https://gateway.trip.ir/api/

خانه زینت الملوک یا موزه مادام توسو شیراز؟

به روز رسانی: 15 مرداد ، 1403 مقاصد پر طرفدار

خانه زینت الملوک شیراز

شیراز شهر گنجینه‌های پررمزوراز تاریخی است و خانه زینت الملوک گل سرسبد تمام جاذبه‌های باستانی این شهر به حساب می‌آید. این خانه باشکوه و زیبا همان‌طور که از نامش پیداست به بانویی مهربان و سخاوتمند از خاندان معروف و پرآوازه قوام تعلق داشته است. این عمارت تاریخی که بسیاری آن را با نام موزه مادام توسو در شیراز می‌شناسند، یادگاری از دوران قاجار است. خانه زینت الملوک داستان‌های بسیار جالبی برای گفتن دارد که اگر تا انتها همراه ما باشید، شنونده قسمت‌های جذابی از آن خواهید بود.

خانه زینت الملوک شیراز کجاست؟

خانه زینت الملوک (Zinat Al-Molk Historical House) در قلب شهر شیراز و در محله قدیمی گود عرب‌ها واقع شده است. البته این محله امروز به عنوان منطقه 8 شهرداری شیراز شناخته می‌شود. این خانه با نارنجستان قوام، معروف‌ترین جاذبه دیدنی شیراز، تنها به اندازه یک کوچه فاصله دارد. به‌عبارتی خانه زینت‌الملوک اندرونی نارنجستان قوام است که با یک دالان زیرزمینی به داخل این عمارت راه پیدا می‌کند.

موقعیت جغرافیایی خانه زینت‌الملوک در شیراز روی نقشه گوگل 

تاریخچه خانه زینت الملک و خانواده قوام

خاندان قوام از محبوب‌ترین و ثروتمندترین افراد در شیراز بودند که جایگاه بسیار ویژه‌ای در قلب درباریان قاجار داشتند. در سال 1290 یکی از افراد سرشناس خاندان قوام با نام محمدخان قوام یا قوام‌الملک دوم دستور ساخت خانه‌ای مجلل و باشکوه را برای دخترش زینت‌الملوک داد. پروسه ساخت این خانه در نهایت بعد از 12 سال در سال 1302 توسط محمدرضاخان قوام‌الملک سوم به پایان رسید.

خانه زینت‌الملوک تا زمان حیات این بانوی خیرمند و مهربان خانه امید بسیاری از نیازمندان و گرفتاران این شهر بود. با مرگ زینت‌الملوک این خانه باشکوه تاریخی ابتدا مقر موسسه بنیاد آسیایی و سپس پناهگاه امن مردم در دوران جنگ تحمیلی شد. در طی این سال‌ها خانه زینت‌الملوک ویرانی‌های زیادی را به خود دید، تا اینکه در سال 1373 پروژه مرمت و بازسازی آن به همت بنیاد فارس‌شناسی و میراث فرهنگی آغاز شد.

درحال‌حاضر این بنای باستانی صاحب نگارخانه‌ای در زیرزمین و یک تالار موسیقی، سالن کنفرانس و سالن نمایش فیلم در طبقه دوم است. در نگارخانه این عمارت مجموعه‌ای عظیم از آثار فاخر هنرمندان ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته می‌شود که تماشای هر اثر گردشگران به وجد می‌آورد.

معماری و پلان خانه زینت الملوک شیراز

یکی از شاهکارهای معماری در شیراز عمارت مجلل و زیبای زینت‌الملوک است که در گوشه‌گوشه آن می‌توان شاهد ترکیبی بی‌نظیر از المان‌های ایرانی و اروپایی بود. این عمارت مساحتی بالغ بر 3300 مترمربع دارد و همان‌طور که گفته شد بخش اندرونی نارنجستان قوام به شمار می‌ر‌ود.

جذابیت‌های بصری این بنای باستانی از همان قسمت ورودی کاملا قابل لمس است. این عمارت باشکوه در قسمت ورودی دو سکوی معرق‌کاری‌شده دارد که روی هرکدام تصویری از یک سرباز نیزه‌به‌دست به چشم می‌خورد. از راهروی ورودی عمارت که عبور کنید، وارد حیاطی باصفا می‌شوید که تالار شاه‌نشین عمارت با پنجره‌های ارسی و آینه‌کاری‌های ظریف و چشم‌نواز توجه شما را به خود جلب می‌کند.

زیبایی‌های بصری تالار شاه‌نشین محدود به نمای بیرونی آن نمی‌شود. تمامی دیوارها و سقف این تالار را نقاشی‌های بسیار زیبا و آینه‌کاری‌های فوق‌العاده هنرمندانه می‌پوشاند که برای تماشای جزئیات دقیق آن باید ساعت‌ها زمان بگذارید.

به پشت سرتان که نگاه کنید با تالاری دیگر تحت عنوان ایوان شرقی یا تالار تابستانه ملاقات خواهید کرد که از نظر زیبایی چیزی از شاه‌نشین این عمارت کم ندارد. این تالار ایوانی باصفا با دو ستون چوبی دارد که در همنشینی با حوضی بزرگ آرامشی تکرارنشدنی را برای این فضا به ارمغان می‌آورد.

در ضلع شمالی و جنوبی عمارت زینت‌الملوک هم دو ساختمان چوبی قرینه به چشم می‌خورد. در مرکز این دو ساختمان ایوانی پنج‌دری با پنج طاق کاشی‌کاری‌شده نگاه‌ها را به تسخیر خود درمی‌آورد. در فضای داخلی آن هم چیزی بیش از 20 اتاق مزین‌شده به نقاشی‌های گل و بوته وجود دارد که به طرز عجیبی تمامی آن‌ها به یکدیگر راه پیدا می‌کنند.

از تالارهای اصلی خانه زینت الملوک که دیدن کردید، نوبت به زیرزمین می‌رسد. زیرزمین این عمارت در گذشته دارای دو قسمت شمالی و جنوبی بوده که ضلع جنوبی آن به اسلحه‌خانه و ضلع شمالی‌اش به مکانی برای نگهداری مواد خوراکی اختصاص داشته است.

کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای‌رنگ، پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی، نقاشی‌های دلفریب اروپایی، آیینه‌کاری‌های زیبا و آیات قرآنی حک‌شده بر پیشانی عمارت هویت بصری خانه زینت‌الملوک را تشکیل می‌دهند.

 خانه زینت الملوک| موزه مادام توسو در شیراز

عکس خانه زینت‌الملوک

بخش های مختلف خانه زینت الملک شیراز

با مرگ زینت‌الملوک قوام، عمارت شاهانۀ او نیز دستخوش حوادث ناگوار شد. بااین‌حال، بنیاد فارس‌شناسی با انجام مرمت و بازسازی‌های متعدد و افزودن بخش‌های جدید به این عمارت، از خانه زینت الملک شیراز و تاریخچه خاندان قوام به خوبی محافظت کرد. در ادامه معرفی کوتاهی از قسمت‌های مختلف این عمارت خواهیم داشت.

حیاط عمارت

پس از اینکه از راهروی عمارت خارج شدید، پا به حیاطی بسیار باصفا می‌گذارید که دورتادور آن را 20 اتاق کوچک و بزرگ احاطه کرده است. وسط این حیاط حوض بزرگی وجود دارد و اطراف حوض، باغچه‌های سرسبز دیده می‌شود. شما می‌توانید اطراف حوض قدم بزنید و منظرۀ عمارت و باغچه‌ها را تماشا کنید.

تالار شاه نشین

بی‌اغراق، جذاب‌ترین بخش خانه زینت الملک شاه‌نشین آن است. این قسمت در ضلع غربی عمارت واقع شده و به نقاشی‌های اروپایی و آینه‌کاری‌های ایرانی مزین شده است. با قدم گذاشتن داخل شاه‌نشین، گویی به قرن 20 میلادی سفر می‌کنید و از تماشای تلفیق هنرهای ایرانی و اروپایی غرق حیرت می‌شوید.

خانه زینت الملک شیراز و تاریخچه خاندان قوام

عکسی از تالار شاه‌نشین

موزه مادام توسو

احتمالا نام موزه مادام توسو به گوشتان خورده است. مادام توسو موزه‌ای از تندیس‌های مومی در لندن است که قابی زیبا از چهره‌ مشاهیر بزرگ تاریخ، هنر و فرهنگ این دنیا را به نمایش می‌گذارد. از موزه مادام توسو تنها یک نسخه در دنیا وجود دارد؛ اما، اگر در جست‌وجوی نسخه ایرانی آن باشید، باید بگوییم که آن را تنها می‌توانید در زیرزمین خانه زینت الملوک بیابید.

موزه مشاهير مجسمه های خانه زینت الملک شما را به گذشته‌های بسیار دور می‌برد. در این موزه تندیس‌های مومی از مشاهیر بزرگ دوره‌های تاریخی مختلف به نمایش گذاشته می‌شود. از آنجایی که ظرافت و هنرمندی خاصی در طراحی مجسمه‌های این موزه موج می‌زند، بسیاری از گردشگران این موزه را با عنوان معروف موزه مادام توسوی شیراز می‌شناسند.

رستوران خانه زینت الملوک شیراز

خانه زینت الملوک به لطف داشتن موقعیت مکانی ایده‌آل با رستوران‌های بسیار معروف و تاریخی شهر شیراز تنها به اندازه چند قدم فاصله دارد. در داخل این عمارت نیز کافی‌شاپی دنج جا خوش کرده است که فضای آرامش‌بخش و روح‌انگیز آن هر گردشگری را به نوشیدن یک فالوده شیرازی ترغیب می‌کند. این کافی‌شاپ مجلل و باصفا در ایوان شرقی یا همان تالار تابستانه قرار دارد.

مجسمه های خانه زینت الملک

در موزه مادام توسو شیراز چیزی بیش از 50 مجسمه مومی و 5 سردیس به چشم می‌خورد که هرکدام به دوره تاریخی خاصی تعلق دارند. فرآیند ساخت مجسمه خانه زینت الملوک توسط 37 هنرمند سرشناس به رهبری استاد شانس طی 4 سال انجام پذیرفته است.

سردیس‌های این مجموعه با گچ و رزین ساخته شده‌اند و مجسمه‌ها جنسی مومی دارند. استفاده از چشم مصنوعی و موی طبیعی برای سر، سبیل و ریش مجسمه‌ها را به چهره واقعی آن‌ها بسیار نزدیک کرده است. فهرست کامل مجسمه‌های مشهور این مجموعه در ادامه این مطلب با شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

  • تندیس زینت الملوک و دو سرباز قاجاری در دو طرف آن
  • تندیس عشایر فارس
  • تندیس شاپور اول ساسانی
  • مجسمه منصور حلاج
  • تندیس کریم‌خان زند
  • تندیس سعدی شیرازی
  • تندیس باربد (موسیقی‌دان برجسته عصر ساسانی)
  • تندیس قاآنی (صورتگر معروف شیرازی)
  • تندیس باباکوهی
  • تندیس ملاصدرا
  • تندیس وصال شیرازی
  • تندیس قطب‌الدین شیرازی
  • تندیس محمد نمازی
  • تندیس شهید عباس دوران

مجسمه خانه زینت الملوک

تصویری از مجسمه زینت‌الملوک

شماره تلفن و آدرس موزه مادام توسو شیراز

حالا که با پرماجراترین و درعین‌حال باشکوه‌ترین عمارت شاهانه آشنا شدید، نوبت به این می‌رسد که بگوییم خانه زینت الملوک کجاست و در چه محله‌ای قرار دارد. همان‌طور که گفتیم، این عمارت در مرکز شهر قرار دارد و با جاذبه‌های مهمی همچون نارنجستان قوام، شاهچراغ، مسجد نصیرالملک و مجموعه وکیل همسایه است. در ادامه آدرس دقیق موزه مادام توسو شیراز را به همراه شماره تماس آن در اختیارتان می‌گذاریم:

  • آدرس خانه زینت الملوک: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، محله گود عرب‌ها، ضلع غربی باغ نارنجستان قوام
  • شماره تماس: 07132234181

نحوه دسترسی به خانه زینت الملوک در شیراز

برای دسترسی به خانه زینت الملک قوامی باید خودتان را با اتوبوس یا مترو به خیابان لطفعلی‌خان زند برسانید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به عمارت زینت‌الملوک، ایستگاه وکیل در خیابان زند و ایستگاه ولیعصر در میدان ولیعصر است. شما می‌توانید در هر نقطه از شهر شیراز که هستید، سوار مترو شوید و با توقف در ایستگاه‌های مذکور، طی 10 دقیقه پیاده‌روی خودتان را به عمارت مجلل زینت‌الملک برسانید.

برای استفاده از اتوبوس هم نزدیک‌ترین مسیر به شما این است که در ایستگاه ولیعصر توقف کرده و مسافتی 850 متری را به سمت خیابان زند طی کنید. بعد از 10 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید نمای جذاب و باشکوه این عمارت را روبه‌روی خود ببینید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر، راهنمای سفر به شیراز را بخوانید تا با نکات لازم و جاذبه‌های این شهر بیشتر آشنا شوید.

ساعت بازدید و قیمت بلیط خانه زینت الملوک

خانه زیبای زینت‌الملوک در تمام روزهای سال به جز ایام تعطیل میزبان گردشگران هنردوست و اهل تاریخ خواهد بود. ساعت بازدید موزه مادام توسو شیراز همه‌روزه از ساعت 8 صبح الی 7 شب است. بد نیست بدانید که این مجموعه تاریخی حتی در روزهای جمعه هم از گردشگران و علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ پذیرایی می‌کند.

هزینه ورودی این مجموعه در سال 1403 نیز برای گردشگران ایرانی 30 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است. با اطلاع از این هزینه‌های بازدید، می‌توانید تخمین دقیق‌تری از هزینه های سفر به شیراز خود داشته باشید.

بهترین زمان سفر و بازدید از خانه زینت الملوک قاجار

بی‌تردید بهترین زمان سفر به شیراز سراسر زیبایی و شگفتی اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت‌ماه خواهد بود. حتما می‌دانید که این شهر در فصل بهار چهره‌ای کاملا بهشتی پیدا می‌کند. در این دو ماه طراوت، سرسبزی و رایحه خوش بهارنارنج تمام محله‌های قدیمی شیراز را پر می‌کند و لذت بازدید از خانه‌های تاریخی برای گردشگران دوچندان می‌شود.

البته این را هم باید در نظر گرفت که شیراز در فصل بهار میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست. بنابراین، برای بازدید از هر جاذبه تاریخی از جمله عمارت زینت‌الملوک باید رنج دقایقی ایستادن در صف خرید بلیط را به جان بخرید.

دیدنی های اطراف خانه تاریخی زینت الملوک شیراز

در اطراف عمارت باشکوه زینت الملوک جاذبه‌های دیدنی دیگری هم وجود دارد که حیف است خودتان را از تماشای آن‌ها محروم کنید. بنابراین، توصیه می‌کنیم با بازدید از این خانه تاریخی، محله معروف لطفعلی‌خان زند را ترک نکنید و سری به جاذبه‌های گردشگری اطراف آن هم بزنید. برخی از بهترین و نزدیک‌ترین جاهای دیدنی شیراز اطراف خانه زینت الملک عبارت هستند از:

  • باغ نارنجستان قوام: یا همان عمارت مجلل قوام که بخشی از آن به کتابخانه و بخش دیگرش به موزه‌ای با گنجینه‌های ارزشمند هنری اختصاص دارد؛
  • شاهچراغ: از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی شیراز و آرامگاه شاهچراغ، فرزند ارشد امام موسی کاظم (ع)؛
  • مجموعه وکیل: مجموعه‌ای گرانبها و تاریخی شامل بازار، حمام، مسجد و آب‌انبار وکیل که در فاصله 10 دققیه‌ای با عمارت زینت‌الملوک قرار دارد؛
  • مسجد نصیرالملک: مشهور به مسجد صورتی، متعلق به دوره قاجار و از زیباترین و قدیمی‌ترین مساجد شیراز؛
  • خانه منطقی نژاد شیراز: یادگاری از دوره قاجار که امروزه بیشتر با نام موزه موسیقی شیراز شناخته می‌شود.
  • و ... .

نارنجستان قوام از دیدنی های اطراف خانه تاریخی زینت الملوک شیراز

عکسی از باغ نارنجستان قوام

بهترین هتل های اطراف موزه خانه زینت الملک شیراز

اگر می‌خواهید دسترسی راحت‌تری به خانه زینت الملوک داشته باشید، بهتر است یکی از هتل‌های موجود در خیابان لطفعلی‌خان زند یا محله‌های اطراف آن را برای اقامت انتخاب کنید. این خیابان یکی از معروف‌ترین مناطق شیراز است و ضمن میزبانی از جاذبه‌های دیدنی متعدد، بهترین هتل های شیراز را هم در خود جای داده است. معروف‌ترین این هتل‌ها عبارتند از:

  • هتل لطفعلی خان: خیابان لطفعلی‌خان زند، خيابان یزد، مقابل موزه قوام
  • هتل بین الحرمین: خیابان حسینی، میدان آستانه، خیابان بین الحرمین، جنب شورای شهر
  • هتل وکیل شیراز: خیابان لطفعلی خان زند، مابین چهارراه مشیر و چهارراه پیروزی، ابتدای کوچه ۵۹
  • هتل آناهیتا شیراز: شیراز، میدان ولیعصر، ابتدای بلوار سلمان فارسی

بهترین رستوران های سنتی اطراف خانه زینت الملوک نارنجستان قوام

اگر هوس سرو غذا در رستوران های سنتی شیراز به سرتان زد، باید بگوییم در در جوار عمارت زینت‌الملوک گزینه‌های هیجان‌انگیزی پیش روی شما خواهد بود. بهترین این رستوران‌ها عبارتند از:

  • رستوران هفت‌خان: بلوار قرآن، مجموعه رستوران‌های هفت خوان
  • رستوران شاطر عباسی: خیابان ارام، بلوار آزادی، خیابان خاک‌شناسی
  • رستوران بل پاسی: خیابان ارام، بلوار آزادی، خیابان خاک‌شناسی
  • رستوران سنتی شرزه: خیابان طالقانی، بازار وکیل
  • رستوران سرای آینه: کوچه کناری سرای مشیر، مقابل طاق مشیر، اول کوچه خلوصی‏
  • سفره‌خانه سنتی داش آکل: خیابان لطفعلی‌خان زند، حدفاصل مسجد نصیر‌الملک و موزه نارنجستان قوام، کوچه ۳۳، پلاک ۱4

خانه زینت الملوک؛ دالانی رمزآلود به دل تاریخ

از عمارت شکوهمند و زیبای زینت‌الملوک و تاریخ پرفرازونشیب آن برایتان گفتیم. اگر به دیدن خانه‌های باستانی علاقه‌مند باشید، احتمالا از دیدن این جاذبه زیبا و خوش‌منظر حسابی ذوق‌زده خواهید شد. پس فرصت را از دست ندهید و بلیط هواپیما شیراز با قیمتی مناسب را رزرو کنید.

شما از این جاذبه تاریخی چه می‌دانید؟ آیا تاکنون به تماشای خانه‌های قدیمی شیراز رفته‌اید؟ کدام یک به نظرتان جذاب‌تر بوده است؟ حتما نظرتان را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول:

1. خانه زینت الملوک در کدام شهر است؟

این عمارت قجری در استان فارس، شهر شیراز قرار دارد.

2. خانه زینت الملوک تا چه ساعتی باز است؟

این عمارت همه‌روزه از ساعت 8 صبح الی 7 شب میزبان گردشگران است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc