https://gateway.trip.ir/api/

بهترین غذاهای ترکیه ای که باید بچشید!

به روز رسانی: 31 مرداد ، 1403 راهنمای سفر

غذاهای ترکیه ای

غذاهای ترکیه ای به رنگ‌ولعاب قشنگ و مزه‌ بهشتی‌شان شهرت دارند. هر کسی که فقط یک‌بار گذرش به ترکیه افتاده باشد، خوب می‌داند که مزه غذاهای محلی این سرزمین به راحتی از حافظه پاک نمی‌شود. در این کشور آداب خاصی برای طبخ هر غذا وجود دارد؛ ازهمین‌رو، چشیدن طعم و مزه غذاهای ترکیه ای یکی از واجبات سفر به این کشور است. ما در این نوشتار از تریپ قصد داریم سری به لیست غذاهای ترکیه بزنیم و از خوراک سنتی آن برایتان بگوییم. پس تا انتها همراه ما باشید.

1. اسکندرکباب استانبول

اگر عکس غذاهای ترکیه را در گوگل جست‌وجو کنید، تصویر اسکندرکباب (Iskender kebap) تمام‌قد جلویتان ظاهر می‌شود. پس، اجازه دهید ما هم معرفی بهترین غذاهای این کشور را با اسکندر کباب آن آغاز می‌کنیم که شهرت و آوازه‌اش تقریبا همه دنیا را پر کرده است. اسکندرکباب که اغلب آن را با دونر کباب اشتباه می‌گیرند، ترکیبی از گوشت بره طبخ‌شده در سس گوجه است.

برای طبخ این غذای محبوب ابتدا فیله گوسفند را با ادویه‌های مختلف مزه‌دار می‌کنند. سپس آن را در سس گوجه‌ای که از قبل تهیه کرده‌اند قرار می‌دهند تا کاملا پخته شود. در نهایت این غذای لذیذ را به همراه برنج یا نان پیتا، معروف‌ترین نان محلی ترکیه، سرو می‌کنند.

اسکندر کبار از بهترین غذاهای ترکیه

غذای معروف ترکیه با عکس

2. کومپیر؛ بهترین میان وعده ترکی

کومپیر (Kumpir) یکی از بهترین میان‌وعده‌هایی است که در ترکیه وجود دارد. ترکیب جادویی این غذای معروف را سیب‌زمینی‌هایی شکم‌پر تشکیل می‌دهند که از بافتی بسیار نرم و لایه بیرونی کاملا ترد و برشته برخوردار هستند. این غذای محبوب خیابانی در همنشینی با پنیر، سوسیس، خیارشور، ذرت، کاهو و سالاد روسی طعمی بهشتی پیدا می‌کند.

3. مانتی؛ از غذاهای ترکیه ای معروف

از غذاهای معروف ترکیه که محلی‌های این کشور آن را خیلی دوست دارند، مانتی (Manti) است. مانتی را نمی‌توان به عنوان یک وعده غذایی اصلی معرفی کرد؛ اما در قالب یک میان‌وعدۀ بسیار مقوی و خوشمزه، گزینه‌ای جذاب و دلچسب محسوب می‌شود.

مانتی در واقع همان پیراشکی خودمان است؛ بااین‌تفاوت که در نتیجه غوطه‌ورشدن در ادویه‌های خاص ترکی عطر و طعم دیگری پیدا می‌کند. در طبخ این غذا از گوشت چرخ‌کرده، خمیر ساده، جعفری، تخم‌مرغ و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. سرو این غذا با ماست یا کشک آن را به یک میان‌وعده سبک و انرژی‌بخش تبدیل می‌کند.

4. کوفته؛ ترکیب خوشمزه ادویه جات ترکی

نام کوفته (Kofta) که به میان می‌آید، تصویر کوفته تبریزی در ذهن ما نقش می‌بندد. برخلاف این تصور باید بگوییم کوفته ترکی نسخه یکسانی از کوفته تبریزی نیست و تفاوت‌های بارزی با آن دارد. کوفته ترکی اغلب با ادویه‌هایی همچون سماق، زنجبیل و زیره سبز طبخ می‌شود. ترکیب این ادویه‌ها در کنار هم سبب خلق طعم‌هایی تندوتیز در کوفته ترکی می‌شود که ما نمونه آن را نمی‌توانیم در کوفته‌های تبریز بیابیم.

5. دلمه؛ باب دل گردشگران ایرانی

اگر در کل خاورمیانه بگردید، غذایی لذیذتر از دلمه (Dolma) پیدا نخواهید کرد. ردپای این خوراک محبوب تقریبا در تمام کشورهای خاورمیانه دیده می‌شود؛ بااین‌حال، هر کشوری طبق ذائقه و سلیقه خود تغییراتی جزئی را در طبخ این غذا اعمال می‌کند. ما توصیه می‌کنیم اگر به ترکیه سفر کردید، فرصت چشیدن طعم و مزه عجیب دلمه آن را از دست ندهید.

دلمه بهترین غذای استانبول

عکس غذاهای ترکیه

6. منمن؛ بهترین صبحانه ترکی

منمن (Menemen) یک صبحانه ترکی اعلا و همه‌چیزتمام است که اگر یک‌بار امتحان کنید، شیفته آن می‌شوید. این غذا در اصل همان املت معروف در دنیاست که با فوت‌وفنی ترکیه‌ای طبخ می‌شود. ترک‌ها برای درست‌کردن این نوع املت چند تخم‌مرغ هم‌زده را به آرامی به ترکیب پیاز و سبزیجات سرخ‌شده اضافه می‌کنند. فلفل، پیاز، پونه کوهی و پاپریکا ترکیبات اصلی این غذای ترکیه ای را تشکیل می‌دهند.

7. کوله؛ از غذاهای ترکیه ای خوشمزه

از دیگر غذاهای خوشمزه ترکیه، کوله (KÖLLE) است. ترک‌ها اعتقاد دارند این غذا سوای خوشمزه‌بودنش برای بدن خواص بسیار زیادی به همراه دارد. کوله از ترکیب نخود، لوبیا، بلغور گندم، باقالی و ادویه‌های مخصوص درست می‌شود.

8. ساج؛ جغول بغول ترکی

شاید مزه کباب ساج (Sac Kebabi) را در رستوران‌های آذربایجان امتحان کرده باشید. نسخه دیگری از این غذا در ترکیه طبخ می‌شود که امتحان‌کردن آن خالی از لطف نیست. گوشت گوسفند، سیر، پیاز، ماست، روغن حیوانی و نان لواش از مواد ضروری برای طبخ این غذا به شمار می‌روند.

9. شاک شوکا؛ خوشمزه ترین غذای ترکیه با تخم مرغ

پای ثابت تمام مهمانی‌های و محافل ترکی شاک شوکا (Shakshuka) است. این غذای محبوب ترکیه‌ای ترکیب گوجه، سیب‌زمینی، بادمجان و تخم‌مرغ است که در همراهی با ادویه‌های مخصوص ترکی طعمی فوق‌العاده لذیذ و دلچسب پیدا می‌کند.

10. کباب دونر؛ از معروفترین غذاهای ترکیه

غذای معروف ترکیه با عکس‌های دلفریبی که از آن در گوگل ثبت می‌شود، کباب دونر (Doner Kebab) است. این غذا آنقدر جایگاه محبوبی میان گردشگران دارد که بعید می‌دانیم کسی به ترکیه سفر کند و از چشیدن طعم جادویی آن محروم بماند.

دونر کباب در اشکال مختلفی سرو می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها دونر لقمه‌ای است. گوشت گوساله، گوسفند یا مرغ را می‌پزند، سپس آن را به همراه سبزیجات و ادویه‌های مخصوص در نان پیتا می‌پیچند.

دونر کباب بهترین غذای وان ترکیه

عکسی از دونر کباب

11. کباب ترکی؛ پرطرفدارترین غذای ترکی

در منوی غذاهای ترکیه کباب‌ها حضور پررنگی دارند. بنابراین، اگر گوشت‌خوار باشید، ترکیه بهشت شکم‌گردی‌های شما خواهد بود. معروف‌ترین گروه از غذاهای کبابی هم کباب ترکی (Kebab Turk) آن است که روی زغال با آداب و فنون خاصی طبخ می‌شود. جالب است بدانید که این غذا ریشه‌ای آلمانی دارد که در نتیجه خلاقیت و خوش‌ذوقی ترک‌ها امروز به عنوان مشهورترین غذای ترکی در دنیا شناخته می‌شود.

12. کوکوی ترکی؛ از بهترین غذاهای ترکیه

کوکوی ترکی (Kuku) هم می‌تواند در فهرست بهترین غذاهای ترکیه ای جا خوش کند؛ به‌خصوص اگر با کوکوها میانه خوبی داشته باشید. این کوکوی ترکی از غذاهای معروف آنتالیاست که برای تهیه آن از لوبیاسبز پخته، پیاز، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و پنیر پیتزا استفاده می‌شود.

13. بورک؛ بهترین غذای وان ترکیه

برای کسانی که به دنبال متفاوت‌ترین صبحانه ترکیه ای هستند، بورک (Borek) می‌تواند یک گزینه ایده‌‌آل به حساب آید. بورک بهترین غذای وان ترکیه است که برای تهیه آن خمیر یوفکا را به اشکال متفاوت درمی‌آورند و درون آن را با موادی همچون پنیر، سبزیجات و گوشت چرخ‌کرده پر می‌کنند. بورک رایج‌ترین غذای ترکی است که در تمام رستوران‌ها و کافه‌های خیابانی طبخ می‌شود.

14. سوپ هولوک؛ از غذاهای ترکیه ای با مرغ

در سفر به ترکیه باید سوپ را به عنوان یک غذای کاملا خوشمزه و لذیذ بپذیرید. از معروف‌ترین سوپ‌های این کشور هم سوپ هولوک (Hülüklü çorba) است که به منوی غذایی آنتالیا تعلق دارد. برای تهیه این سوپ از سیر فراوان، گوشت مرغ و ماست استفاده می‌کنند.

15. نان سیمیت؛ میان وعده ای خوشمزه و مقوی

اگر در میان گشت‌وگذارهای‌تان گرسنگی بر شما غالب شد، نان سیمیت (Simit) را دریابید. این نان معروف ترکی یک عصرانه بسیار خوشمزه و مقوی است که خوردن آن در کنار چای یا قهوه تمام خستگی‌ها را از تن دور می‌کند.

نان سیمیت از غذاهای ترکیه استانبول

عکسی از نان سیمیت

16. لوفر؛ از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه

در معرفی خوشمزه ترین غذاهای ترکیه نمی‌توان از لوفر (Lufer) اسم نبرد. لوفر محبوب‌ترین غذای دریایی در آنتالیاست که از ماهی نسبتا بزرگ و خوشمزه‌ای با همین نام تهیه می‌شود. از آنجایی که در طبخ این غذا از ادویه‌های مخصوص بهره می‌برند، توصیه می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید.

17. پیده؛ از خوشمزه ترین غذاهای فست فودی ترکیه ای

پیده (Pide) از بهترین غذاهای فست فودی ترکیه ای است که با دیدن ظاهر جذابش دیگر لحظه‌ای برای امتحان‌کردن آن درنگ نخواهید کرد. این غذای محبوب و خوشمزه شکل سنتی پیتزاست که با نان پیده، گوشت، پنیر و اسفناج درست می‌شود. البته مواد داخلی این نان می‌تواند در هرجایی بسته به ذائقه آشپز کاملا متفاوت باشد.

18. کباب کرت با کنگر فرنگی

 اگر به جزیره کرت در آنتالیا سفر کنید، با غذای لذیذ کباب کرت یا کنگر فرنگی (Enginarlı Girit Kebabı) از شما پذیرایی خواهند کرد. این غذای محبوب ترکی ترکیب بی‌نظیر گوشت و کنگر است که در همراهی با پیاز، سیب‌زمینی و ادویه عطر و مزه‌ای خارق‌العاده پیدا می‌کند.

19. لابا شکم پر؛ از غذاهای ترکیه ای با برنج

در لیست غذاهای ترکیه ای به لابا شکم‌پر (Laba dolması) می‌رسیم که بدون حضور آن مناسبت‌های خاص ترکی برگزار نمی‌شود. این غذای خوشمزه، ترکیب برنج، گوشت چرخ‌کرده و پیازی است که در داخل گوشت دنده پخته می‌شود. 

20. فلفل شکم پر فریگیا

فلفل شکم‌پر (Frigya Biber Dolması) همان دلمه ایرانی است که با ذائقه‌ای ترکی طبخ می‌شود. محتویات این غذای محبوب ترکی را پیاز، کره، رب گوجه، گوشت چرخ‌کرده، بلغور گندم، فلفل سیاه و فلفل قرمز آسیاب‌شده تشکیل می‌دهند. این خوراک خوشمزه در لیست غذاهای محلی ایران در استان آذربایجان شرقی هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

فلفل شکم پر فریگیا از انواع غذاهای ترکیه ای

عکسی از فلفل شکم پر فریگیا

21. جیوه؛ بهترین غذای گیاهی ترکیه

گوجه، فلفل‌سبز، پیاز، سیر، ریحان و بلغور گندم را با هم ترکیب می‌کنند و از آن میان‌وعده‌ای خوشمزه با نام جیوه (Cive) می‌سازند. البته شما می‌توانید جیوه را به عنوان یک وعده غذایی کامل هم امتحان کنید. کافی است به این ترکیب نان محلی ترکیه را بیفزایید.

22. دلمه آلانیا؛ ترکیب گوشت و خمیر نان

در تمام وعده‌های غذایی می‌توانید روی خوشمزه‌بودن دلمه آلانیا (Alanya bohçası) حساب کنید. این نوع غذا از خمیر کرپ درست می‌شود که برای وعده شام عموما به آن گوشت بره اضافه می‌کنند. طبخ این غذا برای صبحانه اغلب با مواد سبک‌تری مانند پنیر انجام می‌شود.

23. گوکچسو پلو؛ طعمی متفاوت برای ایرانیان

از دیگر انواع غذاهای ترکیه ای که امتحان کردن آن طعمی جدید به ذائقه غذایی‌تان اضافه می‌کند، گوکچسو پلو (Gökçesu pilavı) است. این نوع پلو با تمام پلوهایی که می‌شناسید، فرق دارد. در تهیه گوکچسو پلو از نخود، جعفری، شوید و هویج با مقادیر فراوان استفاده می‌شود.

24. شیلوفتا؛ از معروفترین دسرهای ترکیه ای

از دسرهای ترکی هم باید به عنوان بهترین و محبوب‌ترین غذاهای دنیا یاد کرد. یکی از معروف‌ترین این دسرها شیلوفتا (Şilofta) است که احتمالا بعد از چشیدن طعم جادویی‌اش آن را به فهرست عصرانه‌های خود اضافه خواهید کرد. دسر شیلوفتا از ترکیب آب، دارچین، میخک و رشته درست می‌شود. روی آن را هم با بادام و گردو تزئین می‌کنند تا تبدیل به میان‌وعده‌ای مقوی در زمستان شود.

25. سوپ سدیک؛ خوشمزه ترین پیش غذای ترکی

از دیگر معروف‌ترین سوپ‌های که می‌خواهیم آن را به عنوان بهترین پیش غذای ترکیه ای به شما معرفی کنیم، سوپ سدیک (Sedik aşı) است. این سوپ خوشمزه از بلغور، پیاز، گوجه، فلفل‌سبز و نعناع خشک تهیه می‌شود. نکته جالب توجه در مورد این نوع سوپ سروکردن آن در فنجان است که حکایت از بافت بسیار سبک و رقیق آن دارد.

سوپ سدیک | لیست غذاهای ترکیه

تصویری از سوپ سدیک

26. هیبش؛ از غذاهای مشهور ترکیه

هیبش (Hibeş) از آن دسته غذاهای مشهور ترکی است که به هر شکلی آن را سرو کنید، شیفته طعم جذاب و بی‌نظیرش می‌شوید. هیبش در اصل سسی تهیه‌شده از کنجد، سیر، آبلیمو و ادویه است که برخی آن را به تنهایی با نان محلی سرو کرده و گروهی دیگر از آن به عنوان چاشنی برای غذاهای گوشتی استفاده می‌کنند.

27. دلمه شکوفه کدو حلوایی

اوج ذوق و سلیقه ترک‌ها در آشپزی را می‌توان در عطر و طعم بی‌نظیر دلمه شکوفه کدو حلوایی (Kabak çiçeği dolması) درک کرد. این نوع دلمه که مختص فصل بهار و تابستان است، از گل‌های کدو، برنج، پیاز، گوجه، لیمو، سیر، ادویه و سبزیجات معطر مانند جعفری و نعناع درست می‌شود.

28. گوزلمه؛ بهترین غذای ترکیه ای با خمیر یوفکا

در خیابان‌های ترکیه فرصتی برای گرسنگی پیدا نخواهید کرد؛ چراکه منویی متنوع و خیره‌کننده از میان‌وعده‌های محبوب در کافه‌های خیابانی این شهر انتظارتان را می‌کشد. یکی از مقوی‌ترین این میان‌وعده‌ها هم گوزلمه (gözleme) است که در تهیه آن از خمیر یوفکا، پنیر، گوشت چرخ‌کرده و اسفناج استفاده می‌کنند.

29. شیش کباب؛ بهترین غذای استانبول

اگر از گردشگران بپرسید بهترین غذای ترکیه در استانبول کدام است، اکثر آن‌ها در پاسخ از شیش کبابش نام می‌برند. شیش کباب (Shish kebab) گوشت سیخ‌شده و کبابی شبیه همان شیشلیک خودمان است که خاستگاه آن به خاورمیانه بازمی‌گردد. نسخه‌های متفاوتی از این غذا در کل خاورمیانه وجود دارد که طبخ آن در ترکیه نیز به شیوه خاصی صورت می‌پذیرد.

30. ینگه؛ ساندویچی سالم و خوشمزه

خوردن لقمه‌های ینگه آن هم در کنار خیابان درست وقتی که از خستگی نمی‌توانید قدم‌از‌قدم بردارید، حکم معجزه را دارد. ینگه (Yengen Sandwich) خوشمزه‌ترین ساندویچ ترکی است که محتویات آن را سیب‌زمینی سرخ‌شده، پنیر، سوچوک، سالامی، خیارشور، گوجه و سوسیس تشکیل می‌دهند.

ینگه از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه

عکسی از ینگه

31. بال مرغ؛ کبابی متفاوت در ترکیه

اگر شیفته غذاهای ترکیه ای با مرغ هستید، حتما بال مرغ آن را امتحان کنید. ترک‌های خوش‌سلیقه از بال مرغ هم کبابی درست می‌کنند که احتمالا طعم و مزه آن را در هیچ جای دیگری نتوانید تجربه کنید. برای طبخ این مدل کباب از بال مرغ، روغن زیتون، ادویه‌های مخصوص و سس سفید و قرمز استفاده می‌شود.

32. سوپ پاچا؛ پیش غذایی مقوی

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده‌اید، امیدواریم در نظریات‌تان در باب اهمیت غذایی سوپ تجدیدنظر کرده باشید؛ چراکه، قرار است برای چندمین‌بار از یکی از خوشمزه‌ترین سوپ‌های ترکیه رونمایی کنیم. نام این سوپ معروف سوپ پاچا (taratorlu balik tavasi) است که در تمام فصول سال طبخ می‌شود و به دلیل استفاده از گوشت گوساله اثر شفابخشی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

33. دسر بادمجان؛ محبوب دربار عثمانی

اصیل‌ترین غذای ترکیه‌ای که ردپای آن را در تاریخ کهن این سرزمین هم می‌توانید پیدا کنید، دسر بادمجان (Patlıcan Tatlısı) آن است. این دسر محبوب و خوشمزه که روزگاری قلب سلطان سلیم‌خان، امپراتور عثمانی را به تسخیر خود درآورد، از ترکیب بادمجان، ماست و گوشت درست می‌شود. این نوع دسر را اغلب به عنوان پیش‌غذا سرو می‌کنند.

34. لاهماجون؛ پیتزای محبوب ترکیه ای

اسامی غذاهای ترکیه ای متفاوت است، اما ماهیت اصلی اکثر آن‌ها را ماده‌ای یکسان تشکیل می‌دهد؛ مثلا لاهماجون (Lahmacun) همان پیتزای ترکی است که به هزار شکل و رنگ درمی‌آید و در تمامی اشکالش خوشمزه و لذیذ است.

این نوع پیتزا که در لیست غذاهای ارمنستان هم دیده می‌شود، از ترکیب خمیری بسیار نازک با گوشت چرخ‌کرده و سبزیجات درست می‌شود. گروهی از افراد به این نوع پیتزا ادویه‌های تندوتیز مدیترانه‌ای را هم اضافه می‌کنند که در نوع خودش خوراکی بی‌نظیر و دلچسب می‌شود.

35. کباب تنوری؛ نامی آشنا با طعمی متفاوت

کباب تنوری (tandir kebabı) را احتمالا در شهرهای دیگری مانند افعانستان، یونان، قفقاز، پاکستان یا هند هم پیدا کنید؛ اما طعم ترکی آن در هیچ‌کدام از این شهرهایی که نام بردیم، تکرار نمی‌شود. این غذا در ترکیه بیشتر با نام کوزو تاندیر شناخته می‌شود. دلیل این نامگذاری هم طبخ گوشت بره در فری به نام تندیر است. بد نیست بدانید که ترکیه آداب خاص و معماگونه‌ای برای طبخ کباب تنوری‌هایش دارد؛ به‌ همین ‌دلیل هم طعم جادویی آن فقط مختص این سرزمین است.

کباب تنوری | اسامی غذاهای ترکیه ای

عکسی از کباب تنوری

36. شاکشوکا؛ از غذاهای ترکیه ای با بادمجان

در ترکیه مزه‌هایی هم که کنار وعده‌های اصلی غذا جا خوش می‌کنند، خود به عنوان یک غذای لذیذ ترکیه‌ای شناخته می‌شوند. یکی از بهترین این مزه‌ها شاکشوکا (saksuka) است که در آن ترکیبی جادویی از سبزیجات تازه و بادمجان زیر دندان مزه می‌کند.

37. کادایف؛ باقلوای محبوب اعراب

کادایف (Kadayıf) را با نام کنافه هم می‌شناسند. قطعا در سفرتان به ترکیه درخشش این نوع دسر از پشت ویترین شیرینی‌فروشی نگاهتان را به خودش جلب می‌کند. این دسر محبوب، خمیر رشته‌ای کارادایف است که در حجم زیادی از شهر و شربت غوطه‌ور می‌شود. روی این دسر را هم معمولا با پسته تزئین می‌کنند. اگرچه اعراب علاقه زیادی به این دسر ترکی دارند، اما در سال‌های اخیر ایرانیان نیز به این خوراکی علاقمند شده‌اند و در بسیاری از موارد، آن را به عنوان سوغات ترکیه با خود همراه می‌کنند.

38. کشکک؛ غذای مجلسی ترکیه

کشکک (keskek) یک نوع حلیم است که در مراسم عروسی یا محافل مذهبی طبخ می‌شود. این حلیم خوشمزه که از آن به عنوان اصیل‌ترین و سنتی‌ترین غذای ترکیه یاد می‌کنند، هم با مرغ و هم با گوشت گوسفند درست می‌شود.

39. مرسیمک؛ سوپ عدس ترکی

در منوی تمام رستوران‌های ترکیه نام درخشان مرسمیک یا همان سوپ عدس به چشم می‌خورد. این نوع سوپ از مشهورترین پیش غذاهای ترکیه ای به حساب می‌آید و هیچ رسالتی جز خشنودکردن قلب گردشگران ناسازگار با غذاهای آبکی را ندارد. مواد تشکیل‌دهنده سوپ عدس در ترکیه عدس قرمز پوره‌شده، آبلیموی تازه، گشنیز و ادویه‌های تازه هستند.

40. بادمجان شکم پر

از غذاهای مشترک میان ما ایرانی‌ها و ترک‌ها بادمجان شکم‌پر است. البته این غذا در ترکیه بیشتر با عنوان کارنیاریک (Karnıyarık) شناخته می‌شود. ضمن اینکه ما دلمه بادمجان را در قابلمه می‌پزیم؛ اما، ترک‌ها برای طبخ این غذا از فر یا تابه استفاده می‌کنند. با تمام این تفاوت‌ها مواد اصلی تشکیل‌دهنده بادمجان شکم‌پر در ایران و ترکیه کاملا مشترک است.

بادمجان شکم پر از غذاهای ترکیه ای خوشمزه

تصویری از بادمجان شکم پر

41. ماهی تنوری؛ غذایی جذاب برای گردشگران ترکیه

ترکیه را بدون امتحان‌کردن ماهی تنوری‌اش ترک نکنید. این غذای محبوب ترکی در فصول مختلف با ماهی‌های جورواجور طبخ می‌شود و همین جذابیت چشیدن طعم ناب آن را برای گردشگران چندین برابر می‌کند. نام دیگر ماهی تنوری در ترکیه ایزگارا بالیک (Izgara Balik) است و عموما از ماهی‌های معروفی مانند هامسی، لورک، چوپرا، ایستاوریت، پالاموت و لوفر درست می‌شود.

42. کوفته بلغور؛ از غذاهای سنتی ترکیه ای

از جمله غذاهای سنتی ترکیه که اصالت خود را از دوران امپراتوری عثمانی تا به امروز حفظ کرده، چی کوفته (Çiğ Köfte) است. این غذای لذیذ شکل‌وشمایلی توپکی‌ دارد که درون هر توپک را موادی نظیر بلغور، پیاز، فلفل، ادویه، سبزی و گاهی گوشت خام تشکیل می‌دهد.

43. ساندویچ ماهی؛ خوراک ملی ترکیه

بالیک اکمک یا ساندویچ ماهی (Balik Ekmek) غذایی ملی در ترکیه است که تقریبا در تمام جشنواره‌های معروف این کشور حضور پررنگی دارد. این ساندویچ دلچسب از ماهی تازه‌ای که کبابی شده است، درست می‌شود.

44. یوفو؛ از غذاهای ترکیه ای کبابی

غذاهای کبابی ترکیه تمامی ندارد؛ به هر رستورانی که بروید، احتمال اینکه با طعم جدیدی از کباب در این کشور روبه‌رو شوید، خیلی زیاد است. خاص‌ترین نوع کباب در ترکیه را هم می‌توان یوفو (Ufo Kebabı) دانست که به دلیل شباهت ظاهری‌اش با بشقاب‌پرنده آن را با این نام می‌شناسند. یوفو دو لایه کباب روی هم است که میان آن را با پنیر و بادمجان کبابی ساطوری‌شده پر می‌کنند.

45. ساندویچ شاورما؛ از قدیمی ترین غذاهای ترکیه استانبول

به تکه‌های گوشتی که به شکل عمودی روی آتش حرارت می‌بینند و پخته می‌شوند، شاورما (Shawarma Sandviçi) گفته می‌شود. قدمت این نوع کباب به قرن 19 میلادی برمی‌گردد و از قدیمی‌ترین غذاهای ترکیه ای محسوب می‌شود.

برای تهیه این نوع ساندویچ گوشت پخته‌شده را تراش می‌دهند و داخل نان پیتا می‌پیچند. شما بسته به ذائقه‌تان می‌توانید به این ترکیب هر نوع ماده دیگری اعم از گوجه، خیار یا حمص هم اضافه کنید.

ساندویچ شاورما غذاهای ترکیه ای با خمیر یوفکا

عکسی از ساندویچ شاورما

46. آدانا کباب؛ کوبیدۀ ترکیه ای

اگر از طرفداران پروپاقرص کوبیده ایرانی هستید، احتمالا طعم آدانا کباب (Adana kebabı) را هم دوست داشته باشید. البته نمی‌توان تفاوت جزئی میان این دو غذا را نادیده گرفت؛ بااین‌حال، آدانا کباب همان کوبیده ایرانی است که به دلیل طبخ با ادویه‌های تند ترکی، طعمی متفاوت پیدا می‌کند.

47. ازمه بادمجان؛ سالاد خوش طعم ترکیه

ازمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای ترکیه ای با بادمجان است که در قالب سالادی بسیار خوشمزه در این فهرست ظاهر می‌شود. این سالاد خوش‌رنگ‌ولعاب ترکیبی جادویی از بادمجان، فلفل‌دلمه‌ای، گوجه، سیر، پیاز، جعفری و ادویه‌های مختلف است. طعم این سالاد خوشمزه به طعم خاویار بادمجان می‌ماند که از خوشمزه‌ترین غذاهای روسی است.

48. پاچانگا؛ از غذاهای ترکیه ای با خمیر یوفکا

پاچانگا (Paçanga) در دسته بهترین غذاهای ترکیه ای قرار می‌گیرد که با خمیر یوفکا تهیه می‌شود و تقریبا هرکسی آن را به شیوه‌ای متفاوت می‌پزد. رایج‌ترین شکل این نوع پیش‌غذا خمیر یوفکای حالت‌دار‌شده‌ای است که درون آن را با موادی مانند پنیر، کالباس، تخم‌مرغ، آرد سوخاری و فلفل‌سبز پر می‌کنند.

49. ایچلی کوفته؛ از غذاهای ترکیه ای با گوشت چرخ کرده

خوشمزه‌ترین کوفته‌ ترکی ایچلی کوفته (İçli köfte istanbul) است که بعد از چشیدن مزه آن خودتان را بابت این انتخاب تحسین خواهید کرد. لایه بیرونی این کوفته ترکی را آرد و بلغور و لایه درونی‌اش را گوشت چرخ‌کرده، پیاز و جعفری تشکیل می‌دهد. این نوع کوفته آنقدر خوشمزه و لذیذ است که با اطمینان کامل می‌توانیم آن را جزء بهترین غذاهای ترکیه بدانیم.

ایچلی کوفته از غذاهای ترکیه ای با گوشت چرخ کرده

تصویری از ایچلی کوفته

50 بافر پیده؛ فست فود اما مقوی

فست‌فود‌ها سهم پررنگی در شهرت و محبوبیت غذاهای ترکیه ای دارند. یکی از فست‌فودهای معروف این شهر که طعم خاص آن همیشه گوشه ذهنتان باقی می‌ماند، بافر پیده (BAFRA PIDE) است. این خوراک از خمیری ساده و درعین‌حال خوشمزه تشکیل شده که داخل آن را گوشت چرخ‌کرده، پیاز و ادویه‌های خوش‌طعم قرار می‌دهند. اگر هوس پیده کرده‌اید و برنامه سفر ندارید، می‌توانید طعم آن را در بهترین رستوران های ترکیه ای تهران بچشید.

51. کاسه سیب زمینی

لذت سرو‌کردن کاسه سیب‌زمینی را نباید به هیچ‌قیمتی در سفر به ترکیه از دست داد. این خوراک محبوب یکی از بی‌نظیرترین غذاهای ترکیه ای با سیب زمینی است. برای تهیه آن سیب‌زمینی پخته را به حالت کاسه درمی‌آورند و درون آن را با گوشت، پنیر و سبزیجات پر می‌کنند.

52. کناک کباب؛ از لذیذترین غذاهای ترکیه

مدال لذیذترین غذای ترکیه هم به کناک کباب (Konak Kebap) تعلق می‌گیرد. کناک کباب به معنای کباب مهمانی است؛ ازهمین‌رو، آن را می‌توان یک خوراک پرطرفدار و محبوب در محافل صمیمانه ترکی دانست. کناک کباب را از ترکیب سیب‌زمینی، بادمجان، گوشت، گوجه و پیاز درست می‌کنند. شیوه خاصی که در طبخ این نوع کباب استفاده می‌شود، آن را به تافته‌ای جدابافته در میان کباب‌های این شهر تبدیل می‌کند.

53. تیره کوفته؛ کتلت سیب زمینی

تیره کوفته یا کوفته مامان (Anne Köftesi) را هم باید به منوی غذاهای پرطرفدار و محبوب در ترکیه اضافه کرد. این کوفته ماهیتی مشابه با کتلت گوشت دارد؛ بااین‌تفاوت که در تهیه آن از سیب‌زمینی‌های تنوری یا سرخ‌شده و ادویه‌های خوش‌رنگ‌وطعم ترکی استفاده می‌شود.

54. کوفته نان؛ بهترین غذای ترکیه ای برای کودکان

برای کودکان بدغذایی که در سفر همراه شما هستند، کوفته نان (köfte ekmek) یک میان‌وعده بسیار خوشمزه خواهد بود. این میان‌وعده ترکی نانی مغزدار است که از ترکیب ادویه‌های خاص، جعفری، آرد، شکر، تخم‌مرغ، شیر و نمک درست می‌شود.

کوفته نان از غذاهای فست فودی ترکیه ای

عکسی از کوفته نان

55. کباب اورفا؛ کبابی با چربی گوسفندی

برای ترک‌ها کباب اورفا (urfa kebap) قابل قیاس با هیچ نوع کباب دیگری در دنیا نیست. شاید مهم‌ترین ویژگی برجسته این کباب که آن را از سایر کباب‌ها متمایز می‌کند، استفاده از گوشت چرخ‌کرده کم‌چرب به همراه چربی دنبه باشد. به این تفاوت باید طعم تندوتیز کباب اورفا را هم اضافه کرد که برای علاقه‌مندان به طعم‌های تند یک انتخاب ایده‌آل محسوب می‌شود.

56. پاتلیجانلی کباب؛ بادمجان کبابی خوشمزه

اگر در سفرتان به ترکیه پاتلیجانلی کباب (patlıcanlı kebap) را امتحان نکنید، ناگزیر به برنامه‌ریزی برای سفر دوباره به این کشور خواهید بود. این غذای لذیذ ترکی کوفته‌های کوچک گوشت است که در همراهی با حلقه‌های بادمجان به سیخ کشیده شده و روی آتش پخته می‌شود.

57. هامسی؛ همتای ساردین ترکی

اگر اسم غذاهای ترکیه ای را در گوگل جست‌وجو کنید، قطعا نام هامسی (Hamsi) را در این لیست بلندبالا پیدا خواهید کرد. هامسی یک ماهی لذیذ و خوشمزه در ترکیه است که از دریای سیاه صید می‌شود. ترک‌ها این نوع ماهی را خیلی دوست دارند؛ به همین دلیل هم تلاش می‌کنند تا با روش‌های گوناگون طبخ پای آن را به تمام وعده‌هایی غذایی باز کنند.

58. پیلاو؛ از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه ای برای افطار

یکی از اصیل‌ترین غذاهای ترکیه با برنج، پیلاو (Pilav) است که از برنج اصلی و معروف این شهر درست می‌شود. تفاوت این نوع برنج با سایر پلوهای ترکی برشته و چرب‌بودن آن است. پیلاو را هم می‌توانید به تنهایی با ماست و هم با بادمجان و گوشت سرو کنید. جالب است بدانید که پیلاو بهترین غذای ترکیه برای افطار است.

59. یاپراک سارما یا دلمه برگ مو

لیست غذاهای ترکیه ای را که بالا و پایین کنید، با اشتراک غذایی زیادی مواجه خواهید شد؛ مثلا همین یاپراک سارما (Yaprak Sarma) دلمه برگ مو ما ایرانی‌هاست که در آشپزخانه ترکی عطر و طعم جدیدی به خود می‌گیرد.

60. ایمام بایلدی؛ ترکیب خوشمزه گوشت و بادمجان

بعد از کباب،‌ این بادمجان‌ها هستند که ردپای آن‌ها را می‌توان در تمام رستوران‌های معروف این شهر پیدا کرد. ایمام بایلدی (Imam bayildi) هم یک نوع دیگر از بادمجان شکم‌پر است که درون آن از گوجه، پیاز، سیر، فلفل و جعفری پر می‌شود. البته در برخی از مناطق ترکیه به این غذای اصیل و خوشمزه گوشت چرخ‌کرده هم اضافه می‌کنند.

61. دوروم؛ کباب با نان لواش

هیچ می‌دانستید که دونر کباب معروف ترکی را می‌توانید به صورت ساندویچ میل کنید؟ نام این ساندویچ خوشمزه و دوست‌داشتنی دوروم (durum) است که در همراهی با خیار، گوجه، کاهو و ذرت مزه‌ای جادویی پیدا می‌کند.

دوروم پیش غذای ترکی

تصویری از دوروم

62. میدیه دولما؛ از معروف ترین غذاهای ترکیه ای

معرفی دیگر ما از معروف ترین غذاهای ترکیه، میدیه دولما (Midye Dolma) یا دلمه صدف خواهد بود که امتحان‌کردن آن برای دلمه‌دوستان خالی از لطف نیست. این نوع دلمه را صدفی دو تکه‌ای تشکیل می‌دهد که درون آن با برنج، ترشی‌جات و ادویه‌های تند پر می‌شود. سواحل بدروم و محله بی‌اغلو استانبول بهترین جایی هستند که می‌توانید طعم ناب این نوع دلمه را بچشید.

63. نخود پلو؛ بهترین غذای خیابانی ترکیه

گاهی عطر و طعم ساده‌ترین غذاهای خیابانی بیشتر از هر نوع غذای مجلل رستورانی در خاطره آدم باقی می‌ماند؛ به‌خصوص اگر این غذای خیابانی نخودپلو ترکی (Bezelye) باشد. نخودپلو ترکیب برنج، نخود و مرغ سرخ‌شده است که به صورت لایه‌لایه روی یکدیگر قرار می‌گیرند. آنچه سبب لذیذبودن این غذا می‌شود، ادویه‌های خاصی است که در هنگام طبخ به نخودپلو اضافه می‌کنند.

64. تانتونی؛ بهترین غذای مرسین ترکیه

برای مزه‌کردن طعم بهشتی تانتونی (Tantuni) باید راهی شهر مرسین شوید؛ چراکه این غذا تنها در منوی رستوران‌های این شهر پیدا می‌شود. تانتونی، گوشت بره یا گوساله است که ابتدا آب‌پز شده و سپس داخل روغن دانه پنبه سرخ می‌شود. ترک‌ها غالبا این نوع غذا را به صورت ساندویچی و در ترکیب با مواد دیگری مانند گوجه، پیاز، فلفل‌سبز، جعفری و ترشی‌جات سرو می‌کنند.

65. تستی کباب؛ گرانترین غذای ترکیه

تستی کباب (Testi Kebab) یا کباب کوزه‌ای لاکچری‌ترین غذای ترکیه ای است که بعد از 5000 سال هنوز اصالت و محبوبیت خود را حفظ کرده است. آداب خاصی که برای طبخ این نوع کباب وجود به اندازه مزه دلچسب آن جذابیت دارد.

ترک‌ها برای تهیه کباب کوزه‌ای تکه‌های مکعبی گوشت را به همراه پیاز، گوجه‌فرنگی، سیر، فلفل‌سبز، فلفل سیاه، کره و رب گوجه‌فرنگی درون دیگ‌های کوچک سفالی قرار می‌دهند. سپس دیگ‌ها را روی زغال یا داخل تنور قرار می‌دهند تا گوشت‌ها به آرامی پخته شود.

تستی کباب از غذاهای سنتی ترکیه ای

عکسی از تستی کباب

66. هونکار بیندی؛ از غذاهای جدید ترکیه ای

هونکار بیندی (Hünkar Beğendi) از جدیدترین غذاهای ترکیه است که البته ردپای آن را می‌توان در تاریخ امپراتوری عثمانی هم پیدا کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید معنی نام این خوراک ترکی، به «لذت سلطان» ترجمه می‌شود! هونکار بیندی یک غذای شاهانه در ترکیه است که از ترکیب گوشت و بادمجان درست می‌شود. 

67. چوبان سالاتاسی؛ از غذاهای ترکیه ای در استانبول

چوبان سالاتاسی (Çoban Salatası) آخرین معرفی هیجان‌انگیز ما از غذاهای ترکیه خواهد بود. این خوراک یادگاری از چوپانان در روزگاران بسیار قدیم است؛ ازهمین‌رو، به آن چوبان سالاتاسی می‌گویند. این خوراک دلچسب سالادی مقوی شبیه به سالاد شیرازی ماست که در نتیجه چاشنی‌های مختلف ترکی طعمی منحصربه‌فرد پیدا می‌کند.

پیش غذاهای ترکیه؛ مناسب ترین خوراک اقتصادی

یکی از جذابیت‌های مهم ترکیه طعم‌های تازه و متنوعی است که در رستوران‌های این کشور انتظار گردشگران را می‌کشد. این طعم‌های تازه ضمن رونمایی از فرهنگ غنی ترکیه تغییراتی بنیادین در ذائقه هر گردشگر ایجاد می‌کند. ناب‌ترین این طعم‌ها را هم می‌توان در پیش‌غذاهای ترکی تجربه کرد.

ما در این نوشتار اشاره کوتاهی به این گروه از خوراک ترکی داشتیم؛ باوجود‌این، اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کامل از بهترین پیش‌غذاهای ترکی را در اختیارتان بگذاریم، فهرست زیر راهنمایی جامع و بی‌نقص خواهد بود.

  1. بورک
  2. تاراتور هویج
  3. پیده
  4. نورانیه
  5. جاجیک
  6. شاکشوکا
  7. حیدری
  8. جیگ‌کوفته
  9. سوتلاپ ترکیه‌ای
  10. تارت اسفناج
  11. سالاد پاتلیجان

میانگین قیمت غذاهای ترکیه ای برای گردشگران

قیمت غذاهای ترکیه به اندازه جاذبه‌های دیدنی این کشور متنوع است. چه طرفدار کافه‌های خیابانی باشید و چه بخواهید در رستوران‌های لوکس و چشم‌نواز آن غذاهای ترکی را نوش‌جان کنید، این کشور گزینه‌های بی‌شماری مقابل شما قرار می‌دهد.

در قیمت نهایی هر وعده از غذاهای ترکیه ای، نوع شهر، نوع رستوران و موقعیت جغرافیایی آن یک فاکتور کلیدی محسوب می‌شود. برای مثال، تنوع و قیمت غذا در استانبول تفاوت آشکاری با شهری همچون آنتالیا یا ازمیر دارد.

به‌طورکلی برای سرو غذا در ترکیه 3 گزینه پیش‌روی شماست که تفاوت قیمت هرکدام با دیگری به صورت زیر است:

  • هزینه سرو غذا در رستوران‌های مجلل: 691 تا 1700 لیر (این هزینه برای رستوران‌های متوسط 170 تا 400 لیر و برای رستوران‌های اقتصادی 35 تا 140 لیر خواهد بود.)
  • هزینه سرو غذا در فست‌فودی‌ها: 90 تا 360 لیر
  • هزینه سرو غذا در دکه‌های خیابانی: 30 تا 60 لیر

غذاهای ترکیه‌ای؛ دورهمی بی‌نظیری از طعم‌ها و مزه‌ها

حال که با دنیایی از طعم‌های بهشتی و غذاهای ترکیه ای آشنا شدید، حتما رستوران‌گردی را هم به برنامه سفر خود اضافه کنید؛ چرکه یکی از بزرگترین لذت‌های گردشگران تور ترکیه لذت چشیدن طعم غذاهای خوشمزه این کشور است. خوشبختانه سلیقه ترک‌ها در خوردنی‌ها، تفاوت زیادی با ما ایرانیان ندارد. بنابراین می‌توانیم در طول حضور در این کشور نیز حسابی به خودمان برسیم و مزه‌های متفاوت، اما درعین‌حال آشنایی را تجربه کنیم.

شما چه خوراک ترکی دیگری می‌شناسید که در این لیست جای نگرفته است؟ آیا تاکنون طبخ این غذاها را تجربه کرده‌اید؟ حتما برایمان بنویسید.

سوالات متداول:

1. بهترین غذاهای ترکیه برای ایرانیان کدام است؟

انواع دلمه، انواع کباب، کوفته، پیده، بال مرغ، لاهماجون، ماهی تنوری و کاسه سیب‌زمینی از سازگارترین غذاهای ترکیه ای با ذائقه ایرانیان است.

2. کدام غذاهای ترکیه قیمت ارزانتری دارند؟

ساندویچ ماهی، لاهماجون، پیده، دونر کباب، ساندویچ مرغ، کومپیر، کوفته بلغور، نان سیمیت و کاسه سیب‌‌زمینی از ارزانترین غذاهای ترکیه ای هستند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc