https://gateway.trip.ir/api/

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

به روز رسانی: 11 تیر ، 1403 راهنمای سفر

فرودگاه بین المللی تبریز

استان آذربایجان شرقی و مرکز آن، یعنی شهر تبریز هم محور ارتباطی ایران به کشورهای همسایه است و هم مقصد جذابی برای گردشگری محسوب می‌شود. فرودگاه تبریز روزانه مقصد یا مبدا مسافرانی است که به دلایل مختلف راهی آسمان ایران می‌شوند. اگر شما هم قصد سفر هوایی به تبریز یا از این شهر را دارید و می‌خواهید با آدرس، لوکیشن، اطلاعات پرواز، وبسایت و جاذبه‌های گردشگری اطراف فرودگاه بین‌المللی تبریز آشنا شوید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

فرودگاه تبریز کجاست ؟

فرودگاه بین‌المللی تبریز با کد یاتا TBZ و کد ایکائو OITT یکی از بزرگترین و مهم‌ترین فرودگاه های ایران و همچنین بزرگترین فرودگاه منطقه شمال غرب کشورمان به شمار می‌آید.

 این فرودگاه به دلیل نزدیکی به مرز ایران با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه و همچنین قرار گرفتن در میانه راه هوایی ایران به اروپا و آسیای مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه فرودگاه تبریز خدماتی متعددی مانند خدمات ناوبری، هوانوردی و راداری را به پروازهای داخلی و پروازهای بین‌المللی عبوری که از مبدأ اروپا به کشورهای جنوب شرق آسیا یا آسیای مرکزی سفر می‌کنند، ارائه می‌دهد.

اسم فرودگاه تبریز فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی است که با ۵۲۹ هکتار مساحت، در شمال غرب شهر تبریز قرار دارد. در مجاورت این فرودگاه، مراکز حساس و مهمی همچون پایگاه دوم شکاری نیروی هوایی ارتش وجود دارد که بر اهمیت فرودگاه می‌افزاید. جالب است بدانید که فرودگاه تبریز یک فرودگاه دومنظوره محسوب می‌شود و هم از پروازهای غیرنظامی و هم از پروازهای نظامی پشتیبانی می‌کند.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه تبریز روی نقشه گوگل

قدمت فرودگاه تبریز

زمان احداث فرودگاه تبریز به سال ۱۳۲۹ برمی‌گردد؛ زمانی که ایستگاه هوایی با یک باند پروازی خاکی در محل کنونی فرودگاه احداث شد. این ایستگاه هوایی در سال ۱۳۳۵ به دستگاه‌های ناوبری مجهز شد و فرودگاه تبریز نام گرفت. کمی بعد ساختمان اصلی فرودگاه و همچنین برج مراقبت این فرودگاه ساخته شد و دستگاه‌های مخابراتی نیز به تجهیزات فرودگاه افزوده شدند. در نهایت با برقرار شدن پروازهای تهران به تبریز و بالعکس به صورت دو بار در هفته توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران، اولین فعالیت‌های این فرودگاه شکل گرفت.

اولین پرواز زائران خانه خدا برای شرکت در مراسم حج از مبدأ این فرودگاه در سال ۱۳۵۶ انجام شد و در سال ۱۳۷۰ رسماً عنوان یک فرودگاه بین‌المللی را از سوی دریافت کرد. فرودگاه تبریز در سال ۱۳۷۸ یکی از فرودگاه درجه یک کشور نام گرفت.

ترمینال های فرودگاه تبریز

فرودگاه تبریز دارای سه ترمینال است که یکی از آنها مخصوص پروازهای داخلی، دیگری مخصوص پروازهای خارجی و سومی مخصوص پروازهای حجاج است.

ترمینال های فرودگاه تبریز

عکسی از ترمینال 3 فرودگاه بین‌المللی تبریز

اطلاعات پرواز فرودگاه تبریز

برای مشاهده اطلاعات پرواز این مجموعه می‌توانید به صفحه اطلاعات پرواز فرودگاه تبریز در سایت فرودگاه‌های کشور مراجعه کنید. البته سایت فرودگاه تبریز نیز اطلاعات به‌روز را در رابطه با پروازهای ورودی و خروجی روزانه در اختیار مسافران و مستقبلین آن‌ها قرار می‌دهد.

برنامه هفتگی پروازهای فرودگاه تبریز

فرودگاه تبریز با توجه به اهمیت جغرافیایی خود میزبان شرکت‌های هواپیمایی متعددی است. پروازهای این ایرلاین‌ها به مقاصد مختلف داخلی و خارجی انجام می‌شود و به صورت هفتگی و روزانه تغییر می‌کند. شما می‌توانید فایل برنامه هفتگی پروازهای تبریز در سال ۱۴۰۳ را در وب سایت رسمی فرودگاه تبریز مشاهده کنید.

پروازهای ورودی فرودگاه تبریز

پروازهای ورودی فرودگاه تبریز از شهرهای داخلی همچون تهران، اصفهان، کرمان، کیش، مشهد، بندرعباس، اهواز، عسلویه و شیراز و از شهرهای خارجی همچون استانبول و آنکارا صورت می‌گیرد.

پروازهای خروجی فرودگاه تبریز

پروازهای خروجی و داخلی فرودگاه تبریز از مبدأ این شهر به سمت تهران، اصفهان، کرمان، کیش، مشهد، بندرعباس، اهواز، عسلویه، شیراز انجام می‌شود. پروازهای خارجی نیز به مقصد استانبول، آنکارا و نجف از مبدأ فرودگاه تبریز صورت می‌گیرد.

امکانات رفاهی داخل فرودگاه تبریز

با توجه به حجم بالای مسافران و وجود پروازهای ورودی و خروجی متعدد، امکانات رفاهی مناسبی در فرودگاه تبریز برای رفاه مسافران تعبیه شده است. در این فرودگاه غرفه‌ها و فروشگاه‌های مختلفی وجود دارند که به عرضه کالاهای موردنیاز مسافران، مواد غذایی و خوراکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، غرفه خدمات تلفن همراه و همچنین سوغاتی‌های شهر تبریز می‌پردازند. اگر لازم است چند ساعتی را در فرودگاه تبریز بمانید، این فرودگاه چند رستوران و کافی‌شاپ با منوهای متنوع دارد که با سرو نوشیدنی‌های سرد و گرم، غذاهای ایرانی و بین‌المللی و میان‌وعده‌های لذیذ از شما پذیرایی می‌کنند.

به علاوه در فرودگاه تبریز امکانات دیگری شامل:

  • اتاق مادر و کودک
  • خدمات ویژه معلولان و افراد کم‌توان
  • سالن انتظار
  • اتاق سیگار
  • واحد فوریت‌های پزشکی
  • بخش بسته‌بندی بار
  • واحد صرافی
  • واحد بیمه
  • چندین دستگاه خودپرداز
  • بانک ملی
  • بانک ملت جهت انجام امور بانک

وجود دارد. اگر قصد سفر به شهر اولین‌های ایران را دارید، با مطالعه راهنمای سفر به تبریز اطلاعات کامل‌تری درباره نکات گردشگری آن به دست خواهید آورد.

امکانات رفاهی داخل فرودگاه تبریز

عکسی از سالن انتظار فرودگاه شهید مدنی تبریز

خدمات cip فرودگاه تبریز

خدمات CIP یا Commercially Important Person یا خدمات ویژه فرودگاهی سرویسی است که با پرداخت هزینه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد تا رفاه و آسایش بیشتری را تجربه کنند. سالن CIP فرودگاه تبریز، محیطی اختصاصی است که در اختیار مسافران سی آی پی قرار می‌گیرد. در این قسمت مسافران می‌توانند دور از شلوغی‌های سالن اصلی، استراحت کنند و غذاها و نوشیدنی‌های متنوع سفارش دهند. به علاوه با استفاده از خدمات سی ای پی، مسئولان این بخش کارت پرواز شما را دریافت کرده و با خودروهای مخصوص شما را تا لحظه سوار شدن به هواپیما همراهی می‌کنند. شما می‌توانید برای سفر به استانبول، از خدمات cip این فرودگاه بهره‌مند شوید و فاصله تبریز تا استانبول را به آسانی با پروازهای این فرودگاه طی کنید.

پارکینگ فرودگاه تبریز

فرودگاه تبریز دارای یک پارکینگ طبقاتی تازه‌تأسیس است که شما می‌توانید با پرداخت هزینه تعیین‌شده، خودروی خود را تا پایان سفرتان در آنجا بگذارید. پرسنل پارکینگ به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند و شما نگرانی‌ای بابت تأمین امنیت خودروی خود نخواهید داشت.

تاکسی فرودگاه تبریز

دسترسی به فرودگاه تبریز با توجه به وجود اتوبوس‌های متعدد و تاکسی‌های فرودگاه آسان است. برای دسترسی آسان به فرودگاه تبریز، اتوبوس‌های سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری تبریز به صورت مستمر از فرودگاه به سمت بازار تبریز و بالعکس فعالیت می‌کنند.

خدمات تاکسی‌رانی فرودگاه تبریز نیز وابسته به سازمان تاکسی‌رانی شهرداری تبریز، از طریق تاکسی‌های فرودگاه به کلیه نقاط شهر انجام می‌شود. به علاوه تاکسی‌های VIP شرکت تشریفات سیر ارس برای سفرهای درون شهری و تاکسی‌های VIP دیدار سیر گیتی برای سفرهای برون شهری در خروجی ترمینال پروازهای داخلی قرار دارند و در همه ساعات شبانه روز فعال هستند.

تصویری از ایستگاه تاکسی فرودگاه تبریز

تصویری از ایستگاه تاکسی فرودگاه تبریز

جاهای دیدنی اطراف فرودگاه تبریز

اگر به هر دلیلی باید چند ساعتی را در فرودگاه به انتظار پرواز خود بنشینید، بد نیست که به برخی از جاهای دیدنی نزدیک به فرودگاه تبریز سری بزنید. برخی از این جاهای دیدنی عبارتند از:

  • پارک بزرگ تبریز: یکی از بزرگترین‌ پارک‌های شهر تبریز، پارک بزرگ این شهر است که حدود ۸۰۰ هکتار مساحت دارد. بخشی از این پارک که به نام پارک حجاج نامیده یا پارک فرودگاه تبریز نیز نامیده می‌شود، در نزدیکی ترمینال حجاج فرودگاه تبریز قرار گرفته است. این پارک با دارا بودن فضای سبز وسیع، نمازخانه، آلاچیق و... گزینه مناسبی برای گذراندن ساعاتی در دل طبیعت است.
  • شهربازی فرودگاه تبریز: در پارک بزرگ تبریز و در نزدیکی پارک حجاج یک شهربازی نیز وجود دارد که اگر می‌خواهید ساعاتی پرهیجان و مفرح را تجربه کنید یک انتخاب عالی به شمار می‌رود.
  • پل تلخه رود: پلی تاریخی مربوط به دوره صفویه که روی رودخانه تلخه‌رود قرار گرفته و کمتر از 2 کیلومتر با فرودگاه فاصله دارد.
  • خانه تاریخی معبودی: از آثار ملی ایران مربوط به دوره قاجار که در فاصله 4 کیلومتری از فرودگاه قرار دارد.
  • خانه صلح جو: از خانه‌های تاریخی و قجری تبریز که جزء آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این جاذبه گردشگری تنها 3900 متر با فرودگاه تبریز فاصله دارد.
  • خانه حریری: خانه‌ای تاریخی و موزه مکاتب هنری تبریز با فاصله‌ای کمتر از 4 کیلومتر نسبت به فرودگاه شهید مدنی تبریز.
  • مجتمع تجاری ستاره باران: ساختمانی تجاری شامل سینما، هایپرمارکت، فودکورت، کافی‌شاپ و... که در فاصله 5 کیلومتر فرودگاه قرار دارد.
  • مجتمع تجاری تفریحی رویال: مجتمعی چند طبقه شامل پارکینگ، 2 طبقه مرکز خرید، فودکورت و سالن بازی سرپوشیده.

این موارد تنها برخی از جاهای دیدنی تبریز نزدیک به فرودگاه شهید مدنی هستند. شما می‌توانید از روز خود بهتر استفاده کرده و به تماشای مکان‌های دیگری همچون مدرسه اکبریه، خانه کلکته‌چی، خانه مشروطه، امامزاده جمال، مدرسه جعفریه، مدرسه طالبیه، باغ گلستان و مسجد جامع تبریز نیز بروید و با عکس‌هایی پر از خاطرات به‌یادماندنی به شهر خود بازگردید.

جاهای دیدنی اطراف فرودگاه تبریز

عکسی از پارک بزرگ تبریز

بهترین هتل نزدیک فرودگاه تبریز

اگر دلتان می‌خواهد در هتلی نزدیک به فرودگاه بین‌المللی تبریز اقامت داشته باشید تا در کمترین زمان ممکن خودتان را به فرودگاه برسانید، هتل‌های زیر گزینه‌های مناسبی خواهند بود:

  • هتل آپارتمان استقبال: هتل 3 ستاره استقبال از بهترین هتل های تبریز با قیمتی ارزان است که تنها ۱۶ دقیقه با فرودگاه شهید مدنی تبریز فاصله داشته و دسترسی مناسبی هم به مرکز شهر دارد. اتاق‌های این هتل از تنوع خوبی برخوردار هستند و گزینه‌ای مناسب برای اقامت خانوادگی محسوب می‌شوند.
  • هتل آپارتمان بهبود: با اقامت در این هتل ۴ ستاره تنها ۱۸ دقیقه با فرودگاه تبریز فاصله دارید. اتاق‌های این هتل از امکانات رفاهی کامل برخوردارند. همچنین می‌توانید از تاکسی هتل برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنید.
  • هتل لاله پارک: اگر به دنبال یک هتل ۵ ستاره می‌گردید که کمتر از ۲۰ دقیقه با فرودگاه فاصله داشته باشد، هتل لاله پارک انتخاب خوبی است. این هتل اتاق‌ها و سوییت‌های کاملاً لوکسی دارد و از امکانات رفاهی متعددی مانند استخر، سونا، مرکز خرید و... برخوردار است.

آدرس و شماره تلفن فرودگاه تبریز

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز، بلوار خلبان شهید عباس بابایی، میدان فرودگاه شهید مدنی قرار دارد. این فرودگاه در 10 کیلومتری شمال غرب تبریز قرار گرفته است؛ ازاین‌رو، فاصله فرودگاه تبریز تا مرکز شهر ۲۰ دقیقه بیشتر نیست. اطلاعات تماس این فرودگاه نیز به شرح زیر است:

  • مرکز تلفن فرودگاه تبریز: 04141990000 و 04135260405
  • اطلاعات پرواز: 199 و 04135234701 الی 4
  • سامانه پیام کوتاه: 30000199

سفر هوایی به مقصد فرودگاه بین المللی تبریز

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز یکی از فرودگاه بزرگ، مهم و درجه یک کشور است که روزانه پروازهای متعددی به مقاصد داخلی و خارجی برگزار می‌کند. اگر قصد سفر هوایی به تبریز یا شهرهای اطراف را دارید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تبریز از تریپ سفری راحت و البته مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید. فراموش نکنید که از تجربیات خود در شهر اولین‌های ایران حتما برای ما و سایر خوانندگان مجله تریپ هم بنویسید.

سوالات متداول:

1. کد فرودگاهی فرودگاه تبریز چیست؟

این فرودگاه با کد فرودگاهی TBZ (یاتا) و OITT (ایکائو) از مهم‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی ایران به شمار می‌رود.

2. آیا از فرودگاه تبریز می‌توان به کشورهای خارجی هم سفر کرد؟

بله؛ فرودگاه تبریز بین‌المللی بوده و به مقصد کشورهای ترکیه و عراق پرواز دارد.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc