https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی ماسال؛ بهشت گمشده گیلان

به روز رسانی: 11 تیر ، 1403 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی ماسال

بی‌تردید نگین انگشتری گیلان، شهر سراسر شگفتی ماسال است که از هر زاویه به آن نگاه کنید، تماشاگر صحنه‌ای از هنرمندی‌های خالق طبیعت هستید. جاهای دیدنی ماسال آنقدر جذاب و در عین‌حال بی‌شمار و متنوع است که شما با حضور در این شهر ذره‌ای احساس رخوت یا خستگی نخواهید کرد.

اگر دیدن مناظر تکراری خطه شمال ایران دلتان را زده، اگر از کارکردن در زلّ آفتاب و گرمای تابستان به ستوه آمده‌اید و خلاصه اگر در جست‌وجوی مقصدی دنج و مه‌آلود برای خلوت‌کردن با خود هستید، ماسال بهترین انتخاب است. در ادامه همراه ما باشید تا با معرفی زیباترین جاهای گردشگری ماسال، اسباب سفر به این سرزمین رویایی را برایتان فراهم کنیم.

جاهای دیدنی ماسال در بهار

شاید شما هم با ما هم‌‌نظر باشید که بهار بهترین فصل سفرکردن به خطه سرسبز شمال است. در این فصل طبیعت زیباترین جلوه از خود را پیشکش نگاه گردشگران می‌کند. حالا تصور کنید شهر زیبای ماسال که پرچم‌دار تمام مناطق بهشتی شمال ایران است، چقدر می‌تواند در این فصل دیدنی و جذاب باشد. در ادامه بهترین جاهای دیدنی ماسال در فصل بهار را به شما معرفی می‌کنیم.

دشت آلنزه

اگر می‌خواهید سفری به گذشته‌ها داشته باشید، دشت آلنزه بهترین انتخاب از میان جاهای دیدنی ماسال است. این دشت وسیع و بی‌کران با خانه‌های کاملا سنتی و بخاری‌های هیزمی‌اش خاطراتی خوب از گذشته را برای شما زنده می‌کند.

البته که این، دلیل کافی برای سفر به دشت آلنزه نخواهد بود. آنچه این دشت سراسر زیبایی و شگفتی را به یک جاذبه تبدیل کرده، وجود اکسیژن خالص، درختان کهن‌سال افرا، چشمه‌های فراوان، و درختان پرمیوۀ گلابی و آلوچه است. همه این زیبایی‌ها در کنار هم شرایطی را مهیا می‌کند تا گردشگران فارغ از هیاهوی شهر و روزمر‌گی، لحظاتی را در آغوش طبیعت باصفا و مهربان این منطقه سپری کنند.

  • آدرس دشت آلنزه: استان گیلان، شهرستان ماسال، منطقه شاندرمن

تصویری از دشت آلنزه

عکسی از دشت آلنزه

آبشار رامینه

طبیعت شگفت‌انگیز ماسال بدون آبشار انگار چیزی کم دارد. بنابراین اجازه دهید در معرفی بهترین جاهای دیدنی ماسال به توصیف یک یا دو مورد از آبشارهای جذاب و باشکوه آن بپردازیم که حال‌وهوای این منطقه را حسابی دل‌انگیز کرده است.

اولین و معروف‌ترین آبشار ماسال، آبشار رامینه است که با سطح دریا چیزی حدود 629 متر فاصله دارد. طبیعت سرسبز آبشار رامینه با دارابودن متنوع‌ترین پوشش گیاهی و جانوری، اقامت در ماسال را برای شما خاطره‌انگیز و لذت‌بخش می‌کند. بااین‌حال بیشترین چیزی که رامینه را محبوب قلب‌ها کرده، صدای دلنواز موسیقی آب است که روح هر گردشگری را نوازش می‌کند. برای رسیدن به آبشار رامینه باید در مسیری پرفرازونشیب و سربالایی با شیب‌های فراوان بالا بروید. بنابراین اگر به درد زانو مبتلا هستید، بهتر است از رفتن به این منطقه صرف‌نظر کنید.

  • آدرس آبشار رامینه: استان گیلان، ماسال، قبل از اسبه ریسه، مقابل هتل رامینه

آبشار رامینه از بهترین جاهای دیدنی ماسال

عکسی از آبشار رامینه

آبشار تولی نسا

حیف است حالا که صحبت از آبشارهای مرتفع و خروشان ماسال به میان آمده، از بلندقامت‌ترین آبشار این منطقه یعنی تولی نسا یاد نکنیم. این آبشار بلندقامت با ارتفاع 10 متری خود فرود جانانه و گوش‌نواز آب را مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد. مسیر عبور این آبشار از صخره‌های پوشیده از خز تشکیل شده و مقصد نهایی آن حوضچه‌ای کوچک در پایین آبشار است.

اگر اهل کمپ کردن در جنگل هستید، آبشار تولی نسا بهترین میزبان شما خواهد بود. این منطقه ضمن داشتن تفریحات آبی متنوع و هیجان‌انگیز، اقامت شبانه شما را در جنگل کاملا سهولت می‌بخشد.

  • آدرس آبشار تولی نسا: استان گیلان، جنوب غرب ماسال، جاده گیلان ماسال، بعد از روستای نسا

آبشار تولی نسا از معروفترین جاهای دیدنی ماسال

تصویری از آبشار تولی نسا

محوطه تاریخی ماسوله خانی

تاریخ با طبیعت سرسبز ماسال پیوندی عجیب و ناگسستنی دارد. بنابراین هر زمان که به اندازه کافی از آبشارها و ییلاقات باصفای این منطقه دیدن کردید، سفری کوتاه به تاریخ کهن آن نیز داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی به‌جامانده از هزاره اول قبل از میلاد در ماسال، محوطه شهرگاه ماسوله خانی است که محلی‌ها به ماسوله خونی صدایش می‌زنند. اگرچه بخش زیادی از هویت این منطقه باستانی کشف نشده، بااین‌وجود هنوز در ارتفاعات مه‌گرفتۀ اینجا می‌توان بناهایی که از روایت‌های تاریخی حکایت می‌کنند را تماشا کرد. این محوطه قلعه‌ای بسیار معروف به نام قلعه رودخان هم دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

بازدید از این منطقه تاریخی که تمام شد، سری هم به مردم باصفا و خونگرم روستای ماسوله خانی بزنید. مردم ساده و بی‌آلایش این روستا ضمن اینکه بسیار مهمان‌نواز و بااصالت هستند، داستان‌هایی پررمزوراز در سینه دارند که شنیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • آدرس روستای ماسوله خانی: استان گیلان، شهرستان ماسال، جنوب غرب ماسال، جاده ماسوله ماجلان

ماسوله از مکان های دیدنی ماسال

تصویری از محوطه تاریخی ماسوله خانی

جاهای دیدنی ماسال در تابستان

تابستان ماسال نیز می‌تواند به اندازه بهارش دلنشین و دوست‌داشتنی باشد. شاید تصور کنید گرمای سوزان تابستان که فرق سر آدم را نشانه می‌گیرد، به این منطقه نیز راه پیدا می‌کند؛ اما برخلاف تصور باید بگوییم وجود ییلاقات ماسال اجازه افزایش دما را به این منطقه نمی‌دهند. جاهای دیدنی ماسال در تابستان تنوع بیشتری دارد. پس اگر می‌خواهید برای تعطیلات تابستانه خود یک برنامه‌ریزی جانانه داشته باشید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

ییلاق اولسبلانگاه

ماسال به شهر ییلاق‌ها معروف است و گل سرسبد تمام این ییلاق‌ها را می‌توان ییلاق اولسبلانگاه دانست. ییلاقی که به دلیل قرارگرفتن در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا، صحنه‌ای باشکوه از آسمان زیبا را مقابل چشمان حیرت‌زده گردشگران به نمایش می‌گذارد.

در ییلاق اولسبلانگاه زمین از یک سو با لاله‌های وحشی‌ و آسمان از سویی دیگر با اقیانوس ابرش شما را حسابی غافلگیر می‌کند. وقتی به ییلاق زیبای اولسبلانگاه قدم می‌گذارید، باید مدام مراقب باشید تا شگفتی‌های نهفته در زمین و آسمان از لنز چشمان تیزبین‌تان پنهان نماند.

این ییلاق که شهرت و آوازه آن همه ایران را پر کرده، تابستان‌هایی بسیار خنک و دلچسب دارد. بنابراین اگر در فصل خرماپزان تنها به دنبال یک مقصد خنک و دلپذیر بودید، به اولسبلانگاه سفر کنید. برای داشتن یک اقامت دلنشین و خاطره‌انگیز هم می‌توانید روی کلبه‌های چوبی ساده اما خودمانی این ییلاق حساب کنید.

  • آدرس ییلاق اولسبلانگاه: استان گیلان، شهرستان ماسال، ۲۵ کیلومتری غرب ماسال در جاده گیلان ماسال

تصویری از یک کلبه در ییلاق اولسبلانگاه

تصویری از ییلاق اولسبلانگاه

ییلاق سوئه ‌چاله

ییلاق‌های ماسال یکی از یکی دیگر قشنگ‌تر هستند. با رفتن به ماسال تصور می‌کنید ییلاق‌ها در رقابت با هم به سر می‌برند که یکی با اقیانوس ابرش و دیگری با غروب دل‌انگیزش دلبری می‌کند. بله درست حدس زدید؛ ییلاق سوئه چاله از دیگر جاهای دیدنی ماسال در گیلان است که به داشتن زیباترین و باشکوه‌ترین غروب‌ها شهرت دارد.

این منطقه باصفا در ارتفاع 1900 متری سطح دریا، زیباترین و باشکوه‌ترین غروب‌ها را پیش چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد. ازهمین‌رو آب‌وهوای خنک‌تری از دیگر مناطق دارد. نماد معروف ییلاق سوئه چاله ماسال، بعد از غروب‌هایش خانه‌های رنگارنگ دوطبقه‌ای است که نمایی کامل از زندگی روستایی را به تصویر می‌کشد. علت نام‌گذاری این منطقه نیز رویش فراوان گیاه گلپر است که در میان محلی‌ها به سوئه چاله شناخته می‌شود.

  • آدرس ییلاق سوئه چاله: استان گیلان، شهرستان ماسال، ۴ کیلومتری غرب ییلاق اولسبلنگاه

ییلاق سوئه ‌چاله از مکان های دیدنی ماسال

عکسی از ییلاق سوئه ‌چاله

ییلاق خشکه دریا

از دیگر جاهای دیدنی ماسال و شاندرمن ییلاق خشکه دریا است که از نظر جذابیت‌های بصری از ییلاقات معروف این شهر چیزی کم ندارد. قرارگیری این ییلاق در دره و در تلاقی با رشته‌کوه‌های باصلابت و رودهای پرآب، جلوه‌ای بهشتی به آن بخشیده است.

ییلاق خشکه دریا در منطقه شاندرمن و در فاصله 40 کیلومتری غرب ماسال قرار دارد. نکته جالب در این ییلاق طبیعت بکر و دست‌نخورده آن است که باید آن را مرهون موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه دانست. البته این منطقه از نظر مرزبندی، در استان اردبیل واقع شده است؛ اما فاصله 1 ساعته آن تا ماسال، امکان بازدید از آن را برای گردشگران گیلان نیز فراهم می‌کند.

یادتان باشد اگر خشکه‌ دریا را برای اتراق یا پیک‌نیک خود انتخاب کردید، باید 4 کیلومتر پیاده‌روی را به جان بخرید؛ چراکه با خودرو نمی‌توان مسیر ورودی این ییلاق را طی کرد.

  • آدرس ییلاق خشکه دریا: استان اردبیل، 38 کیلومتری غرب ماسال، در جاده گیلان ماسال، پس از روستای تنیان

ییلاق شالما

در فهرست جاهای قشنگ ماسال که هوش از سر آدمی می‌برند، نمی‌توان از زیبایی‌های ییلاق شالما حرفی نزد. این ییلاق که در محاصره‌ای از کوه‌های البرز قرار دارد، در میان محلی‌ها به سرزمین چشمه‌ها معروف است. دلیل این لقب انتسابی هم وجود 5 چشمه پرآبی است که از دل زمین سرسبز و باصفای شالما می‌جوشد.

در شالما هم نظیر سایر ییلاقات ماسال قابی کامل از کوه‌های استوار، دشت‌های سرسبز، چشمه‌های پرآب و آسمان زیبا را مقابل چشمان خود خواهید داشت. تنها تفاوت این ییلاق با باقی مناطق دیگر وجود بقعه‌ای مبارک از دو سید بزرگوار است که آرامشی فوق‌العاده خاص را چاشنی این طبیعت دلربا می‌کند.

  • آدرس ییلاق شالما: استان گیلان، ۱۲ کیلومتری غرب ماسال، جنوب روستای خروم

ییلاق شالما از معروفترین مکان های دیدنی ماسال

عکسی از ییلاق شالما

غار آویشو

بعد از ییلاقات سرسبز و دل‌انگیز، این غارهای جادویی و رعب‌آور گیلان هستند که با قدرت هرچه تمام بر قلمرو ماسال فرمانروایی می‌کنند. کهن‌سال‌ترین این غارها آویشو نام دارد که گویا نام خود را از چشمه‌ای در همین حوالی گرفته است. عجایب سحرآمیز متعددی در درون غار منتظر شماست؛ از بقایای پوسته اقیانوسی پالئوتتیس گرفته تا سنگ‌های دگرگونی کمپلکس و قندیل‌های آهکی آویزان‌شده از سقف که همگی به رعب و حیرت شما می‌افزایند. البته که این غار هفت چشمۀ خروشان و پرآب هم دارد که آرامش و نشاط را چاشنی لحظات ترسناک شما می‌کند.

اگر بازدید از این غار 75 میلیون‌ساله، که از جاهای دیدنی ماسال و شاندرمن به شمار می‌رود، روح کاوشگری شما را حسابی سر ذوق آورد، می‌توانید از دیگر غارهای معروف این منطقه نظیر کل‌چال، چسلی و غار خندیله هم دیدن کنید.

  • آدرس غار آویشو: استان گیلان، شهرستان ماسال، بخش شاندرمن، دهستان شاندرمن، روستای چاله سرا

غار آویشو از بهترین جاهای دیدنی ماسال

عکسی از غار آویشو

پارک جنگلی ریزه مندان

در ادامه بازدید از بهترین جاهای دیدنی ماسال به پارک جنگلی ریزه‌مردان خواهیم رسید. این پارک جنگلی وسعتی بی‌انتها از گیلان سرسبز را مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارد. آواز خوش پرندگان، انبوه درختان پرشاخ‌وبرگ و نسیم خنکی که از لابلای کوه صورتتان را نوازش می‌کند، از جمله زیبایی‌های جذاب این منطقه برای گردشگران است.

  • آدرس پارک چنگلی ریزه مندان: استان گیلان، ماسال، خیابان سردار جنگل، میدان تالشان

پارک جنگلی ریزه مندان از بهترین جاذبه های دیدنی ماسال

تصویری از پارک جنگلی ریزه مندان

رودخانه خالکایی

ماسال از داشتن رودخانه‌های خروشان نیز بی‌نصیب نمانده است. یکی از معروف‌ترین این رودخانه‌ها خالکایی نام دارد که مسیری 40 کیلومتری از ماسال را طی می‌کند تا به مقصد نهایی خود یعنی دریای خزر برسد. این رودخانه خروشان در کنار جلوه‌های زیبایی که از طبیعت به نمایش می‌گذارد، مکانی خیلی خوب برای تجربه تفریحات آبی مهیج نظیر قایق‌رانی است. بنابراین اگر می‌خواهید هیجان و شادی را چاشنی سفر به طبیعت آرام و دلنواز ماسال کنید، حتما سری به رودخانه خالکایی بزنید.

  • آدرس رودخانه خالکایی: استان گیلان، شهرستان ماسال، 4 کیلومتری جنوب غرب گیلان

مشهد میرزا کوچک خان

میرزا کوچک خان جنگلی که معرف حضورتان هست؛ مبارز و بزرگ‌مرد جنگل‌های گیلان در زمان احمدشاه قاجار! مزار این شخص مبارز یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال و اطراف آن است که می‌توانید به فهرست گردشگری‌های خود اضافه کنید. برای دسترسی به مشهد میرزا باید ابتدا راهی روستای مرزی میان خلخال و ماسال تحت عنوان گردنه گیلوان شوید. حدود 20 کیلومتر که از ماسال فاصله گرفتید، به سمت مسیر ییلاقات برانید. انتهای این مسیر به جاده‌ای خاکی ختم می‌شود که با طی‌کردن آن به مشهد میرزا و مزار شریف میرزا کوچک خان جنگلی می‌رسید.

  • آدرس مشهد میرزا کوچک خان: استان گیلان، ۴۵ کیلومتری شهرستان ماسال، گردنه گیلوان

بقعه آقا سید رضا دلیجان

اماکن مذهبی نیز بخش دیگری از جاهای دیدنی ماسال گیلان را به خود اختصاص می‌دهند که بازدید از آن می‌تواند امید و آرامش را چاشنی لحظاتتان کند. یکی از معروف‌ترین این اماکن، بقعه آقا سید رضا دلیجان (یکی از نوادگان امام موسی‌بن‌جعفر) است که در روستایی با همین نام قرار دارد. این روستای باصفا به‌واسطۀ حضور این امامزاده در مناسبات مختلف سال میزبان مراسم مذهبی مختلفی است که باشکوه‌ترین آن‌ها را می‌توان مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی دانست.

  • آدرس بقعه آقا سید رضا دلیجان: استان گیلان، شهرستان ماسال، دهستان شیخ‌نشین، روستای دلیجان

بقعه آقا سید رضا دلیجان ماسال

تصویری از بقعه آقا سید رضا دلیجان

امامزاده شفیع

امامزاده شفیع هم از دیگر نوادگان امام موسی کاظم هستند که مزار پاک ایشان در منطقه شاندرمن قرار دارد. وجود آرامگاه ساده و خودمانی این امامزاده در تلاقی با طبیعت سرسبزی که در اطراف این روستا به چشم می‌خورد، قلب پرآشوب و مضطرب هر گردشگری را دعوت به آرامش می‌کند. جالب است بدانید که طبق روایت باستان‌شناسان قدمت بازسازی این امامزاده به دوره صفوی برمی‌گردد.

آدرس امامزاده شفیع: استان گیلان، شهرستان ماسال، بخش شاندرمن، روستای امامزاده شفیع

امامزاده شفیع از بهترین مکان های دیدنی ماسال

تصویری از امامزاده شفیع

بقعه سید صفی الدین میرمحله

افتخار تمام روستاهای شهرستان ماسال این است که میزبان یکی از نوادگان شریف امام موسی کاظم (ع) هستند. آخرین روستایی که در این فهرست بلندبالا جا خوش کرده، روستای میرمحله است که بقعه متبرک و شریف سید صفی‌الدین را در دل خود دارد. فضای داخلی این امامزاده برخلاف سایر امامزاده‌های این منطقه مزین به کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا و ظریف است.

  • آدرس بقعه سید صفی‌الدین میرمحله: استان گیلان، شهرستان ماسال، 5 کیلومتری شمال شاندرمن، روستای میرمحله

جاهای دیدنی ماسال در پاییز

پاییز که از راه می‌رسد، ماسال هم از هوای سرد و بارانی خود رونمایی می‌کند. این شهر شمالی که برخلاف شهرهایی مانند صومعه سرا در ارتفاع بالایی از سطح دریا قرار دارد، اقلیمی سردتر با آب‌وهوایی خشک‌تر محسوب می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در فصول سرد سال به ییلاقات ماسل نروید.جاهای دیدنی ماسال در این فصل از سال تقریبا خالی از گردشگر می‌شود. بااین‌وجود اگر می‌خواهید از زیبایی‌های این منطقه در فصل خزان هم بهره‌مند شوید، منطقه شاندرمن و بام سبز بهترین گزینه است.

منطقه شاندرمن

در میان جاهای دیدنی ماسال شمال منطقه شاندرمن خود یک جاذبه‌گردشگری تمام‌عیار و همه‌فن‌حریف محسوب می‌شود. این منطقه زیبا آنقدر جاذبه دیدنی متنوع دارد که بهتر است یک روز از سفرتان به ماسال را تنها به بازدید از شاندرمن اختصاص دهید. ییلاقات دل‌انگیزی مثل آلنزه، هفته‌خونی، دشته‌من، شاله را و سیفی، آبشارهای خروشانی مثل جیره وزن و وزمه مندن، رودخانه مرغک و روستای تاریخی بی تم تنها گوشه‌ای از جلوه‌های بصری این منطقه را تشکیل می‌دهند.

خبر خوب برای گردشگرانی که عاشق و شیفته بازارگردی هستند، وجود بازارهای معروف صنایع دستی در شاندرمن است. مسلما گشت‌وگذار در میان بازارهای سنتی شاندرمن دریچه‌ای دیگر از زیبایی‌های این منطقه را به روی شما باز می‌کند.

  • آدرس منطقه شاندرمن: استان گیلان، اتوبان قزوین-رشت، 55 کیلومتری جاده فومن به سراوان

منطقه شاندرمن ماسال

تصویری از منطقه شاندرمن

بام سبز ماسال

احتمالا نام بام سبز را به عنوان یکی از بهترین جاهای گشتنی ماسال شنیده‌اید. مرتفع‌ترین نقطه در ماسال که با قرارگرفتن در آن دیدی پانورامایی به کل جلگه ماسال و مناظر بکر اطراف بندرانزلی و صومعه‌سرا خواهید داشت، همین بام سبز است. این منظره بکر در فاصله 1 کیلومتری از ضلع جنوب غربی ماسال قرار دارد. جاده منتهی به بام سبز نیز از نظر جذابیت بصری چیزی از خود این جاذبه کم ندارد.

بام سبز در تمام ایام سال دیدنی و جذاب است. بااین‌حال اگر می‌خواهید نظاره‌گر زیباترین و خاص‌ترین جلوه از این منطقه باشید، قبل از طلوع خورشید بهترین فرصت است. در این ساعات از روز مه غلیظی تمام کوه‌های تالش را در آغوش می‌گیرد و بام سبز را به هاله‌ای از نور تبدیل می‌کند.

  • آدرس بام سبز ماسال: استان گیلان، 1 کیلومتری شهر ماسال، جاده بام سبز

بام سبز ماسال

عکسی از بام سبز ماسال

جاهای دیدنی ماسال در زمستان

بدون شک زمستان ماسال هم می‌تواند دیدنی باشد اگر به سفرکردن در فصل‌ سرد سال عادت داشته باشید. البته آب‌وهوای فوق‌العاده سرد این منطقه در زمستان به شما اجازه ورود به ییلاقات باصفا و سرسبزش را نخواهد داد. بااین‌حال، اگر می‌خواهید طعم بازدید از جاهای دیدنی ماسال در شب‌های زمستان را هم بچشید، مناطق زیر بهترین پیشنهاد ما به شماست.

پارک ساحلی ماسال؛ از بهترین جاهای دیدنی ماسال در شب

اگر اتراق‌کردن در طبیعت و برپاکردن بساط کمپ در دل جنگل را به عنوان یک فعالیت تفریحی مهیج نمی‌پذیرید، به پارک ساحلی ماسال بروید. این پارک ساحلی که از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ماسال در شب محسوب می‌شود، با تدارک مجموعه‌ای از امکانات رفاهی و تفریحی گوناگون شما را حسابی سرگرم می‌کند. یک جزیره کوچک هم در کنار این پارک ساحلی به چشم می‌خورد که گویا مخفیگاه جانوران و پرندگان زیادی است.

  • آدرس پارک ساحلی ماسال: استان گیلان، شهرستان ماسال، کنار رودخانه خالکایی

قلعه کول

از دیگر جاهای گردشی ماسال که فضای تاریخی اعجاب‌آمیزش شما را غرق در سکوت و آرامش می‌کند، قلعه کول است. قدمت این قلعه که در تپه‌ای به ارتفاع 30 متری قرار دارد، به سده‌های دوم و سوم هجری قمری بازمی‌گردد. ویرانه‌های به‌جامانده از قلعه کول بهترین شاهد برای روایت واقعی و منصفانه از تاریخ دوره ساسانیان هستند. با توجه به فاصله اندک رشت تا قلعه کول، این منطقه تاریخی جزء جاهای دیدنی رشت نیز به شمار می‌رود.

  • آدرس قلعه کول: استان گیلان، 36 کیلومتری جنوب رشت، روستای دیزکوه

منطقه باستانی اسبه ریسه

هنوز آثار تاریخی و باستانی استان گیلان تمام نشده است! یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی ماسال که عطروبوی تاریخ را با خود به همراه می‌آورد، منطقه باستانی اسبه ریسه است. در این منطقه آنچه بیش از همه اسباب حیرت و شگفتی شما می‌شود، معماری‌های خاص و بقایای کشف‌شده از دوره هخامنشی است. کاسه، خمره، پارچه، کوزه سفالی و گوردخمه‌ها بیشترین یادگاری‌های گذشته است که شما را با تاریخ دوره هخامنشی پیوند می‌دهد.

  • آدرس منطقه اسبه ریسه: استان گیلان، 20 کیلومتری غرب ماسال، در جاده گیلان به ماسال

منطقه باستانی اسب ریسه ماسال

عکسی از منطقه باستانی اسبه ریسه

باغ پرندگان ماسال

اگر می‌خواهید در ماسال ملاقاتی شیرین و دلچسب با پرنده هزارچشم یعنی طاووس داشته باشید، باغ پرندگان این شهر بهترین انتخاب است. این باغ جذاب در منطقه ییلاقی اسب ریسه قرار دارد و به جز طاووس، میزبان پرندگان دیگری همچون قرقاول هم هست. اگر عصرها و غروب‌ها را برای بازدید از باغ پرندگان ماسال انتخاب کنید، شانس این را خواهید داشت تا مهمان طعم لذیذ کباب زغالی‌های این اقامتگاه شوید.

  • آدرس باغ پرندگان ماسال: استان گیلان، ییلاقات ماسال، بعد از متل ییلاقی رامینه، روستای ماسوله خانی

سفر به گیلان و بازدید از جاهای دیدنی ماسال

ما تلاش کردیم در این نوشتار فهرستی کامل از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی ماسال را به شما معرفی کنیم. اگر در جست‌وجوی سفری تازه و بدیع به خطه سرسبز شمال هستید، این راهنما را در جیبتان بگذارید و راهی گیلان زیبا شوید. بهترین مسیر برای سفر جاده‌ای از تهران به استان گیلان، اتوبان قزوین رشت است؛ اما اگر قصد سفر از مناطق غربی، جنوبی یا دیگر شهرهای ایران را دارید، توصیه می‌کنیم سختی راه را به جان نخرید و با بلیط هواپیما ارزان رشت سفری آسان و سریع را به خود هدیه دهید.

شما کدام یک از جاذبه‌های گردشگری ماسال را بیشتر می‌پسندید؟ چه مکان‌های گردشگری دیگری از استان گیلان می‌شناسید که برای خوانندگان این مطلب جذاب باشد؟ حتما پیشنهادات خود را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

سوالات متداول:

1. جاهای دیدنی ماسال در شب کدام است؟

پارک ساحلی، باغ پرندگان، بقعه سید صفی‌الدین میرمحله، بقعه تاریخی امامزاده شفیع و مقبره آقا سیدرضا دلیجان از مناطقی در ماسال هستند که می‌توانید بعدازظهر تا هنگام شب از آن‌ها بازدید کنید. البته امکان شب‌مانی در ییلاقات ماسال در تابستان نیز وجود دارد.

2. زیباترین ییلاقات تابستانی ماسال کدامند؟

اولسبلانگاه، خشکه دریا، سوئه چاله و شالما از معروف‌ترین ییلاقات ماسال به شمار می‌روند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc