https://gateway.trip.ir/api/

موزه شیخ فیصل دوحه

به روز رسانی: 26 مهر ، 1401 جاذبه های گردشگری

موزه شیخ فیصل دوحه

موزه های قطر از جمله غنی ترین و بهترین موزه های دنیا هستند. موزه شیخ فیصل مجموعه وسیعی از آثار منحصر به فرد و خارق العاده ی بیش از 4 قاره را در خود جای داده است. موزه شیخ فیصل از اهمیت فرهنگی زیادی در قطر و از لحاظ بین المللی برخوردار است. 
مجموعه های کلاس جهانی منعکس کننده سفرهای شیخ فیصل به کشورهای دیگر و همچنین اشتیاق او برای ایجاد تجربه ای جذاب برای لذت بردن عموم و منبعی ارزشمند برای آموزش است.
این مجموعه شخصی شامل قطعاتی از دوران ژوراسیک تا اوایل دوره اسلامی و تا به امروز است، این مجموعه در چهار زمینه ی هنر اسلامی، میراث قطر، وسایل نقلیه و سکه و ارز فعالیت دارد.

نمای داخلی موزه شیخ فیصل دوحه

نمای داخلی موزه شیخ فیصل دوحه

آشنایی با موزه ی شیخ فیصل در دوحه

موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی در سال 1998 تأسیس شد، و مجموعه خصوصی شیخ فیصل را در خود جای داده است و هدف آن حفظ و کشف میراث فرهنگی اسلامی است. 
این موزه از سه ساختمان در یک قلعه تاریخی و  از سنگ السمریه ساخته شده است. این مجموعه در طول پنج دهه توسعه یافته است و شامل بیش از 15 هزار اثر در چهار موضوع هنر اسلامی، میراث قطر، وسایل نقلیه، و سکه و ارز است.
موزه شیخ فیصل برنامه ‌های آموزشی را برای ارتقای دانش و به اشتراک گذاشتن مجموعه گسترده با جامعه محلی و همچنین بازدیدکنندگان منطقه‌ ای و بین ‌المللی طراحی می‌ کند. 

بخش های موزه شیخ فیصل دوحه

موزه شیخ فیصل دوحه به چند بخش تقسیم شده است. بخش اول اتاق قرآن است، که با تعداد زیادی قرآن و همچنین یک کیسوه پارچه ای که کعبه مکان مقدس را می پوشاند، قرار دارد. 
بخشی دیگر شامل  700 فرش دست بافت با رنگ ‌ها و نقش‌ ها متنوع است، که از سرتاسر جهان را به نمایش می‌ گذارند، در بخشی دیگ نیز یک موزه خودرو حاوی بیش از 600 وسیله نقلیه عتیقه و قدیمی از ماشین ‌های بخار گرفته تا کامیون‌ ها و کانورتیبل است. ودر آخر هم یک بخش برای یک تالار لباس، لوازم جانبی از نقاط مختلف منطقه را به نمایش می‌گذارد و مبلمان آنتیک و آلات موسیقی مکمل این مجموعه هستند، در حالی که دیوارها با هنر و عکس‌ ها پر شده اند.
هر مجموعه دارای طبقه بندی های فرعی دیگری است که موزه را به گنجینه ای از نسخ خطی عربی، هنرهای زیبا، فسیل های منحصر به فرد، مجسمه های ماقبل تاریخ، کتاب مقدس، اتومبیل های قدیمی، منسوجات اسلامی، سکه های کمیاب و همچنین بزرگترین مجموعه خصوصی نظامیان جهان تبدیل می کند. وزارت هنر، فرهنگ و میراث این موزه را به عنوان یکی از نشانه ‌های فرهنگی قطر به عنوان بخشی از فعالیت ‌های «پایتخت فرهنگی قطر» در سال 2010 انتخاب کرد. 

شیخ فیصل کیست ؟

شیخ فیصل در سال 1948 در دوحه به دنیا آمد و یکی از تأثیر گذارترین رهبران تجاری خاورمیانه است. اشتیاق و تعهد شیخ فیصل به جمع آوری آثار هنری و مصنوعات با اهمیت بین المللی به واسطه سفرهای او برای ایجاد این موزه ی بسیار موفق بوده است.
او تجارت خود را با فروش قطعات خودرو در دهه 1960 آغاز کرد و اکنون دارای هلدینگ الفیصل یکی از بزرگترین شرکت های قطری است. 
این شرکت دارای ساختمان ‌هایی از جمله مرکز شهر جی دبلیو ماریوت مارکیز و اقامتگاه‌ های الف دوحه است. شیخ فیصل تاجر بسیار موفقی است، که دارایی های متنوعی در سراسر جهان دارد. این موزه نشان دهنده ی آن است، که وی مشتاق جمع آوری عتیقه است. اشیایی که موزه شیخ فیصل را تشکیل می دهند در طول سفرهای او در سراسر جهان جمع آوری شده اند.
شیخ فیصل طی 50 سال گذشته در چندین کشور این اشیا را جمع آوری کرده است. نگاه ثابت شیخ فیصل به سنت، فرهنگ، تاریخ و مشروعیت به ویژه در حفظ عرف اسلامی و قطری، آشکارا در مجموعه های استثنایی موزه تثبیت شده است. 

مکان های دیدنی نزدیک موزه شیخ فیصل

موزه شیخ فیصل در املاک السمریه واقع شده است. این مکان دارای مزرعه خرما، مدرسه سوارکاری و ذخیره‌گاه اوریکس است که هدف آن حفظ گونه‌ های در حال انقراض است که نماد دولتی قطر نیز می‌ باشد. این ملک شامل یک پیست مسابقه است که در آن مسابقات شتر سواری برگزار می شود. 
اصطبل اسب در داخل محوطه موزه قرار دارد. آموزش اسب سواری برای بزرگسالان و کودکان توسط مربیان بسیار ماهر ارائه می شود و بازدیدکنندگان واجد شرایط نیز این شانس را دارند که به تنهایی اسب سواری کنند.

اشیای داخل موزه شیخ فیصل

مجموعه وسیع شیخ فیصل شامل وسایل نقلیه قدیمی، یک ماشین بخار تاریخی از اواخر قرن نوزدهم است. مدل‌  های Desoto در دهه 1940، مدل ‌های ارزشمند فورد T، مدل ‌های بیوک از نیمه اول قرن بیستم و خودروهای خدماتی دوج است. 
یک خانه از شهر قدیمی دمشق، یک سر فسیل شده دایناسور، یک هواپیمای مدل قدیمی، ماشین های قدیمی و فرمول 1 و یک قرآن 2 سانتی متری از جمله اشیاء جذاب این مجموعه است.
از جمله برجسته ترین قسمت های این موزه شامل بخش مروارید، که شامل تجهیزات یکبار استفاده شده و عکس هایی از دوران گذشته است.
در سرتاسر موزه، فرش دیدنی از سراسر جهان وجود دارد. و این تنها قسمتی از مجموعه موزه شیخ فیصل است ، که با 600 فرش پر شده است.

چگونه به موزه شیخ فیصل برویم ؟

این موزه در السمریه قطر قرار دارد، که حدود 20 کیلومتری شهر آموزش تا بزرگراه دخان واقع شده است. برای اینکه در تور قطر با ماشین به آنجا برسید، باید ابتدا به بزرگراه دخان بروید، و سپس در چهارمین تابلوی خروجی جاده که نام کامل موزه را نشان می‌دهد به راست بپیچید. این موزه تقریباً حدود 1 کیلومتر از یک جاده عریض با درختان در دو طرف آن است. 

ساعات کار و هزینه ی ورودی موزه شیخ فیصل

ساعت کاری موزه شیخ فیصل از دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر است و جمعه ها از ساعت 14 تا 19 و شنبه ها از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است.
هزینه ی ورودی موزه شیخ فیصل برای کودکان زیر 12 سال و افراد بالای 50 سال رایگان است و برای افراد 13 تا 50 هزینه ی ورودی به موزه ی شیخ فیصل 30 ریال قطری است. هزینه ورودی موزه برای افراد سالمند و معلمان با تخفیف می باشد.

سوالات متداول درباره ی موزه شیخ فیصل دوحه

موزه شیخ فیصل دوحه درباره ی چه موضوعاتی است ؟

موزه شیخ فیصل شامل بیش از 15 هزار اثر در چهار موضوع هنر اسلامی، میراث قطر، وسایل نقلیه، و سکه و ارز است.

برجسته ترین بخش های موزه شیخ کدام است ؟

برجسته ترین بخش موزه شیخ فیصل شامل بخش مروارید و عکس هایی از دوران گذشته است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc