https://gateway.trip.ir/api/

سوغات سریلانکا چیست؟

به روز رسانی: 09 مرداد ، 1403 دانستنی های سفر

سوغات سریلانکا

بدون خرید سوغات سریلانکا عیش سفر به این کشور بهشتی کامل نمی‌شود. طبیعت بکر و تاریخ و فرهنگ بسیار غنی که سریلانکا دارد، هر گردشگری را برای سفر به این سرزمین رویایی وسوسه می‌کند. مسلما خرید سوغاتی های سریلانکا می‌تواند لحظات لذت‌بخش و تکرارنشدنی حضور در این کشور را برای همیشه در ذهن گردشگران ماندگار کند. پس اگر قرار است به زودی مهمان مناظر بکر و جاذبه‌های دیدنی این کشور شوید، تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

ساری و سارونگ؛ لباس سنتی سریلانکا

لباس‌های سنتی سریلانکا اولین معرفی ما از سوغات ارزشمند این کشور خواهد بود. در گویش و فرهنگ سریلانکا لباس‌های سنتی زنان «ساری» و لباس سنتی مردان «سارونگ» نام دارد. ساری همان پارچه‌های حریر دوخته‌نشده‌ای است که به روش‌های گوناگونی دور بدن پیچیده می‌شود. احتمالا رنگ‌های گوناگون این مدل لباس سنتی را در سینمای هندوستان زیاد دیده باشید. سارونگ نیز شلواری سنتی است که نه تنها مردان، بلکه زنان نیز از مشتریان همیشگی آن هستند.

کلمبو پایتخت سریلانکا مهد فروش لباس‌های سنتی این منطقه است. بنابراین اگر قصد خرید لباس سریلانکا را دارید، می‌توانید با گشت‌وگذار در فروشگاه‌های رنگارنگ کلمبو طرح مورد پسندتان را خریداری کنید.ساری و سارونگ از سوغات معروف سریلانکا

عکسی از ساری سریلانکا

سنگ های قیمتی و زیورآلات سریلانکا

بخش اعظمی از شهرت سریلانکا مرهون سنگ‌های قیمتی و گرانبهایی است که در این کشور یافت می‌شود. وجود معادن سنگ‌های گرانبها در شهرهای این کشور سبب خلق سوغات ارزشمند دیگری همچون جواهرات زینتی و سنگ‌های قیمتی شده است. زمرد، الماس، مروارید، سفیر و یاقوت از جمله ارزشمندترین این سنگ‌ها هستند که هنرمندان سریلانکایی با بهره‌گیری از آن‌ها جواهرات بسیار زیبا و باشکوهی را روانه بازار می‌کنند.

چانه‌زنی هنگام خرید سنگ‌ها یا جواهرات یک اصل فراموش‌نشدنی و مهم است. به‌این‌ترتیب، اگر قصد داشتید جواهرات قیمتی را به عنوان سوغات سریلانکا خریداری کنید، بهتر است با شنیدن قیمت دست به جیب نشوید و در گرفتن تخفیف همه هنرتان را برای فروشنده رو کنید.

سنگ های قیمتی و زیورآلات از  سوغاتی های سریلانکا

تصویری از سنگ‌های قیمتی و زیورآلات سریلانکا

پارچه های دستبافت؛ محبوبترین سوغاتی سریلانکا

زنان توانمند سریلانکایی با تولید پارچه‌های دستبافت تنوعی دیگر به سوغات ارزشمند این کشور بخشیده‌اند. این پارچه‌ها که عموما جنسی ابریشمی یا پنبه‌ای دارند، با دستگاهی به نام هندلوم (Hand Loom) تولید می‌شوند. معروف‌ترین لباس سریلانکا (ساری و سارونگ)، روسری‌های لونی، پارچه‌های کتانی، پارچه‌های هندسی‌شکل ترمه‌ای و دستمال سفره‌های مستطیلی‌شکل، ثمره استفاده از همین دستگاه سنتی هستند.

پارچه های دستبافت از محبوبترین سوغاتی سریلانکا

عکسی از پارچه‌های دستبافت

باتیک؛ از دیگر لباس های سریلانکا

غیر از لباس سنتی سریلانکا که در قالب ساری و سارونگ تولید می‌شود، یک نوع لباس محلی دیگر هم وجود دارد که به آن باتیک می‌گویند. این نوع لباس همان پارچه‌های ساده و تک‌رنگی است که با پیاده‌سازی تکنیک‌های رنگرزی، تبدیل به لباسی با طرح‌های گوناگون و رنگارنگ می‌شود. به عبارتی باتیک همان هنر نقاشی روی پارچه است که علاوه بر لباس، در تولید آویزهای دیواری هم کاربرد دارد.

عکسی از باتیک سریلانکا

چای؛ معروفترین سوغات کشور سریلانکا

اصلی‌ترین سوغات سریلانکا چای خوش‌طعم وخوش‌رایحه آن است که به عنوان چای سیلان شناخته می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نقطه اشتراک ما ایرانی‌ها با مردم سریلانکا همین معجون سیاهی است که بخش اعظمی از زندگی‌مان را تشکیل می‌دهد. علاقه وافر مردم سریلانکا به چای سبب شده تا این کشور رتبه بزرگ‌ترین تولیدکننده چای در جهان را از آن خود کند.

چای سیاه سیلان معروف‌ترین چای سریلانکاست که از برگ گیاهی با نام کاملیا سیننسیس به دست می‌آید. این گیاه در ارتفاعات مرکزی سریلانکا در حجم بسیار وسیعی کشت می‌شود. سریلانکا در ارائه طعم‌های متنوع دیگر چایی هم دستی بر آتش دارد که از آن میان می‌توان به چای سبز، چای سفید، چای اولانگ، چای نعناع، چای شکلات و چای هلو اشاره کرد.

یادتان باشد که سفر به سریلانکا بدون خرید حداقل یک بسته چای سیلان چیزی کم دارد. از مشهورترین برندهایی که در عرصه فروش چای سیلان فعالیت دارند هم می‌توان به دیلما، ارل گری و مک‌وودز اشاره کرد.

چای بهترین سوغات سریلانکا

عکسی از چای سریلانکا

مجسمه های چوبی؛ از صنایع دستی سریلانکا

اگر می‌دانید سریلانکا کجاست، حتما این را هم می‌دانید که صنایع دستی چوبی نیز از جمله یادگاری‌های جالب و نوستالژی این کشور به حساب می‌آیند. این محصولات چوبی در طرح‌ها و اشکال گوناگون با رنگ‌بندی‌های متنوع ساخته می‌شوند. جاکلیدی، دیوارکوب و مجسمه حیواناتی همچون فیل، طاووس و گربه و مجسمه بودا از معروف‌ترین و پرطرفدارترین سوغات سریلانکا در عرصه محصولات چوبی است.

از میان سوغات سریلانکا مجسمه فیل بودا محبوبیت خاصی میان مردم محلی و حتی گردشگران دارد. این مجسمه که ترکیبی نمادین از یک فیل و بوداست، آرمان‌هایی از جنس صلح و وفاداری را برای مردم تداعی می‌کند. به عبارتی این مجسمه را می‌توان نمادی از فرهنگ، اندیشه و باور مذهبی مردم سریلانکا قلمداد کرد.

خوب است بدانید که فروشگاه‌های زنجیره‌ای لاکسا معتبرترین و بهترین منبع برای خرید محصولات چوبی سریلانکا هستند. این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تمامی شهرهای سریلانکا شعبه دارند. بنابراین مهمان هر شهری از این کشور جزیره‌ای که باشید، می‌توانید با مراجعه به شعب این فروشگاه زیباترین محصولات چوبی را خریداری کنید.

مجسمه های چوبی از صنایع دستی سریلانکا

عکسی از مجسمه‌های چوبی سریلانکا

سنگ ماه؛ سوغات معنوی سریلانکا

سنگ ماه (Moon Stone) نماد اعتقادات و باورهای مذهبی مردم کشور سریلانکاست. اگر به معابد و زیارتگاه‌های این کشور وارد شوید، اولین تصویری که مقابل چشمانتان نقش می‌بندد، همین سنگ قیمتی ماه است. وجود حکاکی‌های مذهبی گوناگون روی مون استون آن را به عنصری ثابت در قسمت دروازه‌های ورودی معابد و حتی پارک‌ها تبدیل کرده است.

از آنجایی که این سنگ قیمتی ارزش معنوی بسیار بالایی میان مردم دارد، از آن حکاکی‌های کوچکی روی چوب یا آهک در سایزهای کوچک تولید می‌کنند. گردشگران می‌توانند این حکاکی‌ها را به عنوان سوغات سریلانکا خریداری کنند. مردم محلی نیز از آن به عنوان ابزاری برای زیارتگاه‌های شخصی یا خانگی خود استفاده می‌کنند.

سنگ ماه سوغات معنوی سریلانکا

تصویری از سنگ ماه

محصولات آیورودا؛ مواد آرایشی و بهداشتی ارگانیک

صنعت آرایشی و بهداشتی سریلانکا نیز آزادی عملی بیشتری برای خرید سوغاتی این کشور در اختیارتان گذاشته است. آیورودا یک سیستم درمانی اصیل در طب سنتی سریلانکاست که از آن در فرمولاسیون بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می‌کنند. محصولات تولیدشده با این سیستم ضمن داشتن ترکیبات کاملا گیاهی و پرفایده، خاصیت آرام‌کنندگی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند. روغن‌های ماساژ، شامپوهای ضدشوره، کرم دست، ماسک صورت و شامپو سر و بدن از جمله معروفترین سوغات سریلانکا در صنعت آیورودا هستند.

راکشا؛ ماسک های سنتی سریلانکا

ماسک‌ها راکشا هم می‌توانند گزینه خوبی برای خرید سوغاتی سریلانکا باشند. این ماسک‌ها که روزگاری پای ثابت تمام مراسم و آیین‌های سنتی و مذهبی مردم سریلانکا بوده‌اند، حالا به ابزاری تزئینی در هر خانه تبدیل شده‌اند. ماسک‌های راکشا جنسی چوبی دارند و در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار شاد تولید می‌شوند. اصلی‌ترین تصویری هم که از آن‌ها به چشم می‌خورد، قابی تماشایی از شخصیت‌های اسطوره این کشور و خدایان آن است.

راکشا از بهترین سوغات های سریلانکا

عکسی از راکشا

ادویه جات هندی؛ سوغات رنگارنگ سریلانکا

همسایگی کشور سریلانکا با هندوستان آن را به قطب بزرگ تولیدکننده ادویه‌های رنگارنگ تبدیل کرده است. درواقع، مانند کشور هندوستان، ادویه‌ها در فرهنگ آشپزی سریلانکا نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. ازهمین‌رو در بازارهای سنتی این کشور که قدم بزنید، می‌توانید رایحه خوشِ ادویه‌های مختلف را حتی از چند فرسنگی هم کاملا استشمام کنید. ادویه‌های سریلانکا نه‌تنها در طبخ غذاهای مختلف، که در سروکردن انواع نوشیدنی و حتی چای هم کاربرد فراوان دارند.

 دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه، زیره و هل از اصلی‌ترین ادویه‌های این کشور محسوب می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر این ادویه‌ها در باغ ادویه کندی سریلانکا کشت شده و به کشورهای خارجی صادر می‌شود. شما هم می‌توانید مقدار کمی از این ادویه‌ها را با خود به ایران بیاورید تا رایحه خوش و طعم جادویی غذاهای محلی این کشور را در منزلتان داشته باشید.

ادویه جات هندی | سریلانکا چی بیاریم

عکسی از ادویه‌جات هندی

کتاب های داستان؛ فاخرترین سوغات سریلانکا

بهترین سوغاتی سریلانکا که با آن می‌توانید از سنن و فرهنگ اصیل و پررمزوراز مردم این کشور سر درآورید، کتاب‌های نگارش‌شده توسط نویسندگان معروف سریلانکاست. این گروه از نویسندگان که در ادبیات جهانی نام و آوازه چندانی ندارند، در کتاب‌های خود داستان‌های بسیار شنیدنی از سرزمین سریلانکا روایت می‌کنند. از معروف‌ترین این آثار می‌توان به Island Of a Thousand Mirrors از ناییمی موناویرا و Serendipity از آشوک فری اشاره کرد.

ظروف چینی و سفالی سریلانکا

یکی دیگر از سوغات کشور سریلانکا ظروف چینی بسیار زیبایی است که هر خانمی را برای خرید وسوسه می‌کند. وجود معادن رس و سایر مواد معدنی در جزیره سریلانکا، امکان ایجاد ظروف ساده و شیکی را فراهم می‌سازد. این ظروف چینی از برندهای مختلفی تولید می‌شوند که یکی از بهترین آن‌ها برند معروف چینی ژاپنی Noritake است. شما می‌توانید انواع فنجان، کاسه و چاقو و چنگال‌های زیبای سریلانکا را خریداری کنید و به‌عنوان سوغات به شهر خود ببرید.

بافت‌های دستی از پوست نارگیل و نیشکر

یکی از محصولات بسیار جالب و دیدنی سریلانکا کیف، کلاه و سبدهایی است که از پوست نارگیل یا ساقه‌های نیشکر بافته می‌شوند. این محصولات دستبافت ضمن اینکه جلوه بسیار زیبایی دارند، به بهداشت محیط زیست کمک شایان توجهی می‌کنند. خرید این دستبافت‌ها به عنوان سوغاتی های سریلانکا نه تنها فرصتی برای حمایت از هنرمندان باذوق این کشور خواهد بود، بلکه شما را در پایبندی به آرمان‌های زیست‌محیطی همراهی می‌کند.

بافت های دستی سوغات کشور سریلانکا

عکسی از بافت‌های دستی در سریلانکا

مگنت‌های یخچالی؛ ارزانترین سوغات سریلانکا

هنوز بعد از معرفی این لیست بلندبالا در جست‌وجوی پاسخی برای این سوال هستید که از سریلانکا چی بیاریم؟ پیشنهاد ما به شما مگنت‌های یخچالی است. مگنت‌های یخچالی سه حسن بزرگ دارند! اولین حسن آن‌ها این است که جای بسیار کمی از چمدان شما را اشغال می‌کنند؛ دوم اینکه برای همیشه خاطرات خوب سفر به سریلانکا را مقابل چشمان شما زنده نگاه می‌دارند و درنهایت، ارزان هستند و می‌توانند در مدیریت هزینه سفر به سریلانکا موثر باشند.

مگنت های یخچالی ارزانترین سوغات سریلانکا

عکسی از مگنت‌های یخچالی

بازارهای معروف سریلانکا برای خرید سوغاتی

سریلانکا نه تنها در عرضه سوغات و صنایع دستی بسیار قوی عمل کرده است، بلکه به لحاظ داشتن بازارهای رنگارنگ و متنوع نیز رتبه خوبی می‌گیرد. بخش پایانی این نوشتار به معرفی معروف‌ترین بازارهای خرید سوغات سریلانکا اختصاص دارد:

  • بازار پتاه: بازاری بزرگ در قلب شهر کلمبو که مجموعه‌ای وسیع از پارچه‌های دستبافت، جواهرات، محصولات چرمی و چای را در اختیار گردشگران و مردم محلی قرار می‌دهد.
  • بازار پتونگ: بهترین مرجع برای خرید محصولات چوبی و پوشاک سنتی بازار پتونگ که در دل شهر کندی قرار دارد.
  • بازار گاله: در بازار گاله انواع و اقسام تابلوهای هنری، جواهرات و محصولات چوبی یافت می‌شود. این بازار همان‌طور که از نامش پیداست، در شهر گاله قرار دارد.
  • بازار بنتوتا: برای خرید محصولات بهداشتی و آرایشی آیورودا، بنتوتا بهترین بازار سریلانکا خواهد بود. البته در این بازار محصولات دیگری همچون پارچه‌های دستبافت‌، جواهرات و مجسمه‌های چوبی نیز عرضه می‌شود.
  • بازار نویل ایلیا: بازار نویل ایلیا به بازار چرم سریلانکا معروف است. بنابراین هر نوع محصول چرمی که فکرش را بکنید، در این بازار پیدا می‌شود.

در سفر به سریلانکا خرید سوغات را فراموش نکنید

سفر‌کردن بدون خرید سوغاتی لطف چندانی ندارد. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که پای یک کشور خارجی با تنوع فرهنگی بالا مثل سریلانکا در میان باشد. ما در این نوشتار تلاش کردیم تا فهرستی کامل از سوغات سریلانکا را به همراه فلسفه پیدایش آن در اختیار شما بگذاریم. بی‌تردید حالا که سوغات و صنایع دستی این کشور را بهتر می‌شناسید، سفری پربارتر را هم در این نقطه بهشتی تجربه خواهید کرد. اگر قصد سفر به اشک هندوستان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با تور سریلانکا همراه شوید. دراین‌صورت، از راهنمایی مجرب برای گردشگری در این جزیره برخوردار شده و در هزینه‌هایتان نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

اما اگر قبلا به این کشور زیبا و بکر ساحلی سفر کرده‌اید، حتما برایمان بنویسید که چه دیده‌اید، چه خریده‌اید و چه تجربیاتی دارید. دانسته‌های شما می‌تواند کمک شایانی برای گردشگران جدید باشد.

سوالات متداول:

1. ارزانترین سوغاتی سریلانکا چیست؟

مگنت‌های یخچالی با طرح‌های سنتی سریلانکا، ادویه‌های مختلف و چای سیلان از بهترین سوغات سریلانکا با قیمت مناسب هستند.

2. آیورودا چیست؟

آیورودا (به انگلیسی Ayurveda) یک سیستم پزشکی قدیمی با ریشه‌های سنتی در تاریخ و فرهنگ هندوستان و سریلانکاست. امروزه از این روش برای تولید محصولات بهداشتی و آرایشی ارگانیک در سرزمین‌های شبه قاره هند و جزیره سریلانکا استفاده می‌شود.

3. بهترین لباس های سنتی سریلانکا کدامند؟

ساری، سارونگ و باتیک از زیباترین و معروف‌ترین لباس‌های سنتی سریلانکا هستند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc