https://gateway.trip.ir/api/

معتبرترین پاسپورت جهان

به روز رسانی: 24 اردیبهشت ، 1403 دانستنی های سفر

معتبرترین پاسپورت دنیا جهان

شاید تصور کنید که پاسپورت آمریکا یا انگلیس، به عنوان ابرقدرت‌های جهان، در رتبه معتبر ترین پاسپورت دنیا قرار داشته باشند؛ اما در این صورت، سخت در اشتباه هستید. در رتبه بندی پاسپورت های جهان 2023 که توسط موسسه هنلی (Henley Passport Index) انجام شده، دو کشور آسیایی در رتبه اول قرار گرفته‌اند. کدام کشور با ارزش ترین پاسپورت جهان را دارد؟ این اعتبار چه اهمیتی دارد؟ عنوان بی ارزش ترین پاسپورت دنیا به کدام کشور تعلق گرفته است؟ پاسخ به این سوال‌ها را در مقاله پیش رو پیدا خواهید کرد.

قوی ترین پاسپورت جهان 2023؛ کشورهای آسیایی در صدر جدول

عنوان قوی ترین پاسپورت دنیا به کشوری تعلق می‌گیرد که شهروندان آن بدون نیاز به ویزا، حق ورود به خاک سایر کشورها را داشته باشند. هرچه رابطه یک کشور با سایر کشورهای دنیا بهتر باشد، پاسپورت آن نیز ارزش بیشتری خواهد داشت. اگر قصد مهاجرت دارید، کشوری را انتخاب کنید که اعتبار پاسپورت آن بالا باشد. هر ساله موسسه‌های مختلف طبق اطلاعات و داده‌های انجمن بین‌المللی و حمل‌ و نقل هوایی، پاسپورت کشورها را رده‌بندی می‌کنند.

در رده‌بندی انجام شده توسط موسسه هنلی، معتبرترین پاسپورت دنیا در سال 2023 متعلق به کشور ژاپن و سنگاپور است. شهروندان این دو کشور می‌توانند بدون نیاز به ویزا به 193 کشور سفر کنند. هر دوی این کشورها از قدرتمندترین غول‌های اقتصادی دنیا نیز به شمار می‌روند.

پاسپورت ژاپن قدرتمند ترین پاسپورت جهان

پاسپورت کشور ژاپن قوی ترین پاسپورت های دنیا

بهترین پاسپورت دنیا پس از ژاپن و سنگاپور

رتبه دوم تا پنجم لیست پاسپورت های جهان به ترتیب به کشورهای زیر تعلق گرفته است. حضور کشورهای آسیایی و غیبت برخی از کشورهای برجسته همچون آمریکا و انگلیس در این لیست بسیار جالب توجه است!

  1. کره جنوبی با اجازه سفر به 192 کشور
  2. آلمان و اسپانیا با اجازه ورود به 191 کشور
  3. فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با اجازه ورود به 190 کشور
  4. استرالیا، دانمارک، هلند و سوئد با اجازه ورود به 189 کشور

کشور انگلیس با اجازه ورود بدون ویزا به 188 کشور، به همراه فرانسه، ایرلند و پرتغال در رده ششم معتبرترین پاسپورت های دنیا قرار گرفته است. پاسپورت آمریکا نیز به همراه پنج کشور دیگر شامل بلژیک، جمهوری چک، نیوزلند، نروژ و سوییس، رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. شاید برایتان سوال باشد که در این رتبه‌بندی، ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟ در بخش بعدی به این سوال هم پاسخ خواهیم داد.

رتبه پاسپورت ایران در دنیا چند است؟

پاسپورت ایران جزء گذرنامه‌هایی است که متاسفانه از اعتبار چندانی برخوردار نیستند. البته همچنان می‌توان با گذرنامه ایرانی به کشورهای متعددی سفر کرد. بنابراین کافی است از مدارک لازم برای پاسپورت 1403 اطلاع پیدا کرده و برای دریافت آن اقدام کنید.

رتبه پاسپورت ایران در سال 2023، مشابه سال 2022 و برابر با 97 است. ایران به همراه کشورهای سودان جنوبی و اریتره (کشوری در شرق آفریقا) در جایگاهی مشابه دارد. شهروندان این سه کشور می‌توانند بدون نیاز به ویزا به 44 کشور دیگر سفر کنند. از جمله این کشورها می‌توان به ترکیه، ارمنستان، عراق، مالزی، گرجستان و قزاقستان، در قاره آسیا و ونزوئلا در قاره آمریکا اشاره کرد. لیست کامل این کشورها در مقاله کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایرانیان ارائه شده است.

تعدادی از این 44 کشور مانند جمهوری آذربایجان، قطر، عمان، مالدیو، ماداگاسکار و بولیوی، به محض ورود گردشگران به داخل فرودگاه، برای آن‌ها ویزای الکترونیکی (E-Visa) صادر می‌کنند. مدت زمان این ویزاها محدود و معمولا بین 14 تا 90 روز است. امیدواریم در سال‌های آینده، کشورمان ایران از لحاظ اعتبار پاسپورت به رتبه‌های بالاتری دست پیدا کند.

پاسپورت ایران

عکسی از پاسپورت ایران

بی ارزش ترین پاسپورت دنیا متعلق به کدام کشور است؟

افغانستان، با رتبه 108، عنوان ضعیف ترین پاسپورت جهان در سال 2023 را به خود اختصاص داده است. البته با توجه به اوضاع نابسامانی که در این کشور حاکم است، کسب آخرین رتبه چندان دور از ذهن نیست. شهروندان افغان، امکان سفر به 27 کشور را دارند و برای ورود به سایر کشورها باید علاوه بر پاسپورت، ویزا نیز داشته باشند. کشورهای عراق و سوریه با امکان ورود به 29 و 30 کشور، قبل از افغانستان و در رتبه‌های 107 و 106 قرار گرفته‌اند.

کلام آخر

در این مقاله به ارزش پاسپورت کشورها و معرفی با ارزش ترین پاسپورت دنیا پرداختیم. وجود کشورهای آسیایی در ابتدای لیست گران ترین پاسپورت های دنیا بسیار جالب توجه است. متاسفانه تعداد کشورهایی که بدون نیاز به ویزا اجازه ورود به ایرانیان را می‌دهند، چندان بالا نیست؛ اما برخی از آن‌ها همچون ترکیه، ارمنستان، گرجستان و مالزی از قطب‌های گردشگری آسیا به شمار می‌روند و برای زندگی نیز مناسب هستند. اگر هنوز برای تعطیلات تابستان برنامه‌ریزی نکرده‌اید، همین حالا بلیط سفر به کشور مورد علاقه‌تان را از طریق سایت تریپ خریداری کنید. کلیه تورهای خارجی این مجموعه با خدمات عالی و کیفیت بالا به مشتریان عرضه می‌شوند.

سوالات متداول

1. قدرتمندترین پاسپورت دنیا متعلق به کدام کشور است؟

کشورهای ژاپن و سنگاپور با امکان سفر به 193 کشور بدون ویزا، به طور مشترک عنوان بهترین پاسپورت دنیا را به خود اختصاص داده‎اند.

2. کدام کشور ضعیف‌ترین پاسپورت دنیا را دارد؟

طبق آخرین رده‌بندی قدرتمندترین پاسپورت های جهان، کشور افغانستان با امکان سفر به 27 کشور بدون ویزا، ارزان ترین پاسپورت را داراست.

3. رتبه بندی پاسپورت های جهان سال 2023 توسط کدام موسسه انجام شده است؟

رتبه بندی پاسپورت های جهان 2023 توسط موسسه هنلی (Henley Passport Index) انجام شده که از اعتبار خوبی برخوردار است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc