولی باشی
  • هتل جهانگردی ماهان
  • هتل بوم گردی گدین
  • اقامتگاه بومگردی روشن‌دون

باغ شاهزاده ماهان کرمان؛ بهشت گمشده کویر

از داستان شاهزاده ماهان و قصر باشکوه آن در دل کویر برایتان گفتیم. اگرچه بازدید از این جاذبه برای عاشقان تاریخ شوق فراوانی دارد؛ اما حتی اگر علاقمند به بناهای تاریخی هم نباشید، لذت قدم‌زدن در میان درختان سرسبز باغ شاهزاده ماهان و تنفس هوای پاک آن لذتبخش است.

فراموش نکنید که بهار و تابستان فصل مناسبی برای گشت‌وگذار در این عمارت است؛ اما باغ شازده ماهان در زمستان و پاییز هم با چهره‌ای جذاب به استقبال گردشگران می‌رود. پس برای سفر به این استان کویری فرصت را از دست ندهید و با رزرو بلیط هواپیما کرمان سفر در زمان را به خود هدیه دهید.

سوالات متداول:

1. باغ شازده ماهان در کجاست؟

این باغ از جاذبه‌های مهم استان کرمان است که در 6 کیلومتری شهر ماهان قرار دارد.

2. باغ شاهزاده ماهان متعلق به کیست؟

این باغ به میرزا ناصرالدوله، حاکم کرمان و نوه دختری ناصرالدین‌شاه، تعلق دارد.

بخش نظرات

قنبری 20 بهمن 1400

درود به شما.خواستم بپرسم تعداد پله های ورودی باغ چند تاست؟

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc