https://gateway.trip.ir/api/

مسابقات شتر سواری قطر و مسیر دیدنی آن

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

مسابقات شتر سواری قطر و مسیر دیدنی آن

زمانی که صحبت از قطر می شود، قطعاً آن را با مناطق بیابانی و شتر ها مرتبط می کند. این کشور دارای منطقه وسیعی از تپه های شنی عظیم پوشیده شده است که آن را به مکانی عالی برای ماجراجویی های هیجان انگیز بیابانی تبدیل می کند.
شما می‌توانید برخی از گران ترین شترهای قطر را در پیست مسابقه شتر الشحانیه قطر بیابید. شترها در قطر اهمیت زیادی دارند و سال هاست که مردم با آنها مسابقه می دهند. 
قطری ها عاشق مسابقات شتر دوانی هستند و مسابقات بازی شتر سواریحرفه ای در قطر به دهه 1970 باز می گردد. مردم قطر شترهایی به ارزش چندین میلیون دلار دارند و در یکی از معروف ترین و رقابتی ترین رویدادهایی که در پیست مسابقه شتر معروف Al Shahaniya برگزار می شود شرکت می کنند.

پیست مسابقات شتر سواری در قطر

پیست مسابقات شتر سواری در قطر

تاریخچه ی شتر سواری در قطر

شتر دوانی در قطر بخش بسیار مهمی از سنت های آن است و برای قرن ها بخشی از سبک زندگی و میراث قطری بوده است. سنت شتر دوانی ابتدا در عروسی ها به عنوان نوعی سرگرمی آغاز شد. 
اما امروزه به یک ورزش حرفه ای در قطر تبدیل شده است، این یک تجارت چند میلیون دلاری و یک شکل درآمد بسیار پرسود است. 
اولین مسابقه شتر در قطر در سال 1973 در منطقه الفر که در 9 کیلومتری غرب منطقه الشحانیه قرار دارد برگزار شد و 300 شتر در آن شرکت کردند. 
شترها، قبل از رونق نفت در قرن بیستم، جزء لاینفک زندگی در صحرا بودند. شتر به عنوان تامین کننده حمل و نقل، غذا، پوشاک و سرپناه بسیار مورد توجه بوده است.
ثروت یک قبیله یا یک فرد در زمان های قدیم را با تعداد و کیفیت شترهای مالک مشخص می شد. مسابقات شتر فقط یک رویداد سرگرم کننده برای تماشاگران نبود، بلکه در گذشته نشان دهنده وضعیت و موقعیت مالی بوده اند و سنت ها و آداب و رسومی که در کنار نژادها انجام می شد، معنای مهمی برای شیوه زندگی عشایری بوده است.
با کشف نفت و شروع مدرنیزاسیون قطر، مالکیت شتر کاهش یافت. با ناپدید شدن نیاز عملی به شتر و در معرض خطر انقراض جنبه‌های زندگی ریشه‌ دار این کشور، قطری ‌ها در دهه 1970 با شور و شوق تازه‌ ای به مسابقه شتر‌سواری پرداختند. 
به این ترتیب، چندین مسیر مسابقه شتر در صحرای غرب دوحه افتتاح شد. این سرمایه‌ گذاری باعث آغاز توسعه مسابقات شتر‌سواری در سطح حرفه ‌ای در کشور شد. 
تثبیت رشد این ورزش، ایجاد پیست فعلی در الشحانیه در سال 1990 به دستور امیر سابق، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی بود. و تشکیل کمیته سازماندهی مسابقات شتر دوانی (CROC) به ریاست شیخ حمد بن جاسم بن فیصل آل ثانی می باشد.
مردم از سراسر قطر، منطقه خلیج فارس و از سراسر جهان برای شرکت در مسابقات شتر دوانی یا صرفاً برای لذت بردن از این ورزش رقابتی که در پیست شتر مسابقه معروف قطر واقع در الشحانیه برگزار می شود، می آیند. 
مسابقات شتر دوانی محلی و بین‌المللی در قطر هر جمعه از اکتبر تا فوریه برگزار می ‌شود و رویدادهای مهمی مانند مسابقه اصلی اعلیحضرت امیر در ماه مارس و آوریل هر سال برگزار می ‌شود.

پیست مسابقه ی شتر سواری الشحانیه

برای رفتن  به پیست شتر سواری الشحانیه  و تماشای این مسابقه ی هیجان انگیز می بایست صبح قبل از ساعت 10 صبح در آنجا باشید تا بتوانید آموزش شترها را توسط کارشناسان تماشا کنید و آنها را در حال دویدن در اطراف پیست و آماده شدن برای مسابقات ببینید. 
همچنین می توانید در اطراف پادوک ها قدم بزنید و شترها را در محیط زندگی آنها ببینید. پیست الشحانیه مکانی هیجان انگیز برای تماشای این مسابقات است.

زمان برگزاری مسابقات شتر سواری قطر

مسابقات شتر سواری قطر از اکتبر تا فوریه هر سال در روزهای جمعه برگزار می شود و مسابقات اصلی آن در ماه های مارس و آوریل است. 
به برنده ی این دوره از مسابقات یک شمشیر طلا توسط پدر امیر اعلیحضرت شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی داده می شود، این جایزه  در پایان جشنواره شتر دوانی که معروف به مسابقه اصلی H.H. the Amir است اهدا می شود.
این جشنواره و مسابقات توسط کمیته شتر دوانی قطر و با حمایت امیر قطر برای ترویج این ورزش سنتی برگزار می شود. ورود به این مسابقات رایگان است و معمولا از ساعت 7 صبح تا 14 برگزار می شود.

نحوه ی آموزش شترها برای مسابقات قطر

بچه شترها را در حدود 1 و نیم سالگی از مادرشان می گیرند و از 2 سالگی برای مسابقه شروع به تمرین می کنند. فقط با دویدن آن ها دو بار در روز (صبح و عصر) به مدت حدود 45 دقیقه آموزش داده می شوند. 
شترهای مسابقه ای باید بتوانند حداقل 40 کیلومتر در ساعت بدود تا واجد شرایط مسابقه در یک مسابقه باشند. جالب است بدانید که سن شتر است که طول مسابقه را تعیین می کند. 
شترهای جوان بین 2 تا 4 سال فقط می توانند 4 تا 5 کیلومتر مسابقه دهند، شترهای 5 تا 6 ساله حدود 7 تا 8 کیلومتر مسابقه می دهند در حالی که شترهای بزرگتر از 6 سال می توانند 10 کیلومتر مسابقه دهند.
شترهایی که برای مسابقه آموزش دیده اند با رژیم های غذایی خاصی تغذیه می شوند تا از آمادگی خوبی برای مسابقات برخوردار باشند. آنها معمولاً حدود 10 سال قادر به دویدن در مسابقات هستند و سپس بازنشسته می شوند و جا را برای شترهای جوان تر باز می کند.

چگونه به پیست الشحانیه برویم ؟

برای رفتن به پیست مسابقه شتر الشحانیه در تور قطر ابتدا باید به بزرگراه دوحه - دخان بروید، این بزرگراه حدود یک ساعت با منطقه مرکز شهر دوحه فاصله دارد. 
هنگامی که از منطقه الریان به بزرگراه دخان می روید، حدود 35 تا 40 کیلومتر در آن رانندگی کنید. وقتی از استادیوم فوتبال الریان عبور کردید، چند دقیقه رانندگی کنید تا به یک دوربرگردان برسید. 
پس از اولین خروجی دوربرگردان خارج شده و تا رسیدن به علامت Oryx ادامه دهید. به چپ بپیچید و تابلویی را می بینید که روی آن «مسابقه شتر» نوشته شده است. 

سوالات متداول درباره ی مسابقات شتر سواری قطر 

زمان برگزاری مسابقات شتر سواری قطر کی می باشد ؟

مسابقات شتر سواری قطر از اکتبر تا فوریه هر سال در روزهای جمعه برگزار می شود.

پیست شتر سواری قطر کجاست ؟

پیست مسابقه شتر سواری الشحانیه قطر در بزرگراه دوحه به سمت دخان قرار دارد.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc