https://gateway.trip.ir/api/

بهترین سوغات کربلا چیست و از کجا بگیریم؟

به روز رسانی: 08 مرداد ، 1403 راهنمای سفر

سوغات کربلا

برخلاف تصویری که افراد از کشور عراق در ذهن دارند، باید بگوییم سوغات کربلا آنقدر متنوع است که امکان ندارد زائران دست خالی از این کشور برگردند. خرید سوغات نه تنها موجب تسکین دل جاماندگان از سرزمین نور و معنویت است، بلکه برای خود زائران نیز یک فعالیت بسیار دلچسب محسوب می‌شود.

اگر قرار است به زودی زائر صحن ملکوتی امام حسین (ع) شوید و نمی‌خواهید با چمدانی خالی به آغوش خانواده بازگردید، همراه ما باشید. در این مطلب با معرفی بهترین سوغات کربلا شما را در امر خرید هدیه برای دوستان و عزیزانتان همراهی خواهیم کرد.

بهترین سوغات کربلا چیست ؟

اگر از زائران کربلا بپرسید بهترین سوغات این شهر سراسر نور و عرفان چیست، احتمالا از تربت امام حسین (ع) و سجاده و جانمازش یاد می‌کنند. اگرچه تربت این سرزمین به عنوان اصلی‌ترین و بهترین سوغات کربلا شناخته می‌شود؛ بااین‌حال با کمی جست‌وجو در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش می‌توان به فهرست سوغاتی‌های کربلا تنوع بخشید.

تربت و مهر کربلا

محال است زائر کربلا شوید و بدون مهر یا تسبیح متبرک‌شده به تربت امام حسین (ع) این سرزمین را ترک کنید. تربت و مهر کربلا به عنوان اصلی‌ترین سوغات کربلا شناخته می‌شود؛ ازهمین‌رو تمام زائران این شهر ملکوتی، بخشی از چمدان خود را برای این سوغاتی ارزشمند خالی می‌گذارند.

از تربت امام‌ حسین (ع) و برکات آن روایت‌های بسیار زیادی نقل شده که معروف‌ترین آن‌ها گفته امام صادق (ع) است. طبق سخن این امام معصوم، سجده‌کردن بر این تربت موجب ازمیان‌برداشتن حجاب‌های هفتگانه می‌شود.

جانماز و سجاده

اگر می‌خواهید یاد و خاطره شما در قلب دوستان و عزیزان‌تان همواره زنده بماند، برای آن‌ها جانماز و سجاده کربلا سوغات بیاورید.غرفه‌ها و مغازه‌های رنگارنگ و کوچک کربلا مملو از سجاده‌ها و جانمازهای زیبا و متنوعی است که گاهی انتخاب‌کردن از میان آن‌ها زائر امام حسین (ع) را مستاصل و کلافه می‌کند. حُسن بزرگ این سوغاتی این است که در عین ارزشمند‌بودن قیمتی بسیار مناسب دارد و می‌تواند در کاهش هزینه سفر به کربلا نقش موثری داشته باشد.

بهترین سوغات کربلا چیست

عکسی از جانماز و سجاده کربلا

سنگ عقیق و دُر نجف

یاقوت، عقیق، فیروزه، درّ نجف و حدید صینی از جمله سنگ‌های ارزشمندی است که هم جذابیت بصری دارد و هم اسباب جاری‌شدن برکات فراوان در زندگی افراد را فراهم می‌کند. از میان این سنگ‌ها عقیق و دُر نجف بهترین سوغات کربلا محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید برای عزیزان خود هدیه‌ای خاص و منحصربه‌فرد خریداری کنید، انگشترهای عقیق و دُر نجف بهترین انتخاب خواهد بود.

عطر و دستگاه بخور عود

با خرید عطر و دستگاه بخور عود حال‌وهوای سرزمین عرفانی کربلا را برای عزیزان‌تان زنده خواهید کرد. دستگاه بخور عود یکی از متفاوت‌ترین سوغات کربلا به حساب می‌آید که به لحاظ ظاهری تفاوت‌هایی اساسی با دیگر دستگاه‌های بخور دارد. این دستگاه از جنس مس است و درون آن با پودرهای معطر پر می‌شود. خرید عطر نیز گزینه خوبی برای سوغاتی کربلا قلمداد می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که عطرهای کربلا متفاوت‌ترین رایحه را در دنیا دارند.

محصولات چرمی

تعجب نکنید؛ محصولات چرمی نیز از دیگر سوغات کربلاست که زن و مرد و کوچک و بزرگ ندارد. قصد خرید سوغاتی برای هر کسی و با هر سلیقه‌ای را که داشته باشید، محصولات چرمی بهترین هدیه خواهند بود. اگر محدودیت زمان ندارید، می‌توانید با گشت‌وگذار در بازارهای معروف این شهر کیف‌ و کفش‌هایی باکیفیت را در طرح‌های بسیار زیبا بیابید.

سوغاتی کربلا

عکسی از محصولات چرمی کربلا

رطب

عراق شهر نخلستان‌های زیباست. اقلیم این منطقه و آب و هوای کربلا باعث شده تا در هر نقطۀ آن نخلستان‌های گسترده‌ای دیده شود. به همین دلیل هم به هر نقطه از کربلا که قدم بگذارید، با خرمافروشانی ملاقات می‌کنید که در غرفه‌های خود مشغول فروش خرماهای متنوع این شهر هستند. برای اینکه اعضای خانواده‌تان از طعم متفاوت خرماهای عراق بی‌نصیب نمانند، پیشنهاد می‌کنیم چند جعبه خرما را گوشه چمدان خود بگذارید.

شیرینی

بخش اعظمی از زیبایی و سرزندگی بازارهای کربلا را شیرینی‌پزانی تشکیل می‌دهند که با سینی پر از شیرینی از زائران این سرزمین استقبال می‌کنند. جالب است بدانید که عراق مهد شیرینی‌های جورواجور و بدیعی است که طعم خوش آن برای ما ایرانی‌ها تازگی دارد.

صنایع دستی کربلا

کربلا نیز صنایع دستی خودش را دارد. در صورتی که با صنایع دستی این شهر آشنا باشید، می‌توانید با چمدانی پرزرق‌وبرق و فاخر کربلا را ترک کنید. روتختی‌های زیبا، رومیزی و رومبلی‌های متنوع و گلدان‌هایی مزین‌شده به طرح‌های سنتی از جمله بهترین صنایع دستی شهر کربلا محسوب می‌شود.

خلعتی آخرت یا کفن

معمولا کمتر کسی خلعت آخرت را به عنوان سوغات برای عزیزان خود از کربلا خریداری می‌کند. اما اگر بخواهید معنوی‌ترین سوغات موجود در کربلا را برای اعضای خانواده یا دوستان خود به یادگار بیاورید، چیزی بهتر از همین لباس آخرت پیدا نخواهید کرد. وجه تمایز کفن کربلا از سایر کفن‌ها متبرک‌بودن آن‌ها به تربت پاک امام حسین (ع) است.

بهترین سوغات کربلا برای خانم ها

تا اینجای مطلب اگر همراه ما بوده‌اید، باید دانسته باشید که سوغات کربلا تنها محدود به مهر و جانمازش نمی‌شود. تنوعی که این شهر در عرضه سوغاتی دارد، زائران را با سختی انتخاب روبه‌رو می‌کند. با درنظرداشتن همین موضوع ما تصمیم داریم در ادامه این نوشتار با تفکیک بهترین سوغات کربلا برای جنسیت‌ و سنین مختلف سختی این انتخاب را برایتان سهولت ببخشیم. پس اگر دغدغه انتخاب بهترین سوغات کربلا برای خانمها و مردان یا کودکان خردسال فامیل را دارید، همراه ما باشید.

چادر و پارچه چادری

از دیرباز تاکنون قواره‌های چادری به عنوان یکی از اصلی‌ترین سوغات شهرهای زیارتی به ویژه شهر کربلا شناخته می‌شده است. جنس‌های مرغوب و باکیفیت و طرح‌های بسیار زیبا و منحصربه‌فرد از جمله دلایلی است که قواره‌های چادری این شهر را به عنوان سوغاتی ارزشمند و گرانبها به زائران عرضه می‌کند.

روسری و چفیه

اگر فکر می‌کنید هزینه خرید قواره‌های چادری برای خویشاوندان و اعضای فامیل بیشتر از بودجه مالی شما است، روسری یا چفیه می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. چفیه‌ها و روسری‌های کربلا ضمن اینکه از لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه هستند، از نظر ظاهری نیز هدیه‌ای دوست‌داشتنی تلقی می‌شوند.

سوغات کربلا برای خانمها

عکسی از روسری و چفیه کربلا

طلا و جواهرات

اگر بودجه زیادی برای خرید سوغات کنار گذاشته‌اید و می‌خواهید یک هدیه نفیس و ارزشمند را به عزیزان خود سوغات دهید، طلا و جواهرات کربلا را پیشنهاد می‌کنیم. البته قبل از خرید این نوع سوغاتی بهتر است از هماهنگی سلیقه اعضای خانواده با جواهرات عربی کاملا اطمینان پیدا کنید.

کربلا شهر زیورآلات و بدلیجات خیره‌کننده و چشم‌نواز است. یقینا هیچ‌چیز به اندازه هدیه دادن یک آویز ظریف و زیبا یا گوشواره‌ای جذاب و قشنگ نمی‌تواند خانم‌های فامیل را غافلگیر و هیجان‌زده کند.

سینی و قندان

شاید آوازه سینی‌ و قندان‌های کربلا به گوش شما هم خورده باشد. در بازارهای این شهر که پا می‌گذارید، با انبوهی از جمعیت زائران مواجه می‌شوید که در حال وارسی سینی و قندان‌های نقره‌ای موجود در غرفه‌ها هستند. طرح‌های سنتی و نقش‌های برجسته‌ای که بر نمای ظاهری قندان‌ها و سینی‌های کربلا حک شده، آن را به یکی از بهترین لوازم دکوری در خانه تبدیل کرده است.

عبای عربی

آخرین سوغات کربلا برای خانم‌ها عبای عربی است که استفاده از آن بیشتر در میان خانم‌های جنوبی رواج دارد. اگر فکر می‌کنید خانم‌های فامیل اهل پوشیدن عباهای عربی مزین‌شده به نوارهای رنگی و تزئینی هستند، حتما دو یا سه نمونه از آن را در سبد خرید سوغاتی خود قرار دهید.

سوغات کربلا برای آقایان

خرید سوغاتی برای مردان از بخش‌های سخت و چالش‌برانگیز خریدکردن در سفرهای زیارتی است. دلیل این دشواری را هم می‌توان گزینه‌های بسیار محدودی دانست که برای خرید سوغاتی آقایان وجود دارد. با تمام این تفاسیر اگر کمی بیشتر زمان بگذارید، می‌توانید هدایای ارزشمند و جدیدی برای مردان خانواده خریداری کنید. ما در ادامه به معرفی سه مورد از بهترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

انگشتر عقیق و در نجف

اگر می‌خواهید دل مردان فامیل را بدست آورید و تلخی خاطره جوراب‌دادن را از ذهن آن‌ها محو کنید، برایشان انگشتر بخرید. همان‌طور که گفته شد، کربلا به واسطه داشتن معادن غنی مهد انگشترهای زیبای عقیق و دُر نجف است. البته این نکته را درنظر داشته باشید که خرید انگشتر اصل فوت‌وفن‌های خاص خودش را دارد که اگر با آن‌ها ناآشنا باشید، احتمال اینکه انگشتری قلابی را خرید کنید، بسیار زیاد است. پیشنهاد می‌کنیم در فاصله نجف تا کربلا و از افراد محلی این انگشترها را خریداری نکرده و به فروشگاه‌ها و مغازه‌های معتبر مراجعه کنید.

پارچه لباس مردانه

از زیارت امام حسین که برمی‌گردید، در مسیر حرم تا هتل با تعداد انبوهی از مغازه‌ها و غرفه‌های بزازی مواجه می‌شوید که پارچه‌های لباسی مردانه را با تنوعی بی‌نظیر به مشتریان عرضه می‌کنند. خیلی هم تفاوتی ندارد قصد شما خرید پارچه پیراهنی باشد یا کت‌وشلواری؛ درهرحال بزازی‌های کربلا مرغوب‌ترین و متنوع‌ترین پارچه‌های لباس مردانه را در اختیار شما خواهند گذاشت. مزیت بارز پارچه‌های لباسی میان سوغات کربلا برای مردان این است که با هر سلیقه و سنی جور درمی‌آید.

دشداشه

اگر اهل جنوب باشید، می‌دانید که دشداشه بهترین چیزی است که می‌توانید با آن مردان فامیل را خشنود کنید. این لباس که جزو پوشاک سنتی و معروف شهرهای جنوبی و عراق محسوب می‌شود، یکی دیگر از سوغاتی‌های خاص برای مردان است. اگر در منطقه‌ای گرمسیری زندگی می‌کنید، دشداشه‌ها بهترین هدیه‌ای هستند که با آن می‌توانید گرمای تابستان را برای مردان شیرین و دلچسب کنید. این لباس همچنین بهترین پوشش برای کسانی است که به صورت زمینی سفر می‌کنند و قصد دارند از نزدیکترین مرز کربلا به ایران برگردند. دراین‌صورت، به‌راحتی پیاده‌روی کرده و گرمای هوا آزارتان نخواهد داد.

برای آشنایی با نزدیکترین مرز به کربلا، به مقاله‌ای که در همین باره روی سایت ما منتشر است مراجعه کنید.

سوغات کربلا برای مردان

تصویری از دشدانه از سوغات کربلا

بهترین سوغات کربلا برای بچه ها

بدون شک یکی از بهترین خاطرات کودکی ما ایرانی‌ها به دورانی تعلق دارد که مادربزرگ و پدربزرگانمان با یک چمدان بزرگ سوغاتی از مکه یا کربلا برمی‌گشتند. بعید می‌دانیم ذوق و هیجانی را که هنگام دریافت سوغاتی از آن‌ها داشته‌اید، در موقعیت دیگری تجربه کرده باشید. حالا اگر می‌‌خواهید شما هم این خاطرات خوب را برای کودکان فامیل رقم بزنید، بهتر است که بخش اعظمی از خریدهای خود را به خرید سوغاتی برای بچه‌ها اختصاص دهید.

اسباب بازی های سوغات کربلا

بیشترین چیزی که می‌تواند قلب یک کودک را به تسخیر خود درآورد، اسباب‌بازی است. اگرچه بازارهای کربلا دیگر رونق گذشته را در فروش اسباب‌بازی‌های باکیفیت و متنوع ندارند؛ بااین‌وجود هنوز هم بهترین سوغات کربلا برای بچه‌ها همان اسباب‌بازی است.

دعای حرز امام جواد (ع)

از دیگر سوغات خوب کربلا برای بچه‌ها که ارزش معنوی آن از جذابیت ظاهری‌اش بیشتر است، دعای حرز امام جواد (ع) خواهد بود. این سوغاتی نفیس و گران‌مایه از آن جهت که اسباب حفاظت کامل از سلامت کودکان را فراهم می‌کنند و سبب رفع بلاهای آسمانی و زمینی می‌شود، هدیه‌ای ارزشمند برای کودکان خواهد بود.

سوغات کربلا را از کجا بگیریم؟

حالا که با بهترین سوغات کربلا آشنایی کافی پیدا کردید، نوبت به معرفی معروف‌ترین بازارهای آن می‌رسد. کشور عراق و شهرهای زیارتی آن، بازارهای متنوع و گوناگونی برای خرید سوغاتی دارند. شما می‌توانید در بازارهای کربلا نیز مانند بازارهای نجف، با هر سلیقه یا بودجه مالی، هدایای ارزشمندی را برای خود و عزیزان‌تان خریداری کنید.

بازار سنتی کربلا

اگر نمی‌خواهید زمان زیادی از زیارت را به گشت‌وگذارها در بازار و خرید سوغاتی اختصاص دهید، بازار سنتی کربلا بهترین گزینه برای شماست. این بازار سنتی و قدیمی در مجاورت کمی با حرم امام حسین (ع) قرار دارد. در بازار سنتی کربلا هر چیزی را که بخواهید، می‌توانید با بهترین کیفیت و متنوع‌ترین طرح‌ها خریداری کنید.

سوغات کربلا را از کجا بگیریم

عکسی از بازار سنتی کربلا

بازار امام صادق

از دیگر بازارهای معروف کربلا برای خرید سوغاتی که میان محلی‌های این منطقه هم طرفداران بسیار زیادی دارد، بازار امام صادق است. این بازار در مجاورت نهر فرات و در فاصله 800 متری از ضلع شمالی حرم حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد.

بازار سناتور

اگر می‌خواهید پوشاکی از بهترین برندهای جهانی را برای خویشاوندان خود خریداری کنید، بهتر است به مرکز خرید سناتور کربلا سری بزنید. این مرکز خرید که در قلب شهر کربلا و در خیابانی با همین نام واقع شده، تنها به اندازه 30 دقیقه با حرم امام حسین (ع) فاصله دارد.

بازارهای خرید چادر

قواره‌های چادری را نمی‌توان از هر جایی خرید. برای داشتن خریدی مطمئن توصیه می‌کنیم قواره‌های چادری خود را از بهترین بازارهای کربلا مانند مرکز خرید کوثر، بازار باب‌القبله، بازار شهداء و بازار سوق خریداری کنید.

سفر به کربلا و خرید سوغات این شهر مقدس

بخش جذاب و دوست‌داشتنی هر سفر به خرید سوغاتی اختصاص دارد. طبیعتا این لذت در سفرهای زیارتی که با ورود زائران به یک کشور خارجی همراه می‌شود، لطفی دوچندان خواهد داشت. از آنجایی که سلایق و نیازهای افراد در خرید‌کردن متفاوت است، نمی‌توان در خرید سوغاتی برای همه نسخه‌ای یکسان پیچید. بااین‌حال اگر نظر ما را در باب بهترین سوغات کربلا جویا شوید، بی‌تعلل از تربت پاک و سجاده‌اش یاد می‌کنیم که معنویت و آرامش را در زندگی افراد جاری می‌کند.

حال که لیستی از محبوب‌ترین و بهترین سوغاتی های کربلا در دست دارید، می‌توانید سفر مقدس خود را به دیار پاک امام حسین و خانواده او آغاز کنید. شما می‌توانید با اطلاع از قیمت بلیط کربلا هوایی و خرید آن، سفر معنوی اقتصادی و درعین‌حال آسانی برای خود رقم بزنید.

حالا شما بگویید اگر زائر کربلای معلی شدید، کدام یک از سوغاتی‌های این شهر را برای هدیه‌دادن به عزیزان خود انتخاب می‌کنید؟

سوالات متداول:

1. بهترین سوغات کربلا برای بچه ها چیست؟

پیشنهاد می‌کنیم برای کودکان از کربلا اسباب بازی و یا دعای حرز امام جواد سوغات بیاورید.

2. بهترین سوغات کربلا برای خانمها چیست؟

چادر، روسری، عبای عربی، سرویس سینی و قندان سنتی، عطر و عود و البته زیورآلات عربی از محبوب‌ترین سوغاتی های کربلا برای خانم‌ها به شمار می‌رود.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc