https://gateway.trip.ir/api/

همه چیز درباره دریاچه سوان ارمنستان

به روز رسانی: 27 شهریور ، 1403 جاذبه های گردشگری

دریاچه سوان ارمنستان

در میان مناظر بکر و روح‌نواز ارمنستان، جواهری زیبا وجود دارد که بازدید از آن در صدر اولویت‌های گردشگران ایروان قرار می‌گیرد. این جواهر ناب دریاچه سوان نام دارد که البته به «چشم آبی ارمنستان» هم معروف است.

سوان مدال‌های افتخار زیادی بر گردن دارد؛ گروهی آن را بزرگ‌ترین دریاچه قفقاز می‌دانند و گروهی دیگر از آن به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان یاد می‌کنند. در این میان، این دریاچه برای خود ارمنی‌ها نیز حکم مرواریدی محصور در کوهستان‌های پهناور ارمنستان را دارد. حالا اگر کنجکاو شدید تا از دریاچه سوان ایروان بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دریاچه سوان کجاست؟

دریاچه سوان (Lake Sevan) از بهترین جاهای دیدنی ارمنستان است که در استان گغارکونیک و در فاصله 60 کیلومتری با شهر ایروان قرار دارد. سوان بزرگ‌ترین دریاچه در کل ارمنستان و در منطقۀ قفقاز محسوب می‌شود.

36 جویبار به دریاچه سوان می‌پیوندند و از میان آن‌ها تنها یک رود با نام رود هرازدان از دل این دریاچه جاری می‌شود. جالب است بدانید که تنها 10 درصد سوان به رود هرازدان می‌ریزد و 90 درصد باقی‌مانده، در طول سال تبخیر می‌شود. منطقه سوان زیستگاه امن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری نیز هست که ماهی قزل‌آلا مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها برای ارمنی‌ها به شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی دریاچه سوان روی نقشه گوگل

مشخصات و عمق دریاچه سوان

بقایای کشف‌شده از دل دریاچه سوان از عمر 3000 سالۀ این جاذبه خبر می‌دهند. تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این دریاچه حاصل فعالیت یک آتشفشان در 250 هزار سال پیش است.

دریاچه سوان مساحتی بالغ بر 5 هزار کیلومترمربع دارد. البته بد نیست بدانید که وسعت این منطقه در زمان پیدایش، 10 برابرِ مساحت کنونی بوده است. عمق این دریاچه در نقاط مختلف کاملا متفاوت است. به‌طورکلی میانگین عمق سوان را حدود 27 متر تخمین زده‌اند که این عدد در بعضی نقاط به 85 متر هم می‌رسد. حجم آب موجود در این دریاچه نیز حدود 33 کیلومترمکعب برآورد شده است.

دریاچه سوان از دو بخش شمال غربی و جنوب شرقی تشکیل می‌شود. بزرگ‌ترین بخش این دریاچه، سوان بزرگ یا «بولشون سوان» نام دارد که با عمق 39 متری، ضلع جنوب شرقی دریاچه را شامل می‌شود. بخش کوچک‌تر هم «مالی سوان» یا سوان کوچک است که عمقی 85 متری دارد و در ضلع شمال غربی این دریاچه واقع شده است.

تاریخچه دریاچه سوان و ماجرای آن در دوران استالین

همان‌طور که گفتیم، تولد دریاچه سوان ایروان را حدود 25 تا 30 هزار سال قبل تخمین زده‌اند. البته به یافته‌های زمین‌شناسان که مراجعه می‌کنیم، با قدمت 5/2 میلیون سالۀ این جاذبه روبه‌رو می‌شویم. درهرحال، هر دو روایت حکایت از قدمت طولانی این دریاچه دارند.

یکی از نقاط سیاه تاریخ دریاچه ایروان به دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی بر ارمنستان بازمی‌گردد. در این دوره، برداشت بی‌رویۀ آب سبب شد تا عمق این دریاچه 20 متر و حجم آب آن نیز 40 درصد کاهش پیدا کند. البته بعد از فروپاشی این حکومت، ارمنی‌ها تلاش کردند تا با حفر تونلی زیرزمینی آب رودخانه‌های کوهستانی و هدایت آن به سمت دریاچه، روند کاهش سطح آب آن را جبران کنند. این پروژه با موفقیت هرچه‌تمام انجام شد. اما امروزه هم دخالت‌های انسانی مانند صید بی‌رویه قزل‌آلا، همچنان شرایط را برای زیست این اکوسیستم دشوار می‌کند.

برای ارمنی‌ها دریاچه ایروان یک گنجینه ملی به حساب می‌آید. مردم این منطقه نه تنها از این دریاچه برای امرارمعاش و کسب روزی حلال بهره می‌برند، بلکه به عنوان بهترین مکان برای تفریحات آبی هم از آن یاد می‌کنند.

از معنای سوان هم اگر بخواهید بدانید، باید بگوییم این واژه در گویش قدیم ارمنستان، از واژۀ سوینیا به معنی دریاچه ریشه گرفته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام سوینیا روی کتبیه‌ای بسیار تاریخی در نزدیکی دریاچه به خط میخی نیز حک شده است.

اما محلی‌های این منطقه در باب تفسیر معنای سوان باور دیگری دارند. آن‌ها معتقدند سوان از ترکیب دو کلمه «سو» به معنای سیاه و «وان» به معنای کلیسا تشکیل می‌شود. دلیل انتخاب این عنوان را هم کلیسایی می‌دانند که در نزدیکی دریاچه جا خوش کرده است. البته سوان نام‌های دیگری هم دارد که معروف‌ترین آن‌ها، گغام در متون تاریخی قرون وسطی، گلاکونی در گویش گرجی، گلچا در زبان ترکی و سوانگا و سوانج در اسناد روسی است.

دریاچه سوان ارمنستان کجاست

عکس دریاچه سوان ارمنستان

آب و هوای دریاچه سوان و بهترین زمان بازدید آن

دریاچه زیبای سوان در دل کوهستان‌های ارمنستان قرار دارد. بنابراین می‌توان آب‌وهوایی کاملا خنک را در تمام ایام سال برای این منطقه متصور شد. دمای هوا در تابستان‌های روان به بیشتر از 20 درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد. ضمن اینکه دریاچه سوان در زمستان منظره‌ای کاملا سرد و برفی پیدا می‌کند.

بهترین زمان بازدید از این جاذبه گردشگری کاملا بستگی به روحیات شما دارد. اگر اهل سرمای سوزان زمستان باشید، منظره برفی این دریاچه برایتان حسابی دل‌انگیز و جذاب خواهد بود. اگر هم می‌خواهید لذت آب‌تنی‌کردن در آب خنک این دریاچه را بچشید یا با زیباترین و سرسبزترین چهره از سوان ملاقات کنید، بهار و تابستان بهترین زمان سفر به ارمنستان خواهد بود.  

افسانه های ارمنستان از دریاچه سوان چه می گویند؟

مردم ارمنستان راویان خلاقی هستند و تقریبا برای هر جاذبه طبیعی که در این منطقه دیده می‌شود، افسانه‌ای ناب و شنیدنی در سینه دارند. این موضوع در مورد دریاچه سوان، که گل سرسبد تمام دیدنی‌های این کشور است، رنگ‌وبویی دیگر پیدا می‌کند.

نقل است که در گذشته روستایی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا در منطقه سوان فعلی وجود داشته است. مردم این روستا برای تامین آب موردنیاز خود، به آب‌انباری که در همان حوالی بوده، مراجعه می‌کردند. آب موجود در این آب‌آنبار آنقدر زیاد بوده که مردم بعد از هربار استفاده ناگزیر به بستن آن بوده‌اند.

در یکی از همین روزها زنی برای بردن آب به آب‎‌انبار رفت، اما فراموش کرد که بعد از استفاده مسیر آن را ببندد. آب انبار در روستا جاری شد و مردم در حالی که زن را نفرین می‌کردند، از ترس جان‌شان از روستا گریختند. زن نیز در اثر نفرین مردم تبدیل به سنگ شد و جای روستا را دریاچه ایروان فعلی گرفت.

افسانه دوم به زمان جنگ بین ارامنه و اعراب برمی‌گردد. در آن روزها عرب‌ها دورتادور دریاچه را محاصره کرده و تا پیروزی بر ارامنه تنها یک قدم داشتند. آشوت، فرمانده ارامنه، در اوج ناامیدی به سراغ ماهیگیری خردمند رفت و از او طلب یاری کرد. خردمند نیز جنگ در زمان طلوع آفتاب را پیشنهاد داد. فردای آن روز آشوت به همراه ارتش خود قایق‌های جنگی را به راه انداختند و به لشکر دشمن حمله کردند. همان‌طور که ماهیگیر خردمند پیشگویی کرده بود، نور خورشید در پشت ارامنه مانع پیروزی دشمن شد و حاصل آن اجساد بی‌شماری از اعراب بود که دورتادور دریاچه به چشم می‌خورد. در این افسانه، نام دریاچه سوان را به همین جنگ خونین نسبت می‌دهند.  

تفریحات دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان در ارمنستان به عنوان بهترین تفرجگاه شناخته می‌شود. بنابراین، به سوان فقط به چشم یک جاذبه طبیعی بکر نگاه نکنید. این منطقه مهیج‌ترین و ناب‌ترین فرصت‌های تفریحی را در اختیارتان می‌گذارد که بهترین آن‌ها عبارتند از:

  • آب‌تنی و شنا: سوان بیشتر از اینکه برای ارمنی دریاچه باشد، حکم دریایی بی‌کران دارد که با شیرجه‌زدن در آن میل به آب‌تنی‌کردن را در خود بی‌پاسخ نمی‌گذارند. شما نیز اگر مایل به شناکردن بودید، بهتر است به ساحل دریاچه سوان مراجعه کنید.
  • جت‌اسکی: برای این که کمی هیجان را چاشنی تفریحات‌‌تان کنید، جت‌اسکی هم گزینه خوبی خواهد بود.
  • پاراگلایدر سواری: اگر تابه‌حال آرزوی پرواز در آسمان را داشته‌اید و به هر دلیلی شرایطش مهیا نشده است، پاراگلایدر سواری در دریاچه ایروان را دریابید.
  • کایت کاتاماران: در این تفریح قایق را به کایت متصل می‌کنند و با چرخاندن آن روی آب‌های سوان، دوز آدرنالین را در شما بالا می‌برند.
  • قایق‌سواری: آرام‌ترین و درعین‌حال دلنشین‌ترین تفریح آبی در دریاچه ارمنستان قایق‌سواری است.
  • ویک بوردینگ: تابه‌حال ایستاده روی آب قایق‌سواری کرده‌اید؟ اگر پاسختان منفی است، پیشنهاد می‌کنیم این‌بار این تفریح جذاب را روی سوان امتحان کنید. در این ورزش افراد روی بوردی مخصوص که به قایق موتوری وصل است، سواری داده می‌شوند.
  • حمام آفتاب: تفریح محبوب ارمنی‌ها در سوان ریلکس‌کردن کنار ساحل و گرفتن حمام آفتاب است. البته لذت این تفریح فقط در فصل تابستان چشیدنی است.

تفریحات دریاچه سوان ارمنستان

تصویری از قایق‌سواری در دریاچه سوان

    آدرس و فاصله دریاچه سوان تا ایروان

    فاصله ایروان تا دریاچه سوان 70 کیلومتر است که پیمودن این مسیر با خودرو شخصی، تقریبا 1 ساعت زمان می‌برد. این جاذبه زیبا در استان گغارکونیک و در شهر سوان قرار دارد.

    چگونه به دریاچه سوان برویم؟

    راه‌های زیادی برای دسترسی به دریاچه سوان از شهر ایروان وجود دارد که ما در ادامه همه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم دادیم. فقط یادتان باشد انتخاب هرکدام از این مسیرها، به بودجه و زمان متفاوتی نیاز خواهد داشت.

    مسیر دریاچه سوان با قطار

    اگر از مسیر به اندازه رسیدن به مقصد لذت می‌برید، سفر با قطار یکی از بهترین راه‌های دسترسی شما به دریاچه سوان خواهد بود. در شهر ایروان هر روز دو قطار راهی سوان می‌شود. با انتخاب این روش چیزی حدود 3 ساعت از وقت‌تان را در جاده سپری خواهید کرد؛ اما درعوض، هزینه سفر به ارمنستان را برایتان کاهش می‌دهد.

    رفتن به دریاچه سوان با تاکسی

    با تاکسی هم می‌توانید خودتان را به دریاچه سوان برسانید. این روش علی‌رغم هزینه‌های گزافی که به دنبال دارد، راهی سریع‌تر و آسان‌تر است. معمولا سفر با تاکسی به دریاچه سوان چیزی کمتر از نیم ساعت زمان می‌برد.

    سفر به دریاچه سوان با اتوبوس

    گزینه‌های حمل و نقل در ایروان متعدد است. این شهر تاریخی 3 ترمینال اتوبوسرانی هم دارد که از ترمینال شمالی آن، اتوبوس‌هایی به مقصد سوان حرکت می‌کنند. از معروف‌ترین اتوبوس‌های این ترمینال هم باید به اتوبوس مارشروتکا اشاره کنیم.

    دسترسی به دریاچه سوان با خودرو شخصی

    راه دیگر برای دسترسی به دریاچه سوان، خودرو شخصی یا اجاره خودرو از ارمنستان است. در این روش ابتدا باید به سمت سوان برانید و با حرکت‌کردن در ضلع شمالی جاده، از تونل عبور کنید تا به دیلیجان برسید.

    جاهای دیدنی ایروان اطراف دریاچه سوان

    حیف نیست مسیر دریاچه سوان را پشت سر بگذاریم و از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان به آن دیدن نکنیم؟ در اطراف این دریاچه چندین جاذبه طبیعی و تاریخی به چشم می‌خورد که معروف‌ترین و بهترین آن‌ها عبارتند از:

    • پارک ملی سوان: از مهم‌ترین پارک‌های حافظت‌شده ارمنستان که وجود دریاچه سوان با محیط سرسبز اطرافش در آن منظره‌ای روح‌نواز و دیدنی خلق می‌کنند.
    • قبرستان نوراتوس: گورستانی متعلق به دوره قرون وسطی که 900 سنگ‌قبر قدیمی با تزئینات فراوان داخل آن به چشم می‌خورد.
    • صومعه هایراوانک: مشهورترین کلیسای دریاچه سوان ارمنستان که تاریخ تاسیس آن به سده 12 میلادی برمی‌گردد.
    • صومعه سواناوانک: از دیگر صومعه‌های معروف ارمنی که به دستور شاهدخت ماریام، دختر آشوت یکم، ساخته شد.
    • روستای نرکین گتاشن: از باصفاترین و خوش‌آب‌وهواترین روستاهای ارمنستان که فاصله کمی با دریاچه سوان دارد.
    • قلعه آدزبرد: قلعه‌ای تاریخی با عمر 3000 ساله که در قدیم به آن تیسِبا (Teyseba) می‌گفته‌اند.

    جاهای دیدنی ایروان اطراف دریاچه سوان

    عکسی از قبرستان نوراتوس

      اقامتگاه های اطراف دریاچه سوان ایروان

      اگر قصد دارید به جز دریاچه سوان جاهای دیدنی ارمنستان را نیز در نزدیکی آن ببینید و حسابی لذت ببرید، می‌توانید در یکی از هتل‌های اطراف آن اقامت داشته باشید. شاید کیفیت این اقامتگاه‌ها به پای بهترین هتل های ایروان نرسد؛ اما گزینه‌هایی متنوع از هتل‌های لوکس و اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت در انتظار شماست که از بهترین آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • مجموعه اقامتی تسوواسار یا Tsovasar Family Rest Complex که از اتاق‌های راحت و رستورانی لوکس برخوردار است و با ترانسفر شخصی، شما را به مقصد می‌رساند.
      • هتل لواش یا Lavash Hotel که با فضای سنتی و موقعیت ساحلی خود، اقامتی لذتبخش را برایتان به ارمغان می‌آورد.
      • هتل و پارک آبی هارسنگر یا Harsnaqar Hotel Complex & Water World هتلی مجهز به استخر و پارک آبی دنیای آب ایروان است که موقعیت مکانی خوبی هم دارد.
      • بست وسترن بوهمین هتل ریزوت یا Best Western Bohemian Resort که خدماتی با کیفیت بالا دارد و در زیباترین ساحل دریاچه سوان قرار گرفته است.

      امکانات رفاهی دریاچه سوان در ارمنستان

      نگران امکانات تفریحی دریاچه ایروان نباشید! در این مجموعه تفریحی جذاب، پکیجی کامل از امکانات و خدمات رفاهی به مسافران ارائه می‌شود تا در آرامش و راحتی بیشتری به سیاحت بپردازند. پارکینگ، کافه و رستوران، کلبه‌های اقامتی و هتل‌های مجلل، زمین بازی ویژه کودکان، سرویس بهداشتی، زمین ورزشی و ایستگاه کمک‌های اولیه از جمله خدمات رفاهی این مجموعه است.

      وسایل لازم برای بازدید از دریاچه سوان

      برای رفتن به دریاچه ایروان، کفش مناسب پیاده‌روی و لباس گرم از مهم‌ترین تجهیزات خواهد بود که باید به همراه داشته باشید. البته اگر بخواهید در نزدیکی دریاچه بساط کمپ را برپا کنید، باید به لباس گرم و کفش مناسب، داشتن کیسه خواب، چادر، لوازم بهداشتی و کوله را هم اضافه کنید. ناگفته نماند که لوازم ضروری زدن کمپ به موارد ذکرشده در بالا منتهی نمی‌شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم برای تجربۀ بهتر، از تورهایی مطمئن کمک بگیرید.

      چرا از دریاچه سوان بازدید کنیم؟

      اگر دوست دارید سفری جذاب و رویایی به بهشت روی کره زمین داشته باشید، سفر به دریاچه سوان ایروان را از دست ندهید. دریاچه سوان از جاهای دیدنی ارمنستان است که مردم آن را بیشتر با نام چشم آبی می‌شناسند. زیبایی‌های این جاذبه را نمی‌توان در قالب چند واژه به تصویر کشید. باید خودتان بار سفر ببندید و راهی ارمنستان شوید تا از نزدیک شگفتی و عظمت این جاذبه را درک کنید. تور ارمنستان در مجموعه تریپ هم برایتان چند جای خالی دارد. کافی است با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید تا مقدمات سفرتان به این کشور سراسر زیبایی و جذابیت را فراهم کنند.

      سوالات متداول:

      1. دریاچه سوان در کدام کشور است؟

      این دریاچه از جاذبه‌های دیدنی ارمنستان است.

      2. دریاچه سوان در کجاست؟

      دریاچه سوان در فاصله 60 کیلومتری از شهر ایروان، در استان گغارکونیک قرار دارد.

      بخش نظرات

      اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

      پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

      اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
      6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc