https://gateway.trip.ir/api/

نزدیکترین مرزهای کربلا برای سفر از ایران

به روز رسانی: 08 مرداد ، 1403 راهنمای سفر

نزدیکترین مرز به کربلا

اگر قصد سفری زمینی به عراق را دارید، بهتر است ابتدا نزدیکترین مرز به کربلا را بشناسید. معمولا سفرهای زمینی به کربلا سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد که شاید طاقت‌فرساترین آن‌ها، طی‌کردن مسیری طولانی تا رسیدن به حرم امام حسین (ع) باشد. البته راه‌حل‌هایی وجود دارد که سختی راه را از جلوی پای زائران بردارد؛ یکی از آن‌ها انتخاب نزدیکترین مرز ایران به کربلا است که ما تصمیم داریم در این نوشتار به بررسی همه‌جانبه آن بپردازیم. شما نیز اگر قرار است به زودی زائر بین‌الحرمین بهشتی شوید، با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

مرزهای عراق با ایران

عراق از همسایگان غربی ایران است و با آن مرزهای زمینی زیادی دارد. آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و خوزستان از جمله استان‌های مهمی هستند که مرز بین ایران و عراق را تشکیل می‌دهند. هر استان دارای 1 الی 2 مرز مشترک میان ایران و عراق است که به شرح زیر هستند:

  • مرز خاکی شلمچه
  • مرز خاکی خسروی
  • مرز زمینی مهران
  • مرز زمینی کیله سردشت
  • مرز خاکی باشماق
  • مرز زمینی تمرچین
  • مرز خاکی پرویزخان
  • مرز زمینی چذابه
  • مرز آبی ام‌القصر
  • بندر آبی فاو

ناگفته نماند که مانند موکب‌ها و اقامتگاه‌های محلی، در ایام اربعین فقط تعداد محدودی از این مرزها برای زائران بازگشایی می‌شود. همچنین، برخی از مرزهای زمینی بین ایران و عراق تنها به تجارت و صادرات اختصاص دارد؛ بنابراین، در سایر ماه‌های سال هم نمی‌تواند گزینه مناسبی برای تردد زائران عتبات عالیات به حساب آید. اما سفر از مرز هوایی و اقامت در بهترین هتل های کربلا گزینه‌های در دسترسی برای مسافران در تمام طول سال است.

نزدیکترین مرز به کربلا

تصویری از مرز خاکی شلمچه

بهترین مرزهای عراق برای رفتن به کربلا

پیدا کردن بهترین مرز برای رفتن به کربلا گامی مهم و حیاتی در سفرهای زمینی شما قلمداد می‌شود. خیلی هم تفاوتی ندارد که چه روز یا ماهی را برای زیارت انتخاب می‌کنید؛ درهرحال، آشنایی با مرزهای ایران و عراق سختی‌های سفر زمینی را برایتان قابل‌تحمل می‌کند.

مرز مهران، خسروی، تمرچین، چذابه و شلمچه از بهترین مرزهای ایران و عراق برای سفر به کربلا هستند. در بخش بعدی این مطلب، جزئیاتی کامل از بهترین و نزدیک‌ترین مرزهای ایران به کربلا را برایتان شرح خواهیم داد.

1) مرز مهران؛ مهم‌ترین مرز کربلا از ایران

احتمالا نام منطقه مرزی مهران زیاد به گوشتان خورده است. مهران یکی از پرترددترین مرزهای ایران و عراق است که به دلیل نزدیکی به کربلا و نجف، همیشه با استقبال زیاد زائران مواجه می‌شود. این مرز در شهر مهران، در فاصله 85 کیلومتری جنوب غربی استان ایلام قرار دارد. اگر دوست دارید آرامگاه امام علی و امام حسین را در یک سفر زیارت کنید، به مرز مهران بروید؛ اما پیش از آن، مقاله راهنمای سفر به نجف را مطالعه کنید تا با این شهر بیشتر آشنا شوید.

فاصله مرز مهران تا کربلا 279 کیلومتر و تا شهر نجف 303 کیلومتر است. برای رفتن به این مرز ابتدا باید وارد ایلام شوید، سپس از آنجا با تاکسی یا خودرو شخصی به سمت مهران حرکت کنید. بعد از عبورکردن از مرز مهران هم تنها به اندازه 5 شهر با نجف فاصله خواهید داشت. مرز مهران دارای دو پارکینگ بزرگ به وسعت 80 هکتار است که ظرفیت پارک 1000 خودرو را دارند.

2) مرز خسروی؛ نزدیکترین مرز به کربلا از تهران

 بعد از مهران، این مرز خسروی است که راه سفر به کربلا را برای زائران کوتاه‌تر می‌کند. مرز خسروی در شهر قصر شیرین و در فاصله 196 کیلومتری از استان کرمانشاه قرار دارد. فاصله مرز خسروی تا کربلا 300 و تا شهر نجف 380 کیلومتر است. بد نیست بدانید که که مرز خسروی به‌عنوان نزدیکترین مرز به تهران شناخته می‌شود. به‌همین‌دلیل مسیر سفر بسیاری از زائرانی است که به قصد زیارت حرم امام حسین و حضرت عباس و خرید از بهترین بازارهای کربلا راهی عراق می‌شوند.

 فاصله مرز خسروی تا کربلا

عکسی از مرز خسروی

3) مرز چذابه؛ خلوت‌ترین مرز ایران و کربلا

 مرز چذابه از مرزهای خلوت ایران و عراق است. معمولا زائران بسیار کمی این مرز را برای سفرهای زیارتی خود به عراق انتخاب می‌کنند؛ ازهمین‌رو هر ماهی از سال که به آنجا بروید، می‌توانید بدون معطلی وارد خاک عراق شوید.

چذابه منطقه‌ای مرزی در 17 کیلومتری شمال عرب بستان، در استان خوزستان است. همچنین با شهر اهواز 110 کیلومتر فاصله دارد. فاصله چذابه تا کربلا 460 و تا شهر نجف حدود 380 کیلومتر است.

4) مرز باشماق؛ جدیدترین مرز ایران و عراق

از مرزهای گمنام ایران و عراق که به تازگی افتتاح شده، مرز باشماق است. این منطقه مرزی در استان کردستان، شهرستان مریوان و روستای زیبای باشماق قرار دارد. زائران با انتخاب این مرز، 463 کیلومتر با کربلا و 548 کیلومتر با شهر نجف فاصله خواهند داشت بنابراین می‌توانند فاصله نجف تا کربلا را هم پیاده طی کنند. 

5) مرز شلمچه؛ شلوغ‌ترین مرز کربلا از ایران

 یکی دیگر از مناطق مرزی استان خوزستان که برخلاف چذابه همیشه با جمعیت زیادی از زائران مواجه می‌شود، مرز شلمچه است. این منطقه مرزی در غرب خرمشهر قرار دارد و فاصله تقریبی آن تا شهر کربلا و نجف به ترتیب 530 و 460 کیلومتر است.

6) مرز تمرچین؛ زیباترین مرز عراق و ایران

در فاصله 133 کیلومتری ارومیه منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌وهوا وجود دارد که از آن به عنوان مرز تمرچین یاد می‌شود. تمرچین در شهر پیرانشهر واقع شده و از نظر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و استقرار موکب‌های پذیرایی از زائران، در میان سایر مرزها رتبه اول را دارد. پس اگر قصد دارید در کنار زیارت، سیاحت را هم تجربه کنید و حسابی بگردید و با چمدانی پر از سوغات کربلا بازگردید، از این مرز سفر کنید.

فاصله مرز تمرچین تا کربلا 645 کیلومتر و تا شهر نجف 710 کیلومتر است. همان‌طور که می‌بینید، فاصله این مرز تا کربلا بیشتر از سایر مرزهای ایران و عراق است؛ بااین‌حال، وجود پارکینگ‌های بزرگ و زائرسراهای مجهز و تمیز سبب می‌شود افراد زیادی در سفرهای زمینی خود از این مرز عبور کنند.

نزدیکترین مرز ایران به کربلا

عکسی از مرز تمرچین

نزدیکترین مرز کربلا از تهران و دیگر شهرهای مهم ایران

از معروف‌ترین مرزهای ایران و عراق و فاصله هرکدام تا شهرهای زیارتی کربلا و نجف برایتان گفتیم. در آخر اهمیت این موضوع را نباید نادیده بگیریم که شهر مبدا هر زائر، نقشی کلیدی در انتخاب بهترین مرز دارد. حالا اگر مایلید نزدیکترین مرز کربلا به شهرهای مهم ایران را بدانید و با پیاده‌روی اربعین هزینه سفر به کربلا را به حداقل برسانید، در این بخش همراه ما باشید:

  • نزدیکترین مرز کربلا به تهران: مرز خسروی با مسافت 695 کیلومتر؛
  • نزدیکترین مرز به کربلا از مشهد: مرز خسروی با مسافت 1568 کیلومتر؛
  • نزدیکترین مرز به کربلا از تبریز: مرز تمرچین با مسافت 287 کیلومتر؛
  • نزدیکترین مرز به کربلا از کرمان: مرز شلمچه با مسافت 1138 کیلومتر؛
  • نزدیکترین مرز به کربلا از شیراز: مرز شلمچه با مسافت 578 کیلومتر؛
  • نزدیکترین مرز به کربلا از اصفهان: مرز چذابه با مسافت 628 کیلومتر؛
  • نزدیکترین مرز به کربلا از یزد: مرز شلمچه با مسافت 849 کیلومتر؛
  • نزدیکترین مرز به کربلا از زنجان: مرز تمرچین با مسافت 455 کیلومتر.

نزدیکترین مرز به کربلا کدام است؟

عراق، این روزها، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد زیارتی ما ایرانی‌ها تبدیل شده است. با فرارسیدن ماه محرم و صفر و ایام اربعین، شلوغی کربلا و نجف بیشتر هم می‌شود. در این شرایط تنها چیزی که شاید بتواند سختی مسیر سفر به کربلا را برای زائران سهولت ببخشد، کسب اطلاعات مفید درباره مرزهای ایران و عراق است. ما در این مقاله تلاش کردیم تا جزئیات کاملی از نزدیکترین مرز زمینی به کربلا را با شما در میان بگذاریم. بااین‌حال، اگر از استان‌های شرقی یا شمالی ایران سفر می‌کنید و یا با خانواده همراه هستید، پیشنهاد می‌کنیم مرز هوایی را انتخاب کرده و با بلیط هواپیما نجف زیارت خود را آغاز کنید.

بااین‌حال، تصمیم‌گیری به‌عهده شما و دیگر خوانندگان این مطلب است. به‌همین‌دلیل سپاس‌گزار شما هستیم اگر با اشتراک‌گذاری تجربیات‌تان مخاطبان ما را در این راه طولانی و شیرین همراهی کنید. 

سوالات متداول:

1. آیا همه مرزهای عراق با ایران برای زیارت مناسبند؟

خیر؛ تعدادی از این مرزها فقط به تجارت و صادرات اختصاص پیدا کرده است و امکان عبور زائر از آن‌ها وجود ندارد.

2. کدام مرز به کربلا نزدیک تر است؟

در میان مرزهای ایران و عراق، از مرز خسروی به عنوان نزدیک‌ترین مرز به کربلا یاد می‌شود.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc