https://gateway.trip.ir/api/

آب و هوای کربلا و بهترین زمان سفر به آن

به روز رسانی: 08 مرداد ، 1403 راهنمای سفر

آب و هوای کربلا

از آب و هوای کربلا که بدانید، برنامه‌ریزی سنجیده‌تری برای این سفر بهشتی خواهید داشت. کربلا از مقاصد معنوی بسیار دلنشین و منحصربه‌فردی است که حال‌وهوای بهشتی آن در هیچ سرزمین دیگری قابل تجربه نیست. برای این سفر خاص و تکرارنشدنی بهتر است تمام جوانب از جمله وضعیت آب‌وهوا و خلوتی این شهر را بسنجید تا زیارتی دلچسب‌تر داشته باشید. ما در این مطلب به بررسی وضعیت اب و هوای کربلا و بهترین زمان سفر به این شهر زیارتی خواهیم پرداخت. پس اگر هوای زیارت امام حسین (ع) به سرتان زده است، تا انتها همراه ما باشید.

وضعیت آب و هوای کربلا در طول سال

کربلا شهری صحرایی در دل عراق است که با تابستان‌هایی بسیار گرم و خشک و زمستان‌هایی سرد و خنک به زائران خوش‌آمدگویی می‌کند. جالب است بدانید که تمام شهرهای عراق به جز مناطق شمالی و کوهستانی آن وضعیت اقلیمی مشابهی با شهر کربلا دارند. در ادامه جزئیات دقیق‌تری را از آب‌وهوای این شهر در هر فصل برایتان شرح می‌دهیم.

آب و هوای کربلا در بهار

با آمدن بهار هوای کربلا هم اعتدال و خنکی دلچسبی پیدا می‌کند. دمای هوا در این فصل از سال چیزی حدود 20 الی 250 دجه سانتی‌گراد است که گاهی‌اوقات به 35 درجه هم می‌رسد. مسلما آب و هوای کربلا در خرداد از نظر گرمی قابل‌قیاس با فرودین‌ماه آن نیست. شایان ذکر است که دمای هوا در شب‌های بهاری کربلا 5 تا 10 درجه کاهش می‌یابد.

اب و هوای کربلا در بهار

عکسی از شهر کربلا در بهار

آب و هوای کربلا در تابستان

اوج کلافگی از گرمای کربلا فقط در تابستان‌های این شهر به سراغتان خواهد آمد. دمای هوا در این فصل به بیش از 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. شب‌های تابستان کربلا نیز از نظر گرما چیزی از روزهایش کم ندارد؛ درعین‌حال، اگر به قصد زیارت به این شهر می‌روید، احتمالا شب‌ها به دلیل کاهش حداقلی دما کمتر اذیت خواهید شد. ناگفته نماند که گرمی آب و هوای کربلا در شهریور نسبت به تیر و مرداد به طور‌قابل‌توجهی کمتر می‌شود.

آب و هوای کربلا در پاییز

پاییز کربلا با بهارش تفاوت‌های بسیار ناچیزی دارد. آب و هوای کربلا در آبان ماه و مهرماه بسیار خنک و دلپذیر است؛ اما با آمدن آذر، کم‌کم سرمای زمستان هم خودش را به زائران و شهروندان این شهر نشان می‌دهد. دمای هوای کربلا در روزهای پاییزی کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد است و در شب‌هایش به 5 درجه سانتی‌گراد هم کاهش پیدا می‌کند.

آب و هوای کربلا در زمستان

 زمستان‌های کربلا برخلاف تابستان‌هایش کشنده و طاقت‌فرسا نیست. دمای هوا در این فصل عموما بین 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد است و سرمای آن به ندرت آزاردهنده می‌شود. البته این را باید درنظر داشته باشید که گاهی دمای هوای کربلا در شب‌های زمستان به منفی چند درجه هم می‌رسد. آب و هوای کربلا در بهمن ماه اوج خنکی و سردی زمستان را به نمایش می‌گذارد.

آب و هوای کربلا در بهمن ماه

عکسی از شهر کربلا در زمستان

بهترین زمان سفر به کربلا

هیچ‌چیزی حتی گرمی هوا نمی‌تواند شیرینی زیارت امام حسین (ع) را به کام زائران تلخ کند؛ بااین‌حال، اگر برنامه سفر را با وضعیت مناسب آب‌وهوای این شهر تنظیم کنید، خاطرات بهتر و تجربیات پربارتری را با خود از کربلا به ایران خواهید آورد.

طبق وضعیت اقلیمی که برایتان شرح دادیم، بهترین زمان سفر به کربلا ماه‌های فروردین، مهر، آبان و دی است. در این 4 ماه آب و هوای نجف کربلا نه آنقدر گرم و طاقت‌فرساست که شوق زیارت از سرتان برود و نه آنقدر سرد و آزاردهنده است که شما را مجبور به ماندن در هتل کند بنابراین می‌توانید فاصله نجف تا کربلا را پیاده طی کرده و علاوه‌بر زیارت بین‌الحرمین، از آرامگاه امام علی (ع) هم دیدن کنید

خلوت ترین زمان سفر به کربلا

با توصیفی که ما از وضعیت آب و هوای عراق کربلا برایتان داشتیم، باید دانسته باشید که خلوت‌ترین زمان سفر به این شهر گرم‌ترین فصل آن، یعنی تابستان است. البته این موضوع تا زمانی اعتبار دارد که پای مراسم و مناسک مهم مذهبی به تابستان باز نشود؛ یقینا، با تلاقی ماه‌های محرم و صفر و فصل تابستان، این فصل گرم سال هم خلوتی خود را از دست می‌دهد و روی قیمت بلیط هواپیما و رزرو اتاق در هتل تاثیر می‌گذارد.

خلوت ترین زمان سفر به کربلا

عکسی از شهر کربلا در عراق

آب و هوای کربلا در اربعین 1403

اربعین که از راه می‌رسد، صف زائران امام حسین (ع) هم شور و غوغایی دیگر پیدا می‌کند. با همزمانی اربعین و تابستان در سال 1403 باید آب‌وهوایی بسیار گرم را در کربلا انتظار داشت. طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده از وضعیت جغرافیایی عراق، آب و هوای کربلا و نجف در اربعین به 50 درجه سانتی‌گراد هم خواهد رسید. این میزان از گرمی هوا در مقایسه با وضعیت دمای هوا در اربعین سال قبل تفاوت چندانی ندارد. اگر قصد دارید در کنار دیدار با بین‌الحرمین به زیارت حرم امام علی (ع) هم بروید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای سفر به نجف را مطالعه کنید.

میزان بارندگی و وزش باد در کربلا

کربلا به شهر طوفان‌های شنی معروف است. موقعیت بیابانی این شهر، وزش بادهای شنی و طوفانی‌های شدید و مخوف در 4 فصل سال را رقم می‌زند. البته این به معنای طوفانی‌بودن تمام روزهای سال نیست. معمولا بادهای شنی زمانی سروکله‌شان پیدا می‌شود که تغییرات جوی ناگهانی در کربلا رخ دهد یا میزان فشار هوا و سرعت باد به بیشتر از حد معمول خود برسد.

در کربلا نمی‌توان انتظار بارندگی‌های بسیار زیادی را داشت. عموما میزان بارش باران در کربلا به 250 میلی‌لیتر هم نمی‌رسد که بخش زیادی از آن به فصل بهار و پاییز تعلق دارد. بارش برف در کربلا را هم باید جزء پدیده‌های نادر این شهر دانست؛ بااین‌حال، برخی از روزهای زمستان، کربلا رنگ برف و باران را به خود می‌بیند.

ارزانترین زمان سفر به کربلا

عراق که خلوت می‌شود، قیمت بلیط و اقامت در بهترین هتل های کربلا هم کاهش پیدا می‌کند. اگر طاقت گرمای سوزان کربلا را داشته باشید، احتمالا در تابستان خرج سفرتان به این مقصد ناب و بهشتی کمتر خواهد بود.

بد نیست بدانید که علاوه بر تابستان، اربعین هم از نظر اقتصادی می‌تواند بهترین زمان مسافرت به کربلا باشد. در ماه محرم و صفر موکب‌های زیادی در مسیر راه زائران برپا می‌شود که نیاز افراد به اقامت و خوردوخوراک را به خوبی برطرف می‌کند. در این ایام هزینه سفر به کربلا تنها به خرید بلیط محدود می‌شود. راه‌های دیگری هم برای کاهش هزینه سفر به کربلا وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها انتخاب سفرهای زمینی به جای هوایی باشد.

آب و هوای کربلا؛ عنصری کلیدی در انتخاب بهترین زمان سفر

اگر تنها یک‌بار به کربلا سفر کرده باشید، خوب می‌دانید که هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع از تجربه دوباره این لذت معنوی شود. هدف ما از تشریح وضعیت آب و هوای کربلا در این نوشتار، همراهی‌کردن زائران این شهر برای تدارک سفری خاطره‌انگیزتر بود. حالا که زمان مناسب برای سفر به کربلا را دانستید، بهتر است برای خرید بلیط هواپیما نجف عجله کنید تا از خیل زائرین اربعین جا نمانید.

آیا شما قبلا به سرزمین شهد و شهادت، کربلای معلی سفر کرده‌اید؟ در چه فصلی؟ آب و هوای آن را چگونه دیدید؟ اگر نکته‌ای از سفرتان دریافت کرده‌اید، لطفا زیر این مطلب بنویسید تا دیگر مسافران نجف و کربلا نیز از آن بهره‌مند شوند.

سوالات متداول:

1. آب و هوای کربلا چگونه است؟

کربلا شهری بیابانی است که تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستانی‌هایی سرد و خنک دارد.

2. گرم ترین فصل کربلا چه فصلی است؟

تابستان گرم‌ترین فصل سال در کربلاست.

3. بهترین زمان برای رفتن به کربلا چه ماهی است؟

با توجه به وضعیت اقلیمی این شهر، فروردین، مهر، آبان و دی‌ماه زمان مناسب برای سفر به کربلا هستند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc