https://gateway.trip.ir/api/

تنگ دم اسب

به روز رسانی: 11 مهر ، 1400 راهنمای سفر

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب یکی از جاذبه‌های طبیعی شیراز در خط مقدم زیبایی و شکوه  طبیعی است. این آبشار در کوهمره سرخی در فاصله 50 کیلومتری در جنوب شهر شیراز واقع شده است. طبیعت دلربای سبز، گلهای رنگارنگ و معطر و باران نفس گیر در فصل بهار نشانه‌های جاذبه‌های بی‌نظیری است که هنگام گردش در شهر شیراز با آن‌ها روبرو خواهید شد. 
شیراز دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوانی است، به همین دلیل گاهی اوقات مسافران این فرصت را ندارند که از روستاها و جذابیت‌های طبیعی اطراف شهر دیدن کنند و حتی چندین روز متوالی، آن‌ها تمام این زمان را در داخل شهر یا بازدید از اماکن تاریخی می‌گذرانند. در این مقاله ما قصد داریم شما را با چند مورد از جاذبه های گردشگری شیراز آبشار تنگ دم اسب و آبشار تنگ رمقان بیشتر آشنا کنیم.

درباره ی شیراز

شیراز مملو از شکوه و عظمت و باغهای زیبا و آبشار زیبا تنگ دم اسب در جنوب غربی ایران قرار دارد همچنین اهمیت باستان‌شناسی و مراکز فرهنگی را در بر گرفته است. 
شما می‌توانید برای نوروزو تابستان بلیط چارتر تهیه کنید و تعطیلات خود را در شهر معروف گل و بلبل بگذرانید. مرکزاین استان فارس است و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران است. از این رو، رایحه گلهای نارنجی تلخ، آرامش باغهای سبز آن و زمزمه آثار باستانی آن توجه شما را به برنامه ریزی یک تجربه اصیل در شیراز جلب می‌کند. 
معماری متمایز کاخ‌ها و آثار تاریخی شیراز بسیار جذاب است. جدا از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آن، می‌توانید در خیابان‌های تمیز و زیبای این شهر قدم بزنید، در هوای عاشقانه و غریب آن نفس بکشید و از داشتن فالوده که ترکیبی سرد سنتی از رشته فرنگی با گلاب است لذت ببرید. 
شیراز به عنوان یکی از پایتخت‌های اصلی فرهنگی ایران شناخته شده است و۱۵ اردیبهشت به نام این شهر پر زرق و برق نامگذاری شده است. 
دو یا سه روز برای شما مناسب نیست که از کشف همه گنجینه‌های پنهان شده در این شهر آسمانی لذت ببرید. شیراز منبع عظیمی از گنجینه‌های تاریخی است و به شما این فرصت را می دهد تا ظهور و سقوط امپراتوری‌های بزرگ را در طول تاریخ دنبال کنید. 
شیراز سخاوتمندانه طیف وسیعی از فعالیت‌ها و هیجان را از پیاده روی در باغهای سبز برای آشنایی با شعر و ادبیات کلاسیک و عاشقانه فارسی به شما ارائه می‌دهد. سالانه هزاران گردشگر خارجی برای دیدن این شهر و آبشار زیبای تنگ دم اسب به شیراز می آیند تا ویژگی‌های برجسته فرهنگی و تاریخی شیراز را با چشم خود درک کنند.

تنگ دم اسب روی نقشه

آبشار تنگ دم اسب شیراز که در واقع در 50 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. از پایین آبشار تا بالا پیاده حدود 10 دقیقه طول می کشد.

فاصله تنگ دم اسب تا شیراز

برای دسترسی به آبشار تنگ دم اسب باید ابتدا از شهرستان شیراز به روستای کره بس بروید این آبشار در فاصله 50 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد در منطقه ای به نام کوهمره سرخی واقع شده است.

تنگ رمقان - دم اسب کوهمره سرخی

تنگ رمقان - دم اسب کوهمره سرخی

تنگ رمقان - دم اسب کوهمره سرخی

این آبشاز زیبا و تماشایی رمقان در باغ های انار و مزارعی روستایی این شهر است مکانی بسیار تماشایی و دنج برای گردشگرانی که علاقه به طبیعت دارند و می خواهند در دامان طبیعت نفسی تازه کنند. 
سرچشمه این آبشاراز چشمه ساران شاه ابوالخیر است. در کوهپایه کوه آهکی سلامتی از میان ریشه های درختان بلند تنومند آبی زلال از دل زمین می جوشد و در حوضچه ای چشمه می شود.

چشمه دم اسب

یکی از اصلی‌ترین جاذبه شیراز تنگ دم اسب است. برای دیدن این آبشار باید از شهر شیراز به روستای کره بس بروید. پیاده روی در کنار آبشار نیز لذت بخش است، با توجه به این که باید در طول مسیر از رودخانه‌های خروشان عبور کنید، هیجان‌انگیز و جالب است. 
وجود رودخانه، درختان بلوط و سرسبز در کنار کوه‌ها زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. برای رسیدن به این آبشار، باید در دریاچه شنا کنید یا از قایق‌های بادی استفاده کنید.

دم اسب شیراز

دم اسب شیراز

تنگ دم اسب کجاست؟

تنگه دم اسب در50 کیلومتری جنوب، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شیراز، استان فارس ایران است. جاذبه طبیعی و زیبای تنگ دم اسب در منطقه کوهمره سرخی قرار دارد. 
چشمه دم اسب از رودخانه گنبد اسب در ارتفاعات صخره‌ای نزدیک روستا تشکیل شده است. در این منطقه دریاچه‌ای به طول نزدیک به ۲۰۰ متر بر اثر رانش زمین ایجاد شده است. با عبور از دریاچه می‌توانید آبشار باریکی را ببینید که شبیه دم اسب است. 
برای رسیدن به آبشار، گاهی اوقات باید از مسیرهای تنگ و شکافهای کوهستانی به اندازه یک نفر عبور کنید. به همین دلیل داشتن لباس مناسب و تجهیزات لازم ضروری است. 
آب و هوای منطقه اطراف آبشار در بهار و تابستان کمی سرد و در زمستان بسیار سرد است، بنابراین اگر نمی‌توانید سرما را تحمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم در فصول گرم به اینجا بروید.

روستای کره بس روی نقشه

این منطقه یکی از زیباترین و دست نخورده ‌ترین مناطق فارس است که به دلیل دسترسی از طریق رودخانه و گذرگاه‌های آبی دیدنی است. 
برای دسترسی به این تنگه باید به روستای کره بس نزدیک شیراز برویم. در طول مسیر از بالای کوه، دره‌ای عمیق، که در وسط آن رودخانه دم اسب جاری است، دیده می‌شود.
 این رودخانه پس از عبور از یک مسیر باریک به روستای کره بس می‌ریزد. ادامه این مسیر به آبشار منتهی می‌شود. توصیه می‌شود با تجهیزات پیاده روی و کوهنوردی به این منطقه بروید.

دیگر جاهای دیدنی شیراز

شیراز دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است که برای دیدن آنها باید بلیط هواپیما شیراز را بگیرید و برای یک هفته برنامه ریزی کنید.

حرم مطهر شاه چراغ شیراز

مذهبی‌ترین مکان در شیراز، آرامگاه احمد پسر امام موسی الکاظم (امام هفتم) و برادر امام رضا که حرمش در مشهد است وقتی وارد می‌شوید فضای خیره کننده و الهام بخش به خوبی احساس می‌شود. حرم دارای آینه هنری شگفت‌انگیز و آثار کاشی کاری است که می‌تواند نفس شما را بگیرد. 
استخر بزرگ با چشمه‌ها و اتاق‌هایی در اطراف حیاط وسیع که آثار زیبا از کاشی و چوب را نشان می‌دهند توجه شما را جلب می‌کند.

باغ دلگشا به عنوان باغ شیراز

تاریخچه این باغ به دوره ساسانیان برمی گردد و در مجاورت آرامگاه سعدی واقع شده است. تقریباً همه درختان باغ مرکبات هستند مخصوصاً باغ‌های نارنج که باغ دلگشا را در فصل شکوفایی درختان پرتقال بسیار دلپذیر می‌کند. این باغ همچنین دارای آلاچیق زیبایی در مرکز آن است.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

شاید یکی از مشهورترین باغ‌های ایران ساخته شده در اواخر سلسله زندیه از نظر معماری، نقاشی و کاشی کاری شاهکار دوره قاجار است. دو ستون بنا با الهام از تخت جمشید و در قسمت جلویی نقاشی‌های تاریخ شاهنامه قرار دارد.

باغ نظر شیراز

باغ نظر یکی دیگر از شاهکارهای دوران زندیه است که امروزه به عنوان موزه پارس شناخته می‌شود. همچنین، اکنون در مرکز شهر شیراز و در جنوب ارگ کریمخانی واقع شده است.

باغ جهان نما به عنوان باغ شیراز

باغ جهان نما باغ زیبایی است که از زمان آل مظفر و النجو در نزدیک آرامگاه حافظ و در خیابان قرآن واقع شده است. علاوه بر این، باغ ساخته شده در دوران زندیه همچنین عمارتی هشت ضلعی با نمای آجری وجود دارد. این باغ زیبا توسط کریمخان زند در ۱۱۸۵ هجری قمری ساخته شد و تا به امروز دست نخورده باقی مانده است. همچنین گلهای باغ، آن را به یکی از زیباترین باغهای شیراز تبدیل کرده است.

باغ جنت شیراز

باغ جنت شیراز

باغ جنت شیراز

باغ جنت، باغی در جنوب شهر شیرازاست دارای سروهای بلند، چشمه‌های زیبا، گل های رنگارنگ است. همچنین در گذشته بنایی زیبا متعلق به مشری الملک در این باغ وجود داشته که امروزه هیچ نشانی از آن وجود ندارد.  علاوه بر این، بخشی از این باغ امروزه محلی برای اسکان مسافران نوروزی و همچنین فضایی برای دوچرخه سواران و تمرینات مربوط به این ورزش است.

تنگ تیزاب شیراز

تنگ تیزاب یا دره تیزاب منطقه ای تفریجی در استان فارس در شمال غربی شهر اردکان در استان فارس در مرکز شهرستان سپیدان و در ۹۰ کیلومتری شیراز واقع شده است. 
رودخانه‌ای که از کوههای سپیدان سرچشمه می‌گیرد از این دره عبور می‌کند. دره تیزاب گذرگاه یکی از رودخانه‌های شاخه باشا است. 
این تنگه از پوشش جنگلی مناسبی برخوردار است. تنوع گونه‌های درختان و جریان رودخانه بی‌وقفه از ویژگی‌های اصلی این منطقه است. دره تیزاب در تابستان دارای هوای سرد و خوش آب و هوا در زمستان است. 

دره بوراق شیراز

دره بوراق شیراز

دره بوراق شیراز

این نام دره‌ای زیبا در نزدیکی روستای دره براق در نزدیکی شهرستان اقلید در شمال غربی شیراز است. 
روستای اقلید در ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای آب و هوای معتدل در فصل بهار و تابستان است اما در فصل پاییز و زمستان خنک است و به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد، گیاهان در حال رشد حیاط طبیعی را در کنار چوب‌ها و صخره‌ها ایجاد می‌کنند. 
رودخانه پرآب جاری در دره به رودخانه کر می‌رود. این رودخانه چوب کوه‌ها را قطع کرده و صخره‌هایی با پارپت‌های عمودی روی آن با ۴۰ متر عرض و تقریباً ۱۰۰ متر ارتفاع ایجاد می‌کند. 
این دره در میان بسیاری از درختان سر به فلک کشیده با چشمه‌های مختلف و رودخانه درخشان، غارهای زیبا، آبشارها و ستون‌های آهکی معلق واقع شده است که مناظر چشم نواز و بی‌نظیری را ایجاد می‌کند.

سخن آخر

چیزهای زیادی برای دیدن، کشف، لذت بردن و احساس در شهری با چنین تنوع فعالیت‌ها و جاذبه‌ها وجود دارد. بسیاری از آن‌ها به عنوان معروف‌ترین جاذبه‌های ایران شناخته می‌شوند. آبشار تنگ دم اسب، تخت جمشید، پاسارگاد، آرامگاه کوروش، نقش رستم و بسیاری دیگر از جاذبه‌های باستانی دیگر در اطراف این شهر قرار دارد. بسیاری از باغ‌ها و کاخ‌ها مانند ارم، عفیف آباد، دلگشا و قوام متعلق به سلسله‌های مختلف در شهر پراکنده شده و برای استقبال بازدیدکنندگانی که به داستانهایی که می‌توانند در مورد صاحبان خانه خود بگویند علاقه‌مند هستند، باز است. بسیاری از مساجد زیبا، بازار بزرگ و مقبره‌های برجسته ادبیات از دیگر نقاطی است که می‌توانید در شیراز کشف کنید.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

QRcode
برای دانلود اسکن کنید
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc