https://gateway.trip.ir/api/

آب و هوای پکن و بهترین زمان سفر به آن

به روز رسانی: 30 مرداد ، 1403 راهنمای سفر

آب و هوای پکن

اگر می‌خواهید ملاقاتی دلچسب و خاطره‌انگیز با دیوار چین، یکی از جدیدترین عجایب هفتگانه دنیا داشته باشید، بهتر است از آب و هوای پکن و جزئیات اقلیمی این شهر بیشتر بدانید. پکن پایتختی به‌جامانده از یک امپراطوری 5000‌ساله است که با معماری‌های حیرت‌انگیز، کاخ‌های سلطنتی، معابد تاریخی، خانه‌های باستانی و خیابان‌های شلوغش هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

بی‌تردید سیروسیاحت در این سرزمینِ سراسر شگفتی و زیبایی، مستلزم داشتن یک برنامه‌ریزی سنجیده و هوشمندانه برای سفر است. ما در این نوشتار ضمن تشریح وضعیت آب و هوای و بهترین زمان سفر به پکن و معرفی فستیوال‌های متعدد این کلان‌شهر، شما را برای یک برنامه‌ریزی تمام‌عیار گردشگری همراهی خواهیم کرد.؛ پس اگر عازم شهر رویایی پکن هستید، تا انتها همراه ما باشید.

وضعیت آب و هوای پکن در طول سال

اب و هوای پکن شباهت بسیار زیادی به وضعیت اقلیمی ایران دارد. بهار و پاییز معتدل و خنک، تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد و خشک این شهر، معرفی کاملی از وضعیت آب‌وهوایی آن در فصول مختلف سال است. در ادامه جزئیات کامل‌ترین از وضعیت اقلیمی هر فصل را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

آب و هوای شهر پکن در بهار

برای گردشگرانی که شیفته طبیعت هستند، بهار پکن بهشت روی زمین خواهد بود. این فصل از سال که 15 مارس تا 15 می (10 اسفند تا 10 خرداد) را شامل می‌شود، با آب‌وهوای بسیار خنک و معتدلش به استقبال گردشگران می‌رود. دمای هوای پکن در فصل بهار از 11 تا 20 درجه سانتی‌گراد متغیر است.

بیشترین چیزی که در این فصل از سال مهمانان این شهر را حسابی شگفت‌زده می‌کند، شکوفه‌های گیلاس، باران‌های موسمی و کوه‌های پوشیده‌شده در مه است. البته اگر قصد سفر در تعطیلات سال نوی خورشیدی را دارید، بهتر است بدانید که آب و هوای پکن در نوروز بین 8 تا 21 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و چند روز بارانی هم دارد.

آب و هوای پکن در نوروز

تصویری از پکن در بهار

آب و هوای پکن در تابستان

ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست، تابستان پکن را تشکیل می‌دهند. این فصل از سال به لطف جشنواره‌های متعددی که در پکن برگزار می‌شود، جزء داغ‌ترین فصول گردشگری به حساب می‌آید. ترکیب گرمای نسبتا سوزان 24 تا 31 درجه‌ای هوا با رطوبت ناشی از باران، وضعیت آب و هوای پکن در فصل تابستان را تشکیل می‌دهد. یادتان باشد که ماه‌های جولای و آگوست یعنی 10 تیر تا 9 شهریور از پربارش‌ترین فصول سال در پکن هستند. بنابراین اگر در این دو ماه قصد سفر به پکن را داشتید، در بین وسایل سفر خود چتر را فراموش نکنید.

آب و هوای شهر پکن چین در پاییز

فصل پاییز پکن از نظر آب‌وهوایی وضعیتی مشابه با بهار آن دارد. در این فصل از سال هوا آنقدر معتدل و خنک هست تا گردشگران بتوانند بخش اعظمی از اوقات خود را بیرون از هتل سپری کنند. این فصل از سال با رنگ‌آمیزی خارق‌العاده‌ای که دارد، جلوه‌ای تماشایی به گوشه‌گوشۀ شهر می‌بخشد. فصل پاییز پکن شامل ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر (10 شهریور تا 9 آذر) است و دمای هوا در آن از 9 تا 26 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

آب و هوای پکن در زمستان

زمستان پوشیده‌ازبرف هم می‌تواند فصل جذاب دیگری برای سفر به پکن باشید. زمستان این شهر شامل ماه‌های نوامبر تا فوریه (10 آبان تا 9 اسفند) می‌شود و آب و هوای چین پکن در این فصل از 4- تا 4 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند؛ اما اگر تحمل شب‌های یخبندان پکن را دارید، خیابان‌های خلوت و عمارت‌های باستانی بدون گردشگر، جذابیت سفر به این شهر در فصول سرد را برایتان دوچندان می‌کند.

آب و هوای پکن در زمستان

بخشی از دیوار چین واقع در پکن در زمستان

بهترین فصل برای سفر به پکن

در حالی که برای گروهی از گردشگران بهترین زمان سفر به پکن فصل بهار و پاییز است، برای برخی دیگر این سرمای زمستان و یا حتی گرمای مرطوب تابستان است که جذابیت دارد. بنابراین در انتخاب بهترین زمان سفر به پکن روحیه گردشگری افراد و سازگاری آن‌ها با وضعیت آب‌وهوایی هر فصل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در حالت کلی فصل بهار و پاییز برای کسانی که از سرما و گرمای طافت‌فرسا فراری هستند، بهترین انتخاب خواهد بود. این دو فصل از سال پکن زیبایی‌های شورانگیزی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

تابستان‌های پکن اگرچه گرم و سوزان است؛ بااین‌حال به واسطه برگزاری جشنواره‌های رنگارنگ و فستیوال‌های شاد لحظات بسیار لذت‌بخشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. ناگفته نماند که با آمدن تابستان، پکن به شلوغ‌ترین شهر آسیایی تبدیل می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از سفر خود را برای مواجهه با شلوغی و ازدحام موجود در جاذبه‌های گردشگری این شهر مانند شهر ممنوعه چین آماده کنید. زمستان‌های پکن نیز به دلیل سردی هوا به شهری بسیار خلوت و خالی از گردشگر تبدیل می‌شود. بااین‌وجود، امکان انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های زمستانی اوقات بسیار دلچسبی را برای گردشگران رقم می‌زند.

بهترین زمان خرید در پکن

اگر به قصد خرید راهی پکن هستید، باید بدانید که بازارهای سنتی و فروشگاه‌های مدرن این شهر در 4 فصل سال آماده خدمت‌رسانی به گردشگران هستند. پکن شهری پیشرفته و وسیع با مراکز تجاری متعدد است. شما در هر خیابان از این شهر که قدم بگذارید، می‌توانید با یک برج تجاری، آسمان‌خراش یا بازاری کاملا سنتی با غرفه‌های تاریخی روبه‌رو شوید. خیابان وانگفوچینگ، بازار ابریشم، خیابان کیانمن، بازار مروارید هونگکیائو، خیابان کیان من (Qianmen) و منطقه خرید شیدان (Xidan) از معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید پکن محسوب می‌شوند.

بهترین زمان برای سفر به پکن و حضور در فستیوال‌های چین

بعد از آب و هوای پکن این جشنواره‌های رنگارنگ این شهر است که پای هزاران گردشگر را به این منطقه باز می‌کند. جالب است بدانید که برای برخی از گردشگران، شرکت‌کردن در فستیوال‌های معروف چین بیش از بازدید از جاذبه‌های دیدنی این کشور اهمیت دارد. مسلما برای این گروه از افراد دانستن تاریخ برپایی این جشنواره‌ها نقش پررنگی در تعیین بهترین زمان سفر به پکن ایفا می‌کند.

به‌طورکلی، فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای شرکت در جشن‌ها و فستیوال‌های ملی چین است؛ بااین‌حال، اگر می‌خواهید درباره تاریخ برگزاری این جشن‌ها بیشتر بدانید، مقاله راهنمای سفر به چین و ادامه این مطلب را حتما بخوانید.

فستیوال پاکی و روشنایی

یکی از فستیوال‌های مهم پکن در فصل بهار فستیوال چینگ مینگ (Qingming Festival) است که معنایی معادل پاکی و روشنایی دارد. در این فستیوال مردم پکن در روز 12 فروردین‌ماه به گورستان‌ها یا کولومباریا (محل نگهداری از خاکستر مردگان) می‌روند و برای نیاکان خفته در خاک دست به دعا می‌شوند.

فصل بهار در پکن و فستیوال چینگ مینگ

عکسی از فستیوال چینگ مینگ

روز می

از تعطیلات رسمی در تقویم پکن که از آن روز به عنوان روز کارگر یاد می‌شود، روز می است. در این روز که معادل 11 اردیبهشت ما ایرانی‌هاست، مردم راهی خیابان‌ها می‌شوند و با رقص و آواز این مناسبت را جشن می‌گیرند.

روز بین المللی کودکان

از روز تعطیلی مدارس در پکن هم می‌توان به عنوان یکی دیگر از جشنواره‌های مهم این کشور یاد کرد. این جشنواره در 11 خردادماه و با عنوان روز بین‌المللی کودکان در مدارس مختلف این شهر برگزار می‌شود. اجرای فعالیت‌های مفرح برای کودکان از جمله اهداف اصلی برپایی این جشنواره است.

جشنواره فانوس یوانشیا جی

شاید تصویر فانوس‌های معلق در آسمان پکن را دیده باشید؛ این تصویر متعلق به یکی از جشنواره‌های مهم چین یعنی جشنواره فانوس یوان‌شیاجی است که در آن افراد در 15امین روز از نخستین ماه قمری با فانوس‌های روشن راهی خیابان می‌شوند. آتش‌بازی، فرستادن فانوس‌های روشن به آسمان و سرو انواع غذاهای سنتی، فعالیت‌های روح‌انگیز این جشنواره را تشکیل می‌دهد.

ریشه جشنواره فانوس یوان‌شیاجی به 2000 سال پیش و زمان امپراطوری هان در چین برمی‌گردد. اگر هوس فرستادن فانوس در آسمان به سرتان زد، شرکت در این جشنواره بهترین فرصت برای محقق‌کردن این رویا خواهد بود.

جشنواره فانوس یوانشیا جی پکن

تصویری از جشنواره فانوس یوانشیا جی

فستیوال قایق اژدها

آخرین جشنواره در آخرین ماه از فصل بهار فستیوال قایق اژدهاست که از سنتی بسیار قدیمی و چندهزارساله نشات می‌گیرد. طبق این سنت قدیمی، مردم چین در ورزش گروهی قایق اژدها شرکت می‌کنند و با پرتاب‌کردن کلوچه‌های برنجی به داخل رودخانه، یاد و خاطره شاعر بزرگ چین «چو یوآن» را زنده نگاه می‌دارند.

سال نوی چینی

در ماه بهمن، سال جدید چینی‌ها آغاز می‌شود؛ ازهمین‌رو، از این ماه به عنوان ماه سال نو چینی یاد می‌شود. گردشگران در این جشنواره 7 روزه، شاهد صحنه‌هایی شگفت‌انگیز از آتش‌بازی معروف چینی‌ها هستند. یادتان باشد آب و هوای پکن در این موقع از سال سرد و برفی است؛ بنابراین اگر تمایل به حضور در جشن سال نو چینی‌ها را داشتید، بهتر است مجهز و با چمدانی مملو از لباس گرم راهی این کشور شوید.

بهترین زمان سفر به پکن

عکسی از جشن سال نو چینی در پکن

جشن میانه پاییز

جشن میانه پاییز از دیگر فستیوال‌های مهم چین است که به بهانه برداشت محصول در این کشور برگزار می‌شود. طبق باورهای سنتی مردم چین، با کامل‌شدن ماه تمام موجودات جهان حتی محصولات گیاهی رشد و تکامل پیدا می‌کنند. ازهمین‌رو در جشن میانه پاییز مردم با خوردن کیک ماه و حدس‌زدن معماهای گوناگون، این شب را در کنار عزیزان خود جشن می‌گیرند.

ارزان‌ترین زمان سفر به پکن

در تعیین بهترین زمان سفر به پکن نقش هزینه‌های اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت. مسلما هزینه سفر به پکن نظیر سایر مقاصد گردشگری در فصول شلوغ سال به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که گفته شد، خنک‌بودن آب‌ و هوای پکن در بهار و برپایی جشنواره‌های متعدد در این فصل، این شهر را به مقصدی بسیار جذاب برای گردشگران تبدیل می‌کند.

طبیعتا در این فصل از سال نه‌تنها هزینه‌ پرواز، که مخارج مربوط به اقامت در هتل، خوردوخوراک و بازدید از جاهای دیدنی چین هم بیشتر می‌شود. بنابراین اگر مایلید سفری ارزان و اقتصادی به پکن داشته باشید، بهتر است تاریخ سفر را به پاییز یا زمستان این کشور موکول کنید. در این فصول هتل‌های پکن با ارائه تخفیفات عالی، هزینه‌های سفرتان به این کشور را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

بهترین موقع برای خرید تور پکن

چین کشوری 4 فصل است که هر فصل از آن جذابیت‌های بصری منحصربه‌خودش را دارد. طبیعتا متفاوت‌بودن آب و هوای پکن در هر فصل از سال تجربیات بسیار متنوعی را برای گردشگران رقم می‌زند. در این نوشتار تلاش کردیم با تشریح وضعیت آب و هوای چین پکن در طول سال و معرفی جشنواره‌های مهم این شهر، به شما برای انتخاب بهترین زمان سفر کمک کنیم. حالا دیگر انتخاب با شماست که کدام فصل از سال را به خرید تور چین و بازدید از زیبایی‌های پایتخت آن اختصاص دهید.

آیا شما قبلا تجربه سفر به چین را داشته‌اید؟ در کدام فصل سفر کرده‌اید؟ اگر در جشنواره‌های ملی یا نمایشگاه‌های بین‌المللی چین حضور داشته‌اید، حتما از تجربیات خود برایمان بنویسید.

سوالات متداول:

1. آب و هوای پکن چگونه است؟

پکن کشوری 4 فصل است که بهار و پاییزی خنک و معتدل، تابستانی گرم و بارانی و زمستانی سرد و برفی دارد. سردترین ماه سال در پکن دی‌ماه با 4- درجه و گرم‌ترین ماه آن تیر با دمایی معادل 26 درجه سانتی‌گراد است.

2. ارزانترین زمان سفر به پکن چه فصلی است؟

فصل زمستان با دمای بسیار سرد خود، بهترین زمان برای سفر به پکن چین از نظر قیمتی است.

3. بهترین زمان سفر به چین برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی آن کدام است؟

نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیاری در طول سال، در سراسر چین برگزار می‌شود؛ اما معروفترین نمایشگاه، نمایشگاه بین‌المللی گوانجو است که در مهرماه برگزار می‌شود.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc