https://gateway.trip.ir/api/

کشف کشتی نوح در کوه آرارات ترکیه

به روز رسانی: 12 تیر ، 1403 مقاصد پر طرفدار

کشتی نوح

همه ما با ماجرای کشتی نوح و سرنوشتی که قوم ناسپاس این پیامبر به آن گرفتار شدند، آشنا هستیم. این روایت به اشکال متفاوتی در فرهنگ‌های مختلفی مانند پیشگویی‌های مصری، حماسه گیلگمش، برهمن‌های هندی، فلسفه‌های یونانی، ادیان ابراهیمی، سرخپوست‌های آمریکایی و مورخان چینی بازگو می‌شود. آنچه این تفاوت‌های اعتقادی را به هم پیوند می‌دهد، کنجکاوی‌های بشر برای کشف بقایای کشتی حضرت نوح و سرنوشت نهایی آن است. طبق آنچه توسط باستان‌شناسان روایت می‌شود، کشتی حضرت نوح احتمالا در یکی از دو منطقه ایران یا ترکیه به گل نشسته است. ما در این نوشتار از تریپ قصد داریم با تکیه بر شواهد و استنادهای علمی محل دقیق فرود این کشتی را بررسی کنیم. اگر مشتاق هستید از سرنوشت کشتی نوح بیشتر بدانید، تا انتها همراه ما باشید.

داستان حضرت نوح و کشتی عظیم آن

احتمالا شما هم مانند ما جزئیات دقیقی از داستان نوح و قوم ناسپاس او در ذهن دارید؛ بااین‌حال مرور دوباره آن برای هیچ‌کداممان خالی از لطف نخواهد بود. نوح یکی از پیامبران دارای شریعت است که تمام عمرش را صرف هدایت قوم خود کرد؛ اما در نهایت هیچ‌کدام از افراد قوم او ایمان نیاوردند و راه کفر و بدی را پیش گرفتند.

حضرت نوح که از قومش ناامید شده بود، آن‌ها را نفرین کرد و از خداوند مرگ آن‌ها را خواستار شد. در همین زمان، خداوند به نوح دستور ساخت یک کشتی با چوب و میخ را داد تا از این طریق از عذاب الهی نجات پیدا کند. با اتمام ساخت کشتی، حضرت نوح به همراه اعضای باایمان خانواده و چند گروه از حیوانات وارد کشتی شد.

روایت‌های مختلفی از مدت زمان حضور کشتی روی آب نقل می‌شود؛ برخی معتقدند این کشتی به مدت 7 روز روی آب بوده است و گروهی دیگر زمان شناوربودن آن روی آب را به مدت 150 روز دانسته‌اند. در نهایت پس از خاموش‌شدن عذاب الهی و اتمام طوفان، کشتی نوح روی کوهی به گل نشست.

کشتی نوح کجاست؟

داستان حضرت نوح و قومی که گرفتار عذاب الهی شدند، بارها در دین اسلام و آیین مسیحیت روایت شده است. در دین اسلام و در قرآن کریم این‌گونه روایت می‌شود که کشتی بزرگ نوح بعد از آرام‌گرفتن طوفان در کوهی به نام جودی به زمین نشست. تفاسیر متعددی از کوه جودی نقل می‌شود؛ گروهی آن را معادل هر زمین یا سنگ سختی می‌دانند. طبق این تعریف مکان دقیقی را نمی‌توان برای فرود کشتی در نظر گرفت. اما عده‌ای دیگر بر این باورند که جودی نام کوهی در کردستان ترکیه است.

اگر به نسخه‌های اولیه کتاب مقدس در آیین مسیحیت هم مراجعه کنیم، نام کوه جودی را در داستان کشتی حضرت نوح خواهیم یافت؛ اما نکته جالب توجه این است که در نسخه‌های بعدی این کتاب کوه جودی جای خود را به کوه آرارات در ترکیه می‌دهد. این کوه نزدیک شهر وان قرار دارد و مقصد گردشگری بسیاری از مسافران ترکیه است. پس اگر قصد بازدید از آن را داشتید، باتوجه‌به فاصله وان از شهرهای ترکیه می‌توانید به تماشای دیگر مناطق این کشور تاریخی هم بروید.

خلاصه کلام اینکه هنوز هیچ‌گونه بقایای چوبی یا اشیایی متعلق به کشتی حضرت نوح توسط باستان‌شناسان پیدا نشده است تا ما را از محل دقیق فرود این کشتی مطمئن کند؛ بااین‌حال نشانه‌های موجود در روایت‌های دینی حکایت از فرود کشتی نوح در آرارات دارد.

عکس کشتی نوح در ترکیه

نحوه کشف بقایای کشتی نوح

داستان کوه آرارات و کشتی نوح زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که «ایلهان دروپینار» (Ilhan Durupinar) فرمانده نظامی ترک مشغول عکس‌برداری از بخش شمالی قله آرارات شد. این پروژه که در سال 1959 میلادی و با هدف کشف پایگاه‌های نظامی روسیه انجام گرفت، به کشف بقایایی از کشتی عظیم نوح منتهی شد.

ماجرا از این قرار بود که ایلهان دروپینار در تصاویر ثبت‌شده از کوه آرارات، متوجه وجود جسمی عجیب میان برف و یخ شد که بی‌شباهت به کشتی حضرت نوح نبود. از آنجایی که پیش از این در کتاب مقدس اشاره‌هایی به کشتی نوح در کوه آرارات شده بود، با انتشار خبر این اکتشاف در روزنامه‌ها خیل عظیمی از باستان‌شناسان روانه این منطقه شدند.

جالب است بدانید که در همین زمان زلزله‌ای رخ داد و کوه آرارات را به لرزه درآورد. با وقوع این زمین‌لرزه «رون وایت» (Ron Wyatt) محقق آمریکایی به ترکیه سفر کرد و موفق شد تصاویری دقیق از کناره‌های کشتی در کوه آرارات ثبت کند. مشاهده این تصاویر به همراه نمونه‌برداری‌های متعددی که در این منطقه انجام شد، وجود کشتی نوح در کوه آرارات را اثبات کرد. اگر به دنبال بهترین شهر ترکیه برای سفر هستید، پیشنهاد می‌کنیم وان را انتخاب کنید. دراین‌صورت علاوه‌بر سفری ارزان، از جاهای دیدنی این شهر و اطراف آن مانند کوه آرارات و کشتی نوح هم می‌توانید دیدن کنید.

دلایلی بر اثبات کشف کشتی نوح در ترکیه

از میان تمام باستان‌شناسانی که در محل فرود کشتی نوح حاضر شدند، تحقیقات و مطالعات رون وایت از اعتبار بیشتری برخوردار است. شواهد کشف‌شده توسط این محقق آنقدر دقیق و بی‌نقص به نظر می‌رسد که می‌توان با اطمینان احتمال به زمین‌نشستن کشتی عظیم نوح در کوه آرارات را پذیرفت. این شواهد و دلایل عبارتند از:

1. اندازه‌گیری‌های دقیق و هوشمندانه از بقایای کشف‌شده از کشتی

بعد از وقوع زمین‌لرزه در کوه آرارات و نمایان‌شدن لبه‌های کشتی در این منطقه، روون وایت به اندازه‌گیریِ آثار به‌جامانده از کشتی پرداخت. اندازه‌های ثبت‌شده از طول، عرض و ارتفاع سازۀ کشف‌شده در کوه آرارات، همخوانی عجیبی با ابعاد کشتی عظیم نوح در کتاب مقدس دارد.

2. بهره‌گیری از تکنیک‌های پیشرفته در مطالعات باستان‌شناسی

روایت‌گری‌های موجود در کتاب مقدس حکایت از آهنگربودن حضرت نوح و ساخت کشتی با فلز دارد. آقای وایت با تکیه بر این استناد و با بهره‌گیری از یک فلزیاب پیشرفته، موفق به یافتن بقایای فلزی در کشتی شد. به اعتقاد او اگر نقاطی را که فلز در آن‌ها توسط فلزیاب کشف شده است، به یکدیگر وصل کنیم، با ساختاری شبیه به یک کشتی عظیم مواجه خواهیم شد.

3. انجام حفاری‌های متعدد در منطقه آرارات و کشف بقایای چوبی

بعد از ارائه شواهد معتبر وایت از کشف بقایای کشتی عظیم نوح، دستور حفاری این منطقه توسط یکی از فرماندهان نظامی ترکیه صادر شد. نتیجه حفاری‌های متعدد در این منطقه کشف بقایای چوبی از یک کشتی عظیم مانند کشتی حضرت نوح بود.

عکس کشتی نوح

ماجرای قبر حضرت آدم در کشتی نوح

وقتی داستان‌های مرتبط با کشتی عظیم نوح را مرور می‌کنیم، به روایت عجیبی می‌رسیم که شاید خیلی از مسافران تور ترکیه هم از آن مطلع نباشند. طبق این روایت داخل کشتی نوح قبر حضرت آدم وجود دارد.

شاید باور این موضوع کمی سخت و غیرمنطقی به نظر برسد؛ اما مطابق روایات نقل‌شده از بزرگان دین اسلام، زمانی که نوح درون کشتی قرار داشت، خداوند به او دستور داد تا به مدت یک هفته دور کعبه طواف کند. نوح بعد از طواف وارد آب شد و از دل زمین تابوتی بزرگ را بیرون کشید. این تابوت که حاوی استخوان‌های حضرت آدم بود، توسط نوح به داخل کشتی انتقال داده شد و تا اتمام عذاب الهی همان‌جا باقی ماند.

آیا پیدا شدن کشتی نوح در ایران واقعیت دارد؟

نظریه‌ای در باب فرود کشتی عظیم نوح در ایران هم مطرح می‌شود که از نظر علمی اعتبار زیادی ندارد. جرقه مطرح‌شدن این نظریه به زمانی برمی‌گردد که اد دیویس، سرباز جنگ جهانی دوم، به دلیل خدمت نظامی در ایران متوجه حضور شیئی عجیب در رشته‌ کوه البرز شد. این نظریه سال‌ها بعد توسط یک گروه باستان‌شناس به رهبری باب کورنوک مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفت. نتیجه این مطالعات کشف صخره‌هایی با شکل‌وشمایل عجیب در کوه تخت سلیمان بود که تا این لحظه هنوز اطمینانی درباره ماهیت قطعی آن به دست نیامده است.

تماشای کشتی نوح در سفر به ترکیه

از کشتی نوح و پیداشدن بقایای آن در ترکیه برایتان گفتیم. با وجود سال‌ها پژوهش و تحقیق باستان‌شناسی هنوز هم نمی‌توان درباره فرود این کشتی در ترکیه اظهارنظر قطعی کرد. بااین‌حال اگر کنجکاو هستید بقایای کشف‌شده از کشتی عظیم نوح را از نزدیک ملاقات کنید، می‌توانید با بلیط هواپیما وان به ترکیه سفر کنید. قطعا حضور در این منطقه رازهای بیشتری را برایتان برملا خواهد کرد.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا داستان پیداشدن کشتی نوح واقعیت دارد؟ آیا تاکنون از کوه آرارات ترکیه دیدن کرده‌اید؟ اگر اطلاعات یا نظری دارید، حتما برای ما و سایر خوانندگان بنویسید.

سوالات متداول:

1. کشتی نوح چند سال روی آب بود؟

زمان شناوربودن کشتی روی آب را برخی 7 روز و گروهی دیگر 150 روز دانسته‌اند.

2. کشتی نوح کجا نشست؟

درباره به زمین‌نشستن کشتی نوح روایت‌های زیادی نقل می‌شود. برخی از روایت‌ها کوه‌های آرارات در ترکیه و برخی دیگر کوه تخت سلیمان در ایران را محل فرود کشتی می‌دانند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc