https://gateway.trip.ir/api/

موزه مادام توسو استانبول

به روز رسانی: 02 مرداد ، 1403 مقاصد پر طرفدار

موزه مادام توسو استانبول

شاید داشتن یک ملاقات کوتاه با مولانا یا لئوناردو داوینچی در واقعیت امری محال یا حتی خنده‌دار به نظر برسد؛ اما پای موزه مادام توسو استانبول که در میان باشد، رویاهای محال اینچنینی هم رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. این موزه یکی از مشهورترین موزه‌های مومی جهان است که در آن 60 چهره محبوب تاریخی، ادبی، هنری و ورزشی در قالب مجسمه‌های مومی حضور دارند. لمس این مجسمه‌ها و ثبت قاب‌های دونفره زیبا با مشاهیر تاریخ از بزرگ‌ترین لذت‌هایی است که گردشگران ترکیه برای تجربه آن راهی این موزه دیدنی می‌شوند. اگر می‌خواهید درباره موزه شخصیت های استانبول بیشتر بدانید، تا انتها همراه ما باشید.

موزه مادام توسو کجاست؟

موزه ی مادام توسو استانبول (Madame Tussauds Museum) بیست‌وششمین شعبه از موزه‌های مشهور مادام توسو در جهان است که در خیابان استقلال و در منطقه بی‌اغلو قرار دارد. این موزه که شعبه اصلی آن در لندن است، با نمایش 60 تندیس و مجسمه مومی از هنرمندان، سیاستمداران، ورزشکاران و بازیگران هالیوودی و جهانی، گردشگران زیادی را شیفته و مجذوب خود می‌کند.

موقعیت جغرافیایی موزه مادام توسو استانبول روی نقشه گوگل

مادام توسو کیست؟

مادام توسو همان زن هنرمند و مجسمه‌سازی است که با برپایی 24 موزه در سراسر جهان استعداد بی‌نظیر خود را در خلق این هنر به دنیا ثابت کرد. ماری گروشولتز (Marie Grosholtz) با نام هنری آنا ماریا توسو زن مجسمه‌ساز معروفی بود که در سال 1761 میلادی در شهر استراسبورگ، قلب فرانسه به دنیا آمد. او در نوجوانی استعداد خارق‌العاده‌اش را در خلق مجسمه‌های هنری کشف کرد؛ به همین‌ منظور هم تصمیم گرفت با مجسمه‌سازی به نام فیلیپ کورتیوس (Philippe Curtius) راهی شهر ورساری شود تا با یادگیری کامل این هنر، استعدادش را در این عرصه به شکوفایی برساند.

ماری توسو در سن 30 سالگی موفق شد اولین نمایشگاه مجسمه‌های مومی خود را در شهرها و کشورهای مختلف دنیا برپا کند. استقبال و علاقه وافر بازدیدکنندگان از آثار هنری ماری در نهایت منجر به تاسیس نمایشگاهی دائمی در لندن شد. اتاق معروف وحشت، مجسمه‌های قربانیان انقلاب فرانسه و جنایتکاران بدنام محتویات اصلی این موزه را تشکیل می‌داد.

تاریخچه و سال ساخت موزه مادام توسو در استانبول

همان‌طور که گفته شد ماجرای تاسیس موزه مادام توسو استانبول به کشف استعداد چشمگیر ماری توسو در عرصه مجسمه‌سازی بازمی‌گردد. اولین‌باری که ماری متوجه علاقه‌ خود به هنر مجسمه‌سازی شد، دوره کودکی او بود. او به واسطه آشنایی با فیلیپ کورتیوس تصمیم گرفت به شکل جدی کارش را در عرصه خلق مجسمه‌های مومی آغاز کند.

فیلیپ کورتیوس پزشک هنرمندی بود که برای نشان‌دادن اجزای بدن و فیگورهای انسانی، از موم استفاده می‌کرد. ماری نیز دختری بود که مادرش مستخدم منزل فیلیپ بود و از کودکی، در منزل او حضور داشت. همین موضوع سبب آشنایی ماری با فرآیند ساخت مجسمه‌های مومی شد که به کشف استعداد او در نوجوانی انجامید.

اولین اثر هنری ماری مجسمه مومی ولتر، فیلسوف مشهور فرانسوی، بود که به سرعت مورد توجه و استقبال اطرافیانش قرار گرفت. او در سن 17 سالگی توانست به عنوان معلم هنری مادام الیزابت، خواهر پادشاه لوئی شانزدهم، در کاخ ورسای مشغول به کار شود. او در این مدت با تحقیق و موشکافی در زندگی مشاهیر بزرگ تاریخ و هنر تلاش کرد تا مجسمه‌هایی کاملا واقعی و مشابه با هر شخصیت خلق کند.

ماری به مدت 40 سال با اجرای نمایشگاه‌های سیار دور اروپا موفق به کسب جایگاه والایی در میان مردم شد. در نهایت، در سال 1835 اولین نمایشگاه دائمی خود را در لندن با 400 تندیس مختلف برپا کرد.

ناگفته نماند که اولین موزه مادام توسو در لندن، از حوادث دلخراش و ناعادلانه روزگار در امان نبود؛ این موزه در نتیجه آتش‌سوزی سال 1925 و بمباران جنگ جهانی دوم در سال 1941 میلادی مورد آسیب و ویرانی زیادی قرار گرفت. اما در نهایت با تلاش و پشتکار بی‌وقفه ماری، موزه لندن جانی دوباره پیدا کرد.

افتتاح موزه مادام توسو در لندن مقدمه برپایی این موزه در بسیاری از شهرهای قاره اروپا و آسیا شد که استانبول در میان آن‌ها رتبه 26 را دارد. تاریخ تاسیس این موزه در شهر استانبول به 28 نوامبر سال 2016 بازمی‌گردد. مساحت موزه استانبول 2000 مترمربع است و گالری‌های مختلفی همچون گالری ورزش، موسیقی، تاریخ، هنر و سیاست را در خوی جای می‌دهد.

موزه مادام توسو در استانبول

عکس موزه مادام توسو

مجسمه های موزه مادام توسو

به موزه مادام توسو استانبول که بروید، با مجسمه‌ها و تندیس‌هایی مومی ملاقات خواهید کرد که با نسخه واقعی‌شان تقریبا هیچ تفاوتی ندارند. تندیس‌های موجود در این موزه تصاویری از چهره‌های برجسته هنری، ورزشی، تاریخی و سیاسی را به نمایش می‌گذارند.

اولین و مهم‌ترین تندیس مومی در موزه مادام توسو مولانا است که همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. حتما می‌دانید که در هیچ سند تاریخی تصویر یا پرتره‌ای از مولانا، شاعر معروف ایرانی، وجود ندارد. ماری این تندیس را با الهام از شمایل فاروق چلبی، بیست‌ودومین نواده این شاعر و عارف نامی، طراحی کرده است.

در موزه مادام توسو استانبول تندیس‌های دیگری هم در حوزه‌های مختلف به چشم می‌خورد که تعدادی از آن‌ها به دنیای هالیوود و موسیقی و برخی دیگر به عرصه سیاست و ورزش تعلق دارند. اگر به چهره‌های برجسته تاریخی علاقه‌مند باشید، مصطفی کمال آتاتورک، صبیحه گوکچَن (دخترخوانده آتاتورک و اولین خلبان زن ترکیه)، آلبرت انیشتین و ملکه الیزابت دوم شما را حسابی غافلگیر خواهند کرد.

برای اهالی هنر به ویژه طرفداران سریال‌های ترک و فیلم‌های هالیوودی، تماشای برن سات (خانم بازیگر فیلم عشق ممنوع)، مرلین مونرو، برد پیت و جانی دپ با جذابیت زیادی همراه است. اهل موسیقی هم که باشید، از دیدن چهره‌هایی همچون مدونا، مورات بوز و مسلم گورسس سر ذوق خواهید آمد. در نهایت برای ملاقات با چهره‌های برجسته ورزشی بهتر است بازدیدتان را از تندیس اشخاص معروفی مانند محمدعلی کلی، رافائل نادال، رونالدو و مسی آغاز کنید.

سلطان سلیمان، آردا توران، کیوانچ تاتلیتوغ، تولگا تویچ، رجب طیب اردوغان، ماریا شاراپوا، آنجلینا جولی، دوا لیپا، جنیفر آنیستون، دیوید بکام، جنیفر لاورنس، مونا لیزا، لئوناردو داوینچی، موتزارت و استیو جابز از دیگر مجسمه های معروف ترکیه در این موزه هستند.

مجسمه های معروف ترکیه

تصاویر موزه مادام توسو

ساعت کار و قیمت بلیط موزه مادام توسو استانبول

با اطلاع از بهترین زمان سفر به استانبول و ساعت فعالیت جاذبه‌های گردشگری آن، می‌توانید علاوه‌بر لذت بیشتر، از زمان خود نهایت استفاده را ببرید. ساعت کار موزه مادام توسو استانبول همه‌‌روزه از 11 صبح تا 9 شب است. از آنجایی که هر گردشگر تنها به اندازه 1 الی 1.5 ساعت اجازه حضور در این مجموعه را دارد، موزه مادام توسو آخرین زمان پذیرش را ساعت 7 شب اعلام کرده است؛ به‌این‌ترتیب، برای بازدید از شاهکارهای هنری این مجموعه بهتر است قبل از غروب خودتان را به این موزه برسانید.

ورودی موزه مادام توسو استانبول برای هر بزرگسال 28 دلار و برای کودکان زیر 12 سال، 23 دلار است. ناگفته نماند که کودکان زیر 3 سال می‌توانند به صورت رایگان از بخش‌های مختلف این مجموعه دیدن کنند. در آخر باید به این نکته مهم اشاره کنیم که بلیط موزه مادام توسو استانبول به 3 صورت ارائه می‌شود:

  • بلیط سطح 1: تنها یک‌بار اجازه بازدید از موزه را خواهید داشت.
  • بلیط سطح 2: می‌توانید ضمن دوبار بازدید از موزه مادام توسو، از آکواریوم سی لایف استانبول هم دیدن کنید.
  • بلیط VIP: بدون ایستادن در صف‌های طولانی انتظار، وارد موزه مادام توسو خواهید شد.

شماره تلفن و آدرس موزه مادام توسو استانبول

اگر برای خرید بلیط موزه مادام توسو استانبول از وبسایت رسمی این مجموعه اقدام کنید، مشمول تخفیف خواهید شد؛ بااین‌حال، از طریق برقراری تماس با این مجموعه هم می‌توانید بلیط ورودی به موزه را برای خود یا عزیزان‌تان تهیه کنید.

  • آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه اروپایی بی‌اوغلو، خیابان استقلال، پلاک 56، موزه مادام توسو
  • شماره تماس: 00904443253

نحوه دسترسی به موزه مادام توسو استانبول

موزه مادام توسو در خیابان استقلال، یکی از معروف‌ترین خیابان‌های استانبول، واقع شده است. برای دسترسی به این خیابان می‌توانید از خطوط تراموا یا اتوبوس‌های شهری استفاده کنید و در ایستگاهی به نام آقاکامی پیاده شوید. همچنین با استفاده از مترو استانبول می‌توانید سوار خط M2 شده و در ایستگاه تکسیم از قطار پیاده شوید.

اگر اهل پیاده‌روی هم باشید با رفتن به میدان تکسیم که اصلی‌ترین میدان استانبول است، دسترسی بسیار راحتی به موزه خواهید داشت. از تکسیم به سمت خیابان استقلال حرکت کنید. بعد از 8 دقیقه پیاده‌روی به ساختمان موزه مادام توسو می‌رسید.

یادگاری های موزه مادام توسو

هزاران هزار گردشگر به شوق دیدن تندیس‌های مومی از چهره‌های معروف هنری و تاریخی پای در موزه مادام توسو استانبول می‌گذارند. برای این گروه از گردشگران در آغوش‌گرفتن این تندیس‌ها و گرفتن عکس یادگاری با آن‌ها لذتی بزرگ و تکرارنشدنی به حساب می‌آید.

اگرچه تندیس مشاهیر بزرگ تاریخ و هنر جزء گنجینه‌های ناب این مجموعه به شمار می‌رود؛ اما این موزه یک یادگاری ارزشمند دیگر هم دارد که غالبا از سوی گردشگران مورد غفلت و بی‌توجهی قرار می‌گیرد. این یادگاری باارزش تندیسی از پرتره مادام توسو است که از آن به عنوان آخرین اثر هنری او در این موزه یاد می‌شود.

شرایط بازدید از موزه شخصیت ها در استانبول برای گردشگران

برای اینکه گشت‌وگذاری لذت‌بخش و باکیفیت را در موزه مادام توسو تجربه کنید، بهتر است قبل از بازدید با قوانین حضور در این مجموعه آشنایی کافی داشته باشید. ما در ادامه فهرستی از مهم‌ترین این قوانین را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  1. آخرین ساعت پذیرش در موزه 7 شب است. بعد از این ساعت هیچ گردشگری اجازه ورود به این مجموعه را ندارد.
  2. حمل لوازمی همچون بطری‌های شیشه‌ای، وسایل آتش‌زا، هرگونه سلاح یا اشیای تیز و خطرناک، مشروبات الکلی، اسکوتر و خوراکی به داخل موزه ممنوع است.
  3. ورود حیوانات خانگی به موزه ممنوع است.
  4. در موزه مادام توسو استانبول شرایط برای بازدید افراد معلول و ناتوان جسمی مهیاست؛ اما این مجموعه امکان ارائه صندلی چرخ‌دار را ندارد.
  5. کودکان 3 تا 14 سال می‌توانند با خرید بلیط کودکان از این موزه دیدن کنند.

عکسی از مجسمه‌های معروف موزه مادام توسو استانبول

    جاهای دیدنی اطراف موزه مادام توسو استانبول

    بخش اعظمی از جاهای دیدنی استانبول در میدان تکسیم و خیابان استقلال این شهر جا خوش کرده‌اند؛ بنابراین بعد از بازدید از موزه مادام توسو می‌توانید با سرزدن به این جاذبه‌ها برای تمام روزتان برنامه‌ای مفرح و شاد رقم بزنید:

    • کاخ توپکاپی
    • موزه مولوی خانه گالاتا
    • آب انبار باسیلیکا
    • موزه دوگانچای
    • کاخ دلما باغچه
    • دلفیناریوم استانبول
    • کاخ بوکولئون
    • موزه معصومیت استانبول
    • کلیسای سنت آنتوان
    • مسجد حسین آقا
    • بازار بزرگ استانبول
    • موزه پرا
    • مسجد تاریخی رنگونی‌ها

    دیگر موزه های مادام توسو در دنیا

    موزه مادام توسو استانبول تنها شعبه از این موزه در جهان نیست. ماری گروشولتز با پشتکار و ایده‌پردازی‌های خلاقانه‌ای که داشت، پای استعداد و هنر بی‌نظیر خود را به چندین کشور اروپایی و آسیایی دیگر هم باز کرد. در ادامه می‌توانید جزئیات هر شعبه از این موزه را مطالعه کنید:

    • دبی: این مجموعه از تازه‌نفس‌ترین موزه‌های مادام توسو است. این موزه دارای 7 بخش جذاب و دیدنی با 60 تندیس مومی است که از این تعداد 16 مجسمۀ آن برای اولین‌بار طراحی و ساخته شده‌اند.
    • لندن: اصلی‌ترین شعبه از موزه‌های مادام توسو، موزه لندن است که راز جذابیت آن افزودن تندیس‌های جدید با همان تکنیک ماری توسو است.
    • آمستردام: این موزه در میدان مام واقع شده و با بهره‌گیری از جلوه‌های چندرسانه‌ای و ربات‌های متحرک، احساسی تازه و دلپذیر از گردش میان تندیس‌های مومی را به گردشگران القا می‌کند.
    • برلین: این موزه در خیابان دروازه براندنبورگ قرار دارد و با ارائه بیش از 100 تندیس مومی، تاریخ پرفرازونشیب آزادی برلین را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد.
    • وین: این مجموعه که در شهربازی معروف وینر پراتر واقع شده است، اسباب ملاقات گردشگران با مشاهیر اتریش را فراهم می‌کند.
    • پراگ: این موزه شما را سوار بر قطار زمان می‌کند و به دوران قرون وسطی می‌برد. موزه پراگ میزبان 40 شخصیت برجسته باستانی، ورزشی و هنری است.
    • لاس‌وگاس: اولین موزه مادام توسو در ایالات متحده به شمار می‌رود که بیش از 100 تندیس مومی از شخصیت‌های معروف را در دل خود جای داده است.
    • نیویورک: در این مجموعه 200 تندیس مومی از بازیگران، خوانندگان و شخصیت‌های برجسته تاریخی به نمایش گذاشته می‌شود.
    • توکیو: موزه توکیو در سال 2013 با 7 سالن متفاوت افتتاح شد. از بخش‌های جذاب این مجموعه تندیس مرلین مونرو و لیدی گاگا در قسمت در ورودی است که هر گردشگری را به بازدید از این موزه ترغیب می‌کند.
    • شانگهای: از قدیمی‌ترین موزه‌های مادام توسو موزه شانگهای است که 7 محوطه نمایشگاهی با 80 تندیس از شخصیت‌های مشهور چینی را شامل می‌شود.
    • سیدنی: این موزه به عنوان سیزدهمین شعبه از موزه‌های مادام توسو شناخته می‌شود که از سال 2012 فعالیت رسمی خود را در استرالیا آغاز کرد.
    • جزیره سنتوزا: هفتمین شعبه از موزه‌های مادام توسو موزه سنگاپور در جزیره سنتوزاست. دیوید بکهام، شاهرخ خان، لیدی گاگا و جانی دپ از شخصیت‌های برجسته این موزه هستند.
    • شیراز: موزه مادام توسو شیراز همان خانه تاریخی زینت‌الملوک قوام در شیراز است که در آن تندیسی از مشاهیر استان فارس نگهداری می‌شود.

    موزه های مادام توسو در دنیا

    عکسی از موزه مادام توسو لندن

      موزه مادام توسو استانبول؛ دریچه‌ای به دنیای هنر، فرهنگ و تاریخ جهان

      در بین تمام جاذبه‌های پرزرق‌وبرق و خیره‌کننده‌ای که ترکیه دارد، موزه مادام توسو استانبول اثری باشکوه و خارق‌العاده به حساب می‌آید. برای لذت‌بردن از شاهکارهای هنری این مجموعه لازم نیست تاریخ‌دان باشید یا از فلسفه و هنر بدانید. تندیس‌های مومی این موزه آنقدر شبیه به نسخه‌ واقعی‌شان طراحی شده‌اند که شما با تماشای آن‌ها خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای خود رقم خواهید زد.

      شما می‌توانید با خرید تور استانبول و سفری چند روزه به این شهر تاریخی، در جای‌جای آن قدم بزنید و علاوه‌بر موزه مادام توسو، از بناهای روم باستان، مساجد عثمانی، تنگه‌های آبی و پل‌های بی‌نظیر دروازه اروپا دیدن کنید. اما اگر قبلا به این شهر سفر کرده و از خیابان استقلال و جاذبه‌های آن دیدن داشته‌اید، از تجربه خود برایمان بنویسید.

      سوالات متداول:

      1. موزه مادام توسو در کدام کشور است؟

      نمایشگاه مادام توسو برای اولین‌بار در لندن به اجرا درآمد؛ سپس شعبه‌های دیگری از آن در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی افتتاح شد.

      2. قیمت بلیط موزه مادام توسو استانبول چقدر است؟

      برای خرید اینترنتی بلیط موزه مادام توسو استانبول از وبسایت رسمی این مجموعه باید نفری 851 لیر بپردازید.

      بخش نظرات

      اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

      پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

      اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
      6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc