https://gateway.trip.ir/api/

میدان شهرداری رشت

به روز رسانی: 28 شهریور ، 1403 جاذبه های گردشگری

میدان شهرداری رشت

استان های شمالی ایران به خاطر جاذبه های طبیعی بکر خود شناخته شده اند. آب و هوای مرطوب و گرم اما خنک این استان ها را هم برای گردشگران و هم برای سفرهای خانوادگی جذاب کرده است. 
اما نباید از بناهای تاریخی در شهرهای آنها غافل شد. رشت، مرکز استان گیلان، هم به خاطر منابع طبیعی و هم غذاهای لذیذش اعتبار دارد. 
وجود بازارها و فروشگاه‌ها در میدان رشت، اینجا را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. میدان شهرداری رشت شامل ساختمان شهرداری و برج ساعت است. 
رشت بزرگترین شهر ساحلی دریای خزر ایران با آب و هوای مدیترانه‌ای است، که تاریخچه آن به قرن سیزدهم می ‌رسد. یکی از میدان های اصلی این شهر میدان شهرداری رشت است. 
این شهر به دلیل داشتن حدود 270 نوع غذا به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو انتخاب شده است. اما رشت تنها به این مناطق محدود نمی شود. این شهر همچنین به دلیل قرار گرفتن یکی از اولین و معروف ترین میدان های شهرداری ایران شناخته شده است.

عکس از میدان شهرداری رشت

عکس از میدان شهرداری رشت

تحلیل میدان شهرداری رشت

میدان تاریخی رشت به دوران سلطنت پهلوی (رضا شاه پهلوی) بر می گردد و یکی از مکان های مدرن ایران از گذشته تاکنون است. اطراف این میدان کاخ شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران مجموعه میدان شهرداری رشت را تشکیل می دهند.
در سال 1332 شمسی بود که با تصویب قانون بلدیه عملیات عمرانی شهر بلدیه آغاز شد. سه سال بعد، همزمان با تاجگذاری پهلوی در پایتخت، کاخ شهرداری تأسیس شد و بلدیه جدید رشت به این عمارت منتقل شد. پس از گذشت چندین دهه این مکان همچنان به عنوان شهرداری مرکزی رشت به شمار می رود.
ساختمان شهرداری رشت عمارتی سفید و زیبا در نزدیکی میدان سبزه میدان است که نماد شهر رشت به شمار می‌ رود. کاخ شهرداری نزدیک به برج ساعت و ساختمان موسیقی از محبوب ترین جاذبه های رشت است.
این مکان در گذشته تحت کنترل روس ها بوده و الگوی ساخت آن نیز از کشور روسیه گرفته شده است. معماری متفاوت و مدرن زمانی طراحی شد که شهر به شدت تحت تاثیر روس ها بوده است.
این طرح از معماری سن پترزبورگ روسیه الهام گرفته شده است و معمار آن هنرمند ارمنی-آلمانی آرتم سرداروف بود که در آن زمان در رشت زندگی می کرد.
سه سال پس از احداث بنا، در سال 1308 شمسی و زمانی که عمارت در دست نیروهای نظامی قرار گرفت، برج ساعت بر روی بنا ساخته شد. 
این برج با ارتفاع 24 متر برای نظارت بر شهر مورد استفاده قرار می گرفت. علاوه بر این، آتش سوزی های احتمالی را می توان به راحتی از بالای برج کنترل کرد.این ساعت  هر 30 دقیقه بر اساس ساعت زنگ می زند مثلاً اگر ساعت 3 باشد، سه بار زنگ می زند. 
همچنین می توانید مجسمه هایی را در اطراف و وسط میدان ببینید که نماد شهر رشت هستند. محبوب ترین مجسمه متعلق به میرزا کوچک خان است. 
کتابخانه ملی رشت در نزدیکی پیاده رو علم الهدی قرار دارد که دارای نمایی متفاوت است. این کتابخانه توسط محمدعلی تربیت در سال 1934 ساخته شده است. 

میدان شهرداری رشت در شب

زمانی که آسمان رشت شروع به تاریک شدن می کند، مغازه ‌های نزدیک میدان شهرداری بسته می‌ شوند، کانکس هایی از غذاهای خیابانی متعددی در محله ظاهر می‌ شوند. 
این ساعتی است که مردم به مرکز شهر می آیند تا از هوای عصر لذت ببرند، قدم بزنند و غذاهای خوشمزه خیابانی بخورند. در این میدان انواع خوراکی های خوشمزه مانند نوشیدنی های گرم و سرد، میوه ها، کباب ها و سایر غذاهای مورد علاقه محلی را به فروش می رسانند.
خیابان ‌های نزدیک به میدان شهرداری معمولاً در شب مملو از افرادی است، که با دوستان و یا خانواده ‌ها و کودکان خود برای گشت و گذار برای نوشیدن یک فنجان چای، کباب یا یک پیاده‌ روی شبانه خوب به آنجا می آیند. 

ساختمای های تاریخی اطراف میدان رشت

در اطراف میدان شهرداری رشت ساختمان های تاریخی بسیاری وجود دارد، یکی از جذاب ترین بناهای میدان شهرداری رشت، ساختمان سابق هتل ایران است. با اینکه روزی میزبان بسیاری از افراد عالی رتبه بود، اما متاسفانه از سال ها قبل به حال خود رها شده است.

اداره پست و تلگراف میدان شهرداری رشت

این بنا که در ضلع شمالی میدان قرار دارد تا چند سال پیش به عنوان اداره پست مورد استفاده قرار می گرفت. لیکن در سال های اخیر آن را تبدیل به موزه پست و ارتباطات کردند و از 20 سال پیش در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

سینما سپیدرود میدان رشت

سینما سپیدرود یکی دیگر از بناهای قدیمی اطراف میدان شهرداری رشت است. این سینما ابتدا سالن انجمن بود اما بعداً آن را تبدیل به سینما کردند همچنین سپیدرود نام یکی از رودهای اصلی استان گیلان است.

کاخ شهرداری رشت

کاخ شهرداری رشت یا عمارت شهرداری رشت بنایی است که به دستور شهرداری رشت در ضلع غربی میدان شهرداری رشت با الهام از معماری سن پترزبورگ ساخته شده است. 
کاخ شهرداری در 26 فروردین 1305 به مناسبت تاجگذاری پادشاه پهلوی اول افتتاح شد، و از آن پس به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه با تقسیم رشت به 5 منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی رشت به حساب می آید.

کتابخانه ی میدان رشت

علاوه بر ساختمان های اصلی ذکر شده در اطراف این مجموعه، ساختمان اولین کتابخانه ملی ایران، سبزه میدان و بازار رشت وجود دارد که بازدید از آن ها تجربه ای جدید و متفاوت خواهد بود.
کتابخانه میدان شهرداری رشت از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر بر روی عموم باز است و در روزهای جمعه تعطیل است. 

مجسمه های اطراف میدان شهرداری رشت

هنگام قدم زدن در میدان شهرداری رشت اطراف آن مجسمه های بزرگ و کوچکی را خواهید دید که نمادی از فرهنگ مردم رشت و گیلک هستند.

چه کارهایی می توان در میدان شهرداری رشت انجام داد ؟

به غیر از پیاده روی و لذت بردن از مناظر زیبا، چند کار دیگر نیز وجود دارد که می توانید هنگام بازدید از میدان شهرداری رشت انجام دهید. 
مغازه های مدرن زیادی در اطراف میدان وجود دارد، در کوچه های اطراف درست در کنار میدان، بازار سنتی رشت قرار دارد. این اصیل ترین قسمت میدان است. 
در اینجا می توانید مغازه های سنتی مختلفی را پیدا کنید که محصولات محلی مانند ماهی، زیتون، صنایع دستی و انواع محصولات کشاورزی را می فروشند.
یکی دیگر از کارهایی که در میدان شهرداری رشت باید انجام دهید، گوش دادن و تماشای نواختن گروه های موسیقی زنده ی  خیابانی است، به خصوص در شب که این مکان با نورهای نئون زیباتر و سرزنده تر به نظر می رسد. در این میدان فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی را پیدا خواهید کرد که شیرینی‌ ها و تنقلات محلی می ‌فروشند حتما آنها را امتحان کنید.

غذاخوری های میدان شهرداری در رشت

وقتی به میدان شهرداری رشت می روید اصلا نگران خورد و خوراک نباشید این منطقه پر از انواع رستوران است. از رستوران های شیک گرفته تا غذاهای خیابانی در این مکان وجود دارد. برای مثال، رستوران گیلک، رستوران خان بابا و رستوران ایتالیایی ناپولی را می‌توان بهترین رستوران رشت در میدان شهرداری دانست.

میدان شهرداری رشت نقشه

میدان شهرداری رشت نقشه

اقامتگاه در نزدیکی میدان شهرداری رشت

از آنجایی که در قلب شهر هستید، چندین هتل نزدیک به میدان شهرداری رشت وجود دارد که می توانید در آنها اقامت کنید. اگر می خواهید در یک هتل ارزان و متوسط در مرکز شهر اقامت کنید، می توانید هتل اردیبهشت رشت را انتخاب کنید. 
اگر به دنبال هتلی لوکس هستید، هتل بزرگ کادوس و هتل شبستان رشت برای شما مناسب است. و اگر می خواهید از شلوغی شهر دور باشید، هتل آپارتمان صبوری رشت گزینه خوبی است.

سخن آخر

رشت بزرگترین شهر در شما ایران است، که تاریخچه آن به قرن سیزدهم می ‌رسد. شهرهای شمالی ایران به طبیعت معروف هستند یکی از دیدنی های این شهر زیبا میدان های اصلی این شهر میدان شهرداری رشت است. 
آدرس شهرداری رشت درست در قلب شهر قرار دارد، این میدان در سال 1332 شمسی بود که با تصویب قانون بلدیه عملیات عمرانی شهر بلدیه آغاز شد. و سه سال بعد همزمان با تاجگذاری پهلوی در پایتخت، کاخ شهرداری تأسیس شد.
در اطراف این میدان ساختمان ها و بناهای تاریخی زیبایی وجود دارد از جمله ی آن ها می توان به کتابخانه ی میدان رشت، کاخ شهرداری رشت، سینما سپیدرود، اداره پست و تلگراف اشاره کرد.
این میدان مکانی بسیار عالی برای عکاسی است، بنابراین فراموش نکنید که خاطرات زیبا را در قاب دوربین خود ثبت کنید. همچنین غذاهای خیابانی بسیار خوشمزه ای مانند باقلی، کلوچه فومن، نان دست ساز سنتی و نانوایی ها برای خوردن وجود دارد. به غیر از این، رشت یکی از شهرهای خلاق یونسکو در غذا شناسی است و غذاهای محلی بسیار خوشمزه ای دارد که باید امتحان کنید.

سوالات متداول درباره ی میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت در کجا قرار دارد ؟

میدان شهرداری رشت که یکی از قدیمی ترین میدان های ایران است، که در  وسط شهر رشت واقع شده است.

جاذبه های اطراف میدان شهرداری رشت کدامند ؟

از جمله جاذبه های میدان شهرداری رشت کتابخانه ی میدان رشت، کاخ شهرداری رشت، سینما سپیدرود، اداره پست و تلگراف است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc