https://gateway.trip.ir/api/

از شهر ممنوعه چین در پایتخت این کشور چه می دانید؟

به روز رسانی: 30 مرداد ، 1403 مقاصد پر طرفدار

شهر ممنوعه چین

شهر ممنوعه چین جاذبه‌ای تاریخی در قلب پکن، پایتخت این کشور است. احتمالا با شنیدن نام این جاذبه تصویری از یک شهر متروکه پررمزوراز در ذهنتان تداعی می‌شود که ورود به آن ممنوع است! اما باید بگوییم شهر ممنوعه از بزرگ‌ترین و خارق‌العاده‌ترین شاهکارهای معماری در چین به شمار می‌رود که هرساله 16 میلیون گردشگر و توریست را از سراسر جهان می‌پذیرد.

این شهر روزگاری قلب تپنده فرهنگ، اقتصاد، هنر و سیاست مردم این کشور بوده است و حالا از آن به عنوان دیدنی‌ترین جاذبه یاد می‌شود. اگر کنجاو هستید داستان شهر ممنوعه چین را بدانید و با تاریخ پشت پرده آن بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شهر ممنوعه چین کجاست؟

شهر ممنوعه مجموعه‌ای عظیم و تماشایی از کاخ‌ها و قصرهای سلطنتی است که در میان مردم چین به عنوان «کاخ گوگونگ» شناخته می‌شود. این جاذبۀ تاریخی شگفت‌انگیز در پایتخت کشور چین و در قلب شهر پکن قرار دارد. پروسه ساخت این مجموعه در سال 1406 میلادی به دستور امپراتور مینگ یونگل آغاز و در سال 1420 افتتاح شد.

شهر ممنوعه چین که میزبان بیش از 20 امپراتور از نسل مینگ و چینگ بوده است، مساحتی بالغ بر 72 هکتار دارد. علت نام‌گذاری شهر ممنوعه این است که تا ابتدای قرن بیستم هیچ‌کس به‌جز خانواده سلطنتی و مقامات بلندپایه اجازه ورود به آن را نداشتند؛ اما در نهایت در سال 1924 مهر ممنوعه‌بودن از پیشانی این عمارت برداشته شد و این فرصت در اختیار تمام گردشگران قرار گرفت تا از زیبایی‌ها و شگفتی‌های بی‌حدوحصر این مجموعه دیدن کنند.

موقعیت جغرافیایی شهر ممنوعه روی نقشه گوگل

تاریخچه شهر ممنوعه چین

شهر ممنوعه میراث تاریخیِ 600ساله‌ای است که در گوشه‌گوشۀ آن می‌توان ردپای حوادث پرفرازونشیب 6 قرن حکومت و پادشاهی در چین را لمس کرد. تاریخ تاسیس این بنای باستانی به سال 1406 بازمی‌گردد. در آن زمان یونگل که تاج و تخت پادشاهی را از برادرزاده‌اش به ارث برده بود، به عنوان سومین امپراتور چین دستور ساخت این عمارت را صادر کرد.

با افتتاح شهر ممنوعه سلسله مینگ به مدت 2 قرن مقر فرماندهی و سلطنت خود را از نانجینگ به پکن انتقال داد. بعد از گذشت 200 سال، این عمارت ابتدا توسط نیروهای شورشی، سپس مانچوها و در آخر به وسیله نیروهای فرانسوی و انگلیسی تصرف شد.

سرنوشت نهایی این عمارت به همین جا ختم نشد؛ «بویی» آخرین امپراتور چین بود که در سال 1924 از قصر سلطنتی اخراج و بعد از آن این مجموعه به بخش دولتی واگذار شد. با تاسیس جمهوری چین شهر ممنوعه به موزه قصر تغییر کاربری داد و از آن زمان تا به امروز به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در سفر به چین شناخته می‌شود.

داستان شهر ممنوعه چین سلسله مینگ

در پشت پرده شهر ممنوعه چین داستان‌ها و افسانه‌های زیادی وجود دارد که روایت‌کردن آن‌ها در این نوشتار خالی از لطف نیست. شهر ممنوعه اصطلاح انگلیسی برای واژه‌ای است که در زبان چینی به آن شهر ممنوعه بنفش می‌گویند.

امپراتوران چینی خود را فرزند آسمان می‌دانستند و رنگ بنفش برای مردم این کشور نماد ارزشمندی از جایگاه والای خردمندان یا امپراتوران بود. البته تفاسیر بیشتری برای رنگ بنفش در فرهنگ چینی می‌توان برشمرد که مهم‌ترین آن‌‌ها ریشه در طالع‌بینی سنتی چین دارد.

در طالع‌بینی این کشور ستاره‌ای به عنوان پولاریس (ستاره ممنوعه بنفش) در آسمان می‌درخشد که از آن به عنوان مرکز حکومت امپراتوری آسمانی یاد می‌شود. از آنجایی که مردم چین اعتقاد راسخی به هماهنگی میان زندگی انسان با اجزای طبیعت داشته‌اند و امپراتور را به نوعی فرزند آسمان می‌دانستند، عمارت سلطنتی او را به شکل کاخی بنفش می‌سازند. شکل‌وشمایل این کاخ که شباهت عجیبی به ستاره پولاریس دارد، به نوعی مهر تاییدی بر مشروعیت و قدرت امپراتوری چین است.

شهر ممنوعه چین

عکس شهر ممنوعه چین

معماری و تزئینات شهر ممنوعه پکن

راز شهر ممنوعه چین را دانستید و حالا نوبت به روایت‌کردن جزئیات معماری این بنای باشکوه می‌رسد. شهر ممنوعه گنجینه‌ای ناب از چندین قصر و تالار است که از نظر معماری یک شاهکار هنری قلمداد می‌شود.

تمام بخش‌های موجود در این شهر سلطنتی از یک سبک معماری پیروی می‌کنند؛ بااین‌حال ظرافت‌ها و هنرنمایی‌های موجود در هر قسمت آنقدر خاص و منحصربه‌فرد است که هر گردشگر و توریستی را مجذوب خود می‌کند.

شگفتی‌های معماری این شهر از نحوه چیدمان کاخ‌های موجود در آن آغاز می‌شود. تمامی کاخ‌ها و عمارت‌های سلطنتی شهر ممنوعه از محور جنوب آغاز و به تالارها و قصرهای باشکوه در نقطه شمالی ختم می‌شوند. این نوع چیدمان با الهام از طالع‌بینی سنتی و تفکرات کیهانی مردم چین طراحی شده است.

بنیان و اساس تمام کاخ‌های سلطنتی موجود در شهر ممنوعه را چوب تشکیل می‌دهد. در معماری اصیل و سنتی چین، چوب حکم اصلی‌ترین سازه را دارد. به همین دلیل هم به هر تالار و قصری که قدم بگذارید، با گنجینه‌ای هنری از طراحی‌های پیچیده روی چوب روبه‌رو خواهید شد.

رنگ‌ها، حیوانات و اعداد موجود در تزئینات و نقاشی‌های کاخ‌های سلطنتی شهر ممنوعه چین از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستند. رنگ قرمز و زرد از پرکاربردترین رنگ‌هایی است که در تزئینات این مجموعه به چشم می‌خورد؛ در فرهنگ چینی قرمز نماد شادی و ثروت و زرد نمادی از قدرت ماورایی امپراتور است.

تندیس حیوانات نیز بخش دیگری از تزئینات هنری این مجموعه را تشکیل می‌دهد. اژدها، شیر و ققنوس را می‌توان از جمله حیوانات مقدس در فرهنگ چینی دانست که به ترتیب یادآور مفاهیمی همچون نگهبانی، قدرت و خوشبختی هستند.

از اهمیت اعداد در ساخت شهر ممنوعه نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد؛ در فرهنگ عددی چین، 9 نماد طول عمر و قدرت است. وجود 9999 اتاق، 9 بخش اصلی، 9 دروازه نگهبانی، آرایش میخی 9گانه در طراحی هر درب و 9 حیوان افسانه‌ای در تالارهای این شهر، همگی حکایت از الگوهای مهم عددی در ساخت این بنای تاریخی دارند.

َهر ممنوعه چین سلسله مینگ

پلان شهر ممنوعه چین

بخش های اصلی شهر ممنوعه چین

از معماری فوق‌العاده پیچیده، جذاب و شگفت‌انگیز شهر ممنوعه که بگذریم، به جزئیات ساختاری این عمارت می‌رسیم. شاکله اصلی این شهر را دربار بیرونی، دربار داخلی و دروازه‌های دفاعی تشکیل می‌دهد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

1) دربار بیرونی

این بخش شامل تالارها و کاخ‌هایی می‌شود که در دوران امپراتوری از آن به عنوان مکانی برای اجرای مراسم مهم مذهبی، محافل و مهمانی‌های مهم امپراتور و انجام امور دولتی استفاده می‌شد.

2) دربار داخلی

ضلع شمالی شهر ممنوعه چین به دربار داخلی اختصاص دارد. دربار داخلی در گذشته، محل سکونت امپراتور و خانواده سلطنتی و مکانی برای اجرای مراسم عروسی و مناسبات خانوادگی بوده است. چیدمان این بخش از شهر ممنوعه توسط امپراتور هر دوران تعیین می‌شده است.

3) دروازه‌های دفاعی

این دروازه‌ها همان دیوارهای مرتفعی هستند که به منظور امنیت بیشتر کاخ‌ها دورتادور شهر ممنوعه را احاطه می‌کنند. بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین دروازه این شهر مریدیان نام دارد که در گذشته تنها امپراتور اجازه عبور از آن را داشت.

در شهر ممنوعه علاوه بر ساختمان‌های اصلی چندین قصر و کاخ سلطنتی هم دیده می‌شود که هریک با هدف خاصی طراحی و اجرا شده‌اند. این شهر در مجموع دوازده کاخ دارد که 6تای آن‌ها در ضلع غربی و 6تای دیگر در ضلع شرقی این مجموعه قرار گرفته‌اند. هر کاخ به همراه حیاط مجزایی که دارد، توسط چند تالار در جلو، پشت و اطراف محاصره می‌شود. نام این 12 کاخ سلطنتی به شرح زیر است:

  1. کاخ طول عمر ابدی (Yongshou Gong)
  2. کاخ ملکه (Yikun Gong)
  3. کاخ برای جمع‌آوری ظرافت (Chuxiu Gong)
  4. سالن قطب عالی (Taiji Dian)
  5. کاخ بهار ابدی (Changchun Gong)
  6. کاخ شادی جهانی (Xianfu Gong)
  7. کاخ خیرخواهی بزرگ (Jingren Gong)
  8. کاخ لطف بهشتی (Chengqian Gong)
  9. کاخ خلوص (Zhongcui Gong)
  10. کاخ شادی ماندگار (Yanxi Gong)
  11. کاخ هماهنگی ابدی (Yonghe Gong)
  12. کاخ درخشش بزرگ (Jingyang Gong)

موزه شهر ممنوعه چین

بازدید از معماری باشکوه قصرها و کاخ‌های سلطنتی شهر ممنوعه اگرچه هر گردشگری را به وجد می‌آورد، اما در واقع این موزه ارزشمند و دیدنی این شهر است که پای هزاران هزار گردشگر بین‌المللی را به شهر ممنوعه پکن باز می‌کند. این محل در لیست جاهای دیدنی چین همواره صدرنشین است.

در موزه شهر ممنوعه چین بیش از 1 میلیون اثر نفیس و شی گرانبها نگهداری می‌شود که هرکدام به نوعی تاریخ دیرینه و فرهنگ اصیل این سرزمین را به نمایش می‌گذارند. نقاشی‌ها، ظروف کتیبه‌ای و برنزی، مهر، سرامیک، مجسمه، اشیای میناکاری‌شده، کتاب‌ها و اسناد کمیاب تاریخی و سنگ‌های زینتی نادر از جمله محتویات اصلی این موزه هستند. طبق آخرین شمارش، 1,862,690 اثر هنری خارق‌العاده در بخش‌های مختلف موزه شهر ممنوعه جا خوش کرده‌اند که قدمت بسیاری از آن‌ها به دوره نوسنگی بازمی‌گردد.

شهر ممنوعه چین در پکن

نمای بیرونی قصر ممنوعه چین

11 حقیقت باورنکردنی درباره شهر ممنوعه پکن

 به همان‌ اندازه که معماری هنری و جذابیت‌های بصری این مجموعه شما را شگفت‌زده می‌کند، حقایق منتسب به آن هم حسابی غافلگیر و حیرت‌زده‌تان خواهد کرد. اگر روحیه کاوشگری دارید، احتمالا شنیدن رازهای مگو و حقایق ناگفته این مجموعه برایتان دلنشین خواهد بود:

  1. کاخ‌های امپراتوری زیادی در جهان وجود دارد که شهر ممنوعه چین از نظر وسعت و بزرگی در میان آن‌ها رتبه نخست را دارد. این را از مساحت 720 هزار متری این مجموعه و هزاران اتاق و ساختمانی که در آن به چشم می‌خورد، می‌توان کاملا متوجه شد.
  2. طبیعت عنصر جدایی‌ناپذیر این مجموعه است؛ بااین‌حال در بخش‌هایی از آن مانند دربار بیرونی از پوشش گیاهی هیچ خبری نیست. دلیل این امر نمایش اقتدار و شکوه بیشتر امپراتور و به دام‌انداختن بهتر دشمنان او بوده است.
  3. اوج شکوه و شگفتی این مجموعه زمانی برملا می‌شود که بدانید این شهر مقر پادشاهی و منزل مسکونی 24 امپراتور چینی بوده است. حفظ اقتدار و قدرت طی این همه سال از عجایب و شگفتی‌های شهر ممنوعه قلمداد می‌شود.
  4. شهر ممنوعه بزرگ‌ترین سازه چوبی در چین است که هر بخش آن از هنر، ذکاوت و خوش‌ذوقی معماران برجسته چینی رونمایی می‌کند.
  5. در موزه شهر ممنوعه چین تاریخ هزارسالۀ این کشور روایت می‌شود. تردید نداریم که این موزه از نظر داشتن گنجینه‌های هنری و تاریخی در کل جهان رقیب ندارد.
  6. از دیگر حقایق جالب در مورد شهر ممنوعه خالی‌بودن پشت‌بام‌های آن از پرندگان است. معماران چینی سقف‌های هر کاخ را به‌گونه‌ای ساخته‌اند که هیچ پرنده‌ای توان فرودآمدن روی آن را نداشته باشد. این کار تنها با هدف حفظ تمیزی و شکوه بیشتر این شهر انجام شده است.
  7. روی زمین سالن‌های هر کاخ که قدم بگذارید، انعکاسی از درخشش طلا را زیر پایتان خواهید دید. این زیبایی حاصل آجرها و کاشی‌های طلایی است که کف سالن‌ها را می‌پوشانند.
  8. درست است که فرصت ملاقات با امپراتورهای چینی را برای همیشه از دست داده‌اید؛ اما امکان دیدار با گربه‌های سلطنتی این مجموعه هنوز وجود دارد. شهر ممنوعه چین مملو از گربه‌هایی است که نقش نگهبانان این کاخ عظیم را ایفا می‌کنند.
  9. برای ساخت شهر ممنوعه بیش از 1 میلیون کارگر و هزاران معمار و صنعتگر به کار گرفته شد که در نوع خود، رقمی نادر و خاص است.
  10. در میان قصرهای شهر ممنوعه کاخ‌هایی با نام کاخ سرد وجود دارند که در دوران امپراتوری، مامن و پناهگاه زنان و شاهزادگان خطاکار بوده‌اند.
  11. ساعت روشنی و خاموشی قصر ممنوعه طبق یک برنامه منظم و دقیق انجام می‌شده است. در این شهر تمام امپراتوران زمان بیداری و خواب خود را روی ساعت 4 صبح و 8 شب تنظیم می‌کرده‌اند.

عکسی از موزه شهر ممنوعه

ساعت و قیمت بازدید از شهر ممنوعه در چین

شهر ممنوعه در چین در تمام روزهای سال به جز دوشنبه‌ها از ساعت 8:30 صبح تا 16:30 بعدازظهر میزبان 80 هزار گردشگر از سراسر جهان است. قیمت بلیط ورودی این مجموعه در ماه‌های مختلف سال و گروه‌های سنی متفاوت، تغییر کرده و به شرح زیر خواهد بود:

  • هزینه بلیط برای بزرگسالان 60 و برای کودکان زیر 17 سال 30 یوان چین (در ماه‌های آوریل تا اکتبر)
  • هزینه بلیط برای بزرگسالان 40 و برای کودکان زیر 17 سال 30 یوان چین (در ماه‌های نوامبر تا مارس)

آدرس شهر ممنوعه چین و نحوه دسترسی به آن

شهر ممنوعه چین در پکن پایتخت این کشور، در منطقه دونگ‌چنگ خیابان جین‌شان، شماره ۴ قرار دارد. برای بازدید از این مجموعه می‌توانید از وسایل نقلیه این شهر استفاده کنید. در ادامه روش‌های دسترسی به قصر ممنوعه را با مترو، تاکسی و اتوبوس بررسی خواهیم کرد.

استفاده از مترو

بهترین و سریع‌ترین راه رسیدن به قصرهای سلطنتی استفاده از مترو خواهد بود. ایستگاه تیانانمن شرقی (Tiananmen East) نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به شهر ممنوعه است. برای پیاده‌شدن در این ایستگاه باید ابتدا سوار متروی خط 1 در لاین قرمز شده، سپس در خروجی A تیانانمن غربی یا خروجی B تیانانمن شرقی پیاده شوید. با پیاده‌شدن در این ایستگاه می‌توانید دروازه اصلی شهر ممنوعه را در کنار برج معروف تیانانمن ملاقات کنید.

استفاده از اتوبوس

استفاده از اتوبوس هم راه ارزان دیگری برای دسترسی به کاخ سلطنتی چین محسوب می‌شود. اتوبوس‌های گردشگری خط 2، اتوبوس توریستی خط 1 و اتوبوس‌های شماره 1 و 2 و 52 و 82 و 120 شما را به ایستگاه تیانانمن شرقی می‌رسانند. این ایستگاه مانند مترو فاصله بسیار کمی با دروازه ورودی اصلی شهر ممنوعه دارد.

استفاده از تاکسی

برای استفاده از تاکسی راه سخت و پیچیده‌ای پیش‌رو ندارید. کافی است از راننده تاکسی بخواهید شما را به شهر ممنوعه dongcheng برساند. یادتان باشد مردم چین شهر ممنوعه را با عنوان اصلی آن یعنی کاخ گوگونگ می‌شناسند.

شرایط و قوانین بازدید از قصر ممنوعه چین

برای رقم‌زدن تجربه‌ای خوشایند و دلپذیر از گردشگری در شهر ممنوعه چین بهتر است قبل از خرید تور پکن و ورود به این مجموعه، با قوانین آن آشنا باشید. حضور در کاخ سلطنتی پکن قوانین پیچیده و مبهمی ندارد. کافی است توصیه‌هایی را که در ادامه این نوشتار با شما به اشتراک می‌گذاریم، به خاطر بسپارید تا لذتی دوچندان از تماشای این جاذبه نصیبتان شود:

  • ورود به قصر ممنوعه تنها با ارائه پاسپورت امکان‌پذیر است.
  • قصر سلطنتی روزانه ظرفیت محدودی را برای پذیرش گردشگران در نظر می‌گیرد؛ بنابراین اگر قصد بازدید از این مجموعه را دارید، بهتر است هرچه زودتر برای خرید بلیط اقدام کنید.
  • دروازه مریدیان بهترین دروازه برای ورود به این مجموعه است. با انتخاب دروازه‌های ورودی دیگر در خرید بلیط و ارائه پاسپورت با مشکل مواجه خواهید شد.
  • داشتن لباس مناسب و کفش راحتی به بازدید هرچه بهتر و آسان‌تر شما از کاخ سلطنتی کمک می‌کند.
  • تنها در صورتی اجازه حمل وسایل شخصی در قصر ممنوعه را دارید که لوازم شما قبلا توسط بازرسان، مورد بازرسی قرار گرفته باشد.
  • استفاده از تورلیدر یا دستگاه راهنمای صوتی به درک بیشتر شما از جذابیت‌های هنری و معماری این مجموعه کمک خواهد کرد.
  • پیش از سفر، حتما آب و هوای پکن را چک کنید تا از نیاز به لباس مناسب، چتر، بارانی و... مطمئن شوید.

شرایط و قوانین بازدید از قصر ممنوعه چین

بخشی از شهر ممنوعه چین

جاهای دیدنی چین اطراف قصر ممنوعه

قصر ممنوعه چین آنقدر شگفتی‌های هنری و تاریخی دارد که احتمالا برای تماشای کامل آن باید یک روز از سفر را به طور کامل به بازدید از این مجموعه اختصاص دهید؛ بااین‌حال همه جاذبه‌های گردشگری پکن به این شهر تاریخی محدود نمی‌شود. در اطراف همین قصر ممنوعه جاذبه‌های دیدنی دیگری هم جا خوش کرده‌اند که بازدید از آن‌ها را به همه طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ توصیه می‌کنیم:

  • پارک بی‌های: این پارک قدیمی‌ترین باغ چین است که مناظری بکر و بی‌نظیر از طبیعت این کشور را به نمایش می‌گذارد.
  • پارک جینگ‌شان: این پارک تنها نقطه در پکن است که گردشگران می‌توانند با حضور در آن چشم‌اندازی پانورامایی به شهر ممنوعه داشته باشند.
  • میدان تیان‌آنمن: اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین میدان عمومی در جهان است که در آن مراسم رسمی و مناسبت‌های بزرگ چین برگزار می‌شود.
  • موزه ملی چین: از معروف‌ترین موزه‌های جهان است که در آن گنجینه‌ای ارزشمند از آثار هنری متعلق به دوره باستان تا دوره معاصر چین نگهداری می‌شود.

اقامت در نزدیکی شهر ممنوعه چین باستان

در اطراف شهر ممنوعه چین باستان هتل‌های خوب و مجللی برای اقامت وجود دارد. مسلما انتخاب این هتل‌ها دسترسی شما را به دنیایی از جاذبه‌های هنری، تاریخی و فرهنگی شهر پکن سهولت می‌بخشد. این هتل‌ها عبارتند از:

  • هتل والدورف آستوریا (Waldorf Astoria Beijing)
  • هتل پنینسولا پکن (The Peninsula Beijing)
  • هتل نووتل پیس پکن (Novotel Beijing Peace)
  • هتل پارک پلازا وانگ‌فوجینگ پکن (Park Plaza Beijing Wangfujing)

اقامت در نزدیکی شهر ممنوعه چین باستان

تصویری از هتل پارک پلازا وانگ‌فوجینگ پکن

تماشای شهر ممنوعه در سفر به چین

اگر به تصاویر و عکس شهر ممنوعه چین در دنیای گوگل نگاهی داشته باشید، دیگر نمی‌توانید چشمانتان را روی این شاهکار هنری و تاریخی ببندید. این مجموعه نه فقط به دلیل معماری و جذابیت‌های بصری، که از نظر تاریخی نیز یک جاذبه شگفت‌انگیز و بی‌رقیب در دنیاست.

ما در این مطلب تلاش کردیم با توصیف کوتاهی از شگفتی‌ها و عجایب بی‌نظیر این مجموعه و معرفی بخش‌های متنوع آن مقدمات سفرتان به پکن را فراهم کنیم. حالا تنها کاری که لازم است انجام دهید، رزرو تور چین و سفر به شهر تاریخی و معروف پکن است. اما اگر قبلا به این کشور پهناور سفر کرده‌اید، برایمان بنویسید که از چه جاذبه‌هایی بازدید داشته‌اید؟

سوالات متداول:

1. شهر ممنوعه کجاست؟

شهر ممنوعه چین یکی از جاذبه‌های مهم این کشور است که در شهر پکن قرار دارد.

2. بهترین زمان برای بازدید از شهر ممنوعه چه زمانی است؟

شهر تابستان بهترین فصل سفر به چین است. همچنین باتوجه‌به وسعت شهر ممنوعه و تنوع جاذبه‌های دیدنی آن، پیشنهاد می‌کنیم از صبح زود خود را به ورودی شهر ممنوعه چین برسانید.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc