https://gateway.trip.ir/api/

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

به روز رسانی: 26 مهر ، 1401 جاذبه های گردشگری

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب در قطر به عنوان یک مرکز فرهنگی برای خدمت به جامعه محلی و یکی از جاهای دیدنی قطر می باشد، که ساخته شده است. این بزرگترین مسجد در کشور زیبای قطر است، که در سال 2011 افتتاح شده است.
این مسجد در منطقه الاجبیلات در شمال مرکز شهر دوحه واقع شده است. این مسجد غول پیکر به چراغی برای دانش و آموزش تبدیل شده است. 
مسجد امام محمد بن عبدالوهاب قطر در طول سال میزبان سخنرانی ها، دوره ها، درس های فقه برای دانشجویان است. این مسجد برنامه های آموزشی، اجتماعی و فرهنگی را به دانشجویان خود ارائه می شود. 

داخل مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

داخل مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

آشنایی با مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

کار ساخت و ساز مسجد امام محمد بن عبدالوهاب در سال 1385 با هزینه ای بالغ بر 420 میلیون ریال آغاز شد. مساحت کل پروژه تقریباً 175164 متر مربع است. 
این مسجد حدود 11 هزار نمازگزار را در خود جای می دهد، نمازخانه بانوان حدود 1200 نفر را در خود جای می دهد و حدود 30 هزار نمازگزار از صحن مسجد برای نماز جمعه استفاده می کنند.
نمازخانه اصلی وضوخانه مردان و زنان واقع در ورودی در طبقه همکف و در امتداد فضایی برای افراد با نیازهای خاص، در مجموع 12 هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است. 
در تالار مرکزی مسجد تهویه مطبوع برای بیش از 10 هزار مرد و زن وجود دارد. به طور کلی، این مسجد می تواند 30 هزار نمازگزار را در یک زمان با احتساب فضای باز در خود جای دهد. 

امکانات مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب دارای طبقات زیرزمین، همکف و نیم طبقه است. طبقه همکف، نیم طبقه و محوطه VIP از مهم ترین بخش های این مسجد هستند. 
مجموعه مسجد شامل باغ، پارکینگ روباز و سرپوشیده و سایر امکانات است. نمازخانه بانوان، کتابخانه و دو کلاس در نیم طبقه قرار دارد که 25 هزار متر مربع مساحت دارد.
پارکینگ‌ این مسجد بیش از 2 هزار متر مربع را اشغال کرده است و حدود 347 خودرو را در خود جای می ‌دهند و 600 متر مربع برای VIP اختصاص داده شده است.

معماری مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب دارای 99 گنبد است. 28 گنبد بزرگ، 65 گنبد کوچک، شش گنبد در چشم انداز اطراف و یک مناره دو گنبد بر فراز محراب قرار دارد. 
داخل مسجد تعداد زیادی لوستر و چراغ های روشنایی آویزان شده وجود دارد، این مسجد جامع دارای سه دروازه اصلی است و دسترسی به نمازخانه از دروازه ی 17 قابل دسترس است.
معماری این بسیارمسجد منحصر به فرد است، و با دیگر نمونه های اولیه رایج در معماری مسجد متفاوت است و نمونه ای بدیع را ایجاد می کند. 
این بنا به معماری سنتی در قطر پایبند است و شبیه بناهای تاریخی قطر است، این مسجد توسط یک خیابان اصلی و سه خیابان فرعی احاطه شده است. 
مسجد در قسمت شمال غربی محوطه ساخته شده و بلوک اصلی مسجد به سمت قبله بوده است. طبقه همکف شامل چهار ردیف طولی موازی با دیوار قبله در نمازخانه اصلی است. 
حیاط بیرونی که قبلا به عنوان نمازخانه اصلی بوده است، توسط چهار راهرو از هر طرف احاطه شده است. نیم طبقه از یک طرف به حیاط خارجی باز می شود. 
ترکیب معماری نیم طبقه امکان اتصال افقی و عمودی را فراهم می کند. این امر در استفاده از برج های گوشه ای مشهود است که با تبدیل برج های گوشه به فضاهای مطالعه، معماری دفاعی سنتی بیابانی را به سبک معاصر منعکس می کند. 
نماها به صورت دو قسمت عمودی طراحی شده اند. قسمت پایینی در ارتفاع دروازه ها و قسمت بالایی با دهانه ها و پنجره های کوچک باریک که به حفظ دمای پایین در داخل کمک می کند. 
طراحی داخلی این مسجد بسیار مجلل است و با استفاده از متریال و رنگ های گرم فضایی آرام را منتقل می کند. این امر در استفاده از نقوش ساده و یا تزیینات در آثار چوبی اطراف مسجد مشهود است. 
نورپردازی منظره ای چشمگیر به تمایز معماری می افزاید. طراحی داخلی کامل کننده طرح کلی بیرونی مسجد و بیانگر هویت معماری متمایز می باشد و توصیه می کنیم در تور قطر بازدید از این مکان را از دست ندهید.

علت نامگذاری مسجد امام محمد بن عبدالوهاب چیست ؟

امام محمد بن عبدالوهاب در سال های (1703 - 1792) یک رهبر مشهور مذهبی مسلمان بوده است. وی یک فرد اصلاح طلب، متکلم و پیشگام در قرن هجدهم بود که به مردم آموخت که فقط از آموزه‌ های قرآن و سنت پیروی کنند.

نکات مهم هنگام بازدید از مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

کلیه بازدیدکنندگان مسجد از جمله کسانی که برای اقامه نماز می آیند باید نکات زیر را رعایت کنند.

از صحبت کردن هنگام حضور در مسجد خودداری کنید و موبایل ها را در حالت بی صدا قرار دهید.
حرمت مسجد را گرامی بدارید و از رفتار ناشایست بپرهیزید.
با نظم و انضباط نشستن به حرمت مسجد احترام بگذارید.
به سایر بازدیدکنندگان و نمازگزاران احترام بگذارید.
در هنگام عکاسی به مقدسات مسجد و نمازگزاران احترام بگذارید.
از دراز کشیدن و خوابیدن در داخل مسجد خودداری کنید.
کفش ها باید در جاکفشی هایی که در خارج از نمازخانه قرار داده شده است، نگهداری شوند.
ورود غذا و نوشیدنی به داخل مسجد ممنوع است، آب آشامیدنی در داخل مسجد موجود است.
از وسایل شخصی خود مراقبت کنید.
در صورت گرفتن عکس یا فیلمبرداری برای مقاصد تجاری یا خصوصی، مجوز کتبی قبلی از دفتر مسجد لازم است.
برای حفظ آرامش مسجد، کودکان کمتر از هفت سال در ماه مبارک رمضان بین نماز مغرب و عشاء و در زمان سخنرانی مجاز به ورود به نمازخانه نیستند.
کودکان کمتر از هفت سال فقط مجاز به ورود به نمازخانه زنانه در طبقه همکف هستند.
عکاسی در نمازخانه بانوان اکیدا ممنوع است.
اگر غیر مسلمان هستید و مایل به بازدید از این مسجد جامع هستید، ورود رایگان است، اما برخی آداب و دستورالعمل های مسجد وجود دارد که باید رعایت شود.
هنگام بازدید از مسجد، می بایست لباس های مناسب و پوشیده داشته باشید،که تمام بدن را می پوشاند. زنان باید عبایی و روسری داشته باشند که توسط نگهبان زن در ورودی به آنها ارائه شود.
مزاحم نمازگزاران نشوید
خوردن غذا و نوشیدنی در داخل مسجد ممنوع است. 
اگر می خواهید از دوربین خود برای عکاسی استفاده کنید، از دفتر مسجد اجازه بگیرید.

سوالات متداول درباره ی مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

امکانات مسجد امام محمد بن عبدالوهاب چیست ؟

از امکانات این مسجد می توان به پارکینگ، کتابخانه، باغ، نمازخانه بانوان و آقایان را نام برد.

علت نامگذاری مسجد امام محمد بن عبدالوهاب چه بوده است ؟

علت نامگذاری این مسجد امام محمد بن عبدالوهاب یک رهبرمسلمان و یک فرد اصلاح طلب بود که به مردم آموزه‌ های قرآنی را می آموخت.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc