https://gateway.trip.ir/api/

نزدیکترین راه برای سفر از مشهد به شمال

به روز رسانی: 17 شهریور ، 1403 راهنمای سفر

نزدیکترین راه از مشهد به شمال

مشهد مقدس و استان‌های شمالی کشورمان یعنی مازندران، گیلان و گلستان از جمله پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آیند که در تعطیلات مختلف همواره میزبان مسافران بسیاری هستند. به همین دلیل نزدیکترین راه از مشهد به شمال به شهر و مقصد موردنظر شما بستگی دارد.

بنابراین، اگر قصد دارید پس از زیارت و سیاحت در مشهد، به شمال هم بروید و در دل جنگل‌های سرسبز و سواحل زیبا، خستگی از تن به در کنید، با ما همراه شوید تا نزدیکترین راه مشهد به شمال ایران را بررسی کنیم.

فاصله مشهد تا شمال

طبیعتا مسافت مشهد تا شمال به شهر مقصد بستگی دارد و فاصله این شهر تا شهرهای مختلف شمال ایران، یکسان نیست. فاصله مشهد تا گرگان، مرکز استان گلستان، حدود 600 کیلومتر است که رسیدن به آن به حدود 8 ساعت رانندگی بی‌وقفه نیاز دارد. گلستان، نزدیک‌ترین استان شمالی و اولین استانی است که در مسیر مشهد به شمال خواهید دید.

اگر مقصد شما شهر ساری در استان مازندران باشد، مسیرتان کمی طولانی‌تر خواهد بود و از جاده سمنان (شاهرود) زودتر به مقصد خواهید رسید و حدود ۹ ساعت در مسیر هستید.

اما اگر مقصد شما استان زیبای گیلان در جنوب غرب دریای خزر باشد، باید 2 برابر این مسیر را طی کنید. دراین‌صورت، فاصله مشهد تا رشت، مرکز استان گیلان، به 1200 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند که طی‌کردن آن حدود 15 ساعت زمان خواهد برد.

نزدیکترین راه از مشهد به گلستان

مسیر مشهد به گلستان در واقع بخشی از مسیری است که برای رسیدن به ساری باید طی شود و دقیقا مثل دو استان دیگر، دو راه پیش روی خود دارید:

1. مسیر مشهد به گلستان از جاده چناران

برای سفر به استان گلستان از جاده چناران، باید از شهرهای چناران، قوچان، شیروان و بجنورد عبور کنید. این مسیر ۵۶۹ کیلومتر است و ۷ ساعت زمان می‌برد.

2. مسیر مشهد به گلستان از جاده شاهرود

به‌منظور سفر به گرگان از جاده شاهرود با گذر از شهرهای نیشابور، سبزوار و شاهرود به سمت گرگان حرکت کنید. این مسیر ۶۲۲ کیلومتر خواهد بود و طی کردن آن حدودا ۸ ساعت زمان می‌برد.

نقشه راه مشهد به شمال؛ استان گلستان

نزدیکترین راه از مشهد به مازندران

اگر می‌خواهید از مشهد به سمت استان مازندران و شهر ساری حرکت کنید، دو مسیر پیش روی خود دارید؛ مسیر مشهد به ساری از جاده چناران یا مسیر مشهد به ساری از جاده شاهرود. در ادامه جزئیات این دو مسیر را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

1) مسیر مشهد به ساری از جاده چناران

اگر بخواهید از مشهد به سمت ساری حرکت کنید، جاده چناران و قوچان به دلیل مناظر زیبا و آب‌وهوای خوب، یکی از مسیرهای پرطرفدار پیش روی شماست. این مسیر تقریباً ۷۰۰ کیلومتر است و اگر جاده خلوت باشد طی کردن آن حدود ۱۱ ساعت زمان می‌برد.

در این مسیر شما از شهرهای چناران، قوچان، شیروان، فاروج، بجنورد، گرگان، بهشهر و نکا می‌گذرید و در نهایت به ساری می‌رسید.

چناران در ۷۰ کیلومتری مشهد قرار دارد و یکی از مناطق دیدنی اطراف مشهد به شمار می‌رود که طبیعتی بکر و آب‌وهوایی لذت‌بخش دارد. در شهر چناران شما می‌توانید از آبشار اخلمد معروف با دیواره‌های صخره‌ای و چشمه‌های کوچک‌وبزرگ اطراف آن دیدن کرده و کمی هم استراحت کنید.

روستای تاریخی اسجیل با چشم‌اندازهای بی‌نظیر، آبشار آبقد در ۱۶ کیلومتری غرب چناران، ارگ رادکان و دره اجنه از دیدنی‌هایی هستند که در شهر چناران شما را به خود می‌خوانند.

شهر بعدی که به آن می‌رسید، شهر قوچان است. شهری با آب وهوای کاملاً معتدل و ملایم که تابستان‌هایش نیز خنک هستند. این شهر دیدنی‌هایی همچون دره شمخال، آبشار و دره سراب، غار کلر و روستای رهورد را در خود جای داده است.

فاروج، پایتخت آجیل ایران، سومین شهر در مسیر شماست که با مغازه‌های متعدد و فروشگاه‌های خشکبار کاملاً محلی و ارگانیک انتظارتان را می‌کشد. روستای استاد در نزدیکی فاروج یکی از زیباترین روستاهای منطقه است که باغات میوه متعدد، مساجد تاریخی، تپه تاریخی کهنه قلعه و امامزاده اولیا از جمله دیدنی‌های جذاب آن هستند.

بجنورد چهارمین شهر مهم این مسیر است که مردمانی مهمان‌نواز و آب و هوایی عالی دارد. یکی از اصلی‌ترین جاهایی که مسافران این مسیر برای استراحت و گردش انتخاب می‌کنند، تفرجگاه بابا امان است که طبیعتی بکر و بی‌نظیر و رودخانه‌ها و چشمه‌های پرخروش دارد و در جوار امامزاده بابا امان قرار گرفته است.

گرگان در استان گلستان، یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور است که جاهای دیدنی فراوانی را می‌توانید در این شهر ببینید. جنگل‌های متعدد مانند جنگل ناهارخوران، النگدره، کردکوی و پارک ملی گلستان تنها بخشی از جاذبه‌های این شهر سرسبز است که به‌عنوان پنجمین شهر در راه مشهد به شمال قرار دارد.

پس از عبور از گرگان، وارد بهشهر خواهید شد؛ یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران که طیف وسیعی از جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی را در خود جای داده است. برای مثال، مجموعه تاریخی عباس‌آباد، تالاب میانکاله، منطقه حفاظت‌شده هزارجریب، غار باستانی هوتو کمربند، سایت موزه گوهرتپه، قبرستان سفید چاه، كاخ صفی‌‌آباد، چشمه عمارت، باغ چهلستون اشرف، آتشکده، خانه شهریاری بهشهر و دریای چهار فصل همگی از جاهای دیدنی این شهر هستند.

آخرین شهر مهم قبل از رسیدن به ساری، شهر نکاست. نکا به کارخانه‌ها و کارگاه‌های متعدد قایق‌سازی و کشتی‌سازی شهرت دارد. علاوه بر این، آبشار زنگت، ساحل مروارید و روستای کچپ از جمله دیدنی‌های نکا محسوب می‌شوند. با پشت‌سرگذاشتن این شهر دیدنی نیز وارد ساری، مرکز استان مازندران خواهید شد.

2) مسیر مشهد به مازندران از جاده شاهرود

شما می‌توانید از جاده شاهرود نیز به شهر ساری برسید. در این مسیر ۷۴۰ کیلومتری، شهرهای نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، کیاسر و ساری پیش روی شما خواهد بود.

این مسیر اگرچه کمی از مسیر چناران، طولانی‌تر است؛ اما به دلیل جاده هموارتر و بار ترافیکی روان‌تر، سریع‌تر شما را به مقصد می‌رساند و اگر جاده خیلی شلوغ نباشد، فقط ۸ ساعت در مسیر خواهید بود.

یکی دیگر از تفاوت‌های این مسیر با راه مشهد به شمال از جاده چناران، این است که این مسیر به بخش‌های مرکزی کشور نزدیک‌تر است. ازاین‌رو، عمدتاً از مناطق کویری می‌گذرد و ممکن است کمی خسته‌کننده باشد.

اولین شهری که در این مسیر به آن می‌رسید، نیشابور است که یکی از شهرهای دیدنی و مشهور کشورمان به شمار می‌رود. نیشابور، باغ‌های میوه و روستاهای سرسبز متعددی دارد و در آن می‌توانید از روستای بوژان در دامنه‌های کوه بینالود، آبشار گرینه، آبشار بار و مکان‌هایی تاریخی همچون آرامگاه خیام، عطار نیشابوری و کمال‌الملک، دهکده چوبین و... دیدن کنید.

سبزوار دومین شهر مهم در مسیر شماست که می‌توانید در آن شاهد مناطق کویری و مناطق سرسبز در کنار یکدیگر باشید. کویر دوشاخ با گنبدهای نمکی زیبا، منطقه حفاظت‌شده پروند، آبشار برغمد و... از جمله مناطقی هستند که در سبزوار می‌توانید ببینید.

پس از نیشابور به استان سمنان و شهر شاهرود وارد خواهید شد. شهر شاهرود که به بهشت طبیعت‌گردان شناخته می‌شود، شهری است که جنگل‌های سرسبز مانند جنگل ابر،  آبشارهای مرتفع ماند آبشار یخی آوستا و پارک ملی خارتوران را در خود جای داده است و برای گشت‌وگذار در طبیعت گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

پس از نیشابور نوبت به دامغان می‌رسد که آب و هوای خوبی دارد و جاذبه‌هایی همچون تپه حصار با قدمت پیش از اسلام، مسجد تاریخانه که آن را قدیمی‌ترین مسجد ایران می‌دانند، تفرجگاه چشمه علی و برج چهل دختر را در خود جای داده است. برای رسیدن از مشهد به شمال از دامغان نیز دو مسیر پیش رو دارید. هم می‌توانید مستقیم به شهر گلوگاه رفته و از آنجا، در مسیر جاده ساحلی به ساری بروید؛ و هم می‌توانید مسیر را به سمت غرب ادامه داده و پس از عبور از شهرهای آستانه، نوکنده و امره، به ساری برسید.

نقشه راه مشهد به مازندران

نزدیکترین راه از مشهد به گیلان

اگر مقصد شما در شمال کشور استان گیلان و شهر زیبای رشت است و می‌خواهید نزدیکترین راه از مشهد به شمال را پیدا کنید، باید بدانید که مسیر شما همان دو مسیری است که برای رسیدن به ساری معرفی شد؛ اما شهرهای دیگری نیز به آن اضافه می‌شوند.

1) مسیر مشهد به گیلان از جاده چناران

مسیر مشهد به رشت از جاده چناران در امتداد مسیر مشهد به ساری است. پس از گذر از شهرهای چناران، قوچان، شیروان، بجنورد، گرگان، بهشهر، نکا و ساری، از شهرهای بابل، آمل، نور، چالوس و رامسر نیز می‌گذرید و پس از عبور از لنگرود و لاهیجان، به رشت خواهید رسید. این مسیر ۱۰۶۶ کیلومتر است که پیمودن آن حدود ۱۴ ساعت به ‌طول خواهد انجامید.

در این مسیر علاوه بر جاذبه‌هایی که در شهرهای خوش‌آب‌وهوا و دیدنی چناران، بجنورد، گرگان و بهشهر وجود دارد، جاذبه‌های طبیعی و طبیعت بکر و بی‌نظیر سایر شهرهای مازندران نظیر بابل، آمل، نور، رامسر، لنگرود، لاهیجان و حتی جاهای دیدنی جاده چالوس نیز به لیست دیدنی‌های شما اضافه می‌شود.

این شهرها همانطور که بارها و بارها وصفشان را شنیده‌اید، زیباترین جاذبه‌های طبیعی، جنگل‌ها، شالیزارها، آبشارها و باغات حاصل‌خیز را در خود جای داده‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • جاهای دیدنی بابل: جنگل لفور معروف به موزه طبیعی ایران، آبشار چهل میلیون ساله هفت آبشار، دریاچه کامی کالا، آبشار درازکش، پل محمدحسن خان چشمه آب گرم ازرو و...
  • جاهای دیدنی آمل: آتشکده زرتشتی آمل، پل دوازده چشمه روی رود هراز، مجموعه فرهنگی و تاریخی کاسپین پارت، غارهای دستکند آمل، پارک ملی لار و سد لار، آبشار شاهاندشت و...
  • جاهای دیدنی نور: روستای انارجار، جنگل نور (بزرگترین جنگل غرب آسیا)، آبشار آب پر، دریاچه الیمات، کاخ پهلوی تمیشان و...
  • جاهای دیدنی رامسر: بلوار معلم (بلوار کازینو سابق)، قلعه مارکوه، جنگل رامسر، آبشار ایج، آبشار ازارک، روستای جواهرده و...
  • جاهای دیدنی لنگرود: دریاچه کومله، پل خشتی، ساحل چمخاله، تالاب کیاکلایه، روستای بلوردکان و...
  • جاهای دیدنی لاهیجان: شیطان کوه، بام سبز لاهیجان، پارک جنگلی میرصفا، تالاب سوستان، موزه تاریخ چای، مسجد چهارپادشاه و...
  • جاهای دیدنی چالوس: مرداب هسل، آبشار اکاپل، پارک جنگلی فین، پل زغال، نمک‌آبرود، کاخ چای‌خوران، دریاچه ولشت و...

2) مسیر مشهد به گیلان از جاده شاهرود

برای سفر به گیلان از جاده شاهرود با گذر از شهرهای نیشابور، سبزوار و شاهرود، خود را به دامغان برسانید. در این شهر دو راه پیش روی شما خواهد بود. در مسیر اول می‌توانید همان راهی را که برای رسیدن به استان مازندران گفته شد، پیش بگیرید و با گذر از ساری، بابل، آمل، نور، چالوس، رامسر، لنگرود و لاهیجان، خود را به رشت برسانید. این مسیر ۱۱۰۳ کیلومتر است و ۱۴ الی ۱۵ ساعت زمان می‌برد؛ اما می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری داخلی مسیر همچون جاهای دیدنی رامسر دیدن کنید.

مسیر دوم اما 1256 کیلومتر است که طی‌کردن آن به یکی دو ساعت بیشتر نیاز دارد. این مسیر از جاده شماره 44 آغاز شده و به سمت سمنان ادامه می‌یابد. پس عبور از گرمسار، تهران و شهر تاریخی قزوین، می‌توانید گیلان زیبا را پیش چشمان خود ببینید و از جاهای دیدنی رشت دیدن کنید.

نقشه راه مشهد به گیلان

نزدیکترین دریا به مشهد

باتوجه‌به اینکه استان گلستان نزدیکترین استان شمالی به مشهد است، می‌توان سواحل آن را نیز نزدیک‌ترین ساحل به مشهد دانست. البته خود شهر گرگان دریا ندارد؛ اما شهرهای غربی‌تر استان گلستان مانند بندر ترکمن، بندر گز و گلوگاه از سواحل زیبایی برخوردارند که لذت دیدار دریاچه خزر را برای شما فراهم می‌کنند.

برای رفتن به این شهرهای ساحلی پیشنهاد می‌کنیم از جاده چناران سفر کنید تا در کمتر از 9 ساعت از مشهد به دریا برسید.

بهترین راه از مشهد به شمال

باتوجه‌به مسیرهایی که گفته شد و فاصله مشهد تا شمال، نزدیک ترین راه از مشهد به شمال فاصله این شهر تا گرگان از جاده چناران است. در این صورت، در کمتر از 8 ساعت رانندگی می‌توانید به استان گلستان برسید و از جاهای دیدنی آن مانند روستای زیارت، خانه باقری‌ها، جنگل توسکستان، بازار نعل‌بندان، جنگل النگدره و آبشارهای بی‌شماری همچون آبشار کبودوال، آبشار باران‌کوه و آبشار شیرآباد دیدن کنید.

سفر هوایی از مشهد به شمال

یکی از پرترددترین مسیرهای مواصلاتی کشور ما مسیرهایی هستند که شهر مقدس مشهد را به‌عنوان اصلی‌ترین مقصد زیارتی کشور، به استان‌های شمالی متصل می‌کنند. به طور کلی برای حرکت از مشهد به شمال کشور دو مسیر اصلی وجود دارد: مسیر جاده شاهرود (جاده سمنان) و جاده چناران. این دو جاده هرکدام مزایا و معایب خود را دارند که در مطلب بالا به آن‌ها اشاره شد؛ اما به‌طورکلی مسیر مشهد به گرگان از جاده چناران، نزدیکترین راه از مشهد به شمال است.

 با همۀ این‌ها، اگر از رانندگی طولانی خسته می‌شوید و دوست دارید در سریع‌ترین زمان ممکن به شمال برسید، پیشنهاد ما خرید بلیط هواپیما مشهد رشت برای سفری آسان و به‌صرفه است. اما اگر تجربه سفر زمینی از مشهد به شمال را دارید، برای ما بنویسید که کدام جاده را ترجیح می‌دهید و کدام شهر شمالی را برای مقصد گردشگری خود بیشتر دوست دارید؟

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای سفر به مشهد را در سایت ما بخوانید.

سوالات متداول:

1. نزدیکترین شهر شمالی به مشهد کدام است؟

نزدیکترین شهر استان گلستان به مشهد، شهر مینودشت و سایر شهرستان‌های شرقی آن است؛ اما اگر قصد شما از سفر به شمال دیدار دریاست، نزدیکترین شهر ساحلی به مشهد، بندرترکمن است که در 37 کیلومتری شرق گرگان قرار دارد.

2. بهترین جاده برای سفر از مشهد به شمال کدام است؟

جاده مشهد چناران و ادامۀ این مسیر از بجنورد، گنبد کاووس و سپس گرگان، کوتاه‌ترین و بهترین راه مشهد به شمال خواهد بود.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

QRcode
برای دانلود اسکن کنید
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc