https://gateway.trip.ir/api/

36 مسجد استانبول که باید ببینید!

به روز رسانی: 24 شهریور ، 1403 مقاصد پر طرفدار

مساجد استانبول

در فهرست جاهای دیدنی استانبول، مساجد آن سهم پررنگی دارند. محال است به این شهر سفر کنید و با دیدن شکوه معماری هر مسجد استانبول غافلگیر و حیرت‌زده نشوید. مساجد استانبول که یادگاری از امپراتوری عثمانی در این کشور هستند، به لحاظ جذابیت‌های بصری چیزی از کاخ‌های سطنتی کم ندارند. در سبک معماری هر مسجد، به راحتی می‌توان رازهای ناشناخته فرهنگی، تاریخی و هنری مردمان این سرزمین را کشف کرد. از آنجایی که در یک سفر کوتاه چندروزه امکان بازدید از همه مسجدهای استانبول میسر نیست، در این مطلب فهرستی از بهترین و دیدنی‌ترین آن‌ها را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. پس اگر مسافر استانبول هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چاملیجا؛ بزرگترین مسجد استانبول

از دیگر مسجدهای استانبول که از عمر تاسیس آن زمان زیادی نمی‌گذرد، مسجد چاملیجاست. این بنا که به‌عنوان مسجد اردوغان در استانبول نیز شهرت دارد، در سال 2019 میلادی با 6 مناره و 70 گنبد، در فضایی 15000 مترمربعی در محله چاملیجا ساخته شد.

مسجد چاملیجا اگرچه به لحاظ تاریخی حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ اما از حیث معماری، یک شاهکار هنری قلمداد می‌شود. این مسجد در حال‌حاضر آمادگی میزبانی از 60 هزار نمازگزار را دارد. از امکانات متعدد این بنا می‌توان به نمایشگاه هنری، سالن کنفرانس، کتابخانه و موزه فرهنگ اشاره کرد. در سبک معماری مسجد چاملیجا عناصری از معماری سلجوقی و عثمانی به چشم می‌خورد و همین تلفیق هم سبب بیشترشدن جذابیت‌های بصری این بنا شده است.

اگر گذرتان به استانبول افتاد، پیشنهاد می‌کنیم غروب خورشید را برای بازدید از مسجد چاملیجا انتخاب کنید. در این ساعات، رنگ‌آمیزی عجیب و حیرت‌انگیزی ساختمان مسجد را فرامی‌گیرد و موجب خلق صحنه‌ای تماشایی می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هزینه ساخت بزرگترین مسجد استانبول چیزی حدود 42 میلیارد تومان برآورد شده که البته با پول ایرانیان ساخته شده است.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 19 (امکان بازدید در ساعات نماز وجود ندارد)
  • هزینه ورودی: رایگان

چاملیجا بزرگترین مسجد استانبول

عکسی از چاملیجا

مسجد سلیمانیه؛ یادگار سلطان سلیمان کبیر

از دیگر مساجد تاریخی استانبول که نام آن، همه ما را به یاد فیلم درخشان حریم سلطان می‌اندازد، مسجد سلیمانیه است. اگرچه این مسجد به لحاظ محبوبیت و شهرت به پای مشهورترین مساجد استانبول نمی‌رسد؛ بااین‌حال به‌قدری زیباست که گردشگران را شگفت‌زده و مبهوت می‌کند.

مسجد سلیمانیه به دستور سلطان سلیمان بر فراز سومین تپه از هفت تپه استانبول ساخته شد. این بنا 28 گنبد، 24 ستون و 10 مناره دارد. جالب است بدانید که بخش اعظمی از تزئینات این بنا حاصل جواهرات پیشکش‌شده از شاه طهماسب ایرانی به شاه سلیمان است. این مسجد بخش‌های مختلف دیگری همچون آشپزخانه، کاروان‌سرا، حمام و چندین مدرسه هم دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. مسجد سلیمانیه مانند تمام جاذبه‌های تاریخی استانبول بخش اعظمی از زیبایی‌های خود را در آتش‌سوزی و زلزله از دست داده است.

  • ساعات بازدید: هر روز از ساعت 9 تا 18 عصر
  • هزینه ورودی: رایگان

ایاصوفیه؛ معروف ترین مسجد استانبول

اولین مسجد استانبول که نام آن به طرز عجیبی با تاریخ دیرینه این کشور گره خورده، مسجد ایاصوفیه است. بنایی که امروز به عنوان مسجد ایاصوفیه می‌شناسیم، هزاران سال قبل لقب اولین کلیسای بزرگ جهان را از آن خود کرده بود. این کلیسا در دوره امپراتوری بیزانس به دستور ژوستینین یکم، با مشارکت صدها معمار و هزاران کارگر طی 5 سال ساخته شد.

با فتح استانبول توسط محمد فاتح عثمانی، این کلیسای بزرگ با تمام نمادهای مسیحیتی که داشت، به مسجدی باشکوه و چشم‌نواز تغییر کرد. البته که ماجرا به همین جا ختم نشد و در نهایت مسجد ایاصوفیه در دوره آتاتورک، حیاتش را در قالب موزه‌ای تماشایی و حیرت‌انگیز حفظ کرد. مسجد ایاصوفیه درست در قلب استانبول قرار دارد. این بنا، که هر گوشه از آن جلوه‌ای تمام‌عیار از تاریخ و هنر این سرزمین را به نمایش می‌گذارد، امروز به عنوان قطب مهم گردشگری در استانبول شناخته می‌شود.

  • ساعات بازدید: روزهای هفته از ساعت 9 تا 23
  • هزینه ورودی: 875 لیر (برای کودکان زیر 6 سال رایگان)

مسجد ایاصوفیه زیباترین مسجد استانبول

عکس مسجد معروف استانبول؛ ایاصوفیه

ایاصوفیه کوچک؛ نماینده مینیاتوری مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه کوچک هم در فهرست بهترین مسجد استانبول جا خوش کرده است. این مسجد به دلیل شباهت عجیبش به ایاصوفیه بزرگ، با لقب ایاصوفیه کوچک شناخته می‌شود. این بنا در اصل یک کلیسای قدیمی بوده که با هدف قدردانی از دو کشیش باکوس و سرگیوس ساخته شد. این دو کشیش در دوره امپراتوری ژوستینین یکم، موجب نجات جان نوه پادشاه از اعدام شده بودند. همین امر هم بهانه‌ای شد تا نوه پادشاه به محض رسیدن به مقام پادشاهی و برای قدردانی از ناجیان خود، کلیسایی با نام آن‌ها بسازد.

با پیروزی عثمانی‌ها در فتح استانبول، شخصی به نام حسین آقا با اضافه‌کردن چند مناره و ایوان، این بنا را به مسجد تبدیل کرد. در نمای داخلی کلیسا و مسجد ایاصوفیه کوچک هنوز هم می‌توان نشانه‌هایی از ستون‌های مرمری و موزاییک‌های طلای به‌کاررفته در آن را مشاهده کرد.

  • ساعات بازدید: در تمام ساعات روز به جز اوقات اذان و نماز
  • هزینه ورودی: رایگان

ایاصوفیه کوچک از معروفترین مساجد استانبول

تصویری از ایاصوفیه کوچک

مسجد سلطان احمد؛ مسجد کبود استانبول

کمتر کسی است که نام مسجد آبی استانبول را نشنیده باشد. این بنا که در اصل مسجد سلطان احمد نام دارد، به دلیل داشتن کاشی‌های آبی‌رنگ خود شناخته می‌شود. داستان احداث این بنای شگفت‌انگیز به شکست امپراتوری عثمانی از صفویان برمی‌گردد. در آن روزگار که عثمانیان قدرت و جلال خود را با ساخت مسجدی در استانبول به رخ تمام جهان می‌کشیدند، سلطان احمد تصمیم گرفت با احداث یک مسجد 6 مناره‌ای، بزرگی و صلابت ازدست‌رفته را بازگرداند.

معماری مسجد سلطان احمد را می‌توان تلفیقی چشم‌نواز از سبک معماری اسلامی و رومی دانست. این بنا 5 گنبد اصلی، 8 گنبد کوچک آبشاری و 6 مناره دارد. اگر در مرکز مسجد بایستید، 260 پنجره ارسی را می‌بینید که نور خورشید را به داخل مسجد می‌رسانند. شبستان‌های خوش‌نقش‌ونگار، محراب سفید و مرمری، لوسترهای بزرگ و خوشنویسی‌های حکاکی‌شده بر در و دیوار این بنا، از دیگر زیبایی‌های نهفته در این عبادتگاه است.

  • ساعات بازدید: روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 18
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد مهری ماه؛ یادگار شاهزاده خانم عثمانی

عشق وافری که سلطان سلیمان نسبت به دخترش مهری‌ماه داشت، او را به ساخت مسجد زیبا و مجلل مهری ماه در منطقه اسکودار استانبول واداشت. این مسجد زیبا بر فراز مرتفع‌ترین تپه در استانبول، یعنی ادیرنه قاپی قرار دارد. جالب است بدانید که این مسجد فقط یک مکان مذهبی نیست؛ بلکه به لطف داشتن بخش‌های متعددی نظیر حوزه علمیه، مدرسه، بیمارستان، یتیم‌خانه، کاروانسرا و آشپزخانه یک جاذبه چندمنظوره فرهنگی، هنری و تاریخی محسوب می‌شود.

  • ساعات بازدید: هر روز از 9 تا 18 بعدازظهر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد مهری ماه از معروفترین مساجد استانبول

تصویری از مسجد مهری ماه

مسجد فاتح؛ مسجد معروف استانبول

تعداد مساجد استانبول کم نیست؛ به هر سمتی که سر بچرخانید، با یک عبادتگاه تاریخی ملاقات خواهید کرد. نام مسجد فاتح هم درست در لیست همین مساجد قرار دارد که با معماری بسیار شیک و مجلل خود، در قلب استانبول خودنمایی می‌کند. مسجد فاتح ضمن اینکه از نظر هنری و معماری یک اثر باشکوه قلمداد می‌شود، به لحاظ تاریخی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. این بنا در سال 1463 میلادی بعد از 7 سال، همزمان با پیروزی عثمانی‌ها بر قسطنطنیه احداث شد. در فضای داخلی این بنا بخش‌های متنوعی همچون مدرسه، حمام، کتابخانه و بیمارستان به چشم می‌خورد که بعد از زلزله قسمت‌هایی از آن در زیر خاک مدفون شده است.

  • ساعات بازدید: روزهای هفته از 9 صبح تا 18 عصر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد شاهزاده؛ یادبود ولیعهد ناکام

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده‌اید، باید دانسته باشید که در دل هر مسجد استانبول رازی نگفتنی از تاریخ پرفرازونشیب این سرزمین نهفته است. مسجد شاهزاده هم شاید یکی از مهم‌ترین مساجد این شهر باشد که با فاش‌شدن روایات تاریخی‌اش، احتمالا قلبتان کمی رنجور و آزرده شود.

مسجد شاهزاده همان‌طور از نامش پیداست، با هدف یادبود شاهزاده محمد، فرزند سلطان سلیمان ساخته شد. این شاهزاده که قرار بود به زودی بر تخت سلطنت بنشیند، در سن 22 سالگی به آبله مبتلا شد و با یک دنیا ناکامی دار فانی را وداع گفت. سلطان سلیمان نیز جهت تسکین قلب داغدیده خود تصمیم گرفت مسجدی باشکوه و زیبا برای فرزند ناکامش بسازد. این بنای مذهبی یکی دیگر از شاهکارهای هنری استاد سینان است؛ اما به لحاظ معماری تفاوت‌های بارزی با سایر مساجد استانبول دارد.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 تا 18
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد اورتاکوی؛ کوچکترین مسجد استانبول

عنوان کوچک‌ترین مسجد استانبول هم به مسجد اورتاکوی تعلق می‌گیرد که در محله‌ای به نام بشیکتاش قرار دارد و به مسجد دولماباغچه هم معروف است. آنچه بیش از همه در شهرت و محبوبیت این بنا تاثیر می‌گذارد، هم‌جواری آن با تنگه بسفر است که سبب خلق مناظری باشکوه از اورتاکوی در شب می‌شود.

مسجد اورتاکوی به دستور سلطان عبدالمجید در سال 1853 احداث شد. این مسجد از نظر سبک معماری توفیری اساسی با سایر مساجد استانبول دارد. در اورتاکوی می‌توان نشانه‌هایی از سبک معماری گوتیک را یافت؛ ضمن اینکه این بنا به لطف داشتن ستون‌ها و پایه‌های محکم، در برابر زلزله بسیار مقاوم است.

  • ساعات بازدید: هر روز هفته از ساعت 9 تا 6 بعدازظهر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد اورتاکوی مسجد معروف استانبول

تصویر مسجد اورتاکوی

مسجد زیرک؛ صومعه تاریخی امپراطوری روم

پس از ایاصوفیه این مسجد زیرک است که نام مسجد معروف استانبول را یدک می‌کشد. این بنا که در بخش اروپایی استانبول و در منطقه فاتح قرار دارد، در گذشته صومعه‌ای مشهور تحت عنوان پانتوکراتور بوده است. این صومعه که به دوره امپراتوری روم شرقی تعلق داشت، با فتح قسطنطنیه به مدرسه و سپس مسجد تغییر کاربری داد.

نمای سنگی و گنبدهای بی‌شمار موجود در این مسجد سبکی از معماری خاص و بی‌نظیر بیزانس را منعکس می‌کند. سازه‌های اصلی این بنای باستانی را کاشی و آجرهایی تشکیل می‌دهد که با هنرمندی هرچه‌تمام در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این مسجد قدیمی به احترام اولین دانشمند بزرگ مدرسه، یعنی ملا زیرک مهمت افندی به مسجد ملا زیرک تغییر نام می‌دهد.

  • ساعات بازدید: روزهای هفته از ساعت 9 تا 18 بعدازظهر
  • هزینه ورودی: رایگان

دولما باغچه؛ از مساجد مهم استانبول

از دیگر مساجد استانبول که روایت‌های تاریخی زیادی برای گفتن دارد، مسجد دولما باغچه است. این مسجد که در مرکز حکومت و سلطنت پادشاهان دوره عثمانی ساخته شده، یادگاری از «بزم عالم ولیده سلطان» مادر سلطان عبدالمجید یکم است. عمر ولیده سلطان آنقدر زیاد نبود که به تماشای شکوه و جلال این بنای مذهبی در استانبول بنشیند. بااین‌وجود، عبدالمجید با تکمیل معماری این بنا، آرزوی مادر را بعد از وفاتش محقق کرد و ما امروز فرصت داریم تا شاهد یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استانبول باشیم.

مسجد دولما باغچه تنها مسجد رسمی کاخ دلما باغچه در استانبول محسوب می‌شود. بنای این مسجد در 2 طبقه ساخته شده که طبقه فوقانی آن به خانواده سلطنتی و طبقه پایینی به عموم مردم تعلق داشت. مناره‌های بزرگ 40 متری، پنجره‌های مدور زیر گنبد و تزئینات داخلی، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های بصری این مسجد به حساب می‌آیند.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر
  • هزینه ورودی: 650 لیر

والده خان؛ مسجد ایرانیان استانبول

تاریخ تاسیس مسجد والده خان به سال 1951 میلادی برمی‌گردد که توسط ایرانیان مقیم ترکیه در منطقه فاتح و در محله والده خان ساخته شد. بد نیست بدانید که این بنای مقدس، در دل کاروانسرایی قدیمی به نام والده خان قرار دارد. این کاروانسرا در قرن 17 میلادی به دستور ماه پیکر سلطان، همسر سلطان احمد اول احداث شد. هدف از تاسیس این کاروانسرا اسکان‌دادن به تاجران و بازرگانانی بود که به قصد سفر به استانبول و نواحی دورتر، از جاده ابریشم عبور می‌کردند؛ ضمن اینکه بهترین مکان برای تخلیه و نگهداری کالاهای تجاری کشتی‌هایی بود که به خلیج شاخ طلایی می‌رسیدند.

از آنجایی که کاروانسرای والده خان در مجاورت با یکی از محله‌های ایرانی‌نشین ترکیه بود، ایرانیان تصمیم گرفتند در وسط صحن بزرگ آن، مسجدی برای برپایی نماز و برگزاری مراسم مذهبی مانند عزاداری محرم بنا کنند.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 6 صبح تا 8 شب
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد رستم پاشا؛ مسجد تک مناره ای استانبول

هر مسجد استانبول برگی از تاریخ دیرینه و پررمزوراز این کشور را برای گردشگران رو می‌کند. مسجد رستم پاشا هم جزء همین عبادتگاه‌های مهم و باستانی است که با بازار بزرگ این شهر تنها چند قدم فاصله دارد. همان‌طور که از نام آن پیداست، این بنای تاریخی برای رستم پاشا بوده است. البته رستم پاشا آنقدر بداقبال بود که قبل از پایان ساخت، غزل خداحافظی را برای همیشه خواند و موفق به دیدار آن نشد.

این مسجد به دست سینان، معمار برجسته استانبولی ساخته شده است. از معمار سینان، شاهکارهای هنری بسیاری به جا مانده که اولین آن‌ها همین مسجد رستم پاشاست. آنچه بیش از همه گردشگران را میخکوب زیبایی‌های مسجد استانبول رستم پاشا می‌کند، کاشی‌های قرمزرنگی است که در گوشه‌گوشۀ آن دیده می‌شود.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر (ساعات نماز امکان بازدید وجود ندارد)
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد کاریه؛ نمایانگر نقش های باستانی

اوج هنر و خلاقیت معماری دوره رنسانس را می‌توان در مسجد کاریه به شکل تمام‌وکمال مشاهده کرد. این بنا که سرنوشتی مشابه با مسجد ایاصوفیه دارد، در 14 کیلومتری میدان تکسیم و در همسایگی با مسجد سلطان احمد واقع شده است. نام چورا برگرفته از منطقه‌ای است که این کلیسای قدیمی در آن شکل گرفت. چورا در گویش یونانی به معنای خارج از شهر است و اشاره به موقعیت مکانی این مسجد در خارج از شهر دارد.

تا قبل از تبدیل‌شدن کلیسای چورا به مسجد کاریه، نقاشی‌ها و موزاییک‌های رنگ‌آمیزی‌شده‌ای بر در و دیوار این بنا به چشم می‌خورد که همگی یک‌صدا داستان‌های شنیدنی از کتاب مقدس را روایت می‌کردند. با فتح استانبول، این کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد و تمام آثار هنری متعلق به دوره مسیحیت با گچ پوشانده شد. البته این پایان ماجرا نیست؛ مسجد کاریه با تبدیل‌شدن به موزه تمام شکوه و زیبایی خود را که پشت دیواری سیمانی پنهان بود، دوباره به‌دست آورد.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 6:30 بعدازظهر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد کاریه از مساجد معروف استانبول

تصویری از مسجد کاریه

مسجد نور عثمانی؛ زیباترین مسجد استانبول

اگر در جست‌وجوی زیباترین و دلنشین‌ترین مسجد استانبول هستید، سری به مسجد نور عثمانی این شهر بزنید. این مسجد که نامش را از آیات روشن سوره نور گرفته، در محله معروف فاتح و چندقدمی بازار بزرگ استانبول واقع شده است. قدمت مسجد نور عثمانی به دوره سلطنت سلطان محمود اول در قرن هجدهم بازمی‌گردد. این مسجد که با الهام از سبک معماری ایاصوفیه ساخته شده است، از نظر هنری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

اولین چیزی که هنگام ورود به این بنا توجه شما را به خود جلب می‌کند، خطاطی‌های مزین‌شده به طلا است که بر دیوار شبستان‌های آن خودنمایی می‌کند. بعد از آن احتمالا محو تماشای گنبد باعظمت و پنجره‌های شفاف و نورانی این مسجد خواهید شد. ناگفته نماند که این پرستشگاه بخش‌های دیگری نظیر کتابخانه، مدرسه، حمام و آشپزخانه هم دارد که هر کدام جلوه‌ای تماشایی از هنر عثمانی را به نمایش می‌گذارند.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 تا 6 عصر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد ایوب سلطان؛ از مساجد شیعه در استانبول

معنوی‌ترین مسجد استانبول را هم باید مسجد ایوب سلطان دانست که محبوبیت ویژه‌ای در قلب گردشگران مسلمان دارد. این بنای مذهبی برای گرامی‌داشت یاد و خاطره ایوب سلطان، یار وفادار پیامبر اسلام ساخته شد. در وصف شوکت و بزرگی این بنای مذهبی به همین نکته اکتفا می‌کنیم که از مسجد ایوب سلطان به عنوان «چهارمین مکان مقدس جهان» یاد می‌شود.

بد نیست بدانید که مسجد ایوب سلطان، اولین مکان مذهبی است که مسلمانان بعد از فتح قسطنطنیه در سال 1458 در این شهر بنا کردند. این مسجد که در گذشته محل اصلی تاجگذاری پادشاهان عثمانی بوده، درحال‌حاضر میزبان مسلمانانی است که آخر هفته خود را به عبادت و رازونیاز اختصاص داده‌اند. این بنای مذهبی در جوار ورودی تنگه بسفر قرار دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین مسجدهای شیعیان در ترکیه شناخته می‌شود.

  • ساعات بازدید: هر روز هفته از ساعت 9 تا 6 عصر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد ایوب سلطان از مساجد شیعه در استانبول

عکسی از ایوب سلطان

مسجد سلطان سلیم؛ یادگار پادشاه بی‌باک

مسجد سلطان سلیم یاووز معروف‌ترین مسجد ترکیه است که بر فراز تپه‌ای مشرف به خلیج شاخ طلایی قرار دارد. سلطان سلیم پدر سلطان سلیمان عثمانی است که به دلیل شجاعت‌ و بی‌باکی به آن لقب یاووز را بخشیده‌اند. سلطان سلیم اولین پادشاه خونریز عثمانی بوده که علی‌رغم روحیه جنگ‌طلبانه، از طبع شاعرانه خاصی برخوردار بوده است. از آنجایی که در دوره سلطنت او قلمرو عثمانی وسعت بسیار زیادی پیدا کرد، فرزندش، سلطان سلیمان، تصمیم گرفت بنایی به یاد رشادت‌های پدر در استانبول بسازد.

مسجد سلطان سلیم از بُعد معماری و تاریخی یک اثر شاخص هنری-فرهنگی در استانبول قلمداد می‌شود. دیوارهای این بنا از سنگ مرمر و گرانیت و پنجره‌های آن از جنس چوب اعلی، مروارید و عاج ساخته شده است. این مسجد چندین در ورودی هم دارد که اصلی‌ترین آن‌ها به بازار استانبول راه پیدا می‌کند. 

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد بایزید؛ از مساجد مشهور استانبول

در یکی از شلوغ‌ترین میادین شهر استانبول، مسجد بایزید جا خوش کرده است که با یک گنبد مرکزی و چندین نیم‌گنبد، گردشگران را به سوی خود فرامی‌خواند. این مسجد در سال‌‌های 1501 تا 1506 میلادی به دستور بایزید دوم ساخته شد. فضای داخلی مسجد بایزید اگرچه کمی تاریک و دلگیر است؛ بااین‌حال محراب و شبستانی دارد که هر کسی با دیدن آن متحیر و شگفت‌زده می‌شود. این بنا در میدان بایزید و در مجاورت با بازار بزرگ استانبول واقع شده است.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 5 صبح تا 11 شب
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد بایزید از مساجد تاریخی استانبول

عکسی از مسجد بایزید

مسجد یلدیز حمیدیه؛ یادگار سلطان عبدالحمید عثمانی

مجلل‌ترین مسجد استانبول که به دستور عبدالحمید دوم در این شهر ساخته شد، مسجد یلدیز حمیدیه نام دارد. این مسجد سلطنتی در منطقه معروف بشیکتاش و در محله یلدیز واقع شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طراح داخلی این بنای سلطنتی-مذهبی، شخص خود پادشاه عبدالحمید بوده است. در فضای داخلی این مسجد اتاقی با سقف‌های طلاکاری‌شده به چشم می‌خورد که گویا سفیران از آن استفاده می‌کرده‌اند. در سمت چپ نیز اتاقی مجلل و زیبا دیده می‌شود که به سلاطین آن دوران اختصاص داشته است. نقاشی‌های ماهرانۀ روی سقف و حکاکی‌های سنگی موجود در گوشه‌وکنار این مسجد، ارزش دیدن آن را چند برابر می‌کند.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه به صورت 24 ساعته به جز ساعات نماز
  • هزینه ورودی: رایگان

ینی جامی؛ مسجد سلطنتی استانبول

مسجد ینی جامی که روزگاری لقب جدیدترین مسجد سلطنتی استانبول را داشته، در قرن هفدهم به دستور همسر سلطان مراد سوم ساخته شده است. این بنا روی تپه‌ای مشرف به منطقه امینونو در نزدیکی بازار ادویه استانبول قرار دارد. از شگفتی‌های جالب توجه این مسجد می‌توان به قرارگیری آن روی پایه‌های چوبی غرق‌شده در دریا اشاره کرد. تزئینات نمای داخلی این بنا را ورق‌های طلای حکاکی‌شده روی دیوار، سنگ‌های مرمر تراش‌خورده و کاشی‌های خاص و منحصربه‌فرد آن تشکیل می‌دهد.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 تا 6 بعدازظهر (امکان بازدید در ساعات نماز وجود ندارد)
  • هزینه ورودی: رایگان

ینی جامی زیباترین مسجد استانبول

تصویری از مسجد ینی جامی

مسجد عرب؛ از مشهورترین مساجد استانبول

مسجد عرب که قدیمی‌ترها به آن مسجد آراپ می‌گویند، مکانی مذهبی در محله کاراکوی استانبول است. در میان تمام مساجد مشهور ترکیه که روزگاری به عنوان کلیسای ارتدکس فعالیت می‌کرده‌اند، مسجد آراپ تنها مکانی است که آن را به عنوان کلیسای کاتولیک می‌شناسند.

سرنوشت این کلیسای قدیمی نیز نظیر سایر مساجد استانبول، با پیروزی عثمانی‌ها به مسجدی مذهبی ختم شد. این بنای تاریخی که نشانه‌هایی از سبک معماری گوتیک را در خود دارد، پیشکشی از سلطان بایزید دوم به پناهندگان فراری عرب است. به همین خاطر هم امروزه بیشتر به عنوان مسجد عرب شناخته می‌شود.

  • ساعات بازدید: هر روز هفته از ساعت 9 تا 18
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد قلیچ علی پاشا؛ دنیای طرح و رنگ

جالب‌ترین مسجد استانبول را هم می‌توان مسجد قلیچ علی پاشا دانست که توسط یک دریانورد تازه‌مسلمان در قرن شانزدهم میلادی ساخته شد. این مسجد قرار بود نسخه‌ای برابر با مسجد ایاصوفیه باشد؛ اما تزئینات خطاطی و کاشی‌کاری‌های خیره‌کننده‌ای که در آن به‌کار رفته، مسجد قلیچ را به شاهکار هنری متمایزی تبدیل کرده است.

از دیگر ویژگی‌های برجسته مسجد قلیچ که آن را از سایر هم‌ردیفانش در استانبول جدا می‌کند، اسامی حکاکی‌شده از ائمه اطهار بر ایوان‌های اصلی این بناست. معماری باشکوه عثمانی این مسجد، شاید مهم‌ترین دلیلی باشد که پای هزاران گردشگر را به این بنای مقدس و مذهبی باز می‌کند.

  • ساعات بازدید: محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد.
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد قلیچ علی پاشا از مساجد مهم استانبول

عکسی از مسجد قلیچ علی پاشا

مسجد والده سلطان پرتونهال؛ مسجد زنانه استانبول

شاید تنها مسجد استانبول که در آن بتوانید ردپایی از زنان دربار سلطنتی را بیابید، مسجد والده سلطان پرتونهال باشد. بانی این بنای مذهبی، صفیه سلطان همسر مراد سوم است که پس از به سلطنت‌رسیدن فرزندش، مقام والده سلطانی را دریافت کرد و ایده ساخت این بنا به سرش زد. هدف اصلی از ساختن این مسجد کنترل یهودیان منطقه بوده است؛ اما از آنجایی که بخت با والده سلطان یار نبود، این بنا با مرگ سلطان محمد سوم نیمه‌کاره رها شد. در نهایت بعد از 50 سال خدیجه تورهان، مادر سلطان محمد چهارم با افتتاح مسجد پرتونهال، رسالت نیمه‌تمام والده سلطان را تمام کرد.

این مسجد نه تنها از نظر سیاسی که به لحاظ معماری هم یک جاذبه مهم و تماشایی محسوب می‌شود. این بنا 66 گنبد دارد که در نوع خودش می‌تواند یک شاهکار هنری خلاقانه باشد. تزئینات زیبای موجود در فضای داخلی آن را هم فقط باید به روح لطیف و هنرشناس بانیان این مسجد نسبت داد.

  • ساعات بازدید: محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد والده سلطان پرتونهال از بهترین مساجد استانبول

عکسی از مسجد والده سلطان پرتونهال

مسجد لاللی؛ خطوط افقی در پس‌زمینه‌ای سفید

دلرباترین و زیباترین مسجد استانبول که با حضور در آن محو فضای صمیمانه و خودمانی‌اش می‌شوید، مسجد لاللی نام دارد. این مسجد در محله قدیمی فاتح واقع شده است. نمای خارجی مسجد لاللی را یک گنبد مرکزی و دو گلدسته تشکیل می‌دهد. از زیبایی نمای داخلی آن هم باید به چلچراغ‌های زیبا، کتیبه‌های قرآنی و پنجره‌های مشبک لانه زنبوری‌اش اشاره کنیم که مساحت محدود این بنا را به خوبی جبران می‌کند. در داخل مسجد لاللی چند مقبره از بزرگان استانبول و در طبقه زیرین آن، تعدادی مغازه جهت تامین مخارج مسجد وجود دارد.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا جمعه هر هفته از ساعت 9 صبح الی 12:30 ظهر و 1 تا 5 بعدازظهر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد لاللی استانبول

عکسی از مسجد لاللی

مسجد سوکولو محمدپاشا؛ از مساجد تاریخی استانبول

مسجد سوکولو محمدپاشا نیز از دیگر جاذبه‌های مذهبی در استانبول است که از دیدن آن پشیمان نمی‌شوید. این بنا یادگاری از وزیر اعظم سلطان سلیمان، یعنی سوکولو محمدپاشاست. نکته جالب توجه در مورد این بنا، تلفیق اعجاب‌آمیز مسجد با حوزه علمیه است؛ به‌گونه‌ای که هیچ فضای مجزایی بین این دو مکان نمی‌توان متصور شد. از این جالب‌تر موزایک‌های قرمز و آبی‌رنگ ایزنیک عثمانی است که با به‌کاررفتن در دیوارها و منبر ارزش هنری این سازه را دوچندان می‌کند.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از طلوع خورشید تا غروب آفتاب
  • هزینه ورودی: 454 لیر

مسجد بیلربی؛ از معروفترین مساجد ترکیه

تعداد زیادی از مساجد استانبول در تنگه بسفر قرار دارند که اگر بخواهیم زیباترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم، بی‌تردید انتخاب‌مان مسجد بیلربی خواهد بود. این مسجد در محله بیلربی و در جوار کاخ باشکوه بیلربی قرار دارد.

مسجد بیلربی با هدف زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره رابیعا سلطان، مادر سلطان عبدالحمید ساخته شده است. سنگ‌های برش‌خورده این بنا که در سبک باروک کنار هم قرارگرفته‌اند، جلوه‌ای تماشایی و جذاب به این مسجد هشت‌ضلعی بخشیده‌اند. ترکیب زیبای سبک معماری اروپایی با عثمانی را می‌توان وجه تمایز این بنا با سایر مکان‌های مذهبی مسلمانان دانست.

  • ساعات بازدید: در تمام ساعات روز به جز اوقات اذان و نماز
  • هزینه ورودی: 150 لیر (ورود کودکان زیر 6 سال رایگان است)

مسجد نصرتیه؛ از مساجد رایگان استانبول

در منطقه توپخانه و در محله بی‌اوغلو مسجدی مرمری با دو مناره زیبا و مجلل وجود دارد که همه آن را به نام مسجد نصرتیه می‌شناسند. مسجد نصرتیه قدمتی بسیار طولانی دارد و متعلق به دوره پادشاهی سلطان محمود است. اگر با دنیای معماری و شگفتی‌های آن بیگانه نباشید، در مسجد نصرتیه می‌توانید یک اثر هنری برجسته در سبک معماری باروک را ببینید. البته در نقش‌ونگارها و طراحی‌های خلاقانۀ این بنا ردپایی از سبک معماری اسلامی و عثمانی هم دیده می‌شود که در نوع خودش بی‌نظیر است. از محاسن مسجد نصرتیه باید به نزدیکی آن به برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول مانند پارک توپخانه و دریا اشاره کرد.

  • ساعات بازدید: در تمام ساعات روز به جز اوقات اذان و نماز
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد نصرتیه از مساجد رایگان استانبول

عکسی از مسجد نصرتیه

مسجد قلندرخانه؛ خاص ترین مسجد استانبول

قلندرخانه نام مسجد معروف استانبول است که قدمت هزارساله آن، شما را سوار بر قطار زمان می‌کند و به دورترین نقطه تاریخی در این سرزمین می‌برد. این بنای تاریخی ارزشمند که 10 قرن از عمر آن می‌گذرد، مهیج‌ترین حوادث تاریخی را پشت سر گذاشته است.

ماجرای شکل‌گیری این مسجد به زمانی برمی‌گردد که قلندرخانه یک کلیسای ارتدوکس بود. با ورود عثمانی‌ها به خاک استانبول، این کلیسا تبدیل به یک آشپزخانه عمومی شد. در همین زمان عثمانیان از ساختمان اصلی این بنا به عنوان حمام رومی استفاده می‌کردند. با گذشت زمان، یک مدرسه به ساختمان این بنا اضافه شد و در نهایت با ساخت محراب و تزئینات اسلامی شکل مسجد را به خود گرفت.

اگر از نام عجیب این عبادتگاه هم بخواهید بدانید، باید از فرقه قلندری دراویش یاد کنیم که این مسجد در دوره سلطنت عثمانی به آن‌ها واگذار شد. هر مسجد استانبول ترکیه، شناسنامه‌ای منحصربه‌خودش را دارد؛ بااین‌وجود اگر قرار باشد خاص‌ترین نوع مسجد را در استانبول نام ببریم، از قلندرخانه یاد خواهیم کرد که در تمام این سال‌ها به شکل معجزه‌آسایی از بلایای طبیعی جان سالم به در برده است.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد قاضی اسکندرپاشا یا مسجد کانلیجا

یکی از عجیب‌ترین مساجد استانبول که با مسجد سلیمانیه هم‌دوره است، مسجد کانلیجا است که در سال 1559 میلادی و به دستور قاضی اسکندر پاشا ساخته شد. بااین‌وجود، به سرعت تخریب شده و امروزه تنها خرابه‌هایی از آن باقی مانده است. مسجد قاضی اسکندر پاشا در شرق تنگه بسفر، در روستای کانلیکا استانبول واقع شده که در منطقه بیکوز قرار دارد. ساختمان این مسجد زیرنظر معمار معروف عثمانی، یعنی معمار سینان و در طول 2 سال تکمیل شد. در کنار خرابه‌های این مسجد می‌توان مقبره قاضی اسکندرپاشا را نیز دید.

  • ساعات بازدید: محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد
  • هزینه ورودی: نامشخص

مسجد قاضی اسکندرپاشا از مساجد استانبول ترکیه

عکسی از مسجد قاضی اسکندرپاشا

مسجد شاکرین؛ زیباترین مسجد استانبول ترکیه در شب

مسجد شاکرین مدرن‌ترین مسجد استانبول در محله اسکودار است که از عمر تاسیس آن فقط 13 سال می‌گذارد. این مسجد به توصیه خانواده شاکرین و با ایده‌پردازی و طراحی نخستین معمار زن ترکی، یعنی زینب فادیلی اوغلو ساخته شد. مسجد شاکرین در زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع، در سه وعده پذیرای 500 نمازگزار است. برای نمازگزاران و حتی گردشگران، جزئیات ظریفی که در بخش‌های متعدد این مسجد وجود دارد، هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود. این بنا، یک گنبد بزرگ و دو مناره سفیدرنگ مرتفع دارد که از فاصله بسیار دور هم قابل رویت هستند.

بخش جذاب معماری مسجد شاکرین، متریال کامپوزیت آلومینیوم موجود در گنبد است که جلوه‌های درخشانی از آن را در شب نمایان می‌کنند. از زیبایی‌های بی‌حدوحصر فضای داخلی این بنا هم می‌توان به محراب مزین‌شده به میخک و برگ‌های زینتی، فرش‌های مجلل، کاشی‌های رنگارنگ، خطاطی‌های پیچیده و خارق‌العاده و لوستر متفاوت آن اشاره کرد.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 9:30 صبح تا 9:30 شب
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد فتحیه؛ رقیب باشکوه ایاصوفیا

مسجد فتحیه که شاید نام آن را بارها به عنوان موزه فتحیه از زبان گردشگران شنیده باشید، نمونه دیگری از زیباترین مساجد استانبول خواهد بود. این مسجد، بنایی زیبا و به‌جامانده از معروف‌ترین کلیسای یونانی، یعنی کلیسای پاماکاریستوس است. فضای باشکوه و نقاشی‌های موزاییکی چشمگیری که در بخش‌های مختلف این بنا به چشم می‌خورد، آن را به رقیب سرسختی برای ایاصوفیه تبدیل کرده است. بخشی از مسجد فتحیه به موزه اختصاص دارد که گردشگران با بازدید از آن می‌توانند تماشاگر کاشی‌کاری‌های شگرف و هنرمندانه باشند. بد نیست بدانید که از این سازه شگفت‌انگیز، به‌عنوان یکی از ماندگارترین و بهترین نمونه‌های معماری دودمان پالایولوگی از قسطنطنیه یاد می‌شود.

  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 9:30 صبح تا 4:30 بعدازظهر
  • هزینه ورودی: 2 لیر

مسجد فتحیه | استانبول چند مسجد دارد؟

عکسی از مسجد فتحیه

مسجد عزیز محمد؛ مسجد گربه های استانبول

معروف‌ترین مسجد ترکیه که در سال‌های اخیر تصاویر زیادی از آن را در فضای مجازی دیده‌ایم، مسجد عزیز محمد است. این مسجد در منطقه آسیایی استانبول و در محله اسکودار قرار دارد و بیشتر از آن که محلی برای نمازگران باشد، پناهگاهی امن برای حیوانات است.

مصطفی افه امام جماعت مسجد عزیز محمد به دلیل مهر و علاقه‌ عجیبی که به حیوانات دارد، روزهای سرد زمستان درهای مسجد را باز می‌گذارد تا گربه‌ها و سگ‌ها از سرما و گرسنگی محفوظ بمانند. به همین دلیل هم مسجد استانبول عزیز محمد به مسجد گربه‌ها شهرت دارد.

  • ساعات بازدید: محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد گل؛ شفادهنده عجیب ترکیه

روی هر مسجد استانبول که دست بگذاریم، به کلیسایی مجلل و باشکوه می‌رسیم. مسجد گل نیز از دیگر مساجد این شهر است که روزگاری آن را به عنوان یک کلیسای مهم در ترکیه می‌شناختند. این مسجد در منطقه فاتح و در نزدیکی خیابان آیاکاپی قرار دارد. روایت‌ها گویای آن هستند که مسجد گل بنایی بسیار مقدس بوده و به بانویی مذهبی با نام تئودوزیا تعلق داشته است. این مسجد در محله بالات استانبول قرار گرفته و به اعتقاد قدیمی‌های ترکیه، شفادهنده بوده است.

  • ساعات بازدید: در تمام ساعات روز به جز اوقات اذان و نماز
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد میدان تقسیم استانبول

اگر نزدیک به خیابان استقلال و در یکی از هتل های میدان تکسیم استانبول اقامت دارید و به دنبال مسجد استانبول میدان تقسیم هستید، بهتر است شما را با یکی از جدیدترین مساجد این شهر آشنا کنیم. پروژه ساخت این مسجد در سال 2017 میلادی آغاز شده و 4 سال بعد، با حضور رجب طیب اردوغان افتتاح شد. مسجد تقسیم استانبول از کاشی‌کاری‌های زیبا و یک گنبد زرین برخوردار است که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. همچنین به جز نماز جماعت، رویدادهای فرهنگی نیز در آن برگزار می‌شود.

مسجد استانبول میدان تقسیم

عکسی از مسجد استانبول میدان تقسیم

مسجد عثمان آقا؛ ساده ترین مسجد استانبول

شاید نام مسجد عثمان آقا را نشنیده باشید؛ اما این مسجد از حیث سادگی بسیار زیبا و حائز اهمیت است. تزئینات داخلی بنا نیز چندان پیچیده نیست؛ اما فضایی دلنشین دارد و آرامش را به قلب نمازگزاران هدیه می‌کند. این مسجد در سال 1612 میلادی ساخته شده و در سال 1811 توسط سلطان محمود دوم مورد بازسازی قرار گرفت. اگر در سفر خود از محله کادیکوی استانبول و بازارهای آن دیدن کردید، حتما کفش‌هایتان را درآورید و دقایقی را در صحن این مسجد ساده اما زیبا بگذرانید.

  • ساعات بازدید: روزهای عادی هفته از ساعت 4 صبح تا 11 شب
  • هزینه ورودی: رایگان

ینی والده؛ مسجد سفید استانبول

دیگر مسجد استانبول که آخرین بازمانده از سبک معماری کلاسیک محسوب می‌شود، مسجد ینی والده است. این مسجد در زمان امپراتوری عثمانی در سال 1710 به دستور گلنوز سلطان احمد سوم ساخته شد. 2 مناره و 2 گلدسته از مشخصات نمای بیرونی این مسجد تاریخی است.

  • ساعات بازدید: محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد
  • هزینه ورودی: رایگان

ینی والده مسجد سفید استانبول

تصویری از مسجد والده

بازدید از زیباترین مساجد استانبول در سفر به ترکیه

از مساجد استانبول و تاریخ پشت پرده آن برایتان گفتیم. حالا دیگر می‌دانید که این شهر در کنار تمام جذابیت‌های پرزرق‌وبرقی که دارد، از موهبت داشتن معنوی‌ترین و مقدس‌ترین اماکن دنیا هم برخوردار است. پس توصیه می‌کنیم در سفر با تور استانبول بازدید از معروفترین، زیباترین یا بزرگترین مسجد استانبول را فراموش نکنید. اما اگر به این شهر سفر کرده‌اید، شما کدام مسجد را بیشتر دوست داشتید؟ چه اطلاعاتی از آن‌ها دارید که در این مطلب به آن اشاره نشده است؟ حتما برایمان بنویسید.

سوالات متداول:

1. استانبول چند مسجد دارد؟

استانبول در حال حاضر 3267 مسجد دارد که تعداد زیادی از آن‌ها در گذشته به‌عنوان کلیسا کاربرد داشته‌اند.

2. قوانین پوشش در مساجد استانبول چگونه است؟

گردشگران اجازه ندارند با لباس‌هایی مانند تاپ، شلوارک یا دامن کوتاه وارد مسجدهای استانبول شوند. مناسب‌ترین پوشش برای ورود به این اماکن، برای مردان شلوار بلند و تیشرت آستین کوتاه و برای زنان، پیراهن‌ یا دامن بلند و بلوز آستین‌بلند به همراه روسری یا شال است.

3. بزرگترین مسجد استانبول با پول ایران کدام است؟

مسجد چاملیجا یا مسجد اردوغان در استانبول بزرگترین عبادتگاه مسلمانان در این شهر است که با بودجه ایرانیان ساخته شده است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc