بیمه مسافرتی ؛ راهنمای جامع انتخاب بیمه سفر
به روز رسانی: 27 اسفند ، 1403 دانستنی های سفر

همیشه همهچیز آنطور که ما دلمان میخواهد و برای آن برنامهریزی کردهایم، پیش نمیرود؛ حتی در سفر! اتفاقات پیشبینینشده عنصری جداییناپذیر در زندگی ما هستند که تلخیشان غالبا در سفر بیشتر احساس میشود. اما داشتن بیمه مسافرتی برای اینکه سفر خوب و نسبتا بینقصی را تجربه کنیم، گزینه کارآمدی خواهد بود. این نوع بیمه با پوششدهی درصدی از خسارتهای مالی و جانی، سفری بیدغدغه و ایمن را برایمان تضمین میکند. حالا در این مطلب به معرفی بیمه سفر، ویژگیها و مزایای آن و مواردی که تحت پوشش آن قرار میگیرد و نمیگیرد، اشاره میکنیم. پس تا انتهای آن همراهمان باشید.
بیمه مسافرتی چیست؟
همیشه اتفاقاتی در زندگی رخ میدهد که کنترلکردن آنها از دایره اختیارات ما خارج است و مصداق آن جمله معروفی است که همه ما بارها آن را شنیدهایم؛ حادثه خبر نمیکند! بیمه مسافرتی (Travel insurance) همان چتر حمایتگری است که با جبران خسارت ناشی از اتفاقات غیرمترقبه به ما این مجال را میدهد تا با خیالی آسوده به سفر خود ادامه دهیم.
گمشدن چمدان، بیماری ما یا یکی از عزیزانمان، گمکردن مدارک شناسایی یا وجهنقد، کنسلشدن پرواز یا تصادف از جمله امور غیرقابلپیشبینی است که ضمن خسارتهای روانی، هزینههای سنگینی را برایمان در سفر میتراشد. اما بیمه مسافرتی میتواند راهی موثر برای کاهش آسیبهای مالی ناشی از این اتفاقات باشد.
بیمه مسافرتی
اعتبار بیمه سفر؛ از 3 ماه به بالا
داشتن بیمه مسافرتی برای سفرهای خارجی بهخصوص کشورهای حوزه شنگن یا مقاصدی که نیاز به اخذ ویزا دارند، کاملا الزامی است. این نوع بیمه غالبا 92 روز متوالی اعتبار دارد. به عبارتی شما میتوانید با تهیه یک بیمه مسافرتی 1ساله، به مدت 92 روز در سفرهای خارجیتان از خدمات آن بهرهمند شوید. این مهلت از نخستین خروج شما از مرز ایران آغاز میشود و تا سه ماه متوالی یا ورود مجدد به کشور، اعتبار دارد.
در نظر داشته باشید که در صورت پایان اعتبار بیمه در طول سفر، امکان تمدید آن حین سفر وجود ندارد. همچنین اگر تا ۶ ماه پس از تاریخ صدور از بیمۀ خود استفاده نکنید، میتوانید با در دست داشتن اصل بیمهنامه و گذرنامه، به واحد صادرکننده آن مراجعه و آن را فسخ کنید.
انواع بیمه مسافرتی
حال که دانستید بیمه نامه مسافرتی چیست، بد نیست با انواع آن هم آشنا شوید. در حالت کلی بیمههای مسافرتی دو نوع فردی و گروهی را شامل میشود. بیمه نوع اول به افرادی که تنهایی سفر میکنند و بیمه نوع دوم به تورهای گردشگری اختصاص پیدا میکند. تنها تفاوت این دو نوع بیمه در میزان هزینههاست. بهجز بیمه فردی و گروهی اشکال دیگری از بیمههای مسافرتی هم وجود دارد که ما در ادامه به شرح آن میپردازیم.
1. بیمه مسافرتی داخلی
ما در شرکتهای بیمه چیزی تحتعنوان بیمه مسافرتی داخلی نداریم. بااینحال، کسانی که مقصد سفرشان یکی از شهرهای ایران است، میتوانند با بیمه حوادث انفرادی بخشی از خسارتهای سفر را جبران کنند. این نوع بیمه که هم سفرهای فردی و هم سفرهای گروهی را شامل میشود، به خسارتهایی همچون هزینههای پزشکی، غرامت روزانه، از کارافتادگی، نقص عضو و غرامت فوت تعلق پیدا میکند.
2. بیمه مسافرتی پرواز خارجی
یکی از اصلیترین و رایجترین اشکال بیمههای مسافرتی، بیمه سفرهای خارجی است که عموما مناطق زیادی از جهان را پوشش میدهد. همانطور که گفتیم، داشتن این بیمه برای مقاصد حوزه شینگن امری کاملا ضروری است. اما ویزای ورود به برخی دیگر از کشورها مانند ترکیه، روسیه و چین نیز به بیمهنامه مسافرتی نیاز دارد. همچنین اگر بخواهید با پرواز ترانزیت در کشورهای حوزه شینگن توقف داشته باشید هم باید بیمه مسافرتی به نام خودتان صادر شده باشد.
3. بیمه مسافرتی سینگل
بیمههای مسافرتی متناسب با نوع ویزا صادر میشوند. بیمه مسافرتی سینگل بیمهای است که به سفرهای خارجی افراد با ویزای سینگل اختصاص دارد. این نوع ویزا با یکبار ورود و خروج مسافر به مقصد خارجی دیگر قابل استفاده نخواهد بود، حتی اگر از اعتبار آن چند ماهی باقی مانده باشد؛ مثلا، در صورت داشتن بیمه مسافرتی کانادا سینگل با یکبار ورود و خروج شما به این کشور، بیمهنامه منقضی خواهد شد.
4. بیمه چندکاربره مسافرتی
ویزای چندکاربره مسافرتی که به آن ویزای مولتی هم میگویند، درست برخلاف ویزای سینگل با دفعات ورود و خروج مکرر مسافر به مقاصد خارجی اعتبار و سندیت خود را از دست نمیدهد. بهاینترتیب، کسانی که قصد دارند در طول سال بارها به مقاصد خارجی سفر کنند، میتوانند با تهیه بیمه مولتی در بازههای زمانی مختلف از خدمات آن بهرهمند شوند. عموما اعتبار این نوع بیمه از 6 ماه تا 1 سال متغیر است.
بیمه مسافرتی
5. بیمه دانشجویان در سفر
بیمه سفرهای خارجی خود چندین نوع مختلف دارد که یکی از آنها بیمه دانشجویی است. همانطور که از نام این نوع بیمه پیداست، طرف قرارداد شرکتهای بیمه دانشجویانی هستند که به قصد تحصیل یا پژوهش وطن را ترک میکنند و راهی کشوری خارجی میشوند. این نوع بیمه که به آن بیمه ویزای تحصیلی هم میگویند، اعتباری یکساله دارد و علاوه بر ارائه خدمات بیمه معمولی هزینههای تحصیلی هر دانشجو را هم شامل میشود.
6. بیمه مسافرتی شینگن
بیمه مسافرتی شینگن پیششرط لازم برای اخذ ویزای شینگن است. این نوع بیمه 28 کشور عضو شینگن در اتحادیه اروپا را شامل میشود که برای لغو کنترل گذرنامه و پاسپورت در مرزهای داخلی، داشتن ویزای شینگن را برای مسافران خارجی الزامی کردهاند. البته با خرید تور اروپا و سفر با آژانسهای مسافرتی معتبر مانند تریپ، این بیمه از سوی آژانس برای شما خریداری میشود.
خدمات بیمه مسافرتی؛ از بیماری تا مشکلات حقوقی
خدمات بیمه مسافرتی پرواز و سفرهای خارجی بیشتر از آن چیزی است که افراد تصور میکنند. این نوع بیمه با پوششدهی طیف وسیعی از خسارتها و آسیبها سفری بیدغدغه را برای همه رقم میزند. از جمله مواردی که تحتپوشش بیمههای مسافرتی قرار میگیرد، عبارتند از:
1. بیمه پزشکی مسافرتی
در صورتی که در طول سفر حادثهای برای شما یا عزیزانتان رخ دهد، بیمه مسافرتی با قبول پرداخت بخشی از هزینههای درمان یا بستری در بیمارستان از بار سنگین هزینههای مالی شما میکاهد.
بیمه پزشکی مسافرتی
2. بیمه مسافرتی خودرو
این دسته از خدمات بیمه شامل حال کسانی میشود که قصد دارند با خودرو خود به کشور دیگری سفر کنند. این نوع بیمه که به آن بیمه سبز یا بیمه خودرو بینالمللی هم میگویند، موظف به پرداخت هرگونه خسارت ناشی از تصادف خواهد بود. بد نیست بدانید که بیمه سبز شکل دیگری از بیمه شخص ثالث است؛ بااینتفاوت که تنها برای مقاصد بینالمللی قابل استفاده خواهد بود.
3. بیمه مسافرتی زایمان
اگر باردار هستید و قصد سفر دارید، با بیمههای مسافرتی میتوانید هزینههای اضطراری این دوران را بهتر مدیریت کنید. در طول سفر هر نوع اتفاقی از جمله دردشکم، خونریزی، سقط جنین یا زایمان زودرس برای شما رخ دهد، بیمه خسارت و هزینههای مرتبط با آن را پرداخت خواهد کرد.
4. بیمه مسافرتی دندان پزشکی
دنداندرد، کشیدن دندان یا عفونت دندان هم از جمله حوادثی است که بیخبر سروکلهاش پیدا میشود. در صورت ابتلا به این مشکل در سفر بیمهگذار میتواند بخشی از هزینههای درمان را از بیمه دریافت کند.
5. بیمه مسافرتی اموال
یکی دیگر از خدمات بیمههای مسافرتی پرداخت خسارت برای وجوه نقد ازدسترفته یا دزدیدهشده بیمهگذار است. البته باید بدانید که مبلغ پرداختی از سوی شرکت بیمه معادل پولی خواهد بود که بیمهگذار به شرکت داده است.
6. انتقال بستگان درجه یک به کشور مقصد
زمانی که برای بیمهگذار حادثهای ناخوشایند رخ دهد که دیگر به تنهایی قادر به ادامه سفر نباشد، شرکت بیمه موظف است شرایط را برای انتقال بستگان درجهیک این فرد به کشور مقصد فراهم کند. فوت شخص بیمهگذار نیز مشمول این قاعده میشود.
7. مفقودی چمدان
شاید در طول سفر تجربه گمشدن بار یا مفقودی چمدان را داشته باشید. با داشتن بیمه مسافرتی شما نه تنها خسارت این مفقودی را دریافت میکنید، بلکه در نهایت بار ازدسترفته به شما برگردانده میشود. البته شرط بهرهمندی از این امکان پیدانشدن بار شما تا 21 روز است.
مفقودی چمدان
8. پرداخت هزینه دارو
یکی دیگر از خدماتی که توسط شرکتهای بیمه مسافرتی به بیمهگذاران ارائه میشود، پرداخت هزینه دارو است. ضمن اینکه شرکت بیمه موظف به تهیه دارو و انتقال آن به محل اقامت مسافر هم خواهد بود. البته قرص سرماخوردگی یا داروهای ضدحساسیت، جزء داروهای ضروری برای سفر هستند و باید آنها را خودتان به همراه داشته باشید؛ چراکه شرکتهای بیمه، هزینه درمان بیماریهای سطحی را معمولا تقبل نمیکنند.
9. بیمه مسئولیت مدنی
پوشش مسئولیت مدنی هم جزء خدمات بیمههای مسافرتی محسوب میشود. به عبارتی اگر شما با ایجاد خسارتهای مالی و جانی برای دیگران موظف به پرداخت دیه یا غرامت شدید، بیمه با پرداخت هزینهها از شما حمایت خواهد کرد.
10. بیمه اورژانس هوایی
با بیمه اورژانس هوایی که یکی از خدمات ارزنده بیمههای مسافرتی محسوب میشود، انتقال فرد بیمار از یک کشور به کشور دیگر یا از یک شهر به شهر دیگر با سهولت بهتری صورت میپذیرد. ارسال دارو و همراهی یک تیم پزشکی مجرب هم زیرمجموعه خدمات همین بیمه قرار میگیرد.
11. بیمه مالی وقفه سفر
تاخیر و وقفه در پرواز و سفر هم از جمله اموری است که همه ما بارها آن را تجربه کردهایم. در صورت بروز چنین رخدادی شرکت بیمه با پرداخت هزینههای مرتبط با خوردوخوراک، اقامت یا گرفتن پرواز جایگزین مسافران را در این شرایط بحرانی همراهی خواهد کرد.
البته لازم است بدانید که بهرهمندی از خدمات بیمه وقفه سفر نیاز به ارائه دلایلی معتبر از سوی مسافر دارد. شرایط حاد اورژانسی، فوت بستگان یا تصادف از جمله مواردی است که وقفه سفر را کاملا توجیه میکند.
12. بازگشت وجه کنسلی سفر
دلایل بیشماری وجود دارد که میتواند منجر به کنسلشدن پروازتان شود. طبیعتا کنسلکردن بلیط پرواز خسارتهای مالی سنگینی به همراه دارد که اگر تحتپوشش بیمه مسافرتی باشید، میتوانید تا حدزیادی از این خسارت کم کنید.
13. بیمه مسائل حقوقی در سفر
مسائل حقوقی در سفر هم از آن دسته اتفاقاتی است که نمیتوان آن را پیشبینی کرد. در صورت بروز این نوع از مسائل شرکت بیمه با پرداخت هزینههای مرتبط نظیر گرفتن وکیل شما را در حل بهتر مشکلات حقوقیتان همراهی خواهد کرد.
بیمه
مزایای خرید بیمه مسافرتی
اگر بیمه تورهای مسافرتی را یک ضرورت اجتنابناپذیر ندانیم، باز داشتن آن مزایایی به همراه دارد که هر مسافری را برای دریافت این نوع بیمه ترغیب میکند. مهمترین مزایای این نوع بیمه هم عبارتند از:
- بهرهمندی تمام مسافران بیمهشده از خدمات بینالمللی
- دریافت بهترین خدمات پزشکی در زمانی کوتاه با هزینهای کم
- دسترسی راحت و بیدغدغه مسافران به داروهای ضروری
- حلوفصل مشکلات حقوقی مسافران در مقاصد خارجی با کمترین هزینه و چالش
- جبران خسارتهای مالی ناشی از حوادث غیرقابلپیشبینی
- دسترسی مسافران بیمار به تیم پزشکی مجرب و متخصص و انتقال آسان آنها به وطن
- مدیریت بهتر امور مختلکننده سفر مانند گمشدن مدارک، مفقودشدن چمدان یا تاخیر و کنسلی پرواز
بیمه مسافرت خوب حتما باید شامل موارد زیر باشد:
هنگام خرید بیمه مسافرتی، دقت کنید که بهترین بیمهنامه، قراردادی است که علاوهبر حوادث پزشکی، موارد زیر را هم در بر بگیرد:
- پوشش اکثر کشورها
- پوشش وسایل الکترونیکی مانند موبایل، دوربین و...
- پوشش آسیب جسمانی و بیماریهای ناگهانی
- ۲۴ ساعت سرویس اضطراری و کمک (لازم نباشد در صورت درخواست کمک از بیمه، ۲۴ ساعت منتظر بمانید و در لحظه پاسخ بگیرید)
- هزینه وسایل دزدیدهشده مانند جواهرات و...
- پوشش و استرداد تمامی هزینههای هواپیما و هتل (درصورتی که دچار بیماری یا حادثهای ناگوار شده باشید و از سفر بمانید)
- پوشش اضطراری تمامی هزینههای برگشت خانه (زمانی که مجبور به ترک سفر باشید)
در مورد بیمه وسایل الکترونیکی باید افزود که شرکت بیمه «هزینه پایه» را به شما گزارش میکند. علاوه بر این بیمۀ پایه، شما میتوانید وسایل خودتان را از نظر بدنه و قطعات هم بیمه کنید. هزینه این موارد بسته به کشور مقصد متغیر است و معمولا از ۱۴۵ تا ۱۹۵ دلار خواهد بود. اگر با وسیله اصلی خود وسایل جانبی گرانقیمت به همراه دارید، آنها را هم در لیست بیمه قرار دهید.
چگونه بیمه مسافرتی بگیریم؟
برای خرید بیمه مسافرتی ارزان باید ابتدا به یکی از شرکتهای معتبر بیمه مراجعه کرده و با ثبت اطلاعات سفر از جمله مقصد، مدتزمان سفر، تعداد و سن هر مسافر، نسبت به تهیه این نوع بیمه اقدام کنید. البته مسافران میتوانند بدون نیاز به مراجعه فیزیکی به شرکتهای بیمه و با مراجعه به وبسایتها یا اپلیکشینهای معتبر، برای خرید بیمه مسافرتی آنلاین اقدام کنند.
عموما طیکردن این مراحل وقت و انرژی زیادی از شما میگیرد. بنابراین هوشمندانهترین راهحل این است که با خرید تور از آژانس گردشگری تریپ صفر تا صد مراحل دریافت بیمههای مسافرتی را به این مجموعه واگذار کنید. ناگفته نماند که در صورت خرید بلیط پرواز به تنهایی، مسئولیت اخذ این نوع بیمه برای سفرهای خارجی برعهده خود مسافر خواهد بود.
دریافت بیمه مسافرتی
عوامل موثر بر قیمت بیمه مسافرتی
در هزینه بیمه مسافرتی عوامل متعددی دخالت دارند که مهمترین آنها سن مسافر، نوع مقصد، مدتزمان سفر و تعداد دفعات خروج از کشور است. مسلما هرچه سن مسافر بیشتر باشد، هزینه صدور بیمهنامه هم افزایش پیدا میکند. از طرفی بیمهنامۀ سفرهای خارجی در مقایسه با بیمه سفرهای داخلی گرانتر است. به همین دلیل مثلا هزینه سفر به اروپا از هزینه سفرهای آسیایی بیشتر میشود.
بیمه مسافرتی متناسب با تعداد روزهای سفر مسافر به 7 نوع مختلف تقسیم میشود که هرکدام هزینه و نرخ خاص خود را دارند:
- بیمه 1 تا 7 روزه
- 7 تا 15 روزه
- 15 تا 23 روزه
- 23 تا 31 روزه
- 31 تا 45 روزه
- 45 تا 62 روزه
- و 62 تا 92 روزه
اشکال مختلف بیمهنامه برحسب تعداد روزهای سفر را تشکیل میدهند.
آخرین پارامتر تاثیرگذار در نرخ بیمهنامههای مسافرتی تعداد دفعات خروج از کشور است. معمولا راهنمایان تور یا تاجرانی که ناگزیر به خروج مکرر از کشور هستند، باید برای بیمهنامه چند سفره اقدام کنند. نوع دیگری از بیمهنامه وجود دارد که تنها یکبار خروج از کشور را پوشش میدهد و به عنوان بیمهنامه تکسفره شناخته میشود.
نحوه استعلام بیمه مسافرتی
مسافران برای اعتبارسنجی بیمهنامههای مسافرتی خود و استعلام مدتزمان اعتبار باقیمانده آن، از دو طریق میتوانند اقدام کنند؛ مراجعه فیزیکی به شرکت بیمه یا مراجعه آنلاین به وبسایت معتبر هر شرکت که دومی راهی آسانتر و کمهزینهتر خواهد بود.
بهترین شرکت بیمه مسافرتی خارج از کشور
برای دریافت بهترین بیمه مسافرتی شرکتهای مختلفی وجود دارد که مسافران میتوانند برحسب شرایط و نیاز خود، به یکی از آنها مراجعه کنند. بیمه ملت، بیمه آسیا، بیمه پاسارگاد، بیمه سامان و بیمه ایران از جمله مهمترین این شرکتها هستند که با داشتن قرارداد با بیمهگرهای خارجی شرایط ایدهآلی برای ارائه خدمات به مسافران فراهم میکنند.
ذکر این نکته حائزاهمیت است که بعضی از سفارتخانهها با شرکت بیمه خاصی قرار دارند. بنابراین مسافران این کشورها باید بیمه مسافرتی خود را از شرکت طرف قرارداد آن سفارتخانه تهیه کنند.
بیمه مسافرتی اتباع خارجی
اتباع خارجی یا غیرایرانی هم که در ایران سکونت دارند، برای سفرهای خارجی خود به ویژه مقاصد حوزه شینگن ناگزیر به اخذ بیمهنامه مسافرتی هستند. تفاوت چندانی میان بیمه مسافرتی ایرانیها و اتباع خارجی وجود ندارد؛ بلکه تنها تمایز این است که اتباع خارجی برای دریافت بیمه مسافرتی گرجستان، ترکیه، کانادا یا هر مقصد خارجی دیگری باید فقط از طریق مراجعه حضوری به سازمان بیمه اقدام کنند.
نحوه دریافت خسارت از بیمه مسافرتی + مدارک لازم
دریافت خسارت از شرکتهای بیمه طرف قرارداد مراحل چندان سخت و پیچیدهای ندارد. مسافران میتوانند بعد از روبهروشدن با حادثه با شرکت بیمه موردنظر خود تماس بگیرند و بعد از دریافت کد رهگیری امور درمانی یا حقوقی خود را تنها با پرداخت هزینه فرانشیز به انجام رسانند.
راه دوم این است که مسافران تمامی امور را با هزینه شخصی خود انجام دهند، سپس بعد از بازگشت به وطن با ارائه اسناد و مدارک به شرکت بیمه خسارت خود را دریافت کنند. ارائه پاسپورت و اصل بیمهنامه، تکمیل فرم درخواست خسارت و ارائه صورتحساب پرداخت اصلیترین مدارکی است که شرکت بیمه هنگام پرداخت خسارت از مسافران تقاضا میکند. برای دریافت خسارت از شرکت بیمه در حوزههای مختلف داشتن مدارک زیر هم الزامی خواهد بود:
نوع خسارت | مدارک موردنیاز |
---|---|
هزینههای درمانی | ارائه رسید پرداخت هزینه گزارشهای پزشکی ارائه صورتحساب بیمارستان یا مراکز درمانی |
هزینههای تاخیر در پرواز | رسید هزینههای پرداختشده ارائه نامه از شرکت هوایی |
هزینههای فوت بیمهگذار | نامه پزشکی قانونی نامه پزشک معالج نامه مراجع قانونی |
هزینههای مفقودی یا تاخیر در رسیدن بار | رسید هزینههای پرداختشده ارائه نامه از سوی شرکت هوایی مبنی بر ارائه عدم بار تا 12 ساعت |
هزینههای وقوع حادثه یا بیماری | ارائه گزارشی کامل از شرح حادثه، تاریخ، علت و محل دقیق وقوع آن ارائه کد رهگیری دریافتشده از سوی شرکت بیمه ارائه رسید هزینههای پرداختشده شرح کامل بیماری و تاریخ دقیق انجام اقدامات درمانی |
جدول مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از بیمه
مدارک و نحوه دریافت خسارت بیمه مسافتی
به مدت ۷ روز از زمان وقوع حادثه، فرصت دارید تا حوادث رخداده را به شرکت بیمه اطلاع دهید. خسارتهای وارده پس از بررسیهای لازم توسط کارشناسان بیمه ظرف مدت ۳۰ روز برای شما قابل پرداخت خواهد بود. برای دریافت غرامت باید بیمهنامه، کپی صفحه اول شناسنامه، کپی پاسپورت از صفحات ورود و خروج به کشور در سفر مربوطه، اصل رسید هزینههای انجامشده و فرم اطلاعات خسارت را به شرکت بیمه تحویل دهید.
کدام خسارت ها تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار نمی گیرد؟
حال که دانستید بیمهنامههای مسافرتی چه خدماتی را به بیمهگذاران خود ارائه میدهند، بد نیست از هزینههایی که تحتپوشش بیمه نیستند هم مطلع شوید. فهرست زیر خسارتهایی در سفرتان را شامل میشود که تحتپوشش بیمه قرار نمیگیرند:
- هزینههای قبل از خرید بیمهنامه
- هزینههای پرداختشده از سوی فرد بعد از 92 روز متوالی یا اتمام مهلت اعتبار بیمه
- هزینههای مرتبط با حوادث و بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله
- هزینههای ناشی از تروریسم یا شرکت شما در نزاع و درگیری (به استثنای دفاع از خود)
- هزینههای ناشی از آسیب در رشته ورزشی
- هزینههای ناشی از سقط جنین اختیاری یا زایمان در سهماهه آخر بارداری
- هزینههای ناشی از آسیب در حین کار
- هزینههای ناشی از بیماریهای ژنتیکی و وراثتی
- هزینههای مرتبط با درمانهای زیبایی
- هزینههای ناشی از بیماریهای ساده مانند سرماخوردگی
- هزینههای مرتبط با خودکشی، واکسیناسیون، فیزیوتراپی یا درمانهای مکمل
- هزینههای ناشی از جنون یا بیماریهای روانی
- هزینههای ناشی از گمکردن وسیله توسط خود مسافر (و نه دزدیدهشدن آن)
- هزینههای ناشی از محدودیتهای جغرافیایی (اگر بیمهگذار اقدام به دریافت بیمه مسافرتی ترکیه کرده باشد، نمیتواند از خدمات این نوع بیمه در کشور کانادا بهرهمند شود. به عبارتی خدمات بیمه مسافرتی تنها در محدوده جغرافیایی تعینشده در بیمهنامه قابل ارائه خواهد بود).
پرکاربردترین اصطلاحات بیمه مسافرتی
از بیمه تور مسافرتی، اشکال مختلف آن، مدارک لازم برای دریافت خسارت و هزینههای مرتبط با این بیمه صحبت کردیم و حالا نوبت آن است که از اصطلاحات پرکاربرد موجود در این حوزه برایتان بگوییم تا اگر هنگام خرید تور چین یا ترکیه در بیمهنامۀ خود به این واژهها برخوردید، معنی آنها را بدانید:
- فرانشیز: مبلغی مشخص از هزینههای ناشی از هر حادثه است که خود بیمهگذار موظف به پرداخت آن خواهد بود.
- قرنطینه اجباری پزشکی: به منظور پیشگیری از شیوع یک ویروس یا بیماری خاص فرد را ایزوله میکنند یا به شکل اجباری محدودیتهایی برای او قائل میشوند.
- بیماری: به هرگونه تغییرات جسمانی یا مشکلات سلامتی اطلاق میشود که مورد تایید پزشک و در طول دوره بیمه رخ داده باشد.
- بیماری حاد: به دسته بیماریهایی گفته میشود که مانعی برای ادامه سفر است و نیاز به بستریشدن فرد در بیمارستان دارد.
- حق بیمه: به مبلغی گفته میشود که از سوی بیمهگذار برای دریافت خدمات از شرکت بیمه پرداخت میشود.
- موضوع بیمه: خدمات موجود در عقد قرارداد که توسط سازمان بیمه به بیمهگذار ارائه میشود.
- بستگان درجهیک: منظور پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر و فرزندان زیر 18 سال هستند.
- صدمات بدنی: منظور حوادثی است که در نتیجه یک عامل بیرونی ناگهانی و غیرقابلکنترل رخ داده باشد.
نکات و وظایف بیمه شده برای استفاده از بیمه مسافرتی
بحث بیمه مسافرتی را با وظایفی که بیمهگذار در بیمههای مسافرتی برعهده دارد، به اتمام میرسانیم. همانطور که میدانید، بیمههای مسافرتی قراردادی دوطرفه هستند که علاوه بر شرکت بیمه، فرد بیمهشده هم باید قوانینی را رعایت کند. مهمترین این وظایف و تعهدات عبارتند از:
- فرد بیمهگذار باید اطلاعاتی جامع و صحیح در مورد خود و مقصد سفر را به شرکت بیمه ارائه کند.
- مطالعه کامل و دقیق شرایط عمومی و خصوصی قرارداد بیمه، از دیگر وظایف بیمهگذار است.
- نگهداری صحیح از بیمهنامه و به همراهداشتن آن در طول سفر جز تعهدات فرد بیمهشده محسوب میشود.
- فرد بیمهگذار موظف است به محض روبهروشدن با حادثه گزارش کامل آن را به شرکت بیمه ارائه دهد.
- بیمهگذار باید از انجام اقداماتی که موجب افزایش ریسک حوادث ناگوار میشود، خودداری کند.
- فرد بیمهگذار برای دریافت بهتر خدمات، موظف به همکاری با شرکت بیمه و ارائه مدارک و اسناد کامل به این مجموعه است.
با بیمه مسافرتی، آسان و بی دغدغه سفر کنید!
حال که با مطالعه این مطلب دانستید بیمه مسافرتی چیست و چرا تهیه آن برای سفرهای خارجی ضرورت دارد، هنگام خرید تور خارجی حتما به این نکته هم توجه داشته باشید؛ چراکه برخی آژانسها برای کاهش قیمت تور این سرویس را از لیست خدمات خود حذف میکنند؛ درحالیکه در صورت وقوع حادثه، باعث هزینههای بیشتر مسافر میشوند.
آیا شما تابحال بیمه نامه مسافرتی تهیه کردهاید؟ با چه نوع پوششی؟ آیا از آن استفاده هم کردهاید؟ اگر بله، حتما از تجربه خود برایمان بنویسید.