https://gateway.trip.ir/api/

چایخانه حرم امام رضا و دعوت به یک جرعه چای

به روز رسانی: 26 مهر ، 1403 راهنمای سفر

چایخانه حرم امام رضا

چایخانه حرم امام رضا مامن تمام زائران عاشقی است که از راه‌های دور و نزدیک به عشق زیارت امام رئوف راهی این بارگاه ملکوتی شده‌اند. هدف از راه‌اندازی این بخش، تکریم زائران و رفع خستگی و تشنگی آن‌ها به شایسته‌ترین شکل ممکن است. از آنجایی که چای خانه حرم امام رضا هواخواهان بسیاری دارد، ما تصمیم گرفتیم مطلبی را به معرفی این بخش زیبا و دیدنی از حرم اختصاص دهیم. شما نیز اگر مشتاق حضور در این فضای معنوی هستید، تا انتها همراه ما باشید.

معرفی چایخانه های حضرت رضا (ع)

در 4 گوشه آستان مقدس رضوی، 4 چای خانه حرم وجود دارد تا زائران از هر نقطه‌ای که برای زیارت مشرف می‌شوند، فرصتی برای استراحت و رفع عطش و خستگی داشته باشند. نخستین چایخانه حرم رضوی در سال 1398 در صحن کوثر راه‌اندازی شد. بعد از آن شاهد رونمایی از چایخانه‌های صحن غدیر، باغ رضوان و امام حسن‌مجتبی در سال‌های 1399، 1400 و 1401 بودیم.

چایخانه حرم امام رضا کجاست؟

اگر به نقشه آستان قدس رضوی نگاهی داشته باشید، می‌بینید که در 4 ضلع این حریم معنوی 4 چایخانه وجود دارد.

  1. صحن كوثر چایخانه حرم امام رضا قدیمی‌ترین این چایخانه‌هاست که در گوشه ضلع شمال شرقی صحن جامع رضوی، در جنب ورودی صحن کوثر جا خوش کرده است.
  2. دومین چایخانه حضرت رضا در ضلع جنوبی صحن غدیر قرار دارد که برای دسترسی به آن باید از سمت بالاخیابان و از زیرگذر حرم، مشرف به زیارت شوید.
  3. برای زائرانی هم که از خیابان آستانه‌پرست و از بست ورودی طبرسی وارد حرم می‌شوند، چایخانه باغ رضوان نزدیک‌ترین چایخانه خواهد بود.
  4. ضلع شمال شرقی صحن امام حسن مجتبی هم به آخرین چایخانه دائمی حرم اختصاص پیدا کرده است. این صحن از نظر موقعیت جغرافیایی به اماکن متبرکی همچون نقاره‌خانه و مهمانسرای حرم امام رضا راه پیدا می‌کند.

موقعیت جغرافیایی چایخانه حرم رضوی روی نقشه گوگل

خدمات ارائه شده در چایخانه حضرت رضا به زائران

چایخانه حرم رضوی همان‌طور که از نامش پیداست، بساط پذیرایی از مهمانان امام رضا را با لیوان‌های چای تبرکی مهیا می‌کند. در تمام چایخانه‌های حرم، هرروز 130 هزار لیوان چای میان زائران توزیع می‌شود که این تعداد در ایام عید و مناسبت‌های مذهبی به 200 هزار عدد هم می‌رسد.

چایخانه‌ها به‌جز چای، با اقلام متبرک دیگری هم به استقبال زائران می‌روند که معمولا بانی آن‌ها تشکل‌های مردمی یا موکب‌های خدمت‌رسان استانی هستند. سوغات هرشهر نظیر گز و نقل، صبحانه‌های گرم مانند عدسی و حلیم، شربت، انواع دمنوش، بستنی، کیک یا خرما معروف‌ترین این اقلام به شمار می‌روند.

چایخانه حرم امام رضا

عکس چایخانه حرم امام رضا

متن و شعر چایخانه حرم امام رضا

اگر فقط یک‌بار گذرتان به چایخانه حرم امام رضا افتاده باشد، احتمالا نوای زیبای خادمان را شنیده‌اید. شعرخوانی خادم چایخانه حرم امام رضا سنتی جالب و تحسین‌برانگیز است که تقریبا از همان روزهای آغازین افتتاح این بخش معنوی، با آن همراه بوده است. این مراسم مذهبی و عرفانی، فضایی بی‌بدیل را در چای خانه رضوی رقم می‌زند که این مکان معنوی را به یکی از جاهای دیدنی حرم امام رضا تبدیل می‌کند.

طبق روایت‌هایی که بازگو می‌شود، افراد زیادی تلاش کرده‌اند تا نامشان در تاریخ به عنوان سراینده شعرهای چایخانه به ثبت برسد؛ اما این مدال افتخار درنهایت نصیب شخصی به نام «میلاد حبیبی» شد؛ شاعر خوش‌قریحه‌ای که سال‌ها آرزوی شعرخوانی در حریم امن رضوی را داشته و حالا اشعار نابش روی خیمه و حتی لیوان‌های چای و دمنوش هم به چشم می‌خورد. بی‌تردید شنیدن متن شعر چایخانه برای کسانی که ارادت قلبی به این بارگاه ملکوتی دارند، خالی از لطف نخواهد بود:

رسیدم تا حرم، گویی کسی می‌گفت در گوشم

بیا ‌ای خسته از دنیا که من باز است آغوشم

سلیمانا بیا بردار بار از شانه‌ موری

مرا باری‌ست از غم‌ها، که سنگین است بر دوشم

کجا پیدا کنم دیگر شراب از این طهوراتر؟

بهشت اینجاست؛ اینجایی که دارم چای می‌نوشم

به‌جز دامان تو دستانم از هر ثروتی خالیست

مکن ‌ای شاه در تنهایی محشر فراموشم

همخوانی چایخانه حرم امام رضا چیست؟

همان‌طور که گفتیم چاشنی تمام لیوان‌های چای که زائران تشنه را سیراب می‌کند، اشعار روح‌انگیز و زیبای حک‌شده بر در و دیوار خیمه‌های چایخانه است. یکی از اتفاقات خوبی که در این فضای معنوی رقم می‌خورد و حال زائران را منقلب و دگرگون می‌کند، همخوانی خادمان چایخانه است. به عبارتی خادمان در حالی که در تدارک بساط پذیرایی از زائران هستند، همگی یک‌صدا این اشعار را با صدای بلند می‌خوانند و شور و نشاطی خاص را در این مکان امن رقم می‌زنند.

ساعت کار چایخانه حرم امام رضا در 4 فصل سال

آغوش خیمه‌های باصفای چایخانه حرم تقریبا در تمام 24 ساعت شبانه‌روز به روی زائران و عاشقان امام رضا باز است. این بخش از حرم در 3 شیفت صبح، بعدازظهر و بامداد خدمات خود را به مهمانان حضرت ارائه می‌دهد. ناگفته نماند که ارائه خدمات در دو شیفت ثابت صبح (از ساعت 6 تا 11) و بامداد (از ساعت 24 تا 6) برعهده موکب‌های استانی است.

ساعت کاری چایخانه در شیفت بعدازظهر با توجه به فصول مختلف سال تعییر می‌کند. این بازه زمانی در تابستان از ساعت 16 تا 24، در پاییز از ساعت 15 تا 23 و در زمستان از ساعت 14 تا 22 خواهد بود. بد نیست بدانید که فعالیت چایخانه در هنگام ادای نماز صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشاء متوقف می‌شود و 15 دقیقه بعد از برگزاری نماز، مجددا شروع به کار می‌کند.

برای اطلاع از تغییرات ساعت فعالیت این مجموعه، چای خانه رضوی، می‌توانید به صفحه اینستاگرام چای خانه رضوی سر بزنید.

چایخانه حرم رضوی

عکس از چایخانه حرم امام رضا

ثبت نام چایخانه حرم امام رضا برای خدمت در آن

چایخانه‌های حرم امام رضا توسط نیروهای مردمی و تشکل‌های مذهبی اداره می‌شود. ازهمین‌رو، کسانی که علاقه‌مند به خدمت در این بخش از حرم رضوی هستند، می‌توانند با تکمیل این فرم در فضای آنلاین شانس خود را برای سمت خادمی محک بزنند.

از سال 1400 پروسه جذب رسمی نیروهای افتخاری برای چایخانه کلید خورد و تاکنون، نام بیش از 1600 خادمیار در این فهرست به ثبت رسیده است. بد نیست بدانید که در هر چایخانه و در هر کشیک، حدود 150 نفر در قالب نیروی افتخاری در خدمت زائران و محبان امام رضا هستند.

برای آن دسته از افرادی که تمایل دارند تا به شکل هیئتی در چایخانه مشارکت داشته باشند، مراجعه حضوری به دفتر مرکزی صحن پیامبر اعظم و تکمیل درخواست کتبی الزامی است. بعد از بررسی اسناد و مدارک، گرفتن استعلامات حراستی و خرید لباس چایخانه حرم امام رضا این فضای معنوی به مدت 3 الی 10 روز در اختیار هیئت قرار می‌گیرد.

چگونه می توان در نذر چایخانه حرم امام رضا همراه شد؟

کسانی که تمایل دارند در این امر خیرخواهانه و معنوی سهمی داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به وبسایت اداره کل نذورات آستان قدس رضوی به نشانی www.nazr.razavi.ir نذورات نقدی و غیرنقدی خود را پرداخت کنند.

دفتر نذورات در حرم مطهر، صندوق نذورات در محل چایخانه‌ها و نرم‌افزار نسیم رضوان هم راه‌های دیگری برای ادای نذر چایخانه حرم رضوی است. با وجود تمام این روش‌ها اگر باز هم به دنبال راه آسان‌تری برای مشارکت در این امر خداپسندانه هستید، واریز هزینه به شماره کارت چایخانه حرم امام رضا به شماره 5022297000220199 بی‌دردسرترین و سریع‌ترین راه خواهد بود.

چایخانه حرم امام رضا؛ قطب صفا و معنویت در مشهد

اگر تصاویر چایخانه حضرت رضا را دیده باشید، احتمالا متوجه معنویت و آرامش خاص موجود در این فضا شده‌اید. همین صفا و آرامشی هم که در این فضا موج می‌زند، پای هزاران زائر را به صحن‌ کوثر باز می‌کند. اگر شما هم قصد خرید بلیط هواپیما مشهد و زیارت حرم رضوی را دارید، حتما یک‌بار خودتان را به جرعه‌ای چای در فضای ملکوتی و عرفانی چایخانه حرم امام رضا دعوت کنید. بی‌تردید مزه دلچسب این چایی با نوای دلنشینی که از خادمان به گوش می‌رسد، همیشه گوشه ذهنتان باقی خواهد ماند.

سوالات متداول:

1. چایخانه رضوی کجاست؟

چایخانه فضایی برای استراحت زائران و پذیرایی از آن‌ها با چای، دمنوش و سایر اقلام خوراکی اعم از کیک و شربت است.

2. چایخانه حرم امام رضا در کدام صحن است؟

در حرم مطهر 4 چایخانه در 4 گوشه از آن وجود دارد که قدیمی‌ترین آن‌ها در صحن کوثر افتتاح شده است. سایر چایخانه‌ها در صحن غدیر، صحن باغ رضوان و صحن امام حسن مجتبی پذیرای زائران هستند.

بخش نظرات

اپلیکیشن تریپ

با اپلیکیشن تریپ، به‌سادگی پروازهای چارتر و ارزان، تورهای متنوع و هتل‌های دلخواه خود را جستجو و رزرو کنید. همچنین با پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته، تجربه‌ای مطمئن و بدون دغدغه از سفر را برای خود فراهم نمایید.

QRcode
برای دانلود اسکن کنید
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc