https://gateway.trip.ir/api/

جهانگردی با خودرو شخصی چه مدارک و هزینه هایی می خواهد

به روز رسانی: 24 مهر ، 1401 جاذبه های گردشگری

جهانگردی با خودرو شخصی چه مدارک و هزینه هایی می خواهد

وقتی صحبت از سفر های خارجی می شود، اولین روشی که برای سفر به ذهن آدم می رسد سفر هوایی است. در سفر هوایی شما می توانید در کوتاه ترین زمان و بدون دغدغه به مقصد مورد نظر بروید.
همچنین شما می توانید علاوه بر سفر های هوایی با قطار و اتوبوس نیز که جزو ارزان ترین روش های سفر به خارج از کشور هستند، نیز استفاده کنید.
جهانگری با خودرو شخصی یکی از جذاب ترین و ماجراجویی ترین کارهایی است، که می توان انجام داد. هر چند که سفر با خودروی شخصی بسیار جذاب است، اما دارای چالش های فراوانی می باشد.
شما می بایست قبل از خروج خود از کشور با خودرو شخصی به اندازه ی کافی دارای اطلاعات باشید. نداشتن اطلاعات کافی منجرب به جریمه، صدمات و مشکلات دیگری خواهید شد.
برای خارج کردن خودروی خود از کشور نیاز به یکسری مدارک و مجوز ها می باشد. دریافت این مجوز ها در یک روز و به سادگی قابل انجام شدن است.
لازم به ذکر است، که شما می بایست علاوه بر آماده کردن مدارک شخصی برای خود گذرنامه نیز تهیه کنید. به همین خاطر باید برای سفر های خارجی خود گواهینامه ی بین المللی تهیه کرده و پلاک ترانزیتی دریافت کنید.

کاپوتاژ خودروی شخصی

کاپوتاژ خودروی شخصی 

مراحل خروج از کشور با خودرو شخصی

برای رفتن به خارج از کشور با خودروی شخصی می بایست مدارک مورد نیاز خودرو برای را آماده کنید و ماشین خود را کاپوتاژ کرده و گواهینامه ی بین المللی دریافت کنید.
اگر هر یک از این ریزه کاری ها را رعایت نکنید، ممکن از با مشکلاتی مواجه شوید. در زیر به مدارکی که باید برای خروج از کشور آن ها را تهیه کنید، اشاره می کنیم.

کاپوتاژ خودرو

اولین گامی که باید برای رفتن به جهانگردی با خودرو انجام دهید، گرفتن مجوز کاپوتاژ است. شما برای ورود و خروج از کشوری دیگر نیاز به اخذ مجوز مدرک کاپوتاژ هستید و برای شما حکم پاسپورت را خواهد داشت.
مدارک کاپوتاژ از سوی دفاتر های گمرگی در سراسر استان های ایران قابل اخذ می باشد و معمولا این مدارک به صورت یکساله می باشند.
در صورتی که مدارک شما به صورت کامل باشد، صدور مجوز آن تنها 3 ساعت زمان می برد و تنها مالک خودرو می تواند آن را دریافت کند.
به همین خاطر اگر شما مالک خودرو نیستید، می بایست وکالت محضری داشته باشید و یا خود شخص صاحب خودرو با شما همسفر باشد.
مدت اعتبار مدرک کاپوتاژ پس از گذشت یکسال به خودی خود باطل نمی شود، بلکه باید برای ابطال آن اقدام کرد. در صورت ابطال نکردن آن با جریمه ی مالی مواجه خواهید شد.
برای ماشین هایی که بیش از30 سال از ساختشان می گذرد، برای کاپوتاژ کردن آن ها نیاز به اخذ مدارک میراث فرهنگی است. همچنین مدت اعتبار برخی از مدارک بسیار حائز اهمیت است. مدارکی که به صورت رسمی ترجمه نشده باشند، فاقد اعتبار می باشد.

مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ

اصل گواهینامه رانندگی معتبر 
برگ سبز خودرو
سند خودرو به نام شخص
کارت ماشین دارنده ی خودرو
گواهینامه ملی راننده
بیمه‌ نامه معتبر خودرو
عکس ۳ * ۴
گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار

کارنه دو پاساژ

زمانی که برای دریافت مدرک کاپوتاژ اقدام می کنید، نام کارنه دو پاساژ به گوشتان خواهد خورد. کارنه دوپاساژ در واقع به وزن کردن ماشین های باری سنگین گفته می شود، بنابراین برای خودروهای شخصی که برای جهانگردی استفاده می شود نیازی نیست. کارنه معمولا برای کاهش اتلاف وقت و کوتاه کردن تسریفات گمرکی مورد استفاده قرار می گیرد. 

دریافت گواهینامه بین ‌المللی

بعد از اخذ مدرک کاپوتاژ، مسافرانی که قصد جهانگری با خودروی شخصی را دارند، می بایست برای گواهینامه ی بین المللی اقدام کنند.
گواهی نامه ی بین المللی در ایران هم به صورت یکساله و هم به صورت سه ساله صادر می شود، علاوه بر زبان فارسی به 7 زیبان بین المللی دیگر نیز ترجمه می شود.
گواهینامه ی بین المللی توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران صادر می‌ شود، برای اخذ گواهینامه ی بین المللی می توان به دو روش حضوری و اینترنتی اقدام کرد.
برای اخذ گواهینامه ی بین المللی نیاز به حداقل 7 روز زمان است، اگر عجله دارید بهتر است به صورت حضوری اقدام کنید. با داشتن گواهینامه ی بین المللی می توانیئ با خودرو های اجاره ای در خارج از کشور نیز رانندگی کرد. 
کواهینامه های بین المللی قابل تمدید نیستند، بلکه پس از پایان اعتبار می بایست مجددا آن را دریافت کرد. اگر به کشور هایی مانند امارات، کانادا، آمریکا و کشور های اروپایی سفر می‌ کنید، حتما گواهینامه ایرانی خود را نیز به همراه داشته باشید. 

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه ی بین المللی

داشتن گواهینامه با حداقل اعتبار یک ماه 
عکس 3 در 4 با حجاب برای بانوان
گواهینامه بین المللی قبلی در صورت داشتن
اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه
تکمیل فرم درخواست گواهینامه بین المللی
پرداخت هزینه ‌های صدور گواهینامه
به همراه داشتن  مدارک کاپوتاژ خودرو
پلاک ترانزیت خودرو

پلاک ترانزیت در واقع حکم ویزا برای جهانگردی را دارد، که پس از دریافت گواهینامه بر روی خودروی شما نصب خواهد شد. برای مثال اگر می خواهید با ماشین شخصی به اروپا بروید، نمی توانید بدون داشتن پلاک ترانزیت رانندگی کنید و جرم محسوب می شود.
پلاک ترانزیت بر خلاف مدرک کاپوتاژ اعتبارش به خودروی شما بستگی دارد، اگر قصد دارید خودروی خود را بفروشید باید پلاک ترانزیت را پس از انتقال به صاحب جدید بدهید. طبق اعلامیه از خرداد ماه سال 1401 تمام افرادی که دارای پلاک های سری ‌ A،B،D،E هستند، باید برای تعویض پلاک ترانزیت خود اقدام کنند.
این را فراموش نکنید، که پلاک های ترانزیت تنها برای جهانگردی با خودروی شخصی است، و نباید با این پلاک در کشور تردد کرد. بهتر است، پس از نزدیک شدن به مرز این پلاک را به خودروی خود بچسبانید.
برای نصب پلاک ترانزیت بهتر است، از بست کمربندی استفاده کنید، تا بتوانید پس از اتمام سفر آن را به راحتی باز کنید، زیرا اگر پلاک را پرچ کرده باشید جدا کردن آن سخت خواهد شد.

دریافت ویزای جهانگردی با خودروی شخصی

دریافت ویزای جهانگردی 

دریافت ویزای جهانگردی 

یکی از مهم ترین مراحل خروج از کشور با خودروی شخصی، همراه داشتن مدارک مورد نیاز برای راننده و سرنشینان خودرو است. اگر قصد دارید به کشوری سفر کنید که برای ایرانیان نیازی به اخذ ویزا نیست، تنها باید پاسپورت معتبر خود را ارائه دهید. اما اگر به کشوری سفر می کنید، که برای ایرانیان نیاز به اخذ ویزا می باشد، می بایست از قبل ویزای برای ورود به آن کشور را تهیه کنید.

بیمه خودرو در سفر های جهانگردی

بیمه ی خودرو نیز یکی از مراحلی است، که باید برای سفرهای جهانگردی خود رد نظر داشته باشید. قوانین برای اخذ بیمه ی خودرو در کشورهای مختلف متفاوت است.
برخی از کشورها مانند کشور ترکیه شما پس از ورود به مرز با خودرو می بایست مبلغی را به عنوان بیمه پرداخت کنید. شما همچنین می توانید این بیمه را در ایران نیز تهیه کنید، ولی این نوع بیمه ها اعتبار کمتری نسبت به بیمه های مرزی دارد.
بیمه ی خودروی بین المللی یکی از مهم ترین بیمه ها برای سفر به کشورهای اروپایی با خودروی شخصی است. در واقع این نوع بیمه یک کارت سبز با بیمه ی شخص ثالث بین المللی می باشد، که تنها شرکت های ایرانی ارائه دهنده ی آن ها هستند.
علاوه بر داشتن بیمه ی شخص ثالث، ممکن است نیاز به بیمه ی سرنشینان خودرو نیز باشد. قیمت بیمه شخص ثالث بسته به نوع خودرو متفاوت است.

هزینه‌ های جهانگردی با خودرو شخصی

هزینه های جهانگردی با خودروی شخصی به عوامل مختلفی بستگی دارد، برای مثال اگر قصد دارید به نقاط دور دنیا بروید هزینه های سفر با هواپیما برای شما ارزان تر از سفر با خودروی شخصی به اروپا است.
اگر از طرفی تعداد شما برای سفر زیاد باشد و بخواهید از کشورهای دیگری در مسیر سفر خود نیز دیدن کنید، جهانگردی با خودرو شخصی گزینه ای ارزان تر و بهتر خواهد بود.

هزینه دریافت مدارک جهانگردی 

هزینه های دریافت مدارک جهانگردی هر ساله تغیراتی دارد، هزینه ی کاپوتاژ در سال 1401 مبلغی حدود 800 تا یک میلیون می باشد.
برای سفر به کشورهای هم مرز ایران برای مثال ارمنستان، هزینه خروج خودرو از کشور نیاز به پرداخت عوارض حدود 400 تا 800 هزار تومانی است.
لازم به ذکر است، مبلغ این عوارض برای افراد مرزنشین کمتر می باشد، هزینه ی اخذ گواهینامه ی بین المللی در سال 1401 240 هزار تومان می باشد، که پس از در خواست آن با ارسال پیامکی تا حداکثر 48 ساعت به دست ساکنین تهران و تا 7 روز به دست ساکنین شهرستان خواهد رسید.

هزینه بنزین خودرو جهانگردی 

هزینه های بنزین یکی از مهم ترین مسئله برای سفر با خودروی شخصی است، با توجه به اینکه ارزش در کشورها متفاوت است. هزینه های بنزین در برخی از کشور بسیار گران می باشد.
اگر قصد دارید به کشورهای هم مرز ایران مانند وان ترکیه سفر کنید، نیازی به سوخت گیری نمی باشد. این را در نظر داشته باشید، که اگر مدت زیادی از آخرین خروج ماشین شما نگذشته باشد، باید مبلغی به عنوان ما به التفاوت پول بنزین خود را بپردازید.
ما به التفاوت هزینه ی بنزین خودرو  به مقدار بنزین خودرو بستگی ندارد، بلکه هزینه ی این مبلغ بسته به ظرفیت باک بنزین ماشین است.

نکات مهم درباره سفر با خودرو شخصی

سفر کردن با خودروی شخصی دارای پیچ و خم های  بسیاری است، که ممکن است مشکلات بسیار را به دنبال داشته باشد. اگر می خواهید جهانگردی با خودروی شخصی را تجربه کنید باید نکان مهم در سفر را رعایت کنید.

تحقیق در مورد شرایط جاده ‌ای

قبل از سفر با خودروی شخصی می بایست در مورد جاده ها تحقیق کنید. انجام این کار با تکنولوژی امروز دنیا کار چندان سختی نیست.
مجتمع های تفریحی و رفاهی در کنار جاده ها را از روی نقشه شناسایی را پیدا کنید. شرایط نا بسامان و بد جاده ای ممکن است، شما را شدیدا به خطر بیاندازد. به همین خاطر بهتر است، سفر خود را با تحقیقات بیش تری برنامه ریزی کنید.

استراحت هنگام جهانگردی 

همانطور که می دانید جهانگردی با خودرو بسیار لذت بخش است، اما اگر در طول سفر استراحت نکنید. در این سفر امنیت شما و همسفران شما در خطر می افتد.
بهترین راه برای جلوگیری از خواب آلودگی استراحت در روستاهای بین شهری و استراحتگاه های کنار جاده ای است. اقامت در روستاهای اطراف معمولا ارزان قیمت هستند و همواره ظرفیت کافی دارند.
همچنین بهتر است قبل از انتخاب هتل ها و مهمانخانه های کشورهای مقصد در مورد آن ها اطلاعات داشته باشید. اگر قصد کمپ زدن در کنار جاده ها و جنگل های اطراف را دارید، حتما با دقت تابلوهای کمپ ایمن را در ببینید.

آگاهی از قوانین رانندگی کشورهای مقصد

آگاهی از قوانین رانندگی کشورهای مقصد

آگاهی از قوانین رانندگی کشورهای مقصد

یکی از چیزهای مهمی که باید هنگام جهانگردی با خودروی شخصی به کشوری دیگر در نظر داشته باشید، آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور مقصد است.
رانندگی در کشورهای مختلف و آشنایی با فرهنگ و قوانین اجتماعی آن ها می تواند تجربه ای تازه برای شما باشد، که بهتر است قبل از رفتن به کشور مقصد از آن باخبر باشید.
برای مثال باید گفت بوق زدن در برخی از کشورها با واکنش های منفی رو به رو خواهد شد و فقط در شرایط خاصی برخی از کشور ها از بوق استفاده می کنند.
بهتر است، از قبل سفر خود به کشور مقصد رفتارهای افراد دیگر کشورها و همچنین قوانین کشورها را مورد بررسی قرار دهید. و خود را با شرایط و قوانین آن کشور وقف دهید.

سخن آخر

سفر به کشوری دیگر می تواند یکی از جذاب ترین کارهایی باشد، که می توان انجام داد. جهانگردی با خودروی شخصی نیز یکی از جذاب ترین آن ها است.
شما می توانید به راحتی با خودروی شخصی خود به کشورهای دیگر سفر کنید، اما باید قبل از سفر مدارکی را آماده کنید تا بتوانید به راحتی خودروی خود را از کشور خارج کنید.
شما ابتدا باید مدرک کاپوتاژ خودرو را دریافت کنید و سپس برای دریافت گواهینامه بین ‌المللی اقدام کنید، همچنین باید خودرو خود را پلاک ترانزیت کنید و ویزای جهانگردی دریافت کنید و در آخر نیز بیمه خودرو خود را دریافت کنید. قبل از سفر خود با خودروی شخصی می بایست به یکسری نکان مهم نیز توجه کنید، در مورد شرایط سفر با خودروی شخصی در جاده ها تحقیق کنید و در صورت خسته شدن از رانندگی استراحت کنید و از قوانین رانندگی کشورهای مقصد با خبر شوید.

سوالات متداول درباره ی جهانگردی با خودرو شخصی 

برای جهانگردی با خودروی شخصی چه مراحلی باید طی کرد ؟

برای جهانگردی با خودروی شخصی باید مراحل دریافت مدرک کاپوتاژ خودرو ، دریافت گواهینامه بین ‌المللی، دریافت پلاک ترانزیت، ویزای جهانگردی بیمه خودرو را باید طی کرد.

مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ خودرو چیست ؟

اصل گواهینامه رانندگی معتبر ، برگ سبز خودرو، سند خودرو به نام شخص، کارت ماشین دارنده ی خودرو، گواهینامه ملی راننده ی خودرو، بیمه‌ نامه معتبر خودرو، عکس ۳ * ۴ و گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc