https://gateway.trip.ir/api/

هزینه سفر به کربلا برای هر نفر چقدر است؟

به روز رسانی: 07 مرداد ، 1403 راهنمای سفر

هزینه سفر به کربلا

هزینه سفر به کربلا یکی از پرتکرارترین دغدغه‌های افرادی است که شوق زیارت امام حسین (ع) را در دل دارند. کربلا و نجف دو مقصد زیارتی محبوب و پرطرفدار در عراق هستند و به دلیل داشتن فضایی بهشتی و روحانی زائران بسیاری را مجذوب خود می‌کنند. هزینه‌های سفر به این شهر زیارتی مانند سایر مقاصد پرگردشگر به نوع و تاریخ سفر بستگی دارد. ما در این مطلب تصمیم داریم راهنمایی جامع از هزینه سفر به کربلا را در اختیارتان بگذاریم. پس، اگر هوای زیارت به این مقصد جذاب معنوی به سرتان زده است، تا انتها همراه ما باشید.

واحد پول کربلا چیست؟

قبل از اینکه به بررسی هزینه سفر به کربلا در سال 1403 بپردازیم، بد نیست نگاهی به واحد پول رسمی این شهر داشته باشیم. واحد پول عراق «دینار» است که از سال 1931 وارد این کشور شد و با علامت اختصاری د.ع یا کد IQD شناخته می‌شود. بهترین مرجع برای خرید دینار عراق در ایران نیز بانک مرکزی است.

واحد پول کربلا چیست؟

واحد پول کربلا

هزینه پاسپورت و خروج از کشور برای کربلا

برای سفر به کربلا نیازی به گرفتن ویزا نیست. مسافران می‌توانند تنها با داشتن پاسپورتی با اعتبار 6 ماهه وارد خاک کربلا شوند. از آنجایی که پروسه دریافت یا تمدید گذرنامه زمان‌بر و طولانی است، طبق توافق‌نامه ایران و عراق زائران می‌توانند با گذرنامه زیارتی به کربلا سفر کنند. حسن بزرگ این گذرنامه در مقایسه با پاسپورت اصلی این است که طی بازه زمانی بسیار کوتاه و با قیمتی بسیار کمتر صادر می‌شود.

زائران می‌توانند با مراجعه حضوری به شعب پلیس +10 یا ثبت‌نام آنلاین در برنامۀ پلیس من، امور مربوط به دریافت گذرنامه زیارتی یا تمدید پاسپورت را انجام دهند. هزینه پاسپورت کربلا برای هر زائر 454 هزار تومان و هزینه عوارض خروج از کشور از مرز هوایی، 45 هزار تومان است. در جدول زیر می‌توانید جزئیات کامل هزینه‌های مرتبط با دریافت پاسپورت را مشاهده کنید:

هزینه هر مرحله از دریافت گذرنامه در سال 1403 هزینه
دریافت فرم ثبت‌نام 5 هزار تومان
پرداخت وجه سازمان شهرداری 20 هزار تومان
انگشت‌نگاری 15 هزار تومان
پرداخت هزینه دادرسی 20 هزار تومان
هزینه عکس و احراز هویت 18 هزار تومان
هزینه چاپ 200 هزار تومان
هزینه‌های دفتری 176 هزار تومان
جدول هزینه‌های پاسپورت و خروج  از کشور برای سفر به کربلا

هزینه سفر از ایران تا کربلا

بخش اعظمی از هزینه‌های سفر به عراق را نوع مسیر و روش سفر تعیین می‌کند. معمولا هزینه کربلا زمینی در مقایسه با سفرهای هوایی ارزان‌تر است. در ادامه همراه ما باشید تا روش‌های مختلف سفر به این کشور را از نظر هزینه با یکدیگر مقایسه کنیم.

هزینه سفر به کربلا با هواپیما

هزینه سفر به کربلا هوایی معنی ندارد؛ چراکه کربلا هیچ فرودگاهی ندارد! بنابراین اگر انتخابتان سفر هوایی است، باید بلیط‌تان را برای یکی از دو مقصد نجف یا بغداد خریداری کنید. هزینه پرواز به نجف به زمان سفر بستگی دارد؛ مثلا در فصل تابستان که از آمار زائران این شهر کاسته می‌شود، قیمت بلیط هواپیما به طور‌قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. در مقابل، هزینه کربلا هوایی در مناسبت‌های مهم مانند اربعین بیشتر می‌شود.

هزینه سفر به کربلا با قطار

اگر هزینه سفر هوایی به کربلا برایتان گران تمام می‌شود، می‌توانید از مسیر زمینی راهی این شهر زیارتی شوید. یکی از راحت‌ترین روش‌های زمینی برای زیارت کربلا سفر با قطار است. این نوع سفر چیزی حدود 30 ساعت زمان می‌برد و به صورت ترکیبی از قطار و اتوبوس انجام می‌پذیرد.

زائران در این سفر زمینی باید ابتدا در ایستگاه راه‌آهن تهران سوار قطار شوند و به سمت شلمچه حرکت کنند. سپس مسیر بین شلمچه تا بصره را با اتوبوس‌های عراقی و مسیر 8 ساعتۀ بصره تا کربلا را با قطار یا اتوبوس پشت سر بگذارند.

در تعیین هزینه‌های سفر با قطار، شهر مبدا نقشی تعیین‌کننده دارد؛ مثلا هزینه سفر به کربلا با قطار از مشهد در مقایسه با تهران کمتر و در قیاس با قم یا اندیمشک بیشتر است. به‌طورکلی هرچه فاصلۀ شهر مبدا تا عراق کمتر باشد، قیمت بلیط قطار هم ارزان‌تر می‌شود.

  • قیمت بلیط قطار تهران کربلا: 129, 254, 37 تا 938, 328, 54 دینار عراقی

هزینه سفر به کربلا با اتوبوس

از روش‌های ارزان و درعین‌حال طولانی و زمان‌بر برای زیارت کربلا سفر با اتوبوس است. در سفرهای زمینی با اتوبوس زائران باید از شهر مبدا به سمت یکی از مرزهای ایران و عراق حرکت کنند. سپس از آنجا راهی نجف یا کربلا شوند. در هزینه سفر به کربلا زمینی با اتوبوس، قیمت بلیط شهر مبدا تا مرز، هزینه رفت‌وآمد از مرز تا کربلا و و هزینه‌های مرتبط با زیارت هر شهر مذهبی مانند نجف، سامرا و کاظمین دخالت دارند.

  • قیمت بلیط اتوبوس تهران تا مرز مهران: 141, 797, 11 تا 064, 627, 18  دینار عراقی
  • هزینه رفتن از مرز مهران تا کربلا: 239, 176, 11  تا 358, 764, 16  دینار عراقی
  • هزینه رفتن به سایر شهرهای مذهبی این کشور (نجف، سامرا و کاظمین): 358, 764, 16 دینار عراقی

هزینه پیاده روی تا کربلا

پیاده‌روی تا کربلا آخرین روش سفر به این شهر است که غالبا در ایام اربعین رواج بیشتری دارد. در پیاده‌روی اربعین زائران ابتدا باید خود را به وسیله اتوبوس، خودرو شخصی یا پرواز به نزدیکترین مرز به کربلا برسانند؛ سپس از مرز به سمت بین‌الحرمین حرکت کنند. البته می‌توانید پیاده تا نجف هم بروید و بعد از زیارت مولا علی (ع) راهی کربلا شوید. در آخر هم از کربلا به کمک تورهای یک‌روزه و یا به شکل فردی به زیارت کاظمین و سامرا بروید.

  • میانگین هزینه پیاده‌روی تا کربلا: 800, 152 تا 600, 305 دینار عراقی

هزینه سفر به کربلا در اربعین

عکسی از پیاده‌روی تا کربلا

هزینه هتل در کربلا

در هزینه رفتن به کربلا موضوع اقامت در هتل یک فاکتور کلیدی قلمداد می‌شود. خوشبختانه با افزایش شمار زائران عتبات عالیات، خدمات مربوط به اقامت در نجف و کربلا کیفیت بسیار قابل‌قبولی پیدا کرده است. در این دو شهر هتل‌هایی بسیار متنوعی وجود دارد که افراد می‌توانند متناسب با سلیقه و بودجه‌شان یکی از آن‌ها را برای اقامت انتخاب کنند.

خوب است بدانید که درجه‌بندی هتل‌های عراق برخلاف ایران با یک معیار حروفی (الف، ب، ج) و یک معیار عددی (1، 2 ،3) مشخص می‌شود. در این تقسیم‌بندی هتل‌های  (1 الف) به عنوان بهترین هتل های کربلا و هتل‌های (3 ج) به عنوان هتلی با خدمات سطح پایین شناخته می‌شوند. مسلما اقامت در هریک از این هتل‌ها هزینه‌های متفاوتی را برای افراد رقم می‌زند.

  • میانگین اقامت در هتل‌های مجلل برای یک شب: ۶۱,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دینار عراقی
  • میانگین اقامت در هتل‌های معمولی برای یک شب: ۳۴,۰۰۰ تا ۳۹,۰۰۰ دینار عراقی

ناگفته نماند زائرانی که برای زیارت اربعین راهی کربلا می‌شوند، می‌توانند اقامتی رایگان را در این شهر تجربه کنند. در ایام اربعین موکب‌های زیادی در کربلا برپا می‌شود که اسباب اقامت رایگان زائران را فراهم می‌کند.

هزینه غذا در کربلا

زائرانی که قرار است سفری تنهایی را به کربلا تجربه کنند، باید زحمت تهیه غذا را به دوش بکشند. در این شهر رستوران‌ها، فست‌فودی‌ها و غرفه‌های غذای خیابانی زیادی وجود دارد که سالم‌ترین گزینه در میان آن‌ها رستوران‌های معتبر و شناخته‌شده است. بد نیست دوباره این نکته را یادآوری کنیم که هزینه خوردوخوراک زائران اربعین در کربلا کاملا رایگان خواهد بود.

  • هزینه سرو غذا در رستوران‌های لوکس کربلا برای هر وعده غذایی: ۹,۰۰۰ تا ۳۶,۰۰۰ دینار عراقی
  • هزینه سرو غذا در رستوران‌های معمولی کربلا برای هر وعده غذایی: ۴,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ دینار عراقی

هزینه غذا در کربلا

هزینه غذا در کربلا

هزینه حمل و نقل در کربلا

یکی دیگر از پارامترهای موثر در هزینه سفر به کربلا بحث حمل‌ونقل و جابه‌جایی میان شهرهای زیارتی عراق است. اگر تصمیم دارید با خودرو شخصی‌تان به کربلا سفر کنید یا قرار است به زودی یکی از زائرین اربعین امام حسین (ع) باشید، دانستن هزینه‌های حمل‌ونقل به این شهر از نان شب هم برایتان واجب‌تر است. همراه ما باشید تا سیرتاپیاز هزینه‌های این نوع سفر به کربلا را با هم مروز کنیم.

از مرز مهران تا کربلا

یکی از مرزهای شلوغ و پرتردد ایران و عراق مرز مهران است که روزانه زائران زیادی برای زیارت کربلا راهی این مرز می‌شوند. فاصله این مرز تا شهر کربلا 279 کیلومتر است که برای طی‌کردن آن 3 گزینه پیش‌روی شما خواهد بود. اتوبوس، ون یا مینی‌بوس و تاکسی 3 روش رایج برای رفتن از مرز به سمت کربلا هستند.

  • هزینه مرز مهران تا کربلا با سواری: 25 هزار دینار عراقی
  • هزینه مرز مهران تا کربلا با اتوبوس: 8 تا 12 هزار دینار عراقی
  • هزینه مرز مهران تا کربلا با ون یا مینی‌بوس: 13 تا 15 هزار دینار عراقی

از مرز خسروی تا کربلا

دومین و کوتاه‌ترین مرز ایران و عراق منطقه مرزی خسروی است. این مرز تا شهر کربلا چیزی حدود 300 کیلومتر فاصله دارد. در مرز خسروی هم مانند مهران اتوبوس‌ها، سواری‌ها و مینی‌بوس‌های زیادی آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند.

  • هزینه مرز خسروی تا کربلا با سواری: 25 هزار دینار عراقی
  • هزینه مرز خسروی تا کربلا با اتوبوس: 8 تا 12 هزار دینار عراقی
  • هزینه مرز خسروی تا کربلا با ون یا مینی‌بوس: 13 تا 15 هزار دینار عراقی

از مرز شلمچه تا کربلا

از مرزهای ایران و عراق که فاصله زیادی با شهر کربلا دارد، مرز شلمچه است. با توجه به مسافت طولانی این مرز تا کربلا هزینه‌های جابه‌جایی زائران در مقایسه با سایر مرزها بیشتر خواهد بود.

  • هزینه مرز مهران تا کربلا با سواری: 28 تا 32 هزار دینار عراقی
  • هزینه مرز مهران تا کربلا با اتوبوس یا ون: 18 تا 22 هزار دینار عراقی

از مرز چذابه تا کربلا

آخرین مرزی که افراد می‌توانند با عبور از آن وارد خاک عراق شوند، مرز چذابه است. این مرز ازدحام و شلوغی سایر مرزها را ندارد؛ بنابراین، زائران بدون معطلی و اتلاف وقت به خاک کشور عراق راه پیدا می‌کنند.

  • هزینه مرز چذابه تا کربلا با سواری: 25 تا 30 هزار دینار عراقی
  • هزینه مرز چذابه تا کربلا با اتوبوس یا ون: 15 تا 20 هزار دینار عراقی

هزینه کربلا تا کاظمین

از کربلا تا کاظمین مسافتی 125 کیلومتری وجود دارد که پیمودن آن معمولا 2 ساعت زمان می‌برد. البته ترافیک موجود در ساعات مختلف روز و نوع وسیله در زمان نهایی رسیدن به کاظمین نقش بسیار چشمگیری دارند. هزینه سفر کربلا تا کاظمین با اتوبوس یا ون 7 تا 10 هزار دینار و با سواری از 10 تا 13 هزار دینار متغیر خواهد بود.

هزینه کربلا تا نجف

نجف و کربلا دو شهر مهم زیارتی در عراق هستند که فاصله‌ای 80 کیلومتری با یکدیگر دارند. اگر اولین مقصد زیارتی‌تان در عراق کربلا بود، برای پیمودن فاصله نجف تا کربلا به 6 تا 10 هزار دینار عراقی نیاز خواهید داشت.

هزینه کربلا تا سامرا

یکی دیگر از شهرهای زیارتی مهم در عراق که فاصله نسبتا زیادی با کربلا دارد، سامراست. این شهر در فاصله 265 کیلومتری با کربلا قرار دارد. هزینه سفر از کربلا تا سامرا معمولا برای زائران 12 تا 15 هزار دینار تمام می‌شود.

هزینه خرید سوغات در کربلا

در هزینه رفت و برگشت به کربلا باید بخشی را هم به خرید سوغاتی اختصاص دهید. تورم و نوسانات شدید ارز اجازه نمی‌دهد تا هزینه خرید سوغاتی در این شهر ثبات لازم را داشته باشد. بنابراین، شما هرسال که به عراق سفر کنید، با قیمت‌های جدید سوغات این کشور حسابی غافلگیر خواهید شد. بااین‌حال، اگر قرار باشد چمدان‌تان را در بازارهای کربلا پر کنید، ما به شما خرید تسبیح‌های رنگارنگ، سجاده‌های گلدوزی‌شده یا تربت پاک امام حسین (ع) را پیشنهاد می‌کنیم که قیمت ارزانی دارند.

ناگفته نماند که سوغات کربلا شامل کالاهای لوکسی همچون عبا و دشداشه، محصولات چرمی و طلا و جواهرات نیز می‌‌شود که برای خرید آن‌ها باید چیزی حدد 800 هزار تا 1 میلیون تومان کنار بگذارید.

هزینه رفت و برگشت به کربلا

خرید سوغات در کربلا

هزینه تور کربلا

روش‌های سفر به عراق به شکل فردی را برایتان گفتیم و حالا نوبت به بررسی هزینه سفر به کربلا با کاروان زمینی و هوایی می‌رسد. یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین راه‌ها برای زیارت امام حسین (ع) پیوستن به تورهای کربلاست. تورهای کربلا در اشکال مختلف هوایی و زمینی و در شهرهای متعدد ایران با برنامه‌های زمانی متنوع اجرا می‌شوند. حسن بزرگ شرکت در این تورها، کاهش چشمگیر هزینه‌های سفر و مدیریت بهتر زمان برای زیارت اماکن مقدس این کشور است.

در هر تور هوایی و زمینی کربلا خدمات بسیار گوناگونی ارائه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان اخذ بلیط، رزرو هتل، تامین وعده‌های غذایی و ترانسفر زیارت در اماکن متبرکه عراق دانست. در ادامه می‌توانید هزینه سفر به کربلا با کاروان هوایی و زمینی را از شهر تهران مشاهده کنید:

  • قیمت تور کربلا هوایی: 605, 764, 513 تا 966, 842, 871 دینار عراقی
  • قیمت تور کربلا زمینی با قطار: 239, 235, 280 تا 483, 921, 435 دینار عراقی
  • قیمت تور کربلا زمینی با اتوبوس: 737, 877, 166 تا 694, 261, 232 دینار عراقی

متوسط هزینه روزانه در سفر به کربلا

عراق از مقاصد ارزان و مقرون‌به‌صرفه در خاورمیانه و در کل جهان است. به همین دلیل هم هرسال به شمارش زائران و گردشگران این شهر افزوده می‌شود. زائران با سفر به کربلا باید روزانه به طور میانگین 85,568 دینار عراقی هزینه کنند که بخشی از این هزینه‌ها به حمل‌ونقل و قسمت دیگر آن به اقامت در هتل اختصاص دارد.

ارزانترین زمان سفر به کربلا

عراق کشوری گرم‌وخشک است و آب و هوای کربلا نیز تحت تاثیر این اقلیم قرار دارد. با آمدن فصل تابستان از شمار زائران این شهر کاسته می‌شود و همین موضوع سبب کاهش چشمگیر هزینه‌های خرید بلیط و اقامت در عراق می‌شود. این فصل گرم سال اگر با مناسبت مذهبی خاصی همراه نباشد، قطعا یکی از بهترین زمان‌ها برای تجربه سفری ارزان به کربلا خواهد بود.

از ایام اربعین هم می‌توان به عنوان یکی دیگر از بهترین تاریخ‌های سفر به عراق یاد کرد. در این ایام میزبانان عراقی به عشق امام حسین (ع) منازل خود را به صورت رایگان در اختیار زائران قرار می‌دهند. از طرفی در این شهر موکب‌های زیادی برپا می‌شود که به مسافران کربلا خدمات رفاهی رایگان ارائه می‌دهند. مجموعه این عوامل در کنار هم موجب می‌شود که هزینه سفر به کربلا اربعین 1403 برای زائران بسیار ارزان تمام شود.

ارزانترین بلیط هواپیما برای سفر هوایی به کربلا

از هزینه سفر به کربلا در اربعین و مسیرهایی که پیش‌روی زائران است، برایتان گفتیم. انتخاب نوع مسیر و زمان سفر، بستگی به نظر و روحیه شما دارد. اگر می‌خواهید سفری ارزان و اقتصادی به عراق را تجربه کنید، پیاده‌روی اربعین بهترین گزینه خواهد بود. این در حالی است که قیمت بلیط هواپیما نجف در این ایام افزایش پیدا می‌کند و به‌سرعت تکمیل ظرفیت می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم رزرو بلیط خود را به روزهای آخر موکول نکنید.

آیا شما تجربه سفر به کربلا را دارید؟ در چه موقعی از سال؟ می‌توانید بگویید متوسط هزینه روزانه سفرتان چقدر بوده است؟ نظرات شما می‌تواند راهنمای خوبی برای زائران بین‌الحرمین باشد؛ پس ما و سایر خوانندگان این مطلب را از تجربه‌های خود محروم نکنید.

سوالات متداول:

1. ارزانترین زمان سفر به کربلا چه زمانی است؟

باتوجه‌به آب‌وهوای گرم کربلا، فصل تابستان زمان خوبی برای سفر اقتصادی به این شهر است. بااین‌حال، اگر اربعین در تابستان باشد، قیمت بلیط و هتل‌های آن افزایش می‌یابد.

2. سفر با تور زیارتی کربلا ارزانتر است یا بدون تور؟

پیاده‌روی گروهی اربعین از مرزهای خاکی ایران و عراق، ارزانترین شکل سفر زیارتی به کربلاست. بااین‌حال، اگر می‌خواهید تنها سفر کنید، فراموش نکنید که رزرو بلیط را در روزهای اولیه انجام دهید تا قیمت آن کمتر شود.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc