https://gateway.trip.ir/api/

هزینه سفر به مشهد در سال 1403

به روز رسانی: 27 شهریور ، 1403 راهنمای سفر

هزینه سفر به مشهد

آیا قصد زیارت حرم امام رضا (ع) را دارید و می‌خواهید بدانید که هزینه سفر به مشهد چقدر است؟ پاسختان را قطعا در این مطلب خواهید یافت. مشهد از آن دسته مقاصدی است که بسیاری از ایرانیان حداقل سالی یک‌بار به آن سفر می‌کنند؛ اما از آنجایی که تورم فرصت سفری راحت و بی‌دغدغه را از ما گرفته، لازم دیدیم مطلبی را به هزینه سفر به مشهد 1403 اختصاص دهیم. اگر این موضوع ذهن شما را هم درگیر خود کرده، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

روش های سفر به مشهد

روش‌های سفر به مشهد را می‌توان از دو مقوله مختلف مورد بررسی قرار دارد؛ سفر با یا بدون تور و سفر زمینی یا هوایی. در ادامه مزیت‌ها و محدودیت‌های هر روش را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

سفر با تور یکی از راحت‌ترین راه‌های سفر به مشهد است. در این روش دیگر نیازی نیست مسافران دغدغه خرید بلیط، رزرو هتل، برنامه‌ریزی برای بازدید از جاهای دیدنی یا مسئله حمل‌ونقل و جابه‌جایی در شهر را داشته باشند. اما در سفر بدون تور، زحمت انجام و پیگیری تمام این امور بر دوش خود گردشگر است و این موضوع سختی سفر را احتمالا چند برابر می‌کند.

از معایب سفر با تور هم اگر بخواهیم بگوییم، باید به محدودیت‌هایی اشاره کنیم که افراد در انتخاب‌های خود تجربه می‌کنند. معمولا این محدودیت‌ها در سفر بدون تور کاملا ناپدید می‌شوند و افراد می‌توانند در برنامه‌ریزی‌هایشان سلیقه و بودجه خود را کاملا دخالت دهند.

بحث دیگر در روش‌های سفر به مشهد مسیر زمینی یا هوایی است که عموما انتخاب از میان آن‌ها کمی چالش‌برانگیز و دشوار است. مشهد در ضلع شمال‌شرقی کشور قرار دارد و همین موقعیت مکانی سبب ایجاد فاصله زیاد بین این شهر و استان‌های مرکزی و جنوبی می‌شود.

طبیعتا خیلی از افراد ترجیح می‌دهند با انتخاب مسیر هوایی زمان سفر به این مقصد را کوتاه‌تر کنند. در مقابل عده‌ای از گردشگران هم ترجیح می‌دهند با یک سفر زمینی مخارج خود را به حداقل برسانند. در ادامه ما تلاش می‌کنیم با بررسی هزینه‌های سفر هوایی و زمینی به مشهد، شما را در انتخاب میان این دو روش همراهی کنیم.

هزینه سفر به مشهد

سفر به مشهد

هزینه سفر به مشهد با قطار

از راه‌های زمینی که با انتخاب آن می‌توانید خودتان را به مشهد برسانید، سفر با قطار است. مزیت‌های سفر با قطار بی‌شمار است؛ این روش هم مقرون‌به‌صرفه است، هم خستگی کمتری به همراه دارد و هم از نظر امنیتی شرایط بسیار خوبی را برای مسافران فراهم می‌کند. عموما هزینه مشهد با قطار از 260 هزار تومان تا 2 میلیون تومان متغیر است و این بستگی به مبدا حرکت و نوع قطار دارد. در حالت کلی میانگین هزینه‌های سفر با قطار بیشتر از 530 هزار تومان نمی‌شود.

هزینه سفر به مشهد با هواپیما

سفر با هواپیما یکی از گران‌ترین روش‌های سفر به مشهد است. معمولا هم در تخمین هزینه‌های سفر با هواپیما عوامل متعددی مثل زمان خرید بلیط، نوع ایرلاین و رده پروازی دخالت دارند که همین موارد سبب ایجاد نوسان قیمت می‌شوند.

هزینه مشهد با هواپیما در کمترین حالت 000/300/1 و در بیشترین حالت 000/500/3 برای هر نفر تمام می‌شود. البته باید این را در نظر داشته باشید که سفر هوایی به مقصد فرودگاه مشهد به‌رغم گران‌بودن، به دلیل کاهش مسافت و خستگی، انتخابی معقولانه و به‌صرفه است.

هزینه سفر به مشهد با اتوبوس

ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین روش برای سفر به مشهد، اتوبوس است. این مسیر اگرچه در مقایسه با سایر روش‌ها زمان بیشتری می‌برد؛ اما، تاثیر به‌مراتب چشمگیری در کاهش هزینه‌ها دارد. البته این را باید بدانید که سفر با اتوبوس زمانی برای شما مزیت محسوب می‌شود که بازه زمانی سفرتان کوتاه باشد یا تنها به قصد زیارت راهی مشهد شده باشید. هزینه مشهد با اتوبوس حداقل 350 و حداکثر 540 هزار تومان است. در حالت میانگین هزینه سفر به مشهد با این روش 400 هزار تومان خواهد بود.

هزینه سفر به مشهد با خودرو شخصی

اگر می‌خواهید صفر تا صد کنترل برنامه‌های سفر دست خودتان باشد، با اتومبیل شخصی به مشهد سفر کنید. با انتخاب این روش، می‌توانید علاوه‌بر دیدنی‌های مشهد از جاذبه‌های مسیر هم دیدن کنید و گشت‌وگذاری کامل داشته باشید.

مسافت بین تهران تا مشهد را از دو مسیر مختلف می‌توانید طی کنید؛ مسیر اول 880 کیلومتر است و از شهرهایی همچون گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور می‌گذرد. در مسیر دوم مسافتی 980 کیلومتری پیش‌رو دارید و از شهرهای همچون رودهن، آبعلی، آمل، قائمشهر، بابل، ساری، گرگان، مینودشت، بجنورد، قوچان و چناران عبور خواهید کرد. این مسیر نزدیکترین راه از مشهد به شمال است و می‌توانید به‌جز مشهد، یک شب را هم در گرگان بمانید و از پارک ملی گلستان عبور کنید.

هزینه سفر به مشهد با خودروی شخصی

تصویری از سفر به مشهد با خودروی شخصی

هزینه سفر به مشهد با کاروان

کاروان هم می‌تواند انتخابی جذاب برای سفر به مشهد باشد. معمولا بازه زمانی کاروان‌های زیارتی به مشهد از 2 تا 5 روز متغیر است. هزینه سفر به مشهد با تور یا کاروان هم بستگی زیادی به مبدا حرکت، مدت زمان سفر، روش سفر (زمینی یا هوایی) و نوع هتل دارد. در حالت کلی میانگین هزینه سفر به مشهد با کاروان 5 تا 6 میلیون است که این هزینه تا 10 میلیون تومان هم قابلیت افزایش دارد.

هزینه اقامت در مشهد

بخش اعظمی از خرج سفر به مشهد را هزینه‌های اقامت در هتل تشکیل می‌دهد. خوشبختانه این شهر به برکت حضور امام رضا و به لطف داشتن جاذبه‌های دیدنی متعدد همه سلیقه‌ها را در بحث اقامت پوشش می‌دهد. شما چه بخواهید اقامت در هتلی لوکس را تجربه کنید و چه به دنبال هتل‌هایی ارزان‌قیمت و اقتصادی باشید، این شهر گزینه‌های جذاب و ایده‌آلی برایتان دارد.

اقامت در هتل‌های مجلل 5 ستاره

برای تجربه اقامتی اشرافی و راحت بهتر است سراغ بهترین هتل های 5 ستاره مشهد بروید. این گروه از هتل‌ها کامل‌ترین پکیج از خدمات رفاهی و تفریحی را در اختیارتان می‌گذارند؛ اما، در مقابل هزینه‌های بیشتری را هم از شما دریافت می‌کنند. عموما هزینه یک شب اقامت در هتل‌های مجلل 5 ستاره مشهد از 000/900/1 شروع می‌شود و تا 000/600/3 متغیر است.

اقامت در مهمان‌سراها یا زائرسراها

اگر نمی‌خواهید بودجه زیادی را به اقامت در هتل اختصاص دهید، هتل‌های 3 ستاره یا مهمان‌سرا گزینه کاملا اقتصادی برای شما خواهند بود. زائرسراها عموما امکانات چندان زیادی ندارند؛ ازهمین‌رو، هزینه یک شب اقامت در آن‌ها بیشتر از 400 هزار تومان نمی‌شود. البته اگر انتخاب‌تان هتلی 3 ستاره با امکانات نسبتا مطلوب باشد، هزینه اقامت‌تان تا 000/500/1 تومان در روز هم قابل افزایش خواهد بود. خوشبختانه در میان بهترین هتل های مشهد هم می‌توان گزینه‌هایی ارزانتر اما باکیفیت برای اقامت پیدا کرد.

هزینه سفر به مشهد با تور

تصویری از یکی از مهمانسراهای مشهد

هزینه اقامت در کمپ های مشهد

مشهد که شلوغ می‌شود، شهرداری هم اماکن مختلفی را برای اقامت در کمپ در اختیار مسافران و گردشگران این شهر قرار می‌دهد. این روش غالبا رایگان است و شامل هیچ هزینه‌ای نمی‌شود. بنابراین، اگر به فکر سفری کاملا اقتصادی و ارزان هستید تا هزینه سفر به مشهد را به حداقل برساند، ماندن در کمپ می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد.

هزینه رفت و آمد در مشهد

جابه‌جایی در مشهد هم برایتان با هزینه همراه خواهد بود. بنابراین، بهتر است بخش کمی از بودجه‌ سفر را به هزینه‌های حمل‌ونقل در شهر اختصاص دهید. خوشبختانه مشهد مجهزترین و پیشرفته‌ترین سیستم حمل‌ونقل را در ایران دارد و همین موضوع اسباب راحتی بیشتر مسافران را فراهم می‌کند.

هزینه مترو مشهد

در‌حال‌حاضر متروی مشهد در دو مسیر مجزا تحت عنوان خط 1 و خط 2 آماده جابه‌جایی مسافران در نقاط مختلف شهر است. هزینه سفر با مترو برای هر شهروند یا مسافر در صورت داشتن کارت الکترونیکی 1500 تومان و در صورت پرداخت نقدی 2 هزار تومان خواهد بود.

هزینه مترو مشهد| هزینه سفر به مشهد

تصویری از مترو مشهد

هزینه رفت و آمد با اتوبوس

شمار اتوبوس‌های درون‌شهری مشهد زیاد است. شما در هر نقطه‌ای از این شهر که باشید می‌توانید با رفتن به اولین ایستگاه اتوبوس خودتان را به مقصد موردنظر برسانید. هزینه جابه‌جایی با اتوبوس برای هر مسافر در صورت داشتن من‌کارت 1500 و در صورت پرداخت نقدی 3 هزار تومان خواهد بود.

هزینه عبور و مرور با تاکسی

اگر زمان برایتان مهم است، جابه‌جایی‌های درون‌شهری‌تان را به تاکسی‌های شهر مشهد بسپارید. با شماره‌گیری 1820 یا 133 می‌توانید به نزدیک‌ترین تاکسی غیراینترنتی مشهد دسترسی پیدا کنید. معمولا نرخ سفر با این گروه از تاکسی‌ها بر اساس مسافت سنجیده می‌شود.

هزینه تاکسی اینترنتی در مشهد

تاکسی‌های اینترنتی هم شکل دیگری از تاکسی‌ها هستند که در مقایسه نوع غیراینترنتی هزینه‌های کمتری به همراه دارند. حسن بزرگ تاکسی‌های اینترنتی این است که هزینه سفر برایتان قبل از حرکت معلوم می‌شود.

هزینه خورد و خوراک در مشهد

در برآورد هزینه سفر به مشهد از مخارج خوردوخوراک نمی‌توان غافل شد. اینکه چه میزان از بودجه‌تان را قرار است به وعده‌هایی غذایی اختصاص دهید، کاملا بستگی به نظر، سلیقه و بودجه خودتان دارد. بااین‌حال، گروهی ترجیح می‌دهند تمام وعده‌هایی غذایی خود را در رستوران‌هایی شیک و مجلل سرو کنند و برخی هم مایلند با نوش‌جان‌کردن غذا در یک فست‌فودی خیابانی سفری ساده و ارزان برای خود رقم بزنند.

اگر شما جزء گروه اول هستید، خرج هر وعده‌ غذایی‌تان 500 هزار تا حداکثر 000/200/1 تومان خواهد بود. اما اگر در دسته دوم قرار می‌گیرید، روزانه به کمتر از 100 هزار تومان نیاز خواهید داشت. کسانی هم که در میانه این طیف قرار می‌گیرند، روزانه باید 80 تا 400 هزار تومان را به سرو غذا در یک رستوران معمولی اختصاص دهند. برای مثال، رستوران ارم شاندیز یکی از بهترین رستوران های مشهد است که با وجود کیفیت بالای غذا، قیمت مناسبی دارد و می‌تواند هزینه‌های سفرتان را کاهش دهد.

هزینه بازدید از جاذبه های گردشگری مشهد

اگر قصدتان از سفر به مشهد هم زیارت است و هم سیاحت، باید در بودجه سفر خود جایی هم برای بازدید از جاهای دیدنی مشهد خالی بگذارید. در جدول زیر می‌توانید هزینه بازدید از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر را مشاهده کنید:

نام جاذبه گردشگری هزینه بازدید
خانه اردکانی 20 هزار تومان
باغ پرندگان 10 هزار تومان
خانه داروغه 5 هزار تومان
آرامگاه فردوسی 25 هزار تومان
پارک مینیاتوری 10 هزار تومان
موزه علوم زمین مشهد 10 هزار تومان
باغ موزه نادری 50 هزار تومان
خانه ملک مشهد 25 هزار تومان
موزه آستان قدس رضوی 5 هزار تومان

جدول هزینه‌های بازدید از جاهای دیدنی مشهد

هزینه تفریحات در مشهد

حیف نیست به شهر مهیج‌ترین پارک‌های آبی ایران بروید و لذت هیجان در مراکز تفریحی آن را تجربه نکنید؟ در مشهد مراکز تفریحی بی‌شماری وجود دارد که در یک طبقه‌بندی کلی شهربازی‌ها، پارک‌های آبی، سرزمین عجایب، کارلند، چالیدره و مجموعه پروفسور بازیما را شامل می‌شوند.

هزینه تفریح در شهربازی‌ها 10 تا 30 هزار تومان، در پارک های آبی مشهد 200 هزار تومان، در سرزمین عجایب 500 هزار تومان، در کارلند 50 هزار تومان، در چالیدره 200 تا 600 هزار تومان و در مجموعه پروفسور بازیما 60 هزار تومان است.

هزینه خرید سوغاتی در مشهد

از لذت خرید سوغاتی در مشهد الرضا که نمی‌توان گذشت. این شهر مملو از سوغاتی‌های ارزشمند و معنوی است که هرکسی دوست دارد هنگام بازگشت به وطن یک یا دو مورد از آن‌ها را در چمدان خود داشته باشد. در ادامه می‌توانید متوسط هزینه خرید معروف‌ترین سوغات مشهد در سال جاری را مشاهده کنید:

  • زرشک: 150 هزار تومان
  • زعفران: 310 هزار تومان
  • نبات: 110 هزار تومان
  • سجاده و جانماز: 650 هزا رتومان
  • انگشتر، مهر یا تسبیح: 170 هزا رتومان
  • نخود و کشمش: 140 هزار تومان

ارزانترین فصل سفر به مشهد

ارزان‌ترین فصل سفر به مشهد زمستان است. البته مشروط بر اینکه در این فصل هیچ مناسبت مذهبی در تقویم ثبت نشده باشد. عموما شهر مشهد در تمام ماه‌های سال میزبان خیل عظیمی از زائران و گردشگران از سرتاسر دنیاست. این جمعیت در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی بیشتر هم می‌شود.

با فرارسیدن فصل زمستان و سرمای سوزان مشهد تقریبا این شهر شمار اعظمی از زائران خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی هزینه‌های اقامت در هتل و خرید بلیط به‌طور‌ قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. ازهمین‌رو، می‌توان زمستان را خلوت‌ترین و درعین‌حال ارزان‌ترین زمان سفر به مشهد دانست. بااین‌حال، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای سفر به مشهد را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشید.

میانگین هزینه سفر به مشهد برای هر نفر

میانگین هزینه سفر به مشهد برای هرنفر بستگی زیادی به روحیه و سبک گردشگری او دارد. گروهی از افراد هستند که ترجیح می‌دهند به نفع هزینه‌های اقتصادی از راحتی و رفاه بیشتر خود در سفر صرف‌نظر کنند. در مقابل برخی از گردشگران به دنبال یک سفر لاکچری و کاملا مجلل هستند. طبیعتا خرج سفر برای این دو گروه تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر خواهد داشت.

در حالت کلی برای تجربه یک سفر 7 روزه میان‌رده و متوسط به مشهد افراد روزانه به 000/500/1 تومان نیاز خواهند داشت. این هزینه با احتساب اقامت در هتل، بازدید از جاذبه‌های دیدنی و مراکز تفریحی، حمل‌ونقل در شهر و خرید سوغاتی از مراکز خرید مشهد محاسبه شده است و هزینه رفت و برگشتتان را در بر نمی‌گیرد.

روش هایی برای کاهش هزینه سفر به مشهد

بخش پایانی این نوشتار به معرفی ترفندهای کاهش هزینه سفر به مشهد اختصاص پیدا کرده است. شما هم اگر می‌خواهید سفری اقتصادی و نسبتا ارزان را به مشهد تجربه کنید، نکات زیر را به خاطر بسپارید.

  • هزینه مشهد هوایی عموما خیلی گران تمام می‌شود. راه‌های جایگزین این روش سفرهای زمینی یا خرید بلیط ارزان هواپیما خواهد بود.
  • اقامت در هتل‌های یک‌ستاره یا زائرسراها نقش چشمگیری در کاهش هزینه‌های سفر دارد.
  • برای کاهش هزینه‌های خوردوخوراک می‌توانید سراغ هتل‌های هافبرد بروید. این گروه از هتل‌ها معمولا سرو غذا را بخشی از خدمات خود می‌دانند و بابت آن از مسافران هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. راه دیگر این است که خودتان آشپزی کنید.
  • از میان تفریحات متنوع شهر مشهد سراغ ارزان‌ترین آن‌ها بروید.
  • سوغات مشهد را از مراکز خرید معتبر و ارزان‌قیمت این شهر خریداری کنید.

ارزانترین بلیط هواپیما مشهد

هر مقصدی را هم که بتوانیم از برنامه گردشگری‌مان خط بزنیم، مشهد حذف‌شدنی نیست. این شهر امروز دیگر نه فقط به عنوان پایتخت معنوی ایران، که به عنوان قطب مهم گردشگری کشور شناخته می‌شود. ما تلاش کردیم در این مطلب هزینه سفر به مشهد 1403 را خیلی چکیده و شفاف برایتان شرح دهیم. در آخر باید این نکته را یادآوری کنیم که شما صاحب هر میزان بودجه هم که باشید، سفری لذت‌بخش و به‌یادماندنی را به مشهد تجربه خواهید کرد.

اگر قصد سفر هوایی به شهر مقدس مشهد را دارید، می‌توانید بلیط ارزان هواپیما مشهد را از تریپ خریداری کنید. در‌این‌صورت، می‌توانید با انتخاب نوع بلیط چارتری، هزینه کمتری بپردازید و یا با نزدیک‌تر بودن به زمان سفر، بلیط هواپیما لحظه آخری را ارزانتر بخرید. اگر شما هم راهکاری برای کاهش هزینه‌های سفر به خراسان رضوی و مشهد مقدس دارید، برای خوانندگانمان بنویسید.

سوالات متداول:

1. برای سفر به مشهد چقدر پول لازم است؟

در تاریخی که این مطلب نوشته می‌شود، روزانه داشتن 1/500/00 تومان برای سفر به مشهد الزامی است.

2. سفر به مشهد با تور به صرفه تر است یا بدون تور؟

معمولا هزینه سفر به مشهد با تور به‌صرفه‌تر است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc