https://gateway.trip.ir/api/

واترسالوت

به روز رسانی: 21 شهریور ، 1401 جاذبه های گردشگری

واترسالوت

واتر سالوت یا سلام نظامی آب یک سنت تاثیرگذار فرودگاهی برای قدردانی از کهنه سربازان ارتش، مقامات خارجی و خدمات جدید خطوط هوایی است. 
سلام ‌ها معمولاً شامل دو دکل آتش ‌نشانی است، که توسط آب قوس ‌هایی از آب را روی پرواز در حال ورود یا خروج می ‌پاشند. این حرکت به نشانه ی احترام، افتخار و قدردانی است. 
هر سلام آب که حدود دو دقیقه طول می کشد، می تواند تا 3 هزار گالن آب مصرف کند، بنابراین شامل منابع آتش نشانی فرودگاه می شود.
هیچ کس دقیقاً نمی داند که واتر سالوت در فرودگاه ها از چه زمانی و از کجا شروع شد. با این حال، به خوبی شناخته شده است که در زمان کشتی‌ های اقیانوس ‌پیما، قایق‌ های آتش‌ نشانی و یدک ‌کش ‌ها هنگام خروج یا ورود به بندر، به آن ها آب می پاشیدند.

مراسم واتر سالوت

مراسم واتر سالوت

آشنایی با مراسم واتر سالوت 

مراسم واتر سالوت برای نشان دادن بازنشستگی یک خلبان ارشد یا کنترل کننده ترافیک هوایی، اولین یا آخرین پرواز یک شرکت هواپیمایی به فرودگاه، اولین یا آخرین پرواز یک نوع هواپیما یا سایر رویدادهای قابل توجه استفاده شده است. 
این یک حرکت نمادین و زیبا است، که دارای اصول و قوانین از پیش تعیین شده می باشد. در این مراسم هنگامی یک هواپیمای جدید و یا یک هواپیمایی که متعلق به یک شرکت هواپیمایی دیگری است، قصد دارد برای اولین بار وارد فرودگاهی شود.
با نشستن بر روی باند فرودگاه به وسیله ی دو ماشین آب پاش، آب را همانند یک رنگین کمان از دو طرف هواپیمای بر روی آن می ریزند و این حرکت نمادین به نشانه ی خوش آمد گویی است.
گاهی اوقات آبی که بر روی هواپیماها پاشیده می شود به صورت ترکیبی از رنگ ها است، که رنگ لوگوی شرکت و یا پرچم آن کشوری است، هواپیما در آن فعالیت می کند را نشان می دهد.
این حرکت نشان دهنده ی این است، که فرودگاه کشور مقصد خواهان همکاری بلند مدت با آن شرکت هواپیمایی می باشد. حرکت نمادین واتر سالوت عموما برای هواپیماهایی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربری تجاری دارند و برای سفر های تجاری خود در فرودگاه های مختلف دنیا فرود می آیند.

مراسم واتر سالوت چه زمانی انجام می شود ؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم رسم واتر سالوت برای خوش آمد گویی به هواپیماهای تجاری انجام می شود، که برای اوین بار وارد خاک یک کشور می شوند.
در طول زمان برخی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی ممکن است کاربری خود را از مسافربری به باربری و تجاری تغییر دهد. در این شرایط با اینکه برای اولین بار نیست که از این هواپیما استفاده شده است، لیکن به خاطر اینکه کاربری خود را به تجاری تغییر داده است مراسم واتر سالوت را برای آن انجام می دهند.

مراسم واتر سالوت خلبان

باید به شما بگوییم که مراسم واتر سالوت تنها مختص به هواپیما نیست، بلکه این مراسم برای انسان ها نیز برگزار می شود، علت ریختن اب روی خلبان این است، که زمانی عضوی قدمی از یک شرکت هواپیمایی مانند کاپیتان یک هواپیما و یا هر عضو دیگری بازنشسته می شود، به افتخارش این مراسم برگزار می شود.
با این کار به آن فرد ادای احترام می شود و از وی خداحافظی کرده و برایش آرزوی موفقیت می کنند، از دیگر روش های این مراسم برای خلبانانی است، که برای اولین بار پرواز خود را به تنهایی انجام می دهند.
در طی این مراسم بعد از اتمام پرواز خلبان و نشستن بر روی باند فرودگاه همکاران وی با ریختن سطل آبی بر روی خلبان اولین پرواز خلبان را به صورت واقعی تبریک می گویند.

مراسم واتر سالوت هواپیما

مراسم واتر سالوت علاوه بر خوش آمد گویی به یک هواپیمایی تجاری جدید ، می توانند برای هواپیماهایی که عمر خود را کرده اند و وقت این است که از دور خارج شوند نیز انجام می شود.
برای این هواپیما ها در آخرین پرواز خود از فرودگاهی که آشیانه ی آن بوده به منظور خداحافظی با آن مراسم واتر سالوت را برگزار می کنند و با همان شیوه با آن وداع می کنند.
نکته ی جالبی که درباره ی مراسم واتر سالوت وجود دارد، این است که این مراسم در ابتدا با هواپیماهای تجاری آغاز شد که تا به امروز نیز ادامه داشته است، لیکن اگر به زمان قبل تر بر گردیم متوجه می شوید این رسم از زمان های قدیمی تر برای هواپیماهایی با کاربری جنگی و ارتشی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.
با توجه به تاریخ های ثبت شده ی مراسم واتر سالوت می توان به مراسم هواپیماهای جنگنده ی فانتوم، هلی کوپترهای ارتشی، هلیکوپتر های نجات و همچنین هواپیماهایی با غیر مسافربری نیز اشاره کرد.

مراسم واتر سالوت کشتی

مراسم واتر سالوت برای کشتی های آبی نیز استفاده می شود و آب توسط قایق های آتش نشانی ارسال می شود. این اغلب برای اولین یا آخرین دیدار یا بازنشستگی یک کاپیتان ارشد، اولین یا آخرین سفر دریایی یک کشتی، بازدید از یک کشتی جنگی یا سایر مناسبت های تشریفاتی انجام می شود.

مراسم واتر سالوت در ایران

مراسم واتر سالوت در ایران نیز همانن دیگر کشورهای به همان ترتیب برگزار می شود، برای مثال می توان از این نوع مراسم به  فرودگاه مهر آباد برای هواپیمای ایرباس مدل A 330 اشاره نماییم.
همچنین از دیگر مراسم واتر سالوتی که در ایران برگزار شده می توانیم به مراسم خوش آمد گویی ملی پوشان تیم فوتبال ایران در سال 2018 با هواپیمای ایرباس مدل A 320 اشاره کرد که از کشور روسیه باز می گشتند، این مراسم به دلیل خوش آمد گویی و تشکر از آن ها و کادر همراهشان مسئولین فرودگاه این رسم را برای آنان اجرا نمودند.

سوالات متداول درباره ی مراسم واترسالوت

منظور از واتر سالوت چیست ؟

واتر سالوت مراسمی است که با پاشیدن آب با استفاده از وسایل آب پاش بر روی هواپیما ها و کشتی ها انجام می شود.

مراسم واتر سالوت برای چه برگزار می شود ؟

مراسم واتر سالوت برای خوش آمد گویی و یا خداحافظی از هواپیماها، کشتی ها، خلبانان و کاپیتان ها برگزار می شود.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc