https://gateway.trip.ir/api/

8 فرودگاه مسکو روسیه را بشناسید

به روز رسانی: 20 شهریور ، 1403 راهنمای سفر

فرودگاه های مسکو

روسیه یکی از پهناورترین کشورهای جهان و فرودگاه مسکو بهترین راه سفر به این کشور جذاب و تاریخی است. موقعیت جغرافیایی خاص، آیین‌های متنوع و ادبیات غنی، روسیه را در کانون توریسم جهانی قرار می‌دهد. همین امر هم سبب تردد بالای گردشگر و ساخت فرودگاه‌های متعدد در نقاط مختلف روسیه شده است که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان فرودگاه های مسکو دانست. مسافت هوایی تهران تا مسکو 2478 کیلومتر است که طی‌کردن آن چیزی حدود 4 ساعت زمان می‌برد. در این مقاله به معرفی فرودگاه‌های مسکو، پایتخت روسیه خواهیم پرداخت.

1)  فرودگاه شرمتیوو؛ فرودگاه اصلی مسکو

از بزرگ‌ترین، اصلی‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی مسکو، فرودگاه شِرِمِتیِوو (به انگلیسی Sheremetyevo international airport) است که با کد اختصاری SVO شناخته می‌شود. این فرودگاه نه فقط در قلب روسیه که در تمام جهان، عجیب‌ترین و جالب‌ترین رکوردها را در تعداد پرواز و میزان جابه‌جایی مسافران دارد. نام فرودگاه شرمتیوو از شاعر روسی یعنی الکساندر پوشکین شِره‌مِتیه‌وو گرفته شده است.

این فرودگاه که در دهه‌های قبل از 1959 کاربری نظامی داشته، در 29 کیلومتری ضلع شمال غربی مسکو قرار دارد و بیش از هزاران پرواز داخلی و خارجی را پوشش می‌دهد. ساختار داخلی فرودگاه بین المللی شرمتیوو مسکو به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که اتصال و دسترسی آن‌ها با یکدیگر تنها از طریق سیستم اتوبوس‌رانی امکان‌پذیر است.

  • آدرس: استان مسکو، شهر خیمکی، 29 کیلومتری شمال غربی مرکز مسکو
  • شماره تماس: 74955786565+

فرودگاه شرمتیوو از اصلی ترین فرودگاه های مسکو

عکسی از فرودگاه شرمتیوو 

ترمینال‌های فرودگاه شرمتیوو

فرودگاه SVO مسکو به عنوان پهناورترین فرودگاه روسیه، 6 ترمینال مجزا دارد که تعدادی از آن‌ها در بخش شمالی و تعدادی دیگر در بخش جنوبی فرودگاه واقع شده‌اند. این ترمینال‌ها با حروف انگلیسی A تا F نامگذاری شده‌اند. خوب است بدانید که از این 6 ترمینال، 4 مورد به پروازهای بین‌المللی، 1 مورد به پروازهای داخلی و آخری به پروازهای کاملا خصوصی یا تجاری اختصاص دارد:

  • ترمینال A: واقع در بخش شمالی فرودگاه و مختص پروازهای خصوصی و تجاری که در سال 2012 میلادی ساخته شد.
  • ترمینال B: قرارگرفته در بخش شمالی فرودگاه شرمتیوو و ویژۀ پروازهای بین‌المللی؛ این ترمینال قدیمی در سال 2018 بازسازی شده و ظاهری بسیار لوکس و مدرن پیدا کرد.
  • ترمینال C: آخرین ترمینال در بخش شمالی فرودگاه شرمتیوو که تنها به پروازهای بین‌المللی اختصاص دارد.
  • ترمینال D: تردد و جابه‌جایی زیاد گردشگر و دسترسی مستقیم به ساختمان مرکزی فرودگاه، این ترمینال را به عنوان اصلی‌ترین ترمینال در فرودگاه مسکو معرفی می‌کند. ترمینال D در بخش جنوبی واقع شده و تنها به پروازهای بین‌المللی اختصاص دارد.
  • ترمینال E: از دیگر ترمینال‌های بخش جنوبی فرودگاه که سهم مهمی در پوشش‌دهی پروازهای بین‌المللی دارد. این ترمینال را می‌توان پل ارتباطی میان سایر ترمینال‌ها با پرواز بین‌المللی قلمداد کرد.
  • ترمینال F: در فصول خاصی از سال آمار ورود گردشگران خارجی به مسکو به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و به نوعی سبب ایجاد ترافیک‌های هوایی می‌شود. ترمینال F به منظور مدیریت بهتر همین ترافیک‌ها ساخته شده است. این ترمینال نیز در بخش جنوبی قرار دارد و مختص پروازهای بین‌المللی است.

راه دسترسی از مرکز شهر

فاصله فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو مسکو تا مرکز شهر، چیزی حدود 38 کیلومتر است که برای طی‌کردن این مسافت سه گزینه پیش روی مسافران قرار دارد. اولین، راحت‌ترین و امن‌ترین گزینه، تاکسی‌های زرد یا زردومشکی فرودگاه هستند که مسافران را کمتر از 45 دقیقه به مرکز شهر می‌رسانند. قطار بدون توقف (با خط اختصاصی ایرواکسپرس) و اتوبوس‌های شاتل (شماره 817 و 851) نیز گزینه‌های دیگر دسترسی به مرکز شهر هستند که انتخاب‌هایی کاملا اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شوند. پیمودن مسافت بین فرودگاه تا مرکز شهر با قطار حدود 35 دقیقه و با اتوبوس‌های شاتل بیش از 1 ساعت زمان می‌برد.

خرید سیم‌کارت

برای صرفه‌جویی در هزینه مکالمات‌تان بهتر است به فروشگاه‌های خرید سیم‌کارت در فرودگاه های مسکو مراجعه کرده و سیم‌کارت روسی تهیه کنید. از اپراتورهای معروف روسی Euroset است که در ترمینال‌های C، D، E و F فرودگاه شرمتیوو عرضه می‌شود. از ترمینال D این فرودگاه هم می‌توانید برای خرید MegaFon استفاده کنید.

خطوط هوایی فعال

اهمیت و شهرت فرودگاه مسکو شرمتیوو تنها به واسطه وسعت و تردد بالای پروازها نیست. این فرودگاه مقر اصلی یا قطب ایرلاین شرکت هواپیمایی ایرفلوت محسوب می‌شود. البته ایرلاین‌های معروف دیگری هم در این فرودگاه فعالیت دارند که از آن میان می‌توان به

  • خط هوایی لوفت هانزا
  • خط هوایی بریتیش ایرویز
  • خط هوایی ایبریا
  • خط هوایی ژاپن ایرلاینز
  • خط هوایی بروکسل ایرلاینز
  • خطوط هوایی سوئیس
  • خط هوایی آسترین ایرلاینز
  • خط هوایی ایر فرانس
  • خط هوایی دلتا ایرلاینز
  • خطوط هواپیمایی امارات
  • خطوط هوایی آلیتالیا

اشاره کرد.

2)  فرودگاه ونوکووا؛ از فرودگاه های بین المللی مسکو

بعد از فرودگاه شرمتیوو و دوموده دوو، این فرودگاه ونوکووا مسکو (به انگلیسی Vnukovo International Airport) است که در فهرست اصلی‌ترین فرودگاه‌های این کشور جا خوش می‌کند. این فرودگاه بسیار قدیمی، علی‌رغم وسعت بسیار کوچکش، پذیرای هزاران هزار مسافر از صد نقطه جهان است. به همین دلیل هم از ونوکووا به عنوان سومین فرودگاه اصلی مسکو یاد می‌شود. فرودگاه ونوکووا در فاصله 28 کیلومتری جنوب غربی مسکو قرار دارد و با کد اختصاصی VKO معرفی می‌شود. اگر قصد سفر به روسیه را دارید، بهتر است بدانید که اغلب انواع تور مسکو به مقصد این فرودگاه برگزار می‌شود.

  • آدرس: جنوب غرب مسکو؛ 28 کیلومتری مرکز شهر
  • شماره تماس: 74959375555+

فرودگاه ونوکووا از فرودگاه های مسکو

عکسی از فرودگاه ونوکووا

ترمینال‌های فرودگاه ونوکووا

فرودگاه ونوکوو مسکو دارای 4 ترمینال مجزاست که به صورت A تا D انگلیسی نامگذاری می‌شود. درحال‌حاضر از این 4 ترمینال، تنها دو ترمینال A و D فعال هستند که اولی به پروازهای داخلی و خارجی و دومی به پروازهای داخلی و منطقه‌ای اختصاص دارد.

راه دسترسی از مرکز شهر

فرودگاه ونوکووا با اتصال به بزرگراه‌های کیفسکویه و بوروفسکویه فاصله کمتری تا مرکز شهر دارد. به عبارتی این فرودگاه در مقایسه با دو فرودگاه قبلی، نزدیک‌ترین فرودگاه مسکو به مرکز شهر است. ازهمین‌رو مسافران مسیر راحت‌تری را برای رسیدن به شهر پشت سر می‌گذارند. پس اگر قصد سفر تفریحی به روسیه و بازدید از جاهای دیدنی مسکو را دارید، بلیط هواپیما خود را به مقصد این فرودگاه تهیه کنید.

برای رسیدن به مقصد، تاکسی اولین و راحت‌ترین گزینه است که در تمام 24 ساعت شبانه‌روز به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند. با استفاده از تاکسی‌های فعال در فرودگاه، شما طی کمتر از 25 دقیقه در قلب مسکو خواهید بود. قطار (با خط مستقیم ایرو اکسپرس) و اتوبوس‌های مستقر در فرودگاه به شماره 611 و K611 نیز از دیگر گزینه‌های اقتصادی هستند که طی فواصل زمانی 1 ساعته مسافران را بین نقاط مختلف مسکو جابه‌جا می‌کنند.

خرید سیم‌کارت

برای تهیه سیم‌کارت روسی لازم است به ترمینال A در فرودگاه ونوکووا مراجعه کنید. در فروشگاه‌های این ترمینال سیم‌کارت‌های روسی از اصلی‌ترین اپراتور تلفن و اینترنت همراه تحت عنوان MegaFon ارائه می‌شود.

خطوط هوایی فعال

فرودگاه ونوکووا به عنوان مهم‌ترین فرودگاه روسیه مسکو همیشه میزبان معروف‌ترین شرکت‌های هواپیمایی بوده است. از خطوط هوایی فعال در این فرودگاه می‌توان به ایرفلوت، پابیدا، یوتی‌ایر، گازپروماویا، آی‌فلای، یوتی ایر اوییشن و روسیه ایرلاینز اشاره کرد.

3)  فرودگاه دوموده دوو؛ بهترین فرودگاه مسکو با هتل

دومین فرودگاه اصلی مسکو که از نظر وسعت و شلوغی رتبه دوم را از آن خود می‌کند، فرودگاه دوموده دوو (به انگلیسی Moscow Domodedovo Mikhail Lomonosov Airport) است. این فرودگاه در 42 کیلومتری ضلع جنوب غربی مسکو قرار گرفته و در سازمان بین‌المللی هوایی با کد یاتا DME شناخته می‌شود.

مهم‌ترین مزیت فرودگاه دوموده دوو نسبت به سایر فرودگاه های مسکو،  هتلی اختصاصی به نام هتل اروتل اکسپرس است که برای اسکان مسافران استفاده می‌شود. با وجود این قابلیت، مسافران دیگر ناگزیر به تحمل رنج ساعت‌ها معطلی در سالن انتظار نخواهند بود.

  • آدرس: جنوب شرقی مسکو؛ 42 کیلومتری مرکز شهر
  • شماره تماس: 74959336666+

فرودگاه دوموده دوو بهترین فرودگاه مسکو با هتل

عکسی از فرودگاه دوموده دوو

ترمینال‌های فرودگاه دوموده دوو

فرودگاه دوموده دوو مسکو برخلاف شرمتیوو تنها یک ساختمان اصلی دارد. این ساختمان از دو ترمینال مجزا به نام‌های ترمینال A و ترمینال B برخوردار است. ترمینال A موجود در فرودگاه پروازهای خارجی و ترمینال B آن پروازهای داخلی را پوشش می‌دهد. جالب است بدانید که این دو ترمینال ضمن بهره‌مندی از زیباترین سبک معماری، فروشگاه‌های بسیار متعددی هم دارند.

راه دسترسی از مرکز شهر

فرودگاه دوموده دوو از حیث سیستم حمل‌ونقل و دسترسی به مرکز شهر، امکاناتی مشابه با فرودگاه شرمتیوو را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. فاصله این فرودگاه مسکو تا مرکز شهر چیزی حدود 45 کیلومتر است و گردشگران می‌توانند به وسیله تاکسی، قطارهای سریع‌السیر یا اتوبوس‌های اکسپرس و شاتل در کمتر از 45 دقیقه خود را به مرکز شهر برسانند. اتوبوس‌های شماره 308، 11، 26 و 30 از خطوط فعال در مرکز مسکو و شهرهای مجاور آن هستند. برای آشنایی بیشتر با سیستم حمل‌ونقل شهری، راهنمای سفر به روسیه را مطالعه کنید.

خرید سیم‌کارت

در فرودگاه دوموده دوو نیز امکان خریداری سیم‌کارت روسی مهیا شده است. مسافران می‌توانند با مراجعه به طبقات مختلف این فرودگاه، برای خرید سیم‌کارت روسیه اقدام کنند. شایان ذکر است که در فروشگاه‌های موجود در فرودگاه دوموده دوو، تمامی سیمکارت‌های رایج در 4 شبکه تلفن همراه روسیه یافت می‌شود. با مطالعه مقاله هزینه سفر به روسیه می‌توانید از قیمت سیمکارت هر اپراتور و سرویس اینترنت آن اطلاع پیدا کنید.

خطوط هوایی فعال

دوموده دوو که بیشتر با اسم فرودگاه مسکو میخائیل لومونوسوف شهرت دارد، از سال 1962 به شکل کاملا رسمی مشغول به فعالیت است. با انجام بازسازی‌های مختلف و گسترش تجهیزات متعدد، این فرودگاه رشدی صعودی پیدا کرد و این پیشرفت چشمگیر همچنان هم ادامه دارد. از خطوط هوایی مجاز به پرواز در فرودگاه دوموده دوو می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خط هوایی ایرباس A380
  • خط هوایی بریتیش ایرویز
  • خط هوایی سوئیس اینترنشنال ایرلاینز
  • خط هوایی آسترین ایرلاینز
  • خط هوایی ویتانمایرلاینز
  • خط هوایی ایژین ایرلاینز
  • خطوط هوایی ژاپن

4)  فرودگاه اوستافیف؛ کوچکترین فرودگاه بین المللی مسکو

در فهرست معرفی فرودگاه های مسکو به فرودگاه بین‌المللی اوستافیف (به انگلیسی Ostafyevo Airport) می‌رسیم که در مقایسه با سه فرودگاه اصلی این کلان‌شهر وسعت بسیار کمی دارد. این فرودگاه که به عنوان مقر وزارت دفاع و شرکت Gazpromavia شناخته می‌شود، در 14 کیلومتری ضلع جنوبی مسکو قرار دارد.

جالب است بدانید که فرودگاه اوستافیف در ابتدا کاربری نظامی داشته و بعد در سال 2000 با افتتاح یک پایگاه هوایی جدید، به پروازهای غیرنظامی تغییر کاربری می‌دهد. این فرودگاه با کد یاتا OSF به رسمیت شناخته می‌شود.

  • آدرس: جنوب مسکو؛ بخش ریازانوفسکویه
  • شماره تماس: 74958173013+

فرودگاه اوستافیف کوچکترین فرودگاه بین المللی مسکو

تصویری از فرودگاه اوستافیف

5)  فرودگاه میاچکوف؛ فرودگاه روسیه مسکو

از فرودگاه‌های عمومی کشور روسیه که در مسکو قرار دارد، می‌توان به فرودگاه میاچکوف اشاره کرد. مدیریت این فرودگاه در گذشته برعهده JSC Myachkovo Aviation Services بوده است. درحال‌حاضر این فرودگاه به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی، هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه پروازهای داخلی یا بین‌المللی نداشته و غیرفعال است.

6)  فرودگاه بیکوف؛ از فرودگاه های غیرفعال مسکو

فرودگاه بیکوف نیز دیگر فرودگاه مسکو در روسیه است که در بزرگراه ریازان و در 35 کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد. این فرودگاه در سازمان بین‌المللی هوایی با کد اختصاصی BKA شناخته می‌شود. این فرودگاه در سال 1933 میلادی افتتاح شد و به پروازهای کوتاه‌برد اختصاص داشت؛ اما در سال 2010 عملیات مسافربری آن به پایان رسید و یک سال بعد ساختمان و باند فرودگاه تخریب شد.

7)  فرودگاه خودینکا؛ قدیمی ترین فرودگاه مسکو

اولین فرودگاه غیرنظامی مسکو، فرودگاه خودینکا بود که برای سال‌های زیادی به عنوان یک فرودگاه کاملا خصوصی در این کلان‌شهر فعالیت کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین پرواز برقی روسیه در همین فرودگاه انجام گرفت. امروزه و از سال 1930 تا کنون، این فرودگاه میزبان جشن‌های روز هوانوردی در هفته سوم ماه آگوست است.

فرودگاه خودینکا قدیمی ترین فرودگاه مسکو

تصویر هوایی از فرودگاه خودینکا

8)  فرودگاه توشینو؛ فرودگاه ورزشی مسکو

از دیگر فرودگاه‌های عمومی روسیه در مسکو، توشیتو نام دارد که در شمال غربی این شهر واقع شده است. فرودگاه توشینو تاریخی پرفرزاونشیب دارد؛ این فرودگاه در گذشته به عنوان محلی برای تمرینات نظامی و اکنون بیشتر به عنوان یکی از باشگاه‌های پیشرو فوتبال در روسیه شناخته می‌شود. جالب است بدانید که در این فرودگاه، خانه باشگاه اسپارتاک (یک باشگاه ورزشی چندمنظوره) قرار دارد که میزبان بازی‌های جام جهانی فوتبال است.

سفر هوایی به مسکو؛ پایتخت و قلب روسیه تزاری

در این مطلب با جزئیاتی کاملی از فرودگاه‌های مسکو در روسیه آشنایی پیدا کردید. حالا اگر می‌خواهید چمدان‌های خود را برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی پهناورترین کشور دنیا ببندید، می‌دانید که بلیط هواپیما مسکو را باید به مقصد یکی از سه فرودگاه بین‌المللی آن، یعنی شرمتیوو، ونوکووا یا دوموده دوو خریداری کنید. البته شما می‌توانید با تور روسیه هم همراه شوید؛ دراین‌صورت، هم در هزینه بلیط خود صرفه‌جویی می‌کنید و هم از گشت شهری و تورلیدر مجربی برای آشنایی با تاریخ این کشور برخوردار خواهید شد.

آیا شما تجربه سفر به روسیه را دارید؟ هوایی سفر کرده‌اید یا زمینی؟ به کدام فرودگاه این شهر پرواز کرده و چه تجربیاتی را از سر گذرانده‌اید؟ بسیار لذت خواهیم برد اگر سفرنامه کوتاه خود را برای ما بنویسید. قطعا این تجربیات به قدری ارزشمند هستند که خود می‌توانند راهنمای سفر کاملی برای گردشگران سرزمین تزارها باشند.

سوالات متداول:

1. فرودگاه های بین المللی مسکو کدامند؟

چهار فرودگاه مسکو به نام‌های فرودگاه شرمتیوو، فرودگاه ونکووا، فرودگاه دوموده دوو و فرودگاه اوستافیف، فرودگاه‌های بین‌المللی این شهر هستند.

2. پروازهای ایران به مسکو به مقصد چه فرودگاهی انجام می‌شود؟

سفرهای هوایی مسکو از ایران به مقصد یکی از سه فرودگاه شرمتیوو (SVO)، فرودگاه دوموده دوو (DME) یا فرودگاه ونوکووا (VKO) برگزار می‌شود؛ هرچند اغلب پروازها به مقصد فرودگاه اصلی این شهر، یعنی شرمتیوو است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc