https://gateway.trip.ir/api/

کوچ سرفینگ چیست و در ایران چگونه است؟

به روز رسانی: 08 مهر ، 1402 راهنمای سفر

کوچ سرفینگ چیست

اگر اهل سفرکردن باشید، حتما می‌دانید که بخش قابل‌توجهی از هزینه سفر، مربوط به اجاره هتل و اقامتگاه است؛ اما کوچ سرفینگ گزینه جدیدی پیش روی گردشگران است که تا حد زیادی در هزینه سفر آنان صرفه‌جویی می‌کند. پس اگر عاشق سفر به جاهای مختلف و آشنا شدن با فرهنگ‌های متفاوت هستید؛ اما بودجه کافی ندارید، این مقاله را بخوانید تا بدانید کوچ سرفینگ چیست و در ایران چگونه می‌توان از آن استفاده کرد.

کوچ سرفینگ یعنی چه؟

کوچ سرفینگ (Couchsurfing) در لغت به معنای «کاناپه گردی» است؛ اما در حقیقت وب‌سایتی است که از سال 2004 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر بیش از 5 میلیون کاربر دارد. افرادی که می‌خواهند به شهر یا کشوری دیگر سفر کنند، با عضویت در این سایت گردشگری، میزبان مقصد خود را پیدا می کنند. یعنی به جای اقامت در هتل یا مسافرخانه، در منزل یکی از افراد محلی و به صورت کاملا رایگان ساکن می‌شوند.

البته در نظر داشته باشید که میزبان هیچ یک از وظایف هتل مانند پختن غذا را برعهده ندارد و فقط یک جای خواب رایگان در اختیار میهمان قرار می‌دهد و با او معاشرت می‌کند. استفاده از کوچ سرفینگ این امکان را به افراد می‌دهد تا هزینه‌های سفر خود را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهند و همچنین با فرهنگ مردم شهرها و کشورهای مختلف آشنا شوند.

یافتن اقامتگاه با وب سایت کوچ سرفینگ

یافتن اقامتگاه به کمک وب سایت کوچ سرفینگ 

کوچ سرفینگ ایرانی چیست؟

چند سالی است که کوچ سرفینگ در ایران نیز محبوب شده و ایرانی‌های بسیاری اقدام به ساخت پروفایل به عنوان میزبان و مهمان کرده‌اند؛ البته ایرانی‌ها از دیرباز به مهمان‌نوازی مشهور بوده‌اند و پیش از راه‌اندازی این سایت به صورت رایگان، از گردشگران خارجی در منازل خود پذیرایی می‌کرده‌اند.

کوچ سرفینگ ایرانی کمی متفاوت با سایر کشورهای جهان است. میزبان‌ها برای آوردن اتباع خارجی به منزل باید مجوز مراجع ذی‌صلاح را تهیه کنند. همچنین اگرچه سایت رسمی کوچ سرفینگ فیلتر است؛ اما وجود این قوانین و مشکلات نتوانسته مانعی بر سر راه علاقمندان به گردشگری باشد. در حال حاضر ده‌ها هزار ایرانی در این سایت عضو هستند و در زمینه میهمان‌شدن، میزبانی و همچنین راهنمای محلی، تجربه‌های بسیاری کسب کرده‌اند.

اپلیکیشن کوچ سرفینگ چیست؟

استفاده از خدمات سایت کوچ سرفینگ در سراسر دنیا رایگان است. پس از انتخاب مقصد خود از لیست کشورهای جهان اقامتگاه مناسب خود را از میان منازل متعدد این سایت، انتخاب کرده و برای سفری ارزان‌قیمت، آماده خواهید شد. برای دسترسی راحت‌تر می‌توانید برنامه کوچ سرفینگ را روی گوشی همراه اندروید یا آیفون خود نصب کنید تا در هر شرایطی، به پروفایلتان دسترسی داشته باشید.

برای دانلود اپلیکیشن کوچ سرفینگ، باید به سایت کوچ سرفینگ، که در بالا به آن اشاره شد، مراجعه کرده و از قسمت فوتر، اپلیکیشن متناسب با سیستم عامل تلفن همراه خود را دانلود کنید. همچنین می‌توانید عبارت Couchsurfing Travel App را نیز گوگل کرده و برنامه را به‌‌صورت مستقیم دانلود کنید. برای عضویت نیز می‌توانید در همان صفحه، مشخصات خود را وارد کرده و یک پروفایل شخصی بسازید. در این پروفایل باید درباره خودتان، شغلتان و علایق شخصیتان توضیح دهید. هرچه پروفایل شما کامل‌تر باشد و از عکس و توضیحات واضح‌تری استفاده کرده باشید، امکان پذیرش شما به عنوان مهمان یا میزبان بیشتر می‌شود.

اگر می‌خواهید به‌عنوان Host در سایت ثبت نام کنید، حتما در پروفایل خود به تعداد مهمان‌ها، امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌دهید و همچنین جنسیت آن‌ها اشاره کنید. ارائه توضیحات واضح و کامل که هیچ علامت سوالی در ذهن مخاطب باقی نگذارد، شانس برقراری ارتباط با شما را بالاتر می‌برد.

برای پیدا کردن میزبان در سایت یا اپلیکیشن کوچ سرفینگ، وقتی نام شهر مقصد را جستجو می‌کنید، با تعداد قابل‌توجهی پروفایل مواجه می‌شوید. پیش از ارسال درخواست، حتما پروفایل افراد و توصیه‌نامه (یا reference)ای را که توسط سایرین تکمیل شده، دقیق بخوانید تا با روحیات و شرایط آن فرد کامل آشنا شوید. در نهایت نیز بهترین پروفایل را انتخاب و درخواست خود را ارسال کنید. توصیه می‌کنیم چند گزینه داشته باشید؛ زیرا بسیاری از افراد درخواست شما را رد می‌کنند یا اصلا پاسخی به آن نمی‌دهند.

اپلیکیشن کوچ سرفینگ

اپلیکیشن کوچ سرفینگ

آیا کوچ سرفینگ امن است؟

با اقامت در هتل، امنیت مسافران تضمین‌شده است؛ اما کوچ سرفینگ هیچ ضمانتی ندارد. به همین دلیل باید پیش از انتخاب میزبان، پروفایل او را به خوبی بررسی کنید. مطالعه بخش توصیه‌نامه نیز بسیار مهم است. در این بخش، مهمان‌های قبلی نظرات خود را اعلام کرده و به میزبان نمره می‌دهند. بنابراین هرچه نمره میزبان بالاتر باشد، قطعا قابل اعتمادتر است. طبق توصیه سایت کوچ سرفینگ، بهتر است حداقل یک هتل یا اقامتگاه نیز در همان نزدیکی در نظر داشته باشید تا اگر به هر دلیلی مشکلی برایتان پیش آمد، سرگردان نشوید.

برخی میزبان‌ها برای جلب رضایت مهمان، مبلغی پرداخت می‌کنند تا هویتشان در کوچ سرفینگ تایید شود. این افراد در کنار پروفایلشان یک تیک سبزرنگ دارند. اما در نهایت هیچ تضمینی مانند احساس درونی خود شما قابل اعتماد نیست. اگر حس می‌کنید در محل اقامت مورد نظر کوچک‌ترین مشکلی برایتان ایجاد خواهد شود، هرچه سریع‌تر آن مکان را ترک کنید. اگر اهل ریسک‌کردن و کسب تجربه‌های تازه هستید، کوچ سرفینگ برایتان مناسب است؛ در غیراین‌صورت اقامت در هتل را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای آشنایی با واحد پول کشورها از دیگر مقالات مجله گردشگری تریپ استفاده کنید.

نکات مهم در استفاده از اپلیکیشن کوچ سرفینگ

پیش از اقدام برای استفاده از کوچ سرفینگ به عنوان مهمان، به نکات زیر توجه کنید تا با مشکل‌های احتمالی مواجه نشوید و سفری امن و راحت داشته باشید:

  • پیش از سفر، به اختلاف زمانی ایران با سایر کشورها توجه کنید تا موجب ناراحتی خود و صاحبخانه نشوید؛
  • پروفایل خود را با دقت و با جزئیات تکمیل کنید؛
  • پروفایل میزبان‌ها را با دقت بررسی کنید؛
  • از میزبان بخواهید عکس محل اقامت را برایتان ارسال کند؛
  • به نظرات اعضا درباره میزبان توجه کنید و آن‌ها را کامل بخوانید؛
  • حتما یک برنامه پشتیبان داشته باشید تا در صورت بروز مشکل هرچه سریع‌تر مکان را ترک کنید؛
  • در ارسال درخواست بسیار شفاف، صمیمی و درعین‌حال مودب باشید. میزبان‌ها روزانه با تعداد قابل‌توجهی درخواست مواجه می‌شوند و باید کاری کنید که شما را از بین آن‌ها انتخاب کنند.

پس از اینکه درخواست شما پذیرفته شد و به محل مورد نظر مراجعه کردید، به رسم ادب دست خالی نباشید و یک هدیه یا سوغات کوچک از شهر و کشورتان به میزبان هدیه دهید. خجالت را کنار بگذارید و با میزبان معاشرت کنید. در نهایت، توصیه می‌کنیم حدومرزهای میزبان را زیر پا نگذارید و با احترام با او برخورد کنید تا اقامتی شیرین و راحت داشته باشید.

کوچ سرفینگ؛ بهترین روش برای صرفه جویی در هزینه سفر

در مقاله «کوچ سرفینگ چیست و در ایران چگونه است؟»، یکی از بهترین سایت‌های گردشگری و روش‌های سفر ارزان قیمت را به شما عزیزان معرفی کردیم. اگر عاشق سفر، بازدید از جاهای جدید و معاشرت با افراد مختلف هستید، این گزینه می‌تواند برای شما هم مناسب باشد. با استفاده از کوچ سرفینگ نه‌تنها برای اقامت هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، بلکه با فرهنگ‌های مختلف نیز آشنا شده و شبکه ارتباطات خود را در سطح بین‌المللی گسترش خواهید داد.

آیا شما این سبک سفر را انتخاب می‌کنید؟ نظرتان درباره ملاقات با ساکنین شهرهای مختلف جهان و اقامت در منزل آن‌ها چیست؟ اگر کوچ سرفر هستید و تجربه میهمان‌شدن، میزبانی یا راهنما بودن را دارید، لطفا تجربیات خود را با ما و خوانندگان مجله تریپ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

1. کوچ سرفینگ چیست؟

Couchsurfing سایت و اپلیکیشنی برای اشتراک گذاشتن محل زندگی با گردشگرانی است که به نقاط مختلف جهان سفر می‌کنند.

2. آیا در ایران هم می‌توان با کوچ سرفینگ سفر کرد؟

بله؛ شما از هر نقطه جهان می‌توانید در این سایت ثبت نام کنید و به‌عنوان میزبان یا میهمان، پروفایل داشته باشید؛ البته ورود به سایت کوچ سرفینگ در ایران فیلتر است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc