https://gateway.trip.ir/api/

حمل و نقل عمومی در قطر

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

حمل و نقل عمومی در قطر

قطر، به عنوان یک کشور گردشگری دارای زیر ساخت خوبی در حمل و نقل عمومی است. سیستم های حمل و نقل عمومی در قطر به لطف جام جهانی فوتبال قطر درسال  2022 به طور قابل توجهی بهبود یافته است. نحوه حمل و نقل در قطر یکی از جنبه های مهم قطر گردی است.
حمل و نقل عمومی قطر بسیار ایده آل است و برای رسیدن به مقصد می توانید با اتوبوس، تاکسی و مترو رفت و آمد کنید. در قطر یک شبکه اتوبوس عالی وجود دارد که کل دوحه را به سایر نقاط کشور متصل می کند.
بیشتر جاده‌ های قطر به پایتخت دوحه منتهی می‌ شوند. رسیدن از این نقطه به نقطه دیگر کشور قطر با ماشین تنها چند ساعت طول می کشد. 

تاکسی در قطر

تاکسی در قطر

انواع حمل و نقل در کشور قطر

قطر یکی از کشورهای در حال توسعه و کشوری زیبا برای گردشگران است. قطر با جاذبه ‌های تاریخی، سنت‌ ها و فرهنگ خود کشور مناسبی برای سفر می باشد.
کشور قطر دارای سیستم حمل و نقل عمومی متفاوتی است، از آنجایی که انتظار می‌ رود میلیون‌ ها هوادار فوتبال از جام جهانی 2022 قطر دیدن کنند، به همین خاطر برخی مناطق شلوغ‌ تر از حد معمول می باشند. در این کشور گردشگران می توانند به راحتی با استفاده از تاکسی، اتوبوس، مترو و تراموا در رفت آمد باشند.

تاکسی

تاکسی یکی از وسایل حمل و نقل سریع و راحت در کشور قطر است. کرایه تاکسی دوحه ی قطر با حداقل تعرفه 10 ریال قطر محاسبه می شود و به دنبال آن برای هر کیلومتر در روز 1.6 ریال و برای سفرهای شبانه 1.9 ریال به ازای هر کیلومتر اضافه می شود. 
سه نوع تاکسی در قطر وجود دارد. تاکسی Karwa، تاکسی Uber و تاکسی Careem از انواع تاکسی در قطر به شمار می روند. تاکسی‌ های آبی رنگ Karwa را می‌ توان در ایستگاه‌ های تاکسی، در خیابان و یا از طریق برنامه Karwa که برای اندروید و iOS در دسترس است، پیدا کرد.
تاکسی ‌های Karwa همگی دارای تاکسی متر هستند. تاکسی‌ های Careem و Uber به صورت آنلاین و از طریق ردیاب جی پی اس قابل دسترس هستند.

کرایه ماشین

کرایه اتومبیل یکی از گزینه های حمل و نقل نسبتاً مقرون به صرفه در قطر است. چندین اپراتور را می توان در فرودگاه بین المللی دوحه پیدا کرد، که بتوان از طریق آن ماشین کرایه کرد. هنگام اجاره خودرو در قطر، رانندگان خارجی باید پاسپورت خود را نشان دهند و گواهینامه رانندگی بین المللی را دریافت کنند.

اتوبوس

سرویس حمل و نقل اتوبوس عمومی قطر مدرن و مجهز به تهویه مطبوع در اطراف دوحه و قطر است. از جمله چندین مسیر از فرودگاه بین ‌المللی حمد، دارد.
مسیرهای اتوبوس قطر به شهرداری های الشمال، ام صلال و الخور از شمال، شهر دخان از غرب و ابوسمره و شهر مسعید را از جنوب به یکدیگر متصل می کنند. 
کرایه ها برای سفرهای داخل دوحه 3 ریال قطری و برای سفرهای خارج از پایتخت از4 ریال قطری شروع می شود. خدمات اتوبوس معمولاً هر روز از ساعت 4 صبح تا 11 شب انجام می شود.
مسافران ابتدا باید کارت هوشمندی به نام Karwa را خریداری کنند که در دستگاه‌ های فروش در فرودگاه و ایستگاه اتوبوس دوحه، مروارید قطر و ده‌ ها فروشگاه تجاری موجود است. 
گزینه‌ های کارت هوشمند اتوبوس شامل یک کارت کلاسیک قابل شارژ مجدد (30 ریال قطر)، یک کارت محدود برای حداکثر 2 سفر در 24 ساعت پس از خرید (10 ریال قطر) و یک کارت نامحدود برای سفرهای نامحدود ظرف 24 ساعت پس از خرید (20 ریال قطر) است. کسانی که بدون کارت هوشمند سوار می شوند، باید 10 ریال پرداخت کنند. سرویس اتوبوس شاتل West Bay در دوحه هر 15 دقیقه از ساعت 6 صبح تا نیمه شب حرکت می کنند.

مترو

استفاده از مترو در قطر یکی از راحت ترین و بی دردسرترین راه هایی است که می توانید در سراسر کشور سفر کنید. شبکه مترو دوحه تمام استادیوم های جام جهانی 2022 را به همراه بسیاری از مقاصد محبوب دیگر پوشش می دهد. 

علاوه بر این، برخی از ایستگاه های مترو نیز دارای پارکینگ اختصاصی برای کمک به کاهش ترافیک در طول زمان مسابقات خواهند بود.
مترو دوحه یکی از جدیدترین سیستم حمل و نقل عمومی موجود در قطر است. خطوط مترو قطر شامل 4 خط (قرمز، سبز، طلایی و آبی) است که حدود 300 کیلومتر و 100 ایستگاه را پوشش می دهد.
همه مسافران برای استفاده از مترو دوحه باید کارت مخصوص مترو را خریداری کنند. 3 نوع کارت مترو وجود دارد کارت کاغذی (حدود 2 ریال قطر) برای یک سفر است. 
کارت سفر استاندارد یک کارت پلاستیکی قابل استفاده مجدد (حدود 10 ریال قطر) است و اجازه سفر در خط طلایی را نمی دهد، در حالی که کارت سفر طلایی یک کارت قابل استفاده مجدد (حدود 100 ریال قطر) است که امکان دسترسی به بخش های کلوپ طلایی مترو را فراهم می کند.
خطوط متروی دوحه در قطر شامل خط سبز، خط طلایی، خط قرمز است.
خط سبز : خط سبز به سمت شرق می رود و از المنصوره تا الرفاء در غرب را پوشش می دهد. شهر آموزش، بیمارستان حمد، الشقاب و کتابخانه ملی قطر از جمله یازده ایستگاه این خط هستند. این خط دارای 11 ایستگاه است.
خط طلا : خط طلای شرق به غرب می رود و از راس بو عبود تا العزیزیه را پوشش می دهد. خط طلایی یازده ایستگاه دارد، از جمله موزه ملی قطر، سوق واقف، شهر ورزشی، و العزیزیه از جمله ایستگاه های این خط هستند.
خط قرمز : از الوکرا در جنوب تا لوسیل در شمال، 40 کیلومتر امتداد دارد. این مسیر همچنین ترمینال 1 فرودگاه بین المللی حمد را به مرکز شهر متصل می کند. 
در حال حاضر 18 ایستگاه عملیاتی از جمله West Bay QIC، Katara و دانشگاه قطر دارد. خط از Al Wakra از شمال تا Lusail با 17 ایستگاه شامل West Bay QIC، Katara و دانشگاه قطر است. 
خط آبی : این خط چهارم در حال احداث و توسعه است.

نحوه ی استفاده از مترو قطر

مترو دوحه که پیش ‌بینی می ‌شود در زمان جام جهانی فوتبال در سال 2022 کاملاً عملیاتی شود، کاملاً خودکار و بدون راننده خواهد بود و از سه خط قرمز، طلایی و سبز تشکیل شده است. مترو 46.6 مایل (75 کیلومتر) مسیر را پوشش خواهد داد و 37 ایستگاه دارد.
یک سرویس پیش نمایش در خط قرمز، بین الوکرا در جنوب دوحه تا القاصر در شمال، در روزهای هفته، یکشنبه تا پنجشنبه، و در آخر هفته، جمعه و شنبه، باز شده است. مترو قطر بین ساعت 8 صبح تا 11 شب قطارها هر شش دقیقه یکبار حرکت می کنند. 
سه کلاس در مترو وجود دارد، یک واگن طلایی (16 صندلی) و کلاس خانوادگی (26 صندلی) و دو واگن برای کلاس استاندارد (88 صندلی) که هر کدام ساختار پرداخت متفاوتی دارند.
هزینه یک بلیط در کلاس استاندارد 2 ریال قطر است، هزینه یک روزه نامحدود در کلاس استاندارد 6 ریال قطر است.
بلیط تک در کلاس طلایی 10 ریال قطر و کارت یک روزه 30 ریال قطر است. بلیط های کلاس خانوادگی استاندارد است، اما فقط برای زنان دارای فرزند در دسترس است. بلیط های مترو از دستگاه های هر ایستگاه تهیه می شود .

تراموا در قطر

تراموا در قطر

تراموا

خدمات مترو دوحه بخشی از یک طرح بزرگ حمل و نقل ملی است که شامل مسیرهای تراموا در خلیج غربی و لوسیل است. تراموا Lusail در سال 2020 افتتاح شده است.
این تراموا شامل 4 خط با 25 ایستگاه سطح زمین و زیرزمینی را پوشش خواهد داد. این مرکز حمل و نقل اصلی شهر Lusail خواهد بود که در حدود 23 کیلومتری شمال دوحه قرار دارد.
ترامواها سبز رنگ هستند و بهتر از اتوبوس ها هستند. آنها همچنین از نظر استفاده از جاده بسیار کارآمدتر هستند زیرا یک قطار جایگزین حدود 40 واگن می شود که مساحت بسیار بیشتری از فضای جاده را اشغال می کند.

لیموزین

لیموزین با راننده در قطر گران ‌تر از تاکسی است، اما برای مسافرانی که ترجیح می ‌دهند در طول اقامت خود در قطر راحت باشند بهترین گزینه است.
قیمت ها بسته به نیاز مسافر متفاوت است، اگر بخواهید می توانید در تور قطر یک سرویس لیموزین استاندارد رزرو کنید و یا یک وسیله نقلیه سواری VIP رزرو کنید. لیموزین ها را می توان ساعتی یا روزی رزرو کرد.

سوالات متداول درباره ی حمل و نقل عمومی در قطر

سیستم حمل و نقل عمومی قطر چیست ؟

اتوبوس، تراموا و مترو جزو سیستم های حمل و نقل عمومی در سراسر کشور قطر هستند.

آیا می توان در قطر ماشین اجاره کرد ؟

در قطر می توانید برای راحتی خود ماشین اجاره کنید و یا لیموزین رزرو کنید.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc