https://gateway.trip.ir/api/

فرودگاه بین المللی قاسم سلیمانی اهواز

به روز رسانی: 21 خرداد ، 1403 راهنمای سفر

فرودگاه بین المللی اهواز

فرودگاه اهواز از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران در جنوب کشور است که بخش اعظمی از پروازهای داخلی و خارجی مسافران را پوشش می‌دهد. روزانه 70 الی 85 پرواز داخلی و خارجی توسط معروف‌ترین شرکت‌های هوایی در این فرودگاه صورت می‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات کامل‌تری از موقعیت مکانی، تاریخچه، امکانات، مسیرهای پروازی و ترمینال‌ فرودگاه بین المللی اهواز آشنا شویم.

فرودگاه اهواز کجاست؟

فرودگاه بین‌المللی اهواز از پرترددترین فرودگاه‌های جنوب کشور است. این فرودگاه مساحتی بالغ بر 14500 مترمربع دارد و با کد یاتا AWZ در سازمان بین‌المللی هوایی شناخته می‌شود. 6500 مترمربع از مساحت کلی این فرودگاه به ترمینال پروازهای خارجی و باقی آن به ترمینال پروازهای داخلی اختصاص دارد. این فرودگاه در ضلع شمال شرقی اهواز و در فاصله 11 کیلومتری از مرکز این کلان‌شهر واقع شده است.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه بین المللی اهواز روی نقشه گوگل

تاریخچه ساخت فرودگاه اهواز

فرودگاه اهواز در سال 1340 خورشیدی توسط شرکت نفت، در زمینی 284 هکتاری که به باغات شاهی شهرت داشت، احداث شد. دو سال بعد این شرکت با مشارکت کارشناسان خارجی، اولین باند عریض و طویل این فرودگاه را افتتاح کرد. پس از انقلاب، مسئولیت اداره این فرودگاه به سازمانی هوایی کل کشور واگذار شد. از سال‌های بین 1380 تا 1390 هم می‌توان به عنوان طلایی‌ترین دوره در توسعه و پیشرفت فرودگاه بین‌المللی اهواز یاد کرد. درحال‌حاضر این فرودگاه یک باند به طول 3400 متر و عرض 45 متر دارد. در سال  1398 خورشیدی اسم فرودگاه اهواز به «فرودگاه بین‌المللی شهید قاسم سلیمانی» تغییر پیدا کرد تا ادای احترامی به یاد او باشد.

ترمینال های ورودی و خروجی فرودگاه اهواز

2 ترمینال فرودگاه اهواز ویژه پروازهای داخلی و خارجی است. ترمینال داخلی این فرودگاه با مساحت 8000 مترمربع مسافران را به مقاصد مختلفی از جمله تهران، رشت، ساری، تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان، عسلویه، یزد، کیش، خارگ و سیری هدایت می‌کند.

ترمینال خارجی فرودگاه اهواز نیز در فضایی به وسعت 6500 متر میزبان سفرهای خارجی مسافران از جمله امارات، ترکیه، عمان و کویت است. بنابراین، برای سفر به شهرهای دیگر ایران و سایر کشورهای خارجی باید ابتدا با بلیط هواپیما اهواز تهران به پایتخت پرواز کرده و با تغییر هواپیما، سفر هوایی خود را ادامه دهید.

ترمینال فرودگاه اهواز

عکس فرودگاه اهواز در شب

اطلاعات پرواز فرودگاه اهواز

فرودگاه بین‌المللی شهر اهواز به شکل میانگین، روزانه 85 پرواز داخلی و بین‌المللی را پوشش می‌دهد. شما مسافران عزیز می‌توانید برای اطلاع از تاریخ ورودی و خروجی هر پرواز:

  • به وبسایت رسمی فرودگاه بین المللی اهواز مراجعه کنید؛
  • به سامانه پیامکی 10002199 اس‌ام‌اس دهید؛
  • از تلفن گویای 199 جهت برقراری ارتباط با اپراتور اطلاعات پرواز استفاده کنید؛
  • با اطلاعات پرواز فرودگاه به شماره 0613410 تماس بگیرید.

لیست پروازهای فرودگاه اهواز

سفرهای داخلی، بیشترین تعداد پروازهای فرودگاه شهر اهواز را تشکیل می‌دهد. این فرودگاه با جابه‌جایی افراد به کلان‌شهر‌های بزرگ ایران، در فهرست پرترددترین فرودگاه‌های کشور جای دارد. پروازهای بین‌المللی فرودگاه شهید قاسم سلیمانی اهواز نیز بیشتر شامل ترکیه، دبی و امارات می‌شود. در ادامه، جدول مرتبط با جزئیات پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه بین‌المللی اهواز را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

پروازهای داخلی

لیست پروازهای داخلی فرودگاه اهواز به تفکیک شهر مقصد و مدت پرواز عبارت است از:

مبدا پروازهای داخلی به مقصد اهواز مدت زمان سفر
تهران 60 دقیقه
مشهد 120 دقیقه
اصفهان 30 دقیقه
یزد 85 دقیقه
رشت 90 دقیقه
جزیره کیش 50 دقیقه
خارک 120 دقیقه
تبریز 120 دقیقه
عسلویه 60 دقیقه
کرمان 1 ساعت و 40 دقیقه
کرمانشاه 40 دقیقه
بندرعباس 80 دقیقه
جزیره سیری 2 ساعت و 20 قیقه
شیراز 85 دقیقه
ساری 90 دقیقه

جدول پروازهای داخلی فرودگاه اهواز

پروازهای بین المللی

برای اطلاع از لیست پروازهای خارجی فرودگاه اهواز و فاصله مبدا تا مقصد، جدول زیر را بررسی کنید:

مبدا پروازهای خارجی به مقصد اهواز مدت زمان سفر
دبی 80 دقیقه
استانبول 3 ساعت
کویت 20 دقیقه
عمان 2 ساعت

جدول پروازهای بین المللی فرودگاه اهواز

ایرلاین های فعال در فرودگاه اهواز

همان‌طور که در ابتدای این نوشتار گفته شد، شرکت‌های هوایی متعددی در فرودگاه بین‌المللی شهید قاسم سلیمانی فعالیت دارند. برخی از این شرکت‌ها پروازهای داخلی و برخی دیگر پروازهای بین‌المللی را مدیریت می‌کنند. از جمله ایرلاین‌های ایرانی و خارجی فعال در این فرودگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایران ایر
  • کاسپین
  • تابان
  • قشم ایر
  • کیش ایر
  • آتا
  • شرکت هواپیمایی نفت
  • شرکت هواپیمایی کارون
  • ماهان
  • زاگرس
  • شرکت هواپیمایی وارش
  • شرکت هواپیمایی آسمان
  • اترک
  • ایرتور
  • فلای دبی
  • جورجین ایرویز
  • شرکت هواپیمایی سعودی
  • ترکیش ایرلاینز

بخش‌های مختلف فرودگاه اهواز

فرودگاه بین‌المللی شهر اهواز بخش‌های متعددی دارد که هر کدام با هدف و نیاز خاصی طراحی و اجرا شده‌اند. آشنایی با بخش‌های مختلف این فرودگاه، اسباب راحتی و آسایش بیشتر شما را پیش از پرواز و پس از فرود فراهم می‌کند. پس اگر قرار است در آینده با بلیط هواپیما اهواز مسافر شلوغ‌ترین فرودگاه جنوب باشید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

سالن فرودگاه اهواز

فرودگاه شهر اهواز در دو ترمینال داخلی و خارجی خود صاحب چندین سالن اصلی و ترانزیت است. در سالن‌های اصلی این فرودگاه خدماتی همچون پذیرش مسافر یا فروش بلیط از شرکت‌های هواپیمایی مختلف انجام می‌شود. در سالن‌های ترانزیت نیز فضایی برای استراحت و آرامش مسافران فراهم شده است. ضمن اینکه در این سالن‌ها امکانات و خدمات رفاهی بی‌شماری وجود دارد که لحظات حضور در فرودگاه را برای مسافران لذت‌بخش می‌کند.

تاکسی فرودگاه اهواز

فرودگاه بین‌المللی اهواز نظیر دیگر فرودگاه های ایران مجهز به خدمات تاکسی‌رانی است و به مسافران این امکان را می‌دهد تا بدون کمترین معطلی راهی مقصد مورد نظر خود شوند. اصلی‌ترین ایستگاه دفتر تاکسی‌رانی در فرودگاه شهر اهواز مقابل درب خروجی سالن پروازهای داخلی قرار دارد.

نکته جالب توجه در مورد خدمات تاکسی‌رانی این فرودگاه، اختصاص‌دادن ایستگاهی مجزا به بانوان است. در مجموع، دفتر تاکسی‌رانی فرودگاه اهواز چیزی بالغ بر  180 خودرو دارد. مسافران برای رزرو تاکسی می‌توانند هم به شکل تلفنی و هم به صورت آنلاین اقدام کنند.

تاکسی های فرودگاه بین المللی اهواز

تصویری از تاکسی‌های فرودگاه اهواز

پارکینگ فرودگاه اهواز

از بخش‌های مهم فرودگاه شهر اهواز می‌توان به وجود دو پارکینگ در آن اشاره کرد. پارکینگ شماره یک این فرودگاه به شکل روزانه و تنها در ساعات اداری فعالیت می‌کند. این پارکینگ، مقابل ساختمان اداری فرودگاه قرار دارد و از قابلیت پذیرش 220 خودرو برخوردار است.

این فرودگاه پارکینگ دیگری هم دارد که در 24 ساعت شبانه‌روز آماده خدمت‌رسانی به مسافران است. این پارکینگ مقابل سالن پروازهای خارجی قرار دارد و بیش از 300 خودرو را در دل خود جای می‌دهد. مسافران می‌توانند جهت اطلاع از هزینه پارکینگ فرودگاه اهواز با شماره درج‌شده در ادامه مطلب تماس بگیرند:

  • شماره تلفن پارکینگ شبانه روزی فرودگاه اهواز: 09166913183

امکانات فرودگاه اهواز

در فرودگاه بین‌المللی شهر اهواز همه چیز برای تجربه یک سفر راحت و لذت‌بخش فراهم شده است. این فرودگاه امکانات و خدمات رفاهی متنوع و جذابی دارد که بهره‌مندی از آن‌ها رنج ساعت‌ها انتظار و خستگی را از تن مسافران دور می‌کند. در جدول زیر، به معرفی امکانات و خدمات رفاهی موجود در فرودگاه به تفکیک هر بخش می‌پردازیم:

ترمینال فرودگاه بخش‌های مختلف فرودگاه خدمات و امکانات رفاهی
ترمینال پروازهای خارجی سالن اصلی نمازخانه
کافی‌شاپ
باجه گذرنامه
باجه بانک ملی جهت پرداخت عوارض خروج از کشور
سالن ترانزیت سرویس بهداشتی
نمازخانه
ترمینال پروازهای داخلی طبقه همکف (سالن اصلی) دفتر ایستگاه هواپیمایی ایران ایر
دفتر فروش بلیط هواپیمایی قشم ایر
دفتر فروش بلیط هواپیمایی آسمان
فروشگاه صنایع دستی
رستوران
نمازخانه
اتاق مادر و کودک
صندوق امانات
غرفه بسته‌بندی بار
سرویس بهداشتی
بانک ملی و دستگاه ATM
اورژانس
  طبقه اول (سالن اصلی) کافی‌شاپ
رستوران
  سالن ترانزیت فروشگاه صنایع دستی
فروشگاه خوراکی
کافی‌شاپ
نمازخانه
سرویس بهداشتی
اتاق سیگار
  محوطه بیرونی فرودگاه ایستگاه تاکسی
پارکینگ

جدول امکانات فرودگاه اهواز

خدمات CIP فرودگاه اهواز

در میان فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، تنها تعداد کمی از آن‌ها مجهز به سالن تشریفات یا خدمات cip هستند؛ هرچند از بین همین تعداد محدود نیز خدمات CIP فرودگاه امام خمینی با سایر فرودگاه‌های ایران برابری نمی‌کند. اما خوشبختانه، در فهرست فرودگاه‌های ارائه‌دهنده این خدمات، نام فرودگاه بین‌المللی شهر اهواز نیز به چشم می‌خورد که مسلما وجود این نوع خدمات سبب جلب رضایت صددرصدی مسافران این فرودگاه می‌شود.

حتما می‌دانید که خدمات cip ویژه کسانی است که قصد دارند بدون تجربه هرگونه معطلی یا ماندن در صف‌های طولانی، به پرواز خود برسند. در فرودگاه بین‌المللی اهواز بخشی از خدمات cip ویژه مسافران ورودی است و بخش دیگری از آن به مسافران خروجی تعلق دارد.

مسافرانی که وارد فرودگاه شهر اهواز می‌شوند، با رزرو خدمات سی آی پی به سالن تشریفات هدایت شده و تا تحویل بار توسط کارمندان، همان‌جا حضور خواهند داشت. در این فاصله، خدمات متنوعی همچون اینترنت رایگان، استفاده از فضای کتابخانه و سرو انواع نوشیدنی و غذا در اختیار مسافران این سالن قرار می‌گیرد.

مسافرانی که اهواز را به سایر مقاصد داخلی یا خارجی ترک می‌کنند، از دیگر مخاطبان سالن تشریفات این فرودگاه به حساب می‌آیند. برای این گروه از مسافران گیت‌هایی اختصاصی در نظر گرفته شده تا بدون اتلاف وقت راهی سالن تشریفات شوند. پذیرایی با انواع غذا و نوشیدنی، دریافت کارت پرواز، بدرقه کارکنان و مشایعت با ماشین‌های اختصاصی تا پای پلکان هواپیما از خدمات ویژه‌ای است که نصیب مسافران خارجی فرودگاه اهواز می‌شود.

در انتها باید به دو ویژگی برجسته خدمات cip فرودگاه بین‌المللی شهر اهواز اشاره کنیم که موجب تمایز آن با سایر فرودگاه‌های کشور می‌شود. اولین و مهم‌ترین ویژگی برجسته سالن تشریفات اهواز، بهره‌مندی مسافران ورودی و خروجی از سرویس مهمان‌نوازی جنوبی است. این سرویس ویژه، لحظات بسیار خاطره‌انگیزی را برای مسافران رقم می‌زند. دومین مزیت درخشان این سالن هم امکان رزرو ترانسفر تشریفاتی است که خدمات Door To Door (در منزل یا هتل تا درب هواپیما) را به مسافران VIP ارائه می‌دهد.

فرودگاه بین المللی اهواز

عکس داخل فرودگاه اهواز

آدرس و شماره تماس فرودگاه اهواز

فرودگاه بین‌المللی اهواز در جنوب غربی کشور، در استان خوزستان و در شهر زیبای اهواز واقع شده است. این فرودگاه در بلوار پاسداران قرار گرفته و مرکز شهر چیزی حدود 11 کیلومتر فاصله دارد.

  • آدرس فرودگاه اهواز: استان خوزستان، شهر اهواز، بلوار پاسداران، فرودگاه بین‌المللی اهواز
  • شماره فرودگاه اهواز: 06134434604-06134434601
  • سایت فرودگاه اهواز: www.ahwaz.airport.ir

مسیرهای رفت و آمد به فرودگاه اهواز

برای دسترسی به فرودگاه بین‌المللی اهواز راه‌های زیادی پیش روی شماست که از میان آن‌ها می‌توان به تاکسی، خودرو شخصی و یا اتوبوس اشاره کرد. در ادامه می‌توانید جزئیات دسترسی به هر مسیر را مطالعه کنید.

دسترسی با تاکسی

تاکسی‌های خطی بهترین و راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به فرودگاه اهواز هستند. برای استفاده از تاکسی‌‌های خطی لازم است در یکی از ایستگاه‌های موجود در چهارراه نادری یا میدان چهارشیر حاضر شوید.

دسترسی با اتوبوس

اتوبوس‌ها نیز گزینه‌ای اقتصادی جهت دسترسی به فرودگاه محسوب می‌شوند. مسیر دسترسی اتوبوس به فرودگاه از خیابان سلمان فارسی یا ترمینال اتوبوس‌های کوی ملت عبور می‌کند.

رفت و آمد با ماشین شخصی

اگر صاحب خودرو هستید و قصد رفتن به فرودگاه را دارید، بهترین راهنمای شما گوگل مپ خواهد بود. در هر نقطه‌ای از شهر اهواز که ایستاده‌اید گوگل مپ را روشن کرده و لوکیشن فرودگاه را در آن جست‌وجو کنید. همچنین می‌توانید به سمت میدان شهرک نفت برانید و پس از وارد شدن به بلوار نفت، به سمت جنوب حرکت کنید تا فرودگاه بین المللی اهواز را پیش چشم خود ببینید.

جاهای دیدنی اطراف فرودگاه اهواز

در اطراف فرودگاه اهواز، جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که اگر فرصت کافی داشته باشید، بازدید از آن‌ها برایتان خالی از لطف نخواهد بود. در لیست زیر با برخی از جاهای دیدنی اهواز که نزدیک به فرودگاه بین‌المللی این شهر قرار دارند، آشنا خواهید شد:

  • آرامگاه علی‌بن‌مهزیار: از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی تاریخی شهر اهواز که قدمت آن به سال 201 هجری بازمی‌گردد.
  • پل طبیعت کیانپارس: پلی تماشایی بر فراز رودخانه کارون که پارک لاله را به پارک ساحلی این شهر متصل می‌کند.
  • آبشار اهواز: طولانی‌ترین آبشار مصنوعی در کل خاورمیانه که آن را با نام پل هفتم هم می‌شناسند.
  • کلیسای سورت مسروپ: از فعال‌ترین کلیساهای قدیمی شهر اهواز که سالانه میزبان مراسم مذهبی کشیشان اصفهانی است. کلیسای سورت مسروپ هنوز هم به عنوان مکانی رسمی برای عبادت ارامنه اهوازی محسوب می‌شود.
  • سرای معین‌التجار: کاروانسرایی تاریخی در شهر اهواز که به دست معمار برجسته قاجاری با نام معین‌التجار بوشهری احداث شد.
  • بازار عبدالحمید: بازاری کاملا سنتی و قدیمی در اهواز که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد.
  • خیابان نادری: مهم‌ترین و شلوغ‌ترین خیابان شهر که از مسرهای اصلی به شمار می‌رود.
  • رودخانه کارون: طویل‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران که به شکل عجیبی تمدن چندهزارساله کشورمان را به نمایش می‌گذارد.
  • موزه زن و دفاع مقدس: موزه‌ای تماشایی که نقش زنان در دوره دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.
  • موزه هنرهای معاصر اهواز: بهترین مکان برای بازدید از آثار هنری و تجسمی هنرمندان برجسته خوزستانی.
  • دانشگاه سه‌گوش: عمارتی مثلثی‌شکل که به لحاظ تاریخی از مهم‌ترین آثار باستانی شهر اهواز محسوب می‌شود.
  • پل سفید: به دوران پهلوی تعلق دارد و نمادی معروف از شهر اهواز است.
  • گورستان سنگی تپه کوهساران: بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر که تماشای آن برای تاریخ‌دوستان لطف و جذابیت خاصی به همراه دارد.
  • پل هشتم اهواز: از طولانی‌ترین پل‌های خاورمیانه که شرق و غرب رودخانه کارون را به هم وصل می‌کند.
  • پارک هجرت: از بهترین تفرجگاه‌های شهر اهواز که در آن می‌توان طعم اصیل آش و حلیم جنوبی را امتحان کرد.
  • لشکرآباد: معروف به بازار فلافل اهواز که مسافران می‌توانند در آن طعم واقعی فلافل جنوبی را بچشند.

سفر هوایی به مقصد فرودگاه اهواز

همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره شد، فرودگاه اهواز از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران به شمار می‌رود که هم برای گردشگری و هم سایر سفرهای داخلی اهمیت زیادی دارد. سالانه، بسیاری از دانشجویان و کارمندان و کارگران جنوب ایران نیز به مقصد این شهر صنعتی سرازیر می‌شوند. اگر شما هم قصد دارید با بلیط هواپیما تهران اهواز راهی این شهر شوید، می‌توانید بلیط ارزان خود را از تریپ تهیه کنید.

آیا شما قبلا از اهواز یا به مقصد این شهر سفر هوایی داشته‌اید؟ تجربه شما از پرواز در این فرودگاه چه بوده است؟ لطفا برایمان بنویسید تا این صفحه راهنمای جامع‌تری برای مسافران اهواز باشد.

سوالات متداول:

1. آدرس دقیق فرودگاه اهواز کجاست؟

این فرودگاه در حاشیۀ شمال شرقی شهر، میدان شهرک نفت، بلوار نفت واقع شده است.

2. بهترین هتل های اطراف فرودگاه اهواز کدامند؟

هتل 5 ستاره پارس، هتل 4 ستاره هیام، هتل سه ستاره پرشیا، هتل نادری، هتل باغ معین و هتل آپارتمان ایرانیکا برخی از هتل‌های خوب اهواز اطراف فرودگاه هستند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc