https://gateway.trip.ir/api/

راهنمای جامع سفر به مشهد

به روز رسانی: 24 شهریور ، 1403 راهنمای سفر

راهنمای سفر به مشهد

اگر تاریخچه سفرهای خانوادگی خود یا اطرافیان‌مان را زیرورو کنیم، سفر به مشهد قطعا از پرتکرارترین آن‌ها خواهد بود. مشهد میزبان هشتمین امام شیعیان است و همین موضوع سبب می‌شود تا هرزمان دلمان برای بارگاه ملکوتی این شهر پر بکشد، بدون هیچ برنامه و اراده‌ای عزم سفر کنیم. این شهر ضمن داشتن حال‌وهوای معنوی، گنجینه‌ای کامل از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی دارد. محبوبیت خاص مشهد برای ایرانی‌ها ما را برآن داشت تا راهنمایی جامع از سفر به این شهر را در اختیار زائران و گردشگران آن قرار دهیم. اگر می‌خواهید بدانید مشهد کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد، مطالعه این مطلب قطعا برایتان مفید خواهد بود.

مشهد کجاست؟ کلانشهری مذهبی در شمال شرق ایران

مشهد (Mashhad) دومین شهر پرجمعیت ایران است که همه ما آن را به عنوان پایتخت معنوی این کشور می‌شناسیم. اگر به نقشه ایران نگاه کنید، نام این شهر را می‌توانید در شمال شرق آن بیابید. مشهد مرکز استان خراسان رضوی است و جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر دارد. این شهر با مساحت 351 کیلومتری خود، میزبان 4 بخش و 13 دهستان است. از شهرهای هم‌جوار با مشهد مقدس می‌توان به درگز، چناران، نیشابور، سرخس و تربت‌جام اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی شهر مشهد روی نقشه گوگل

تاریخچه مشهد؛ شهر شعر و شعور

مشهد تا قبل از شهادت امام رضا (ع) «سناباد» نام داشت. این شهر دهکده‌ای کوچک از توابع نوغان بود که به دلیل بهره‌مندی از طبیعت سرسبز و آب‌وهوای مطبوع و دل‌انگیز، به عنوان سکونتگاهی جذاب جای خودش را در قلب مردم باز کرد. با وسعت‌گرفتن این شهر، نادرشاه آن را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. بعد از شهادت امام هشتم نیز سناباد به مشهدالرضا تغییر عنوان داد و با همین نام جدید میان مردم معروف شد. در فرهنگ لغت فارسی، مشهد به محل شهادت معنا شده است.

بهترین روش سفر به مشهد

سفر به مشهد از آنچه که فکرش را می‌کنید، آسان‌تر است. این شهر سالانه میزبان 30 میلیون زائر ایرانی و خارجی است و این آمار نشان می‌دهد که سفرکردن به شهر زیبا و مقدس مشهد سراسر لذت و راحتی است. در ادامه 3 شیوۀ رایج سفر به مشهد را بررسی خواهیم کرد.

1. سفر به مشهد با ماشین

اگر اهل جاده باشید، سفر به مشهد با خودرو شخصی می‌تواند جذاب‌ترین گزینه برای شما باشد. در سفر زمینی با خودرو، دو مسیر کویری و شمالی پیش روی شماست. مسیر کویری از جاده شاهرود می‌گذرد و شما را زودتر به مقصد می‌رساند. در این مسیر از شهرهایی همچون گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور عبور می‌کنید و بعد از پیمودن 890 کیلومتر به حرم باصفای امام رضا می‌رسید.

اگر جاده خشک و بی‌آب‌وعلف سمنان حوصله‌تان را سر می‌برد، از مسیر شمالی این جاده سفر کنید. هرچند این مسیر در مقایسه با جاده شاهرود، زمان سفر را کمی طولانی‌تر می‌کند، اما نزدیکترین راه مشهد به شمال از دل مازندران و جنگل‌های سرسبز گلستان می‌گذرد و سرسبزی و صفای خوشایندی دارد. شهرهای عبوری شما در این جاده، آمل، بابل، قائم‌شهر، ساری، بهشهر، گلوگاه، گرگان، گالیکش، آشخانه، بجنورد، قوچان و چناران خواهند بود.

سفر به مشهد با ماشین

تصویری از سفر به مشهد با ماشین

2. سفر به مشهد با قطار

برای سفرهای خانوادگی به مشهد، قطار هم گزینه‌ای امن‌تر است و هم به مدیریت بهتر هزینه‌ها کمک می‌کند. هزینه و طول سفر با قطار از تهران به مشهد کاملا به نوع قطار بستگی دارد. به‌ طور متوسط سفرهای ریلی از تهران به مشهد بین 8 تا 11 ساعت زمان می‌برد. 

3. سفر به مشهد با هواپیما

اگر میانه خوبی با سفرهای زمینی ندارید، هواپیما راحت‌ترین و سریع‌ترین گزینه برای سفر به مشهد خواهد بود. طول پرواز تهران مشهد کمتر از 2 ساعت و مسافت هوایی بین تهران تا مشهد حدود 741 کیلومتر است.

فرودگاه مشهد کجاست؟

اگر تصمیم گرفتید که با هواپیما سفر کنید، بهتر است بدانید که نام فرودگاه این شهر، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد است. این فرودگاه در جنوب شرق مشهد واقع شده و از سال 1330، میزبان پروازهای متعدد از شهرهای ایران است. فرودگاه مشهد یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران است که هم پروازهای داخلی و هم برون‌مرزی را در بر می‌گیرد.

راهنمای سفر به مشهد

عکسی از فرودگاه مشهد

وسایل مورد نیاز سفر به مشهد

وسایل مورد نیاز برای سفر به مشهد کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم برای سفر به شهر زیارتی امام رضا به تجهیزات و وسایل خاصی نیاز ندارید. در این سفر روحانی و تفریحی داشتن قلبی عاشق و روحیه‌ای شاد و سرزنده کفایت می‌کند. بااین‌حال، اگر می‌خواهید سفری بی‌دغدغه به مشهدالرضا داشته باشید، قبل از بستن چمدان چک‌لیستی از موارد زیر را با خود مرور کنید:

  • اسناد و مدارک شناسایی اعم از کارت‌ملی، شناسنامه و دفترچه بیمه
  • داشتن کفش و کوله‌پشتی مناسب برای گشت‌وگذار در طبیعت سرسبز این شهر
  • انتخاب پوشاکی مناسب با وضعیت آب‌وهوای مشهد و لباسی متعارف برای زیارت
  • داشتن نقشه اماکن زیارتی و گردشگری شهر مشهد
  • وسایل بهداشتی و داروهای ضروری در سفر (مانند مسکّن)
  • به‌همراه‌داشتن لوازم الکترونیکی مانند پاوربانک و شارژر
  • لوازم ضروری برای زیارت مانند کتاب دعا، چادرنماز و سجاده

رفت و آمد در مشهد و اپلیکیشن های مهم شهری

مشهد مقدس در عرصه حمل‌ونقل عمومی پیشتاز تمام شهرهای ایران است. این کلان‌شهر با برخورداری از شبکۀ گستردۀ اتوبوس‌رانی و دو خط مترو، تقریبا تمام نیازهای شهروندان و مسافران را پاسخ می‌دهد. در ادامه همراه ما باشید تا بررسی دقیق‌تری از وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر مشهد داشته باشیم.

1. رفت و آمد با اتوبوس

سیستم اتوبوس‌رانی مشهد دسترسی به تمام نقاط این شهر را برای افراد سهولت می‌بخشد. این سیستم اتوبوس‌های درون‌شهری، اتوبوس‌های حومه، اتوبوس‌های تندرو، BRT و مینی‌بوس‌ها را شامل می‌شود.

2. رفت و آمد با مترو

در مشهد دو خط مترو فعال و 3 خط در حال ‌احداث وجود دارد. طبیعتا استفاده از مترو مسافران را با سرعت کوتاه‌تری به مقصد می‌رساند. خط 1 مترو مشهد نقاط شرق و غرب و خط 2 مترو، نقاط شمال و جنوب این شهر را به هم وصل می‌کند. برای رفتن به حرم امام رضا یا بازدید از دو روستای خوش‌آب‌وهوای طرقبه و شاندیز خط 1 مترو سریع‌ترین گزینه محسوب می‌شود. خط 2 مترو مشهد نیز دسترسی شما را به مناطقی همچون کوهسنگی، میدان شهدا و راه‌آهن آسان می‌کند.

راهنمای سفر به مشهد

رفت و آمد با مترو در مشهد

3. رفت و آمد با تاکسی

برای جابه‌جایی میان نقاط مختلف شهر مشهد روی انبوه بی‌شمار تاکسی‌های درون‌شهری و اینترنتی این شهر هم حساب کنید. مزیت برجسته تاکسی‌های مشهد خوش‌قیمت‌بودن آن‌هاست؛ از طرفی در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید با شماره‌گیری 133 یا 1829 یک تاکسی سیار در اختیار داشته باشید. اگر به اینترنت هم دسترسی دارید، اسنپ و تپسی مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه از تاکسی‌های شهری برای شما خواهند بود.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به مشهد

مشهد آب‌وهوای معتدل و متمایل به سردی دارد. اگرچه دمای هوا در تابستان‌های این شهر گاهی به 40 درجه هم می‌رسد، اما زمستان‌های آن کاملا سرد و برفی است و در اغلب اوقات دمایی معادل 7 درجه سانتی‌گراد دارد. بنابراین، اگر وضعیت اقلیمی مشهد را معیار قرار دهیم، بهترین زمان سفر به این شهر اواخر بهار و اوایل پاییز خواهد بود.

برای گردشگرانی که به قصد تفریح و گردش راهی مشهد هستند، بی‌تردید تابستان‌ها بهترین فصل سفر خواهد بود. البته باید این را در نظر داشته باشید که در این فصل، مشهد میزبان بیشترین تعداد از گردشگران داخلی و خارجی است و قیمت بلیط هواپیما مشهد به تهران و اقامت در هتل بالاتر از دیگر فصل‌های سال است.

هزینه سفر به مشهد در سال 1403

در برآورد هزینه‌های سفر به مشهد عواملی مانند نوع سفر (زمینی یا هوایی)، نوع اقامت (هتل‌های لوکس یا اقامتگاه‌های ارزان)، خوردوخوراک، سبک گردشگری و زمان سفر نقشی کلیدی دارند.

با احتساب تمام فاکتورهای ذکرشده، خرج سفر برای هر فرد متفاوت خواهد بود. بااین‌حال، برای داشتن یک سفر معمولی به شهر زیبای مشهد روزانه به 430 الی 500 هزار تومان نیاز دارید. ناگفته نماند که این هزینه تنها به خوردوخوراک، بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و حمل‌ونقل اختصاص دارد و اصلی‌ترین هزینه سفر به مشهد یعنی خرید بلیط یا اقامت در هتل را شامل نمی‌شود.

جاهای دیدنی مشهد کجاست؟

شاید در گذشته برای مردم دیدنی‌های شهر مشهد به حرم امام رضا خلاصه می‌شد؛ اما امروز خوب می‌دانیم که این شهر با چهرۀ مدرن و جذاب خود، مقصد اول و آخر بسیاری از گردشگران تفریح‌دوست و خوشگذران است. حالا اگر می‌خواهید بدانید بهترین جاهای دیدنی مشهد کجاست، لیست زیر را به همراه داشته باشید:

  • حرم امام رضا: معنوی‌ترین نقطه از شهر مشهد که ضمن داشتن آرامش خالص و واقعی، جلوه‌های بصری حیرت‌انگیزی دارد؛
  • مسجد گوهرشاد: از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی حرم امام رضا که به یکی از زنان معروف عصر تیموری تعلق داشته است؛
  • گنبد سبز: آرامگاه شیخ محمد مومن، عارف بزرگ استرآبادی در شهر مشهد؛
  • کلیسای مسروپ مقدس: شاهکاری زیبا از ارامنه مشهد که در سال 1941 ساخته شده و به کلیسای مریم مقدس هم شهرت دارد؛
  • کوه‌سنگی: بهترین تفرجگاه شهر مشهد برای گذراندن یک روز شاد و مفرح که به دلیل داشتن قدمت بالا، از نظر تاریخی هم مهم است؛
  • پارک وکیل‌آباد: پارکی با مساحت 260 هزار مترمربع با طبیعتی بکر و روح‌نواز که انتظار گردشگران را می‌کشد؛
  • غار مغان: غاری سنگی با مناظر بکر و جذاب که جان می‌دهد برای یک کوهنوردی جانانه و هیجان‌انگیز؛
  • آرامگاه فردوسی: همان‌طور که از نامش پیداست، آرامگاه شاعر پرآوازه پارسی، فردوسی است که در شهر توس و در فاصله 30 کیلومتری از شهر مشهد قرار دارد. این مجموعه و موزه داخل آن، از مهم‌ترین موزه های مشهد به شمار می‌رود.
  • خانه ملک: عمارتی زیبا و تماشایی متعلق به قرن 14 هجری قمری که متعلق به تاجری ثروتمند به نام حاج حسین نمک بوده است؛
  • خانه داروغه: شاهکاری بی‌نظیر از یوسف خان هراتی، آخرین داروغه مشهد که با معماری اروپایی و ایرانی خود، هر گردشگری را متحیر می‌کند؛
  • چالیدره: از بهترین اماکن تفریحی مشهد که با تفریحات مهیج خود گردشگران را حسابی سر ذوق می‌آورد.

راهنمای سفر به مشهد

عکسی از آرامگاه فردوسی

بهترین تفریحات مشهد برای گردشگران

مشهد را همه به اماکن مشهور زیارتی آن می‌شناسند؛ اما، این شهر جذاب و دوست‌داشتنی تفریحات نابی هم دارد که اگر اهل خوشگذرانی باشید، احتمالا با حضور در این جاذبه‌ها بهترین لحظات عمرتان را تجربه خواهید کرد.

سینماها

سینماهای مشهد بهشت فیلم‌بازان حرفه‌ای است. این شهر به لطف داشتن متنوع‌ترین سینماهای ایران تجربه‌ای بدیع و شگفت‌انگیز از تماشای فیلم را برای عاشقان دنیای سینما رقم می‌زند.

اکران فیلم مناسب برای هر سلیقه‌ای، مجهزبودن به پیشرفته‌ترین سیستم صوتی دالبی و آپارات‌های دیجیتال، داشتن فضای سبز زیبا و معماری باشکوه تنها گوشه‌ای از امکانات هر سینما در این شهر است. از معروف‌ترین سینماهای مشهد می‌توان به سینما هویزه، آفریقا، پردیس گلشن، ویلاژ‌ توریست، اطلس و سیمرغ اشاره کرد.

پارک های آبی

در پارک‌های آبی مشهد دوز بالایی از هیجان انتظارتان را می‌کشد. در این مراکز تفریحی و ورزشی، می‌توانید در مسیری مهیج و پرپیچ‌وخم سر بخورید یا در استخری مواج و عمیق شیرجه بزنید. موج‌سواری در رودخانه‌های خروشان، ریلکس‌کردن زیر دست ماساژورهای حرفه‌ای در حمام ترکی و سقوط از ارتفاع بالا هم تفریحات دیگری است که لذت آن برای همیشه در خاطرتان ثبت می‌شود. پارک آبی موج‌های خروشان، سرزمین موج‌های آبی، پارک ساحلی آفتاب و پارک آبی ایرانیان از بهترین پارک های آبی مشهد هستند که نه‌تنها برای شهروندان، بلکه برای گردشگران و زائران این شهر هم جذابیت بالایی دارند.

شهربازی های مشهد

شهربازی‌های مشهد بزرگ و کوچک نمی‌شناسند. شما صاحب هر سن‌وسالی که باشید، با رفتن به شهربازی‌های این شهر خنده‌هایتان رنگ واقعی‌تری به خود می‌گیرد. خیلی هم تفاوتی ندارد در کدام‌یک از مناطق مشهد اقامت دارید؛ چراکه در تمام نقاط این شهر مجموعه‌ای وسیع از بازی‌های مهیج دیده می‌شود. در ادامه فهرست کاملی از شهربازی‌ها و باشگاه های پینت بال مشهد را در اختیارتان می‌گذاریم:

  • شهربازی پارک ملت
  • شهربازی سرزمین خورشید
  • شهربازی سرزمین عجایب
  • شهربازی کوهسنگی ‌لند
  • شهربازی هپی لند
  • شهربازی اکسون پارک
  • شهربازی کوهستان پارک
  • شهربازی وحدت
  • مجموعه تفریحی چالیدره
  • هلیوم پارک مشهد
  • سرزمین بازی‌های سمگا
  • شهربازی ویلاژ‌توریست
  • شهربازی پونی پارک
  • شهربازی کارالند
  • شهربازی جنگل جادویی
  • شهربازی پاندا و پاندا‌پلاس
  • شهربازی اکسیر
  • باشگاه پینت بال پارس
  • باشگاه پینت بال جام جم

شهربازی های مشهد کجاست

عکسی از شهربازی پارک ملت

مناسبت ها و جشنواره های محلی مشهد

هر نقطه‌ای از ایران مجموعه‌ای جذاب و دلنشین از آداب و سنت‌های قدیمی دارد که هرکدام، به نوعی در فرهنگ غنی این مرزوبوم ریشه دوانده‌اند. مشهد الرضا نیز به عنوان یکی از کلان‌شهرهای بزرگ ایران مجموعه‌ای انحصاری از مناسبت‌ها و جشنواره‌های محلی و سنتی دارد. ما در ادامه معرفی کوتاهی از رویدادهای خاص این شهر خواهیم داشت.

1. مراسم قاشق زنی در چهارشنبه سوری هرسال

چهارشنبه‌سوری سنت قدیمی تمام شهرهای ایران است. این مراسم در مشهد با فال‌گوش‌ایستادن دختران پشت در خانه، قاشق‌زنی پسران و آتش‌زدن کوهی از نوارهای پارچه‌ای برگزار می‌شود.

2. چراغ برات

یکی از سنت‌های جالب مردم مشهد چراغ‌برات است. طبق این سنت قدیمی مردم این شهر 12، 13 و 14 ماه شعبان راهی گورستان‌ها می‌شوند تا با خیرات‌کردن، روح درگذشتگان خود را به آرامش برسانند. پختن نانی سنتی به نام روغن‌جوش هم از آیین همین مراسم است.

3. عید نوروز

بدون شک، نام عید نوروز در فهرست فستیوال های ایرانی هر شهری می‌درخشد؛ اما سفره سال تحویل مشهدی‌ها دو سین بیشتر از هفت‌سین سایر شهرها دارد و آن عسل و نان سنگک است. در میان مردم مشهد اعتقاد بر این است که حضور این دو در سفرۀ هفت‌سین، برکت و شادکامی را در کل سال رقم می‌زند.

4. مراسم عزا

مشهد پایتخت معنوی ایران است؛ بنابراین، خیلی طبیعی خواهد بود که در این شهر شاهد برپایی مراسم باشکوهی از ایام سوگواری اهل‌بیت باشیم. پرشورترین این مراسم هم به ایام شهادت امام رضا (ع) تعلق دارد که هم میهمان و هم میزبان این شهر مقدس است.

5. جشنواره گل های داوودی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در دنیا 800 نوع گل داوودی وجود دارد که بخش اعظمی از آن‌ها در جشنواره گل‌های داوودی مشهد به نمایش گذاشته می‌شود. این جشنواره پاییز هرسال در باغ گل مشهد، میزبان علاقه‌مندان به دنیای گل‌ها و گیاهان است.

6. مراسم عروسی

مردم شهر مشهد عروس‌ها را به همین راحتی راهی خانه بخت نمی‌کنند. بله برون، خرید عقد، نخه‌کردن عروس (فرستادن به آرایشگاه)، جهاز برون، حمام داماد، حنابندان و عروس‌کشون از سنت‌های گره‌خورده به مراسم عروسی خراسانی‌هاست.

7. شب چله

در شب چله یا شب یلدای ما ایرانیان، مشهدی‌ها برای تازه‌عروس‌ها و تازه‌دامادهای خود جشنی باشکوه برپا می‌کنند. البته این مراسم در گذشته شکل بسیار ساده‌ای داشته و در آن هیچ‌خبری از تجملات و تشریفات دنیای امروز نبوده است.

مناسبت ها و جشنواره های محلی مشهد

برگزاری شب یلدا در مشهد

بهترین هتل های مشهد یا ارزانترین زائرسراها؟

مشهد از امکانات و خدمات اقامتی درخشان و درجه‌یکی برخوردار است. زائران و مسافران این شهر برای اقامت، انتخاب‌های متنوعی دارند که هرکدام مزایا و معایب خودش را به دنبال دارد.

اگر جزء آن دسته از افرادی باشید که نمی‌خواهند هزینه‌ زیادی را به اقامت در مشهد اختصاص دهند، زائرسراها گزینه‌ای معقول و اقتصادی برایتان خواهند بود. در این شهر حدود 800 زائرسرا و مهمان‌سرا وجود دارد که همگی در فاصلۀ بسیار کمی از حرم امام رضا واقع شده‌اند. بنابراین، اقامت در این اقامتگاه‌ها حکم یک تیر و دو نشان دارد؛ هم به مرکز شهر نزدیک خواهید بود و هم در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی می‌کنید. البته باید این را بدانید که برخلاف بهترین هتل های مشهد زائرسراهای این شهر امکانات بسیار محدودی را به مسافران ارائه می‌دهند. از بهترین این زائرسراها هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زائرسرای یونس در خیابان عنصری
  • زائرسرای یاس در خیابان عنصری
  • زائرسرای ولیعصر در خیابان سرشور
  • زائرسرای وصال طوسی در خیابان آخوند خراسانی

گروهی دیگر از مسافران هستند که برایشان لذت سفر به اقامت در هتل‌های لوکس و مجلل معنا می‌شود. طبیعتا برای این گروه از افراد اقامت در بهترین هتل های 5 ستاره مشهد بهترین انتخاب خواهد بود. این هتل‌ها اگرچه خرج سفر را چندین برابر می‌کنند، اما هم موقعیت مکانی مطلوبی دارند و هم امکانات بسیار رضایت‌بخشی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. معروف‌ترین این هتل‌ها عبارتند از:

  • هتل درویشی در خیابان امام رضا
  • هتل سی‌نور مشهد در خیابان 17 شهریور
  • هتل مدینه‌الرضا در خیابان شیرازی
  • هتل الماس 2 در خیابان امام رضا

در سفر به مشهد چی بخوریم؟

غذاهای محلی هرشهر روایت‌کننده داستان‌های تلخ‌وشیرین آن هستند. برای شنیدن این قصه‌های جذاب کافی است سر سفره مردم هر شهر بنشینید و مزه‌های جادویی غذاهای محلی‌شان را امتحان کنید. مردم باصفای شهر مشهد اغلب با فهرستی از غذاهای زیر میزبان شما خواهند بود:

  • شله مشهدی: از خانواده آش‌هاست که اغلب در ماه‌های عزاداری مانند محرم و صفر طبخ می‌شود. قدمت این غذا به دوره قاجار بازمی‌گردد؛
  • چنگالی: عصرانه‌ای خوشمزه که برای پخت آن روغن را داغ کرده و به آن نان ترد اضافه می‌کنند. در نهایت به آن یک نوع شیرینی مانند عسل یا شیرۀ نبات اضافه می‌کنند؛
  • پلو مخلوط مشهدی: مشهدی‌ها برنج را به شکل ساده سرو نمی‌کنند. به همین دلیل به آن پلو مخلوط می‌گویند که عموما ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، لوبیاسبز، هویج و گوجه است؛
  • آش لخشک: نوعی آش رشته که در طبخ آن از رشته‌های پهنی به نام لخشک استفاده می‌شود؛
  • آش ماستی: یک آش خوشمزه با ترکیب لپه، سیر، ماست، پیاز، شوید خشک، سینه مرغ، نعنا، برگ بو، ادویه و زعفران؛
  • آش کوفته قلقلی: متفاوت‌ترین آش مشهدی که در آن از برنج، لپه، سبزی آش و گوشت قلقلی استفاده می‌شود؛
  • اشکنه قروت: سنتی‌ترین غذای مشهد که بیشتر در روستاهای اطراف این شهر پخته می‌شود؛
  • دیگچه: از دسرهای بی‌نظیر و خوشمزه مشهد که اغلب در ماه رمضان یا در وعده صبحانه سرو می‌شود؛
  • کباب شیشلیک: این نوع کباب به لطف مرغوب‌بودن گوشت‌های گوسفندی مشهد، طعمی متفاوت دارد؛
  • خورشت ریواس: از گیاه ترش‌مزه ریواس درست می‌شود. گوشت بره یا گوشت گاو، جعفری، نعناع، پیاز و فلفل سیاه از دیگر ترکیبات این خورشت دلچسب هستند؛
  • یتیمچه: لوبیا، نخود، عدس، پیاز، بادمجان، گوجه‌فرنگی، نعناع خشک، کشک و ادویه‌جات ترکیبات جذاب یتیمچه مشهدی را تشکیل می‌دهند؛
  • رشته پلو: این غذا از برنج، رشته و قطعات کوچک مرغ تشکیل می‌شود؛
  • ماقوت: نوعی مسقطی یا حلوای مشهدی که در مراسم مختلف سرو می‌شود؛
  • قیمه مشهدی: قیمه‌ای متفاوت با ادویه‌های مخصوص مشهدی؛
  • کوکو شیرین: دسری مجلل در مهمانی‌های مشهد که به کوکو سیب‌زمینی خودمان شبیه است که به آن شکر، گلاب و آب اضافه می‌کنند.

در سفر به مشهد چی بخوریم

عکسی از قیمه مشهدی

    بهترین رستوران های مشهد کجاست؟

    در سفر به مشهد با گزینه‌هایی هیجان‌انگیز از رستوران‌های مجلل و باکیفیت روبه‌رو خواهید شد. تعداد این گزینه‌ها آنقدر زیاد است که احتمالا شما را در انتخاب آن‌ها مستاصل کند. اما نگران نباشید! در ادامه فهرستی کامل از بهترین رستوران های مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد:

    • رستوران پسران کریم مشهد در بلوار سجاد
    • رستوران‌های ترنم و ترمه در خیابان امام رضا
    • رستوران باباقدرت در میدان 17 شهریور
    • رستوران ارم شاندیز در شاندیز
    • رستوران ارکیده در بلوار خیام
    • رستوران کلبه در بلوار وکیل‌آباد
    • رستوران فودفکتوری در بلوار خیام
    • رستوران لیالی لبنان در خیابان بهجت
    • رستوران تی‌رسک در شاندیز
    • رستوران معین درباری در فاصله بین میدان تلویزیون و پارک ملت
    • رستوران رضایی در خیابان آبکوه
    • رستوران پدیده شاندیز در خیابان آبکوه
    • رستوران ایتالیایی لیو در میدان آزادی
    • رستوران مهستان شاندیز در بلوار هفت تیر
    • رستوران دانلگو در بلوار وکیل‌آباد
    • رستوران کلبه مشهد در بلوار وکیل‌آباد

    در سفر به مشهد چی بخریم؟

    همه مشهد را با زرشک و زعفرانش می‌شناسند، اما بد نیست بدانید که در این شهر پکیجی کامل و متنوع از یادگاری‌های خوش‌رنگ‌ولعاب و خوشمزه وجود دارد که هرنوع سلیقه‌ای را مجذوب خود می‌کنند. معروف‌ترین سوغات مشهد عبارتند از:

    • فیروزه
    • سنگ و انگشترهای زینتی
    • تسبیح
    • گلیم و قالی
    • پوستین
    • دیگ سنگی
    • نبات
    • خشکبار
    • ادویه
    • ترشی مشهدی
    • عطر مشهدی
    • چلغوز
    • جیلی‌بیلی

    بهترین مراکز خرید مشهد کجاست؟

    مشهد پرگردشگرترین شهر ایران است؛ ازهمین‌رو، با طیف وسیعی از مراکز خرید و فروشگاه‌های مجلل روبه‌رو هستید که محصولات خود را با تنوعی بی‌نظیر به مشتریان ارائه می‌دهند. از معروف‌ترین مراکز خرید مشهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • مرکز خرید الماس‌شرق در بلوار خیام
    • مرکز خرید آرمیتاژ در خیابان هفت تیر
    • مجتمع تجاری وصال در بلوار خیام
    • مرکز خرید پروما در میدان جانباز
    • مرکز خرید آلتون در خیابان دانشگاه
    • مرکز خرید خورشید در بلوار احمدآباد
    • مرکز خرید آسمان در میدان 17 شهریور
    • مرکز خرید کیان‌سنتر در بلوار جانباز
    • مرکز خرید کاسپین مد در بلوار سجاد
    • بازار رضا در فلکه آب
    • بازار غدیر در خیابان شیرازی
    • بازار جنت در میدان سعدی
    • بازار فردوسی در بلوار مفتح
    • مجتمع تجاری زیست‌خاور در تقی‌آباد
    • مجتمع تجاری ویلاژ‌توریست در ابتدای جاده طرقبه
    • بازار حکیم در خیابان امام خمینی

    سفر به مشهد؛ سفر به بهشت معنوی ایران

    در این مطلب تلاش کردیم تا با یک سفر مجازی به مشهد اطلاعات و جزئیات کامل این شهر را در اختیارتان بگذاریم. از تاریخچه‌اش برایتان گفتیم و گشتی کوتاه میان جاذبه‌های دیدنی آن زدیم؛ رستوران‌ها و هتل‌های معروفش را برشمردیم و از غذاهای خوشمزه محلی‌اش رونمایی کردیم. بی‌تردید حالا بعد از خواندن راهنمای سفر به مشهد، سفر متفاوت‌تری را تجربه خواهید کرد.

    اگر قصد سفر هوایی به این شهر را دارید، می‌توانید بلیط هواپیما ارزان مشهد را از تریپ رزرو کنید. راستی اگر فکر می‌کنید، نکته‌ای را ناگفته گذاشتیم، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول:

    1. فاصله تهران تا مشهد چقدر است؟

    فاصله حدودی بین این شهر 900 کیلومتر است.

    2. بهترین هتل‌های مشهد نزدیک حرم کدامند؟

    هتل الماس، هتل رضویه و هتل درویشی از هتل‌های مجلل نزدیک به حرم هستند.

    3. بهترین فصل سفر به مشهد کدام است؟

    بهار و تابستان بهترین زمان سفر به مشهد است.

    بخش نظرات

    اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

    پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

    اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
    6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc