https://gateway.trip.ir/api/

همه چیز درباره برج گالاتا استانبول

به روز رسانی: 27 شهریور ، 1403 مقاصد پر طرفدار

برج گالاتا استانبول

آیا تابه‌حال نام برج گالاتا به گوشتان خورده است؟ اگر به استانبول سفر کرده باشید، احتمالا با گالاتای بلندقامت و پرابهت ملاقات کرده‌اید. این برج که به آن «کوله‌سی» هم می‌گویند، قدیمی‌ترین بنای دیدنی در شهر استانبول است. این برج تاریخی ضمن اینکه داستان‌هایی 700 ساله در دل خود دارد، مکانی رویایی و جذاب برای تماشای چشم‌اندازی 360 درجه از شهر است. ما در این نوشتار قرار است به معرفی برج گالاتا استانبول بپردازیم. اگر به دنیای دیدنی‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، تا انتها همراه ما باشید.

برج گالاتا کجاست؟

برج گالاتا (Galata Tower) قدیمی‌ترین برج سنگی دنیاست که در قلب استانبول و در بخش اروپایی این شهر قرار دارد. اگر به محل اتصال خلیج شاخ طلایی به تنگه بسفر سری بزنید، می‌توانید با شمایل زیبای این برج در آسمان آبی استانبول ملاقات کنید. از برج مشهور گالاتا به عنوان یکی از بهترین میراث فرهنگی یونسکو هم یاد می‌شود که شاید به دلیل قامت بلند و تاریخ پرفرازونشیب آن باشد.

موقعیت جغرافیایی برج گالاتا روی نقشه گوگل

تاریخچه برج گالاتا استانبول

تاریخ پشت‌پرده برج قدیمی استانبول به اندازه ظاهر مرموز و حیرت‌انگیز آن جذاب است. این برج در طول عمر 700 ساله‌اش به قالب‌ها و اشکال گوناگونی درآمده که شنیدن داستان هرکدام برای اهالی تاریخ‌دوست خالی از لطف نخواهد بود.

اولین خشت از برج مشهور گالاتا در دوره امپراتوری بیزانس گذاشته شد. در آن دوره گالاتا برجی چوبی بود که به عنوان فانوس دریایی میان بیزانسی‌ها شناخته می‌شد. این فانوس دریایی ماگالوس پیکرز نام داشت و وظیفۀ مهم آن نظارت بر رفت‌وآمد کشتی‌ها و کنترل دریای مرمره بود. این برج که به نوعی قلب قدرت بیزانسی‌ها در قسطنطنیه به حساب می‌آمد، در سال 1203 میلادی به دلایل طبیعی از جمله زمین‌لرزه و آتش‌سوزی نابود شد.

 با سقوط امپراتوری بیزانس، حکومت قسطنطنیه به دست جمهوری جنوا افتاد. در این دوره جای خالی برج چوبی گالاتا زمام فرمانروایی را از دست ایتالیایی‌ها ربود؛ ازهمین‌رو تصمیم گرفتند جای آن برج خشتی بی‌جان، برجی محکم و بادوام بسازند. برجی که امروز نظاره‌گر رخ زیبایش در استانبول هستیم، یادگار همان تاریخ است که بعد از 5 دوره مرمت هنوز هم اقتدار پیشین خود را دارد.

بد نیست بدانید که این برج بعد از حکومت جنوا، تغییر کاربری‌های بسیاری به خود دید. در دوره امپراتوری عثمانی‌ها از بخش‌های بالایی گالاتا به عنوان دیده‌بانی و از بخش‌های زیرین آن برای حبس زندانی‌ها استفاده می‌شد.

گالاتا بعد از بازسازی اولیه خود به دست تاج‌الدین افندی، ستاره‌شناس مشهور عثمانی، به رصدخانه تغییر کاربری دارد. اما چیزی از عمر تاسیس رصدخانه نگذشته بود که آتش‌سوزی جانش را گرفت. بعد از دومین دورۀ مرمت، به زندان کارگران اجباری و سپس به رصدخانه آتش در قرن 17 تبدیل شد. این بنای عظیم بعد از قرن 17 دو بار دیگر مورد آتش‌سوزی قرار گرفت و سه دوره مرمت را پشت‌سر گذاشت.

تصویر کنونی برچ گالاتا دستاورد آخرین دوره مرمت آن در سال‌های 1965 تا 1967 است. در این دوره عمده‌ترین تغییر برج دیده‌بانی گالاتا افزودن گنبدی زیبا و مخروطی‌شکل بر فراز آن بود. درحال‌حاضر این برج قدیمی، نقش سازه‌ای تاریخی در استانبول را دارد که روزانه هزاران هزار گردشگر از عظمت و شکوه آن انگشت‌به‌دهان می‌مانند. 

شاید برایتان جالب باشد که بعد از دانستن تاریخ این بنا از معانی اسم آن هم بیشتر بدانید. گالاتا در گذشته توسط دشتی سرسبز و وسیع احاطه می‌شده که پرورش دام در آن صورت می‌گرفته است. اگر واژۀ «گالاتا» را در گویش یونانی جست‌وجو کنیم، به فردی می‌رسیم که شیردوشیده از دام را تحویل می‌دهد و این تفسیر بی‌ربط به موقعیت مکانی سابق گالاتا نیست.

برج گالاتا در استانبول ترکیه

تصاویر برج گالاتا

افسانه برج گالاتا؛ عاشقی تاریخی بر فراز استانبول

افسانه‌ها چاشنی بناهای قدیمی هستند. اصلا نمی‌شود از بنایی تاریخی دیدن کنید و از دل دیوارهای آن افسانه‌ای قدیمی بیرون نزند. ژانر افسانه‌هایی که درباره برج گالاتا روایت می‌شوند، کاملا عاشقانه و رمانتیک است.

افسانه‌های ترکی حکایت از این دارند که برج گالاتا در شمال تنگه بسفر، عاشق پرجذبه و فاخری است که به برج دختر در جنوب تنگه، می‌نگرد. برج دختر نیز عشق گالاتا را در دل می‌پروراند؛ اما از احساس یکدیگر به خود بی‌خبرند. اینجاست که فردی به نام چلبی تصمیم می‌گیرد از فراز گالاتا به سمت دیگر بسفر پرواز کند و نامه‌های عاشقانۀ گالاتا را به برج دوشیزه برساند. از آن سال‌ها تا کنون، مردم برج گالاتا و برج دختر استانبول را عاشق و معشوقی می‌دانند که با وجود تنگه بسفر، به هم نمی‌رسند؛ اما عشق یکدیگر را در دل می‌پرورانند و فقط با نگاه‌کردن به هم، بر دل خود مرهم می‌گذارند.

افسانه دیگری هم که دهان به دهان می‌چرخد، حکایت از خوش‌یمنی برج مشهور گالاتا برای زوج‌های جوان دارد. طبق این روایت اگر دو نفر خود را به بالای برج برسانند و آن‌جا برای اولین‌بار عشق‌شان را نسبت به یکدیگر ابراز کنند، خوشبختی‌شان جاودانه خواهد شد.

معماری برج گالاتا؛ یادگار دوران بیزانس

برج گالاتا ترکیه سازه‌ای بلند و مرتفع از دوره قرون وسطی است که نمایی فوق‌العاده ساده و بدون هرگونه تزئیناتی دارد. این بنا از ارتفاع تقریبی 70 متر و دیوارهایی با صخامت 4 متر برخوردار است. نمای بیرونی گالاتا را سازه‌ای بتنی با سقفی مخروطی‌شکل و نوک‌تیز و نمای داخلی آن را شاه‌نشین، درب ورودی و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زیبا تشکیل می‌دهد.

در معماری این بنا نشانه‌هایی از سبک معماری بیزانسی یا رومانسک دیده می‌شود. تمام مرمت‌هایی هم که طی 5 دوره در این بنا صورت گرفته، با حفظ کامل همین سبک از معماری انجام شده است. این برج زیبا و مشهور در فاصله 63 متری از زمین قرار دارد؛ ازهمین‌رو، می‌تواند بهترین سکوی بازدید شما از مناظر پانورامایی شهر باشد.

بد نیست بدانید که برج گالاتا در شب منظره بکرتر و جذاب‌تری به خود می‌گیرد. این تصویر ناب و رویایی را هم باید مرهون نورپردازی‌های خاصی باشیم که در گنبد مخروطی‌شکل این بنا با هنرمندی هرچه‌تمام اجرا شده است.

برج گالاتا استانبول 

عکس برج گالاتا در شب

در داخل برج گالاتا چه می بینیم؟

برج گالاتای استانبول بنایی 9 طبقه با دیدنی‌های بسیار است. درون این نمای غول‌پیکر و شگفت‌انگیز سه بخش مجزا وجود دارد که با کمک آسانسور و چند پله سنگی می‌توان از آن‌ها دیدن کرد.

1. بخش ورودی

بازدید شما از گالاتا با عبور از ورودی آن آغاز می‌شود. ووردی این بخش چند پله سنگی دارد که با پشت‌سرگذاشتن آن‌ها از لابی برج سر در می‌آورید. در قسمت لابی استندی از اطلاعات تاریخی، یک فروشگاه خرید سوغات ترکیه، مارپیچی از پله‌های سنگی و یک آسانسور به چشم می‌خورد.

2. سکوی بازدید

همه استانبول را هم که بگردید، جایی جذاب‌تر و دلنشین‌تر از سکوی بازدید برج مشهور گالاتا پیدا نمی‌کنید. با ایستادن بر فراز این سکو می‌توانید در صدای روح‌نواز مرغان دریایی که بالای سرتان می‌چرخند، غرق شوید یا نظاره‌گر مناظری بکر از خیابان پرهیاهوی استقلال، تنگه بسفر، مسجد آبی و دریای بی‌کران مرمره باشید.

برج گالاتای استانبول

عکسی از سکوی بازدید برج گالاتا

3. رستوران و کافه

در آخرین طبقه از برج گالاتای ترکیه رستوران دلباز و کافۀ دنج و زیبای آن جا خوش کرده است. در این رستوران می‌توانید با همراهی مناظری خیره‌کننده از شهر، لذیذترین غذاهای محلی ترکیه را نوش‌جان کنید. 

ساعت بازدید و قیمت ورودی برج گالاتا

برج مشهور گالاتا هرروز از ساعت 8:30 صبح تا 11 شب میزبان گردشگران از سراسر دنیاست. از آنجایی که تقریبا نیم بیشتری از گردشگران به عشق دیدن غروب زیبای این برج مقابل آن صف می‌بندند، ما به شما توصیه می‌کنیم که صبح زود را برای بازدید از این بنا انتخاب کنید. در این ساعت از روز، هم برج فضای خلوت و آرامی دارد و هم شما دیگر معطل نمی‌شوید. قیمت بلیط برج گالاتا استانبول برای هر نفر 30 یورو است که در سال 1403، معادل 1125 لیر خواهد بود.

آدرس برج گالاتا استانبول

بنای دوست‌داشتنی و معروف گالاتا از جاذبه‌های دیدنی محله اروپایی استانبول محسوب می‌شود. این سازه باشکوه در منطقه بی‌اغلو، در محله برکت‌زاده و در محل اتصال شاخ طلایی با تنگه بسفر قرار دارد.

چگونه از میدان تکسیم به برج گالاتا برویم؟

آدرس برج گالاتا استانبول حکایت از دسترسی راحت این جاذبه دارد. شما در هر نقطه‌ای از شهر که باشید، می‌توانید با مترو یا اتوبوس به راحتی خودتان را به برج برسانید. ایستگاه توپخانه نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس و ایستگاه شیشانه، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به برج گالاتا استانبول هستند.

اگر از اتوبوس استفاده می‌کنید، باید بعد از توقف در توپخانه، وارد خیابان lüleci hendek شوید. با یک پیاده‌روی 650 متری، کلاه مخروطی‌شکل برج خودش را به شما نشان خواهد داد. اگر هم انتخاب‌تان مترو استانبول باشد، بعد از پیاده‌شدن در ایستگاه شیشانه حدود 500 متر از خیابان گلیپ را پیاده می‌روید تا به برج برسید.

فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم حدود 2 کیلومتر است که اگر پای پیاده باشید، بعد از 20 دقیقه گالاتای باشکوه را مقابل خود مشاهده خواهید کرد. مسیر حرکت‌تان در این پیاده‌روی هم خیابان استقلال به سمت میدان گالاتاسرای خواهد بود.

امکانات رفاهی داخل برج گالاتا استانبول

برج گالاتا در استانبول ترکیه سازه‌ای خیلی قدیمی است که امکانات رفاهی آن به داشتن یک رستوران و کافه، فروشگاه سوغاتی، آسانسور و سرویس بهداشتی محدود می‌شود. بنابراین، اگر قصد خرید کالایی خاص را دارید یا قرار است با خودرو شخصی‌تان به تماشای این برج بروید، باید بدانید که در گالاتا امکاناتی نظیر سوپرمارکت یا پارکینگ برای رفع نیاز شما وجود ندارد. بااین‌حال، توصیه می‌کنیم پیش از بازدید، مقاله راهنمای سفر به استانبول را مطالعه کنید تا از امکانات گردشگری این شهر و هزینه‌های آن مطلع شوید.

بهترین هتل نزدیک برج گالاتا استانبول

 نظرتان چیست در کنار برج گالاتا در استانبول اقامت داشته باشید؟ در همسایگی این برج معروف چندین هتل 5 ستاره، 4 ستاره و 3 ستاره حضور دارند که شما بسته به سلیقه و نیازتان یکی از آن‌ها را می‌توانید انتخاب کنید. لیست کامل بهترین هتل های استانبول در اطراف برج معروف گالاتا عبارتند از:

  • هتل 5 ستاره سوهو هاوس استانبول (Soho House Istanbul)
  • هتل 5 ستاره جی دبلیو ماریوت بسفر (JW Marriott Istanbul Bosphorus)
  • هتل 5 ستاره قصر پرا (Pera Palace Hotel)
  • هتل 5 ستاره ریچموند استانبول (Richmond Istanbul)
  • هتل 5 ستاره بانک هتل استانبول (The Bank Hotel Istanbul)
  • هتل 4 ستاره گالاتا ویستا (Galata Vista Suites)
  • هتل 4 ستاره آنمون گالاتا (Anemon Galata)
  • هتل 4 ستاره دوئو گالاتا (Duo Galata)
  • هتل 4 ستاره عمارت مرودی گالاتا (Meroddi Galata Mansion)
  • هتل 3 ستاره بای مورات رویال (By Murat Royal Hotel Galata)

معروفترین جاذبه های استانبول نزدیک برج گالاتا

در چندقدمی برج مشهور گالاتا چند جاذبه دیدنی دیگر هم انتظارتان را می‌کشند. بنابراین، اگر گذرتان به محله گالاتا افتاد، حتما سری به این جاذبه‌های باشکوه تاریخی بزنید. پل قدیمی گالاتا، خیابان پرهیاهوی استقلال، موزه مشهور مادام توسو، کاخ سلطنتی بیلربیی، میدان تکسیم، کلیسای سنت آنتوان و کاخ دلما باغچه از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول در اطراف این برج به شمار می‌روند.

یک وعده غذا در رستوران های اطراف برج گالاتا

در محله معروف گالاتا سازه‌های تاریخی با مزه‌های خوش‌رنگ‌ولعاب ترکی پیوندی عجیب و دوست‌داشتنی دارند. در این محله تعداد بی‌شماری کافه و رستوران با فضای دلباز و زیبا به چشم می‌خورد که با منویی جذاب و متنوع به استقبال مهمانان می‌روند. از بهترین این رستوران‌ها هم می‌توان به فهرستی از موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران لب دریا (Leb-i- Derya)
  • رستوران جانیم جیگریم (Caim Cigerim)
  • رستوران میکلا (Mikla)
  • رستوران کیوا هان (Kiva Han)
  • رستوران اوف (Auf)
  • رستوران میکلا (Mikla)
  • رستوران فیچین(Ficcin)
  • فوریا (Fureyya)
  • رستوران گولگه قهوه (Gölge Kahve)
  • رستوران دوروم زاده (Dürümzade)

رستوران های اطراف برج گالاتا کجاست

عکسی از رستوران لب دریا در استانبول

برج گالاتا؛ گوهری تاریخی در قلب استانبول

در این نوشتار به معرفی برج گالاتا استانبول پرداختیم. این برج اساطیری یکی از بهترین دیدنی‌های ترکیه است که تماشای آن هرگردشگری را مبهوت و شگفت‌زده می‌کند. یادتان باشد اگر با تور استانبول همراه شدید و گذرتان به این برج زیبا افتاد، دوربین عکاسی به همراه داشته باشید. چراکه در مرتفع‌ترین نقطه از این بنا، زیباترین منظره از شهر استانبول در انتظار لنز دوربین‌تان خواهد بود.

آیا شما قبلا به استانبول سفر کرده‌اید؟ آیا از برج معروف گالاتا هم بازدید داشته‌اید؟ اگر اطلاعات بیشتری از این برج دارید که برای گردشگران دروازه اروپا جذاب و مفید باشد، حتما آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول:

1. برج گالاتا کجا واقع شده است؟

این برج از جاذبه‌های شهر استانبول است که در منطقه بی‌اغلو قرار دارد.

2. ارتفاع برج گالاتا چقدر است؟

ارتفاع این برج حدود 70 متر است.

3. چگونه می‌توان از تمام طبقات برج استانبول دیدن کرد؟

به وسیله آسانسور یا پله‌های سنگی، دسترسی به تمام طبقات این برج ممکن خواهد بود.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc