https://gateway.trip.ir/api/

غذاهای محلی ایران؛ از تبریز و گیلان تا شیراز و همدان

به روز رسانی: 28 شهریور ، 1403 دانستنی های سفر

غذاهای محلی ایران

اگر از شما بپرسند که معروف ترین غذای سنتی ایران چیست، چه جوابی می‌دهید؟ پاسخ به این سوال واقعا دشوار است. غذاهای ایرانی در دنیا کم‌نظیر هستند. از زرشک‌پلو با مرغ، خورش قیمه و قرمه‌سبزی تا غذاهای محلی، طرفداران بسیاری در بین گردشگران دارند. تنوع غذایی در ایران به اندازه‌ای است که حتی بسیاری از ایرانیان نیز تا به حال شانس امتحان غذاهای سنتی شهرهای مختلف را نداشته‌اند.

تصمیم گرفتیم در این مقاله تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایران؛ از تبریز و گیلان تا شیراز و همدان را به شما معرفی کنیم. در سفر نوروزی به این شهرها، حتما غذاهای سنتی را امتحان کنید تا بیش از پیش از تنوع غذاهای ایرانی شگفت‌زده شوید. برای آشنایی بیشتر با غذاهای سنتی ایران، لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

غذاهای محلی تبریز؛ از کوفته تا خورش هویج

وقتی صحبت از غذاهای محلی تبریز باشد، اولین گزینه‌ای که به ذهن خطور می‌کند، کوفته تبریزی است؛ اما غذاهای محلی این شهر فقط به کوفته خلاصه نمی‌شود! نزدیکی جغرافیایی و شباهت فرهنگی این منطقه به ترکیه، به تنوع غذایی ترک‌های ایران هم راه یافته و بسیاری از غذاهای محلی آذربایجانی‌ها به غذاهای ترکیه ای شباهت دارد.

تعدادی از این غذاهای رنگارنگ و خوش‌عطروطعم عبارتند از:

  • کوفته تبریزی: کوفته‌های تبریز تقریبا دوبرابر کوفته‌های معمولی هستند و داخل آن‌ها با موادی مانند آلو، تخم‌مرغ و زرشک پر می‌شود.
  • دلمه برگ مو: یکی دیگر از غذاهای محلی تبریز، دلمه برگ مو است. این غذای پرزحمت که از برگ مو، گوشت چرخ‌کرده، برنج و سبزیجات تشکیل می‌شود،‌ طعم فوق‌العاده‌ای دارد.
  • خورش هویج: این غذا معمولا با مقدار فراوانی هویج، آلو و مرغ طبخ می‌شود و یک غذای محلی ساده به شمار می‌رود. اگر به غذاهای شیرین علاقه‌مند هستید، این غذای لذیذ تبریزی را حتما امتحان کنید.

طبخ غذاهای محلی تبریز معمولا به دقت و ظرافت بالایی نیاز دارد پس بهتر است برای چشیدن طعم واقعی غذاهای این شهر به بهترین رستوران های تبریز بروید. این غذاهای رنگارنگ با استفاده از ادویه و زعفران فراوان درست می‌شوند و طعم آن‌ها فوق‌العاده است.

غذاهای گیلانی؛ بهترین غذاهای محلی در ایران

لیست غذاهای محلی گیلان بسیار بلندبالا است. این خطه در شمال ایران، غذاهای خوشمزه و خارق‌العاده‌ای دارد که باید حتما آن‌ها را امتحان کنید. یکی از اهداف اصلی گردشگران در سفر به گیلان، امتحان غذاهای محلی این شهر است. در ادامه تعدادی از غذاهای محلی گیلانی را نام می‌بریم. برای یادگیری طرز تهیه غذاهای سنتی ایرانی می‌توانید نام هر یک را در اینترنت جست‌وجو کنید.

باقالاقاتق، ترشه تره، ماهی گردبیج، فیبیج ماهی، ترشه آش،‌ کوکوی اشپل و خورش ترشه واش از جمله غذاهای مشهور و محبوب گیلانی هستند. البته فهرست غذاهای گیلانی به اینجا ختم نمی‌شود و به یک مقاله جداگانه نیاز دارد. برای طبخ اغلب غذاهای گیلانی از سیر، سبزیجات محلی و برنج استفاده می‌شود؛ البته میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی بدون برنج گیلان است که در اکثر شهرهای ایران طرفدار دارد و در بهترین رستوران های رشت سرو می‌شود.

غذاهای سنتی اصفهان؛ طعم‌های آشنا و لذیذ

در سفر به اصفهان باید غذاهای محلی آن را نیز امتحان کنید. شاید غذاهای سنتی اصفهان در مقایسه با غذاهای گیلانی چندان جذاب و خاص نباشند؛ اما طعم فوق‌العاده‌ای دارند و اغلب افراد غیر بومی را نیز به خود علاقه‌مند می‌کنند.

  • بریانی: وقتی صحبت از غذای محلی اصفهان باشد، اولین غذایی که به ذهن‌ها خطور می‌کند، بریانی یا بریونی است. این غذای گوشتی معمولا همراه با نان و دوغ سرو می‌شود و طعم آن شباهت بسیاری با کباب کوبیده دارد. بریان به دلیل چربی بالا، برای وعده شام چندان مناسب نیست.
  • خورش ماست: یکی از غذاهای عجیب اما خوشمزه اصفهانی، خورش ماست است. شاید نام این خورش ذهنیت خوبی در ذهن شما ایجاد کند؛ اما طعم آن باعث تغییر عقیده‌تان می‌شود. در تهیه این غذا از ماست، شکر، زعفران و گوشت استفاده می‌کنند. خورش ماست سرد سرو می‌شود و بیشتر حکم دسر را دارد.
  • یخنی لوبیا: یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهانی است که محوبیت بالایی در این شهر دارد. در تهیه این غذا از لوبیا، برنج، گوشت، سبزیجات و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. یخنی لوبیا ظاهری شبیه به حلیم بادمجان دارد؛ اما طعم آن کاملا متفاوت است.

یکی از لذت‌های سفر به امتحان مزه‌های جدید است. در بازدید از اصفهان حتما غذاهای سنتی و محلی این شهر زیبا و دوست‌داشتنی را امتحان کنید.

بریانی غذای سنتی اصفهان

عکسی از بریونی غذای سنتی اصفهان

آشنایی با غذاهای محلی شهر شیراز

در فهرست غذاهای محلی ایران، نوبت به شهر بهارنارنج‌ها می‌رسد. آيا تا به حال غذاهای محلی شیراز را امتحان کرده‌اید؟ کدام یک از آن‌ها را بیشتر دوست داشته‌اید؟ برای آشنایی بیشتر با غذاهای سنتی شیراز در ادامه همراه ما باشید.

کلم پلو، کوفته سبزی، قنبر پلو، شیرازی پلو، دوپیازه آلو، شوید لوبیا، شکر پلو، حلوا کاسه‌ای و دمپخت گوجه از مشهورترین غذاهای سنتی شیراز به شمار می‌روند. برای امتحان بهترین غذاهای محلی این شهر به رستوران‌های سنتی شیراز مراجعه کنید.

قدیمی ترین غذای ایرانی در همدان

همدان، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و از اولین پایتخت‌های دوره پادشاهی مادها به شمار می‌رود؛ ازاین‌رو اغلب غذاهای سنتی این شهر را غذاهای محلی ایران باستان مانند آش و آبگوشت تشکیل می‌دهند. انواع آش‌ها با طرز پخت‌های مختلف در شهرها و روستاهای همدان پخته می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد.

آبگوشت بزباش، آبگوشت کلم قمری، آبگوشت یخنی، آش کاچی و کباب سرداشی از بهترین غذاهای همدانی هستند که برای ثبت ملی معرفی شده‌اند. جالب است بدانید که وجود ترشی نیز سر سفره همدانی‌ها ضروری است و کمبود آن نوعی بی‌احترامی به مهمانان تلقی می‌شود. ترشی‌های این شهر نیز بسیار متنوع و خوشمزه هستند.

غذاهای خوزستان؛ متنوع ترین غذاهای محلی ایران

اقوام مختلفی در خوزستان ساکن هستند که هر کدام آداب و رسوم و غذاهای خاص خود را دارند. اگر بخواهیم کلیه غذاهای محلی خوزستان را نام ببریم، باید چندین مقاله را به این موضوع اختصاص دهیم؛ در نتیجه به معرفی چند مورد از این غذاهای خوشمزه و متنوع بسنده می‌کنیم.

خرما پلو یکی از مقوی‌ترین غذاهای دنیا است که با استفاده از خرما، مرغ، برنج، کشمش، زعفران و چند ادویه دیگر پخته می‌شود. در آخر نیز می‌توانید این پلو را با انواع خلال‌های پسته، بادام و زرشک تزیین کنید. خورش بامیه غذایی است که در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می‌شود؛ اما اصالتی اهوازی دارد. این خورش که ترکیبی از بامیه و گوشت است، معمولا همراه برنج سرو می‌شود.

وقتی از غذاهای خوزستانی یاد می‌کنیم، نباید فلافل اهوازی، قلیه ماهی و قلیه میگو را از یاد ببریم. در سفر به خوزستان حتما این غذاها را در رستوران‌های سنتی شهر امتحان کنید.

لیست غذاهای محلی خراسان رضوی

پس از زیارت حرم مطهر امام هشتم (ع) و گردش در مشهد، حتما به رستوران‌های سنتی مشهد نیز مراجعه کنید. اگر در سفر به این شهر مذهبی تا به حال غذاهای محلی را امتحان نکرده‌اید، در این بخش تعدادی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی مشهد را به شما معرفی می‌کنیم.

  • شله مشهدی: این آش مشهدی، مخلوطی از گوشت و حبوبات است و معمولا در روزهای محرم به عنوان نذری پخته می‌شود.
  • ساطری پلو: یکی از غذاهای محبوب در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به شمار می‌رود و ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، هویج، کشمش و برنج است.
  • شیشلیک مشهدی: شیشلیک واژه‌ای ترکی است؛ اما به عنوان یکی از غذاهای اصلی مشهدی معرفی می‌شود. اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده این غذا، گوشت دنده گوسفندی است و تقریبا مشابه با سایر کباب‌ها طبخ می‌شود.

از سایر غذاهای محلی مشهد که در اغلب بخش‌های این شهر طبخ می‌شوند و طرفداران بسیاری دارند، باید به حلیم عدس، دیگچه و کوکو شیرین اشاره کنیم. هر غذای جدیدی ارزش یک‌بار امتحان را دارد؛ زیرا با خوردن غذاهای مختلف با آداب و رسوم هر شهر بیشتر آشنا می‌شوید.

شله مشهدی

شله مشهدی از غذاهای سنتی مشهد

با تریپ به سراسر ایران سفر کنید!

در این مقاله به معرفی تعدادی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ایران از تبریز و گیلان تا شیراز و همدان پرداختیم. امیدواریم پس از مطالعه مقاله، سطح اطلاعات شما از غذاهای ایرانی افزایش پیدا کرده باشد و در سفرهای بعدی خود حتما این غذاهای خوشمزه را سفارش دهید. برای سفر به شهرهای مختلف ایران، از اصفهان و شیراز تا تبریز و ارومیه، همین حالا می‌توانید بلیط هواپیما را از طریق سایت تریپ خریداری کنید. شما کدام یک از این غذاهای محلی را امتحان کرده‌اید؟ در قسمت نظرات با ما و خوانندگان تریپ در میان بگذارید.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc