https://gateway.trip.ir/api/

بهترین سوغات کرمان از قوتو تا قالی

به روز رسانی: 23 مرداد ، 1403 دانستنی های سفر

بهترین سوغات کرمان

خرید سوغاتی یکی از رسوم جذاب و دوست‌داشتنی ایرانیان است. پیش از سفر به شهرای مختلف بهتر است با صنایع دستی و همچنین سوغات خوراکی آن منطقه آشنا شوید. برای اینکه در سفر به کرمان، دغدغه خرید سوغاتی نداشته باشید، در مقاله «بهترین سوغات کرمان از قوتو تا قالی» به معرفی تعدادی از سوغات خوراکی و صنایع دستی شهر کرمان خواهیم پرداخت. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قوتو؛ مقوی‌ترین سوغات کرمان

قوتو یا قاووت، مهم ترین سوغات کرمان است و از مواد بسیار مقوی همچون پسته، بادام، کنجد و آرد نخودچی تشکیل می‌شود. این خوراکی دوست‌داشتنی را به افرادی که دچار کم‌خونی هستند و مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، پشنهاد می‌دهیم. قوتو در اغلب بازارهای کرمان در دسترس است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در سفر به کرمان، حتما این پودر رنگارنگ و مغذی را امتحان کنید و برای عزیزانتان نیز به سوغات ببرید.

قوتو بهترین سوغات کرمان

تصویری از قوتو کرمان

زیره؛ معروفترین سوغات کرمان

حتما تابه‌حال ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» را شنیده‌اید. زیره کرمان آنقدر شهرت دارد که به ادبیات فارسی نیز نفوذ کرده است. زیره، بوی بسیار خوبی دارد و خواص آن بی‌شمار است. در انواع غذاها و خورش‌ها از این ادویه معطر استفاده می‌شود؛ همچنین چای و دمنوش آن نیز طرفداران بسیاری دارد و برای رفع مشکلات گوارشی و گرفتگی عضلات مفید است. زیره کرمان در دو نوع سیاه و سبز کشت می‌شود و سوغاتی ارزان قیمت، اما مفید به شمار می‌رود.

کلمپه؛ مشهورترین سوغات شیرینی کرمان

اگر اهل شیرینی‌جات باشید، حتما نام کلمپه کرمان را شنیده‌اید. این شیرینی لذیذ متعلق به شهرستان بم است؛ اما در اغلب بازارهای کرمان نیز پیدا می‌شود. کلمپه را با استفاده از گردو، خرما، هل، دارچین، کنجد و روغن حیوانی می‌پزند و روی آن را با پودر پسته تزیین می‌کنند. این شیرینی طعمی بهشتی دارد و به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین سوغات کرمان شناخته می‌شود. در سفر به این شهر و پس از بازدید از جاهای دیدنی کرمان حتما کلمپه را هم امتحان کنید.

شیرینی کلمپه بهترین سوغات کرمان

عکسی از شیرینی کلمپه کرمان

حلوای پسته؛ خوراکی سبزرنگ خوشمزه

یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب کرمان، حلوای پسته است. از آنجا که پسته به وفور در کرمان پیدا می‌شود، در اغلب خوراکی‌های این شهر، نقش به‌سزایی دارد. برای تهیه حلوای پسته از پودر پسته، آرد، کره، نشاسته، هل، پودر قند، گلاب و زعفران استفاده می‌شود. رنگ سبز این حلوا و طعم منحصربه‌فردش، آن را به شیرینی محبوب کرمان تبدیل کرده است. حتی اگر علاقه‌ای به شیرینی‌جات ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به این حلوای خوشمزه یک شانس بدهید.

کماچ سهن؛ محبوب‌ترین شیرینی در بین اهالی کرمان

شیرینی کماچ سهن در کرمان بسیار مشهور است و طرفداران خاص خود را دارد؛ اما سایر شهرها نام این شیرینی را کم‌تر شنیده‌اند. کماچ سهن از ترکیب آرد، جوانه گندم، زیره و خرما تهیه می‌شود و برای تزیین آن از گردو و خلال پسته استفاده می‌کنند. این شیرینی بسیار مقوی است و طبع گرمی دارد. در سفر به کرمان حتما کماچ سهن را به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خریداری کنید تا با طعم و مزه این شیرینی کرمانی لذیذ آشنا شوند.

شیرینی کماچ سهن بهترین سوغات کرمان

عکسی از شیرینی کوماچ سهن

پسته و گردو؛ سوغاتی مقوی و خوشمزه

پسته رفسنجان نه فقط در ایران، بلکه در کل دنیا مشهور است. پسته‌های رفسنجان کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند و تقریبا 70 درصد از پسته ایران در این شهر برداشت می‌شود. اگر می‌خواهید سوغات گران قیمت و اعلایی تهیه کنید، پسته رفسنجان بهترین گزینه است. به یاد داشته باشید که برای خرید پسته تازه باید در ماه‌های شهریور یا مهر به کرمان سفر کنید.

علاوه بر پسته، گردوهای کرمان نیز بسیار معروف هستند و کیفیت خوبی دارند. چه سوغاتی بهتر و مقوی‌تر از پسته و گردو؟

خرما؛ سوغات معروف بم کرمان

حتما نام خرمای مضافتی بم را شنیده‌اید و آن را امتحان کرده‌اید. باید بدانید30 درصد از خرمای کل کشور در نخلستان‌های شهرستان‌های بم و فهرج کرمان کشت می‌شود. در حقیقت، بخش قابل توجهی از اقتصاد کرمان بر پایه کشت خرما است و در اغلب شیرینی‌های سنتی این استان از خرما استفاده می‌شود. خرمای کرمان کیفیت بالایی دارد و بسیار مقوی است. این محصول را نیز می‌توانید به عنوان سوغاتی سالم و مقوی برای دوستان و آشنایان خود در نظر بگیرید.

پته دوزی؛ صنایع دستی قدیمی کرمان

پس از معرفی سوغات خوراکی کرمان، نوبت به صنایع دستی این استان می‌رسد. پیشینه هنر در کرمان به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد؛ ازاین‌رو صنایع دستی این شهر بسیار متنوع و جذاب هستند. در این بخش به سراغ پته دوزی، یکی از زیباترین صنایع دستی کرمان می‌رویم.

پته دوزی به معنای ایجاد طرح‌های نخی روی پارچه‌هایی از جنس پشم یا پنبه است. قدمت این هنر به سال‌ها پیش و به دوره صفویه برمی‌گردد و همچنان طرفداران بسیاری در کرمان دارد. اگر ذوق هنری دارید،‌ حتما صنایع دستی کرمان را به عنوان سوغات انتخاب کنید.

پته دوزی کرمان

عکسی از هنر پته دوزی در کرمان

گبردوزی؛ هنر بانوان زرتشتی روی پارچه

گبر دوزی یکی دیگر از صنایع دستی رایج در استان کرمان است که قدمت آن به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. معمولا بانوان زرتشتی گبردوزی می‌کنند؛ ازاین‌رو این هنر با نام زرتشتی دوزی نیز شهرت پیدا کرده است. در گبردوزی از پارچه‌ها و نخ‌های رنگارنگ برای نقش درختان، گل‌ها و پرندگان استفاده می‌شود. گبردوزی سوغاتی بسیار جذاب و ارزشمند برای اهالی هنر به شمار می‌رود.

قالی؛ از بهترین سوغات و صنایع دستی کرمان

از آنجا که قالی‌های کرمان به دوام و ماندگاری بالا شهرت دارند، عبارت «قالی کرمون» نیز برای افرادی به کار می‌رود که در سنین بالا بسیار شاداب و سلامت هستند. کرمان یکی از قطب‌های قالی‌بافی در ایران به شمار می‌رود و قالی‌های آن در دنیا شناخته شده‌اند. قدمت قالی کرمان به پیش از دوره صفوی برمی‌گردد؛ اما قالی‌های این استان در دوره صفوی به اوج شکوفایی و شهرت رسیدند. این قالی‌های تنوع طرح و رنگ بالایی دارند و سوغات فوق‌العاده زیبا و ارزشمندی به شمار می‌روند.

بازار سوغات کرمان کجاست؟

بهترین مکان برای خرید سوغات کرمان، بازارهای سنتی این شهر هستند. بازار وکیل، بازار گنجعلی خان، بازار ارگ، بازار مسگری، بازار قلعه محمود، بازار مظفری و فروشگاه واقع در باغ شازده ماهان از بهترین مراکز خرید سوغات این شهربه شمار می‌روند که انواع صنایع دستی کرمان را در مغازه‌های خود جای داده‌اند. با گشت‌وگذار در این بازارها هم از معماری جذاب آن‌ها لذت ببرید و هم سوغات و سایر مایحتاجتان را خریداری کنید. همچنین برای انتخاب محل اقامت خود در کرمان می‌توانید به مقاله بهترین هتل های کرمان نگاهی بیندازید.

انتخاب شما کدام سوغات کرمان است؟

در مقاله «بهترین سوغات کرمان از قوتو تا قالی» تعدادی از مشهورترین سوغات خوراکی و صنایع دستی کرمان را به شما عزیزان معرفی کردیم تا در سفر به این استان، دیگر با مشکل خرید سوغاتی مواجه نشوید. حالا شما بگویید؛ از بین مواردی که نام بردیم انتخابتان کدام یک از سوغاتی‌های کرمان است؟ در ضمن، اگر دلتان هوس سفر به کرمان را کرده است می‌توانید از طریق سامانه تریپ بلیط تهران کرمان را خریداری کنید.

سوالات متداول

1. بهترین سوغات کرمان چیست؟

پسته، قوتو، کلمپه، خرما، قالی، پته دوزی، گبردوزی و.. از جمله معروف ترین سوغات کرمان هستند.

2. بهترین مکان برای خرید سوغات کرمان کجاست؟

برای خرید سوغات کرمان می‌توانید به بازارهای سنتی این شهر بروید؛ بازار وکیل، بازار ارگ و بازار گنجعلی خان از جمله مراکز خرید سوغات کرمان هستند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc