https://gateway.trip.ir/api/

بازار وکیل شیراز؛ یادآور رنگ و عطر تاریخ

به روز رسانی: 11 تیر ، 1403 مقاصد پر طرفدار

بازار وکیل شیراز

شهر شیراز یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است که به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب کشور از آن یاد می‌شود. یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی این شهر، بازار وکیل شیراز است که با معماری سنتی، بافت تاریخی و فضای دلنشین و نوستالژیک خود، سالانه گردشگران زیادی را به شیراز می‌کشاند. اگر می‌خواهید با بازار وکیل شیراز بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

بازار وکیل شیراز کجاست؟

بازار وکیل یا بازار وکیل‌الرعایا یکی از شناخته‌شده‌ترین بازارهای سنتی و بناهای تاریخی کشورمان است که به فرمان کریم‌خان زند ساخته شد. این بازار در حال حاضر در مرکز شهر شیراز، ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد. البته اگرچه معمولاً از بازار وکیل یاد می‌کنیم، اما این مجموعه تنها یک بازار نیست و بناهای مختلفی را در خود جای داده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

نقشه بازار وکیل شیراز

تاریخچه بازار وکیل شیراز

ساخت بازار وکیل به دستور کریم‌خان زند در شیراز انجام شد. از آنجایی که کارشناسان معتقدند این بازار شباهت زیادی به بازار قیصریه شهر لار دارد، روایت‌هایی موجود است که نشان می‌دهد کریم‌خان زند پس از سفر به شهر لار و دیدن آن بازار، دستور ساخت بازار وکیل شیراز را داده است.

ساخت این بازار با هدف ایجاد مجموعه‌ای متمرکز برای دادوستد و تجارت در شهر شیراز، در سال ۱۱۷۲ هجری قمری آغاز شد و در سال ۱۱۹۳ پایان یافت. پس از تکمیل ساخت بازار، این مجموعه به سرعت رونق می‌گیرد و تمامی فعالیت‌های تجاری اعم از خریدوفروش کالا، مبادله کالا با کالا، مبادلات ارزی و... در آن انجام می‌شود.

تاریخچه بازار وکیل شیراز

عکسی از بازار وکیل شیراز

معماری بازار وکیل شیراز

در ساخت مجموعه بازار وکیل شیراز از بازار قیصریه لار که در دوران صفویه و حکومت شاه عباس اول ساخته شده بود، الگوبرداری شده است. برای ساختمان این بنا از گچ، آهک و آجر استفاده شده و ستون‌های سنگی مستحکمی نیز برای حفظ استحکام سازه به کار گرفته شده است. سقف بازار وکیل مانند بازار سرپوشیدۀ اصفهان، بلند و مرتفع است و در بخش‌های مختلف سقف، روزنه‌هایی قرار دارد که باعث روشنایی بازار با نور خورشید می‌شود.

ارتفاع طاق‌های سقف بازار از سطح زمین، ۱۰ متر است و باعث می‌شود فضا گسترده‌تر دیده شده و تهویه هوا بهتر اتفاق بیفتد. از لحاظ معماری سه فضای جداگانه در این بازار به چشم می‌خورد:

  • گذرگاه که محل عبور و مرور مشتریان است؛
  • حریم مغازه که حدود ۲ پله از سطح زمین بالاتر است؛
  • فضای مغازه که محل کسب‌وکار و خریدوفروش است.

پلان بازار وکیل شیراز دو گذرگاه در جهت شمالی–جنوبی و شرقی–غربی را نشان می‌دهد که بر یکدیگر عمود می‌شوند و مانند علامت + یکدیگر را قطع می‌کنند. در نقطه تلاقی این دو گذرگاه، چهارسوق قرار دارد که نقطه مرکزی بنا را تشکل می‌دهد.

بخش های مختلف بازار وکیل

اگرچه بازار وکیل شیراز مشهورترین بخش مجموعه وکیل است، اما این مجموعه بخش‌های دیگری هم دارد که هریک به تنهایی، از معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌روند. در ادامه، به هر یک از آنها اشاره خواهیم کرد.

سرای مشیر بازار وکیل شیراز

سرای مشیر یا سرای گلشن در جنوب شرقی بازار وکیل قرار دارد و یکی از بازارهای قدیمی شیراز محسوب می‌شود. این بنا در دوران قاجار توسط ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شد. سرای مشیر به دلیل تزیینات خیره‌کننده‌، کاشی‌کاری‌های رنگارنگ، گچ‌بری‌های هنرمندانه، آینه‌کاری‌های برجسته و نقاشی‌های دیواری متنوع شهرت دارد. در حال حاضر، سرای مشیر به عنوان موزه مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد و در بازار آن نیز صنایع دستی شیراز، لباس‌ها و پارچه‌های سنتی و آثار هنری به فروش می‌رسد.

سرای مشیر بازار وکیل شیراز

عکسی از سرای مشیر بازار وکیل شیراز

مسجد وکیل

مسجد وکیل در غرب بازار و در انتهای راسته شمشیرگرها قرار دارد و مسجدی با معماری شاخص ایرانی است. مسجد وکیل شیراز با دو شبستان جنوبی و شرقی ساخته شده که شبستان جنوبی آن ۵ هزار مترمربع مساحت دارد و روی ۴۸ ستون سنگی یکپارچه استوار و پابرجا ایستاده است.

مسجد وکیل در بازار وکیل

نمایی از مسجد وکیل

کافه‌های بازار وکیل شیراز

با توجه به بافت سنتی، اهمیت تاریخی و زیبایی بناهای مجموعه وکیل شیراز، در اطراف این مجموعه شاهد وجود کافه‌های گوناگونی هستیم. برخی از این کافه‌ها عبارتند از:

  • کافه سی تو: این کافه در بازار وکیل، راسته جنوبی، راسته شمشیرگرها واقع شده است.
  • کافه فیل: این کافه با بافت سنتی و نوستالژیک در ورودی مسجد وکیل قرار دارد.
  • کافه ژولپ: این کافۀ محبوب در محوطه ورودی بازار قرار دارد که چشم‌انداز زیبایی به بازار و مسجد وکیل دارد.

رستوران‌های بازار وکیل شیراز

اگر به بازار وکیل رفتید و هوس کردید از غذاهای لذیذ و خوش‌طعم شیرازی‌ها بچشید، رستوران های سنتی شیراز که در محدوده بازار وکیل قرار گرفته‌اند را فراموش نکنید:

  • رستوران شرزه: یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های شیراز در همسایگی بازار وکیل؛
  • رستوران سنتی قوام: کافه‌رستورانی با منوی کامل غذاهای سنتی و امکان بیرون‌بر، بسیار نزدیک به مسجد وکیل؛
  • رستوران سنتی تاریخی وکیل: از معروف‌ترین رستوران‌های این شهر با دکوراسیون حمام سنتی و منوی ایرانی لاکچری.

سوغات بازار وکیل شیراز

خرید کردن و سوغاتی خریدن یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر هر سفر است، به ويژه اگر در سفرتان به دیدن بازار وکیل هم رفته باشید. بازار وکیل یکی از جاهایی است که می‌توانید زیباترین سوغات شیراز را برای عزیزانتان تهیه کنید.

صنایع دستی بازار وکیل شیراز

شهر شیراز از دیرباز سرزمین هنرمندان چیره‌دستی بوده که هنر خود را روی سطوح مختلف به یادگار می‌گذاشتند. شهر فرهنگ و هنر ایران، از باارزش‌ترین آثار ایرانی را دارد و صنایع دستی با تنوعی چشمگیر را شامل می‌شود. پس اگر به بازار وکیل رفتید، خرید آثار هنری زیر را فراموش نکنید:

  • پارچه: با توجه به اینکه بخش مهمی از حجره‌های فعلی بازار وکیل به پارچه‌فروشان تعلق دارد، در بازار وکیل شیراز می‌توانید هر نوع پارچه‌ای که بخواهید را خریداری کنید.
  • لباس‌های محلی: علاوه‌بر پارچه، پوشاک سنتی اقوام شیرازی مانند قشقایی‌ها، بهارلوها، ترک‌ها و... نیز در راسته‌های بازار وکیل به فروش می‌رسد.
  • گلیم و جاجیم: از زیباترین صنایع دستی شیراز در بازار وکیل، کیف، پشتی، متکا و... است که از گلیم‌ها و جاجیم‌های دستباف تهیه می‌شود.
  • قلم‌زنی: یکی از زیباترین صنایع دستی شیراز، هنر قلم‌زنی است که بر روی سطوح یا ظروف مختلف اجرا می‌شود. شما می‌توانید ظروف مختلف قلم‌کاری‌شده مانند انواع ظروف مسی را از بازار وکیل شیراز تهیه کنید.
  • فرش: راسته فرش‌فروشان بازار وکیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های این بازار به شمار می‌آيد که از رونق خوبی برخوردار است و شما می‌توانید انواع فرش ماشینی یا دست‌باف، تابلو فرش، گلیم، قالیچه و... را به عنوان سوغات از بازار وکیل خریداری کنید.

گلیم سوغات معروف بازار وکیل شیراز

عکسی از مغازه گلیم و جاجیم در بازار وکیل شیراز

سوغات خوشمزه بازار وکیل شیراز

بازار وکیل در شیراز فقط برای فروش البسه و صنایع دستی نیست! در این مجموعه می‌توانید غرفه‌های عطاری، شیرینی‌فروشی و خاروبار فروشی متعددی هم ببینید که محصولات زیر را به گردشگران و اهالی شیراز عرضه می‌کنند:

  • کلوچه محلی
  • مسقطی سنتی
  • نان بوخه
  • حلوا
  • رنگینک
  • بادام سوخته
  • ادویه‌جات
  • سبزی خشک
  • و...

آدرس و ورودی بازار وکیل شیراز

آدرس بازار وکیل شیراز در مرکز شهر، نزدیک به میدان شهرداری شیراز است. این مجموعه ورودی‌های مختلفی داشته و از خیابان زند، خیابان طالقانی و خیابان لطفعلی‌خان زند می‌توان وارد بازار شد. ورودی اصلی بازار در خیابان زند، شرق میدان شهرداری است. خوشبختانه ورود به این مجموعه رایگان بوده و نیاز به پرداخت هزینه یا خرید بلیط ندارد.

ساعت کاری بازار وکیل شیراز

ساعت بازدید بازار وکیل شیراز از ۹ صبح تا ۱۰ شب در نیمه اول سال است. درب‌های این مجموعه، در نیمه دوم سال تا ۷ شب به روی گردشگران باز است.

بهترین هتل های نزدیک بازار وکیل شیراز

اگر دوست دارید محل اقامتتان به بازار وکیل نزدیک باشد، هتل‌های زیر در نزدیک این مجموعه تاریخی زیبا قرار دارند:

  • هتل کریم‌ خان
  • هتل زندیه
  • هتل پارسیان
  • هتل آریوبرزن
  • اقامتگاه سنتی درب شازده

هتل‌های کریم‌خان و هتل زندیه از بهترین هتل های شیراز محسوب می‌شوند که رضایت بسیاری از گردشگران را جلب کرده‌اند.

هتل زندیه از بهترین هتل های نزدیک بازار وکیل شیراز

عکسی از هتل زندیه شیراز

بازدید از بازار وکیل در سفر به شیراز جان

بازار وکیل شیراز از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر تاریخی است که شما را با معماری خاص دوران زندیه آشنا می‌کند. اگر به شیراز سفر کردید و مست بوی بهارنارنج و درختچه‌های گل آن شدید، قدم‌زدن در راسته‌های مختلف این بازار تاریخی و تماشای غرفه‌های سکودار آن را فراموش نکنید. پیشنهاد ما برای سفری آسان، راحت و نسبتا به‌صرفه به مرکز استان فارس، بلیط هواپیما شیراز است. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما ارزان این شهر، سفری راحت به‌همراه خانواده داشته باشید و از تمام روزهای سفر خود بهره ببرید. اما اگر تجربه سفر به شهر نارنج و ترنج را دارید، حتما برای ما از دیدنی‌های خود بنویسید. خواندن تجربیات سفر شما می‌تواند خود لذت سفری دیگر به پایتخت کریم خان زند باشد.

سوالات متداول:

1. بازار وکیل شیراز تا چه ساعتی باز است؟

بازار وکیل شیراز در نیمه اول سال تا ساعت ۱۰ شب و در نیمه دوم سال تا ۷ شب باز است.

2. بازار وکیل شیراز جمعه ها باز است؟

بله؛ اما ممکن است برخی مغازه‌ها تعطیل باشند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc