https://gateway.trip.ir/api/

بهترین سوغات اردبیل در سفر به بهشت زنبورداران

به روز رسانی: 07 مهر ، 1403 راهنمای سفر

سوغات اردبیل

بعد از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، این سوغات اردبیل است که در میان بازارهای پررنگ‌ولعاب این شهر، میزبان شما برای تجربه احساسی تازه و بدیع خواهند بود. در میان این محصولات، میراث تاریخی ارزشمند و فرهنگ غنی این دیار کاملا موج می‌زند. ازهمین‌رو، طیف متنوعی از خوشمزه‌جات و دست‌سازه‌های زیبای مردمی را می‌توان برای اردبیل متصور شد. حالا اگر می‌خواهید بعد از سفر به این شهر عزیزان‌تان را حسابی غافلگیر و خشنود کنید، همراه ما باشید؛ چراکه کامل‌ترین لیست سوغات اردبیل را در این مطلب پیدا خواهید کرد.

1. عسل؛ سوغاتی مقوی اردبیل

بعید می‌دانیم در میان مخاطبان این نوشتار کسی باشد که از شهرت و آوازه عسل سبلان چیزی نداند. عسل کوه‌های سبلان در اردبیل حکم جواهری قیمتی را دارد. طبیعت مسحورکننده و متنوعی که در این شهر به چشم می‌خورد، شرایط را برای تولید عسلی خالص و مقوی فراهم می‌کند.

دشت‌های سرسبز و زیبای اقاقیا، آویشن، گشنیز و گون اردبیل مهم‌ترین چشمه تولید عسل خالص در این شهر محسوب می‌شود. بنابراین، شما در سفرتان به اردبیل این آزادی عمل را دارید که عسلی با طعم محبوب‌تان را خریداری کنید.

عسل از سوغات معروف اردبیل

2. تخمه آفتابگردان؛ سوغاتی ناب در اردبیل

تخمه آفتابگردان اردبیل را که زیر دندان مزه کنید، دیگر طعم هیچ تخمه‌ای نمی‌تواند شما را پای فیلم و سریال موردعلاقه‌تان سرگرم کند. اردبیل مهد گل‌های زیبا و خوش‌سیمای آفتابگردان است. به همین دلیل هم مزه و رایحۀ تخمه آفتابگردان آن با تخمه سایر شهرهای ایران توفیر دارد. بد نیست بدانید که این سوغاتی اردبیل ضمن داشتن طعم‌های متفاوت، از خواص درمانی بسیاری از جمله رفع گرفتگی عضلات و درمان ورم مفاصل نیز برخوردار است.

3. لبنیات؛ سالم‌ترین سوغات اردبیل

با سفر به اردبیل می‌توانید هر روز در خانه بساط صبحانه‌ای شاهانه را برای خود بچینید. یکی دیگر از سوغات معروف این شهر کره حیوانی و سرشیر است که کیفیت و مرغوبیت آن در هیچ‌جای دیگری از ایران قابل رویت نیست.

4. باقلوا؛ سوغاتی محبوب در اردبیل

اگرچه باقلوا جزء سوغات یزد به شمار می‌رود، اما اجازه دهید اردبیل را هم به عنوان یکی از صادرکننده‌های خوشمزه‌ترین باقلوای ایران به شما معرفی کنیم. مردم ترک‌زبان در طبخ این باقلوا سبک و سیاق خاص خود را پیاده می‌کنند. معمولا این شیرینی سوغات اردبیل از ترکیب تخم‌مرغ، پسته، شیر و گردو درست می‌شود و از نظر طعم و مزه، هم‌ردیف باقلواهای ترکیه است.

5. حلوا سیاه؛ خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل و سرعین

در ایران شهر به شهر، کوچه به کوچه و خانه به خانه را که بگردید، با طعمی جدید از حلوا روبه‌رو خواهید شد؛ به‌عبارتی در میان خوراکی‌های این سرزمین حلوا جایگاه ویژه‌ای دارد. متنوع‌ترین شکل این نوع شیرینی را هم می‌توانید در شهر اردبیل پیدا کنید.

یکی از انواع حلواهای این شهر حلوای سیاه است که سیاهی خود را از شیره انگورش دارد. جوانه گندم، کره، گردو و کنجد هم سایر ترکیبات اصلی این حلوای خوشمزه و بسیار مقوی را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل اگرچه در لیست غذاهای محلی ایران جای نمی‌گیرد، اما به خاطر ترکیباتی که دارد، خود یک وعده غذایی کامل است.

6. حلوای سفید؛ قدیمی‌ترین خوردنی جذاب در اردبیل

در بحث سوغات اردبیل حلوای سیاه را به شما معرفی کردیم و حالا نوبت به حلوای سفیدش می‌رسد. حلوای سفید اردبیل که به نام «آغ حلوا» هم شناخته می‌شود، از حلواهای قدیمی پرطرفدار در خلخال است. این نوع حلوا که در تمام مناسبت‌های مذهبی یا مراسم عروسی مردم این منطقه وجود دارد، از آرد برنج تهیه می‌شود.

7. حلوای زنجبیلی؛ ترکیبی از تندی و شیرینی

اردبیل نوع سومی از حلوا را هم دارد که به آن حلوای زنجبیلی می‌گویند. این مدل حلوا همان‌طور که از نامش پیداست، از زنجبیل درست می‌شود. عسل، آرد، پودرقند، گردو و هل، سایر ترکیبات این حلوای خمیری‌شکل و خوشمزه را تشکیل می‌دهند.

حلوای زنجبیلی از سوغاتی های اردبیل

عکس سوغات اردبیل

8. قرابیه؛ معروفترین سوغات اردبیل

از سوغات خوراکی اردبیل شیرینی خوشمزه قرابیه است که به هیچ‌قیمتی نباید فرصت خرید آن را از دست داد. این نوع شیرینی هم بافت بسیار ترد و لذیذی دارد و هم از ظاهری بسیار زیبا و وسوسه‌کننده برخوردار است. بنابراین، اگر در خرید سوغاتی برای دوست و همسایه مردد و مستاصل بودید، به پیشنهاد ما این شیرینی ناب را تهیه کنید؛ چراکه برای همیشه قدردان شما خواهند بود.

اردبیلی‌ها برای تهیه شیرینی قرابیه از شکر، بادام و سفیده تخم‌مرغ و برای تزئین آن از خلال پسته استفاده می‌کنند. طعم نهایی این شیرینی کشور زیبای ترکیه را به یاد شما خواهد آورد.

9. فطیر؛ پرطرفدارترین سوغاتی استان اردبیل

سوغاتی های اردبیل یکی از یکی خوشمزه‌تر و سالم‌تر هستند. نان فطیر هم در دسته همین خوراک خوشمزه قرار می‌گیرد. فطیر نان سنتی اردبیل است و به دلیل ساختار بسیار سالمی که دارد، تقریبا در تمام شیرینی‌فروشی‌های این استان به فروش می‌رسد. این نان سنتی فاقد جوش‌شیرین است و در ترکیبات خود موادی همچون آب، شکر و خمیرترش دارد. اردبیلی‌ها از گردو و دارچین هم برای طعم بهتر این نان بهره می‌برند.

10. نان برنجی؛ شیرینی مخصوص اردبیل

کام دوستان‌تان را با نان برنجی مخصوص اردبیل شیرین کنید! این نوع شیرینی در گذشته توسط کدبانوهای خوش‌ذوق اردبیلی فقط در ایام عید نوروز طبخ می‌شده است؛ اما از آنجایی که طعمی بهشتی دارد، امروز در شیرینی‌فروشی‌های اردبیل هم دیده می‌شود. نان‌برنجی اردبیل را با پودر قند درست می‌کنند؛ به همین دلیل آن را بیشتر با نام قندچورگی می‌شناسند.

11. شکلات رسته؛ سوغاتی مخصوص اردبیل

در چمدان‌تان جایی هم برای شکلات سوغات اردبیل خالی بگذارید. شکلات معروف این شهر «رسته» نام دارد که از پودر کاکائو تهیه می‌شود. شیر، کره، مغز گردو، سرشیر و خامه، سایر ترکیبات این شکلات جادویی و خوشمزه را تشکیل می‌دهند.

12. قطاب عسلی؛ بهترین سوغات اردبیل

فهرست سوغاتی های خوردنی اردبیل هنوز تمام نشده است! این شهر یک شیرینی خوشمزه دیگر تحت عنوان قطاب عسلی یا «بالاتماز» دارد که اگر آن را مزه کنید، هرسال به عشق آن راهی اردبیل خواهید شد. این نوع قطاب از ترکیب آرد، ماست، تخم‌مرغ، شکر، عسل، گردو، دارچین و میخک درست می‌شود و از نظر طعم و بافت، چیزی از قطاب معروف یزد کم ندارد.

قطاب عسلی از سوغاتی های خوردنی اردبیل

عکسی از قطاب

13. گیاهان دارویی؛ شفابخش‌ترین معجون سوغات اردبیل

اگر با گیاهان دارویی میانه خوبی دارید، باید بگوییم کوه‌های سبلان بهشت شما خواهند بود. این منطقه به داشتن گیاهان شفابخشی همچون نعناع، پونه، بابونه، گشنیز، گل‌سرخ و خشخاش شهرت دارد؛ پس در سفرتان به اردبیل از خرید گیاهان دارویی شفابخش آن غافل نشوید.

14. ترشی محلی؛ ارزانترین سوغات اردبیل

اگر ذائقه‌تان با ترشی‌ها سازگار است، ترشی محلی اردبیل را اولویت اولتان در خرید سوغاتی قرار دهید. در سفره مردمان باصفای اردبیل، ترشی و سالاد جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد؛ ازهمین‌رو گردشگران می‌توانند با خرید ترشی محلی این منطقه پای سفره خوش‌رنگ‌ولعاب اردبیل را به خانه خود باز کنند.

15. مربا؛ از خواستنی‌ترین مزه‌های اردبیل

در لیست سوغات اردبیل مرباها هم حرفی برای گفتن دارند. این شهر چند مربای معروف دارد که توصیه می‌کنیم هنگام بازگشت به شهر خود چند شیشه از آن را با خود به خانه ببرید. مربای مرکبات، گل، بالنگ، موز، پوست پسته، لیمو، هویج و آلبالو از معروف‌ترین مرباهای اردبیل است.

16. جاجیم بافی؛ سوغات سرعین اردبیل

نوبتی هم که باشد، نوبت به معرفی صنايع دستی سوغات اردبیل می‌رسد. جاجیم یکی از بهترین صنایع دستی این منطقه است که به دست عشایر توانمند و ماهر اردبیل بافته می‌شود.

جاجیم‌ها عضوی کوچک از خانواده گلیم هستند که با رنگ‌هایی کاملا گیاهی و نخ‌هایی طبیعی بافته می‌شوند. جاجیم اردبیل معمولا طرح و رنگی متنوع دارد؛ اما لوزی معروف‌ترین طرح از این دست‌سازه زیباست

جاجیم از صنايع دستی سوغات اردبیل

تصاویر سوغات اردبیل

17. گلیم بافی؛ یادگاری ماندگار اردبیل

گلیم‌ها محصول مشترک تمام شهرهای ایران هستند و تنها تفاوت آن‌ها، به فرهنگ و تاریخی خلاصه می‌شود که مختص هر منطقه است. گلیم دو روی اردبیل هم با درنظرداشتن همین موضوع، تافته‌ای جدابافته از سایر گلیم‌های ایران به حساب می‌آید. اردبیلی‌ها از گلیم عموما به عنوان رختخواب‌پیچ، خورجین یا کیسه استفاده می‌کنند.

18. پلاس بافی؛ گلیم یک رویۀ اردبیل

پلاس هم از خانواده گلیم است؛ بااین‌تفاوت که برخلاف گلیم یک‌رو بافته شده و معمولا هم نقش سجاده یا زیرانداز را برای مردم این منطقه ایفا می‌کند. مانند گلیم، ماده اصلی پلاس هم پشم گوسفند است.

19. اجاق قراقی؛ بامزه‌ترین صنایع دستی اردبیل

اوج هنر و خلاقیت مردمان اردبیل در اجاق‌قراقی متبلور می‌شود. اجاق‌قراقی پارچه‌ای دستباف از جنس پشم است که برای محافظت از فرش در برابر آتش اجاق بافته می‌شود؛ به همین دلیل هم به آن اجاق‌قراقی می‌گویند. این محصول ارزشمند از نظر ساختاری شباهت بسیار زیادی به جاجیم دارد؛ اما از نظر طرح و نقش، محصولی کاملا خلاقانه با ایده‌پردازی‌های فی‌البداهۀ عشایر به شمار می‌رود.

20. ظروف مسی؛ گران ترین سوغات اردبیل

با وجود ظروف مسی اردبیل، دیگر جایی برای سوال «سوغاتی از اردبیل چی بیاریم» باقی نمی‌ماند. این ظروف که مزین به نقوش زیبای هندسی و طرح گل و گیاه هستند، هم به عنوان وسیله‌ای تزئینی و هم به عنوان ابزاری کارآمد برای پخت‌وپز شناخته می‌شوند.

سوغاتی از اردبیل چی بیاریم

عکسی از ظروف مسی

21. وسایل چرمی؛ سوغات معروف شهر اردبیل

چرم دست‌دوز هم از باارزش‌ترین سوغات اردبیل است که از چرم گوسفند دباغی‌شده این منطقه به دست می‌آید؛ ازهمین‌رو، در کیفیت و دوام حرف اول را میان سوغات و صنایع دستی اردبیل می‌زند. کیف، کفش و دستبند از معروف‌ترین وسایل چرمی در اردبیل برای گردشگران هستند.

22. چرم نقاشی شده؛ ترکیب هنر و خلاقیت

از محصولات چرمی به عنوان ارزشمندترین سوغاتی های شهر اردبیل یاد کردیم؛ اما باید بدانید که نقاشی‌های خیره‌کننده روی این محصولات است که آن را در ردیف یک سوغاتی نفیس و قیمتی قرار می‌دهد. معمولا نقاشی‌های حک‌شده روی محصولات چرمی اردبیل با الهام از معماری قدیم این شهر انجام می‌شود.

23. لباس محلی؛ از جالب‌ترین سوغات های اردبیل

سوغاتی معروف اردبیل که هر گردشگری باید یکی از آن را در چمدان خود داشته باشد، لباس محلی این دیار کهن است. لباس‌های محلی اردبیل شکل‌وشمایل گوناگونی دارند؛ برخی از آن‌ها مناسب استفاده معمول و روزانه افراد است و گروهی دیگر به مهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص آذری‌ها اختصاص دارد.

در نقش‌ونگار هر لباس محلی به‌راحتی می‌توانید نشانه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این شهر را مشاهده کنید. ازهمین‌رو، لباس محلی اردبیل را می‌توان یک سوغاتی نفیس و ارزشمند تلقی کرد.

24. سازهای سنتی؛ بهترین سوغات مشکین شهر اردبیل

مراسم و مناسبت‌های آهنگین و موزون اردبیل پای سازهای سنتی را به فهرست سوغاتی‌های ارزشمند این شهر باز کرده است. اردبیل و مشکین‌شهر را می‌توان از شهرهای طلایه‌دار در تولید سازهای سنتی دانست. از میان معروف‌ترین سازهایی هم که در این استان به دست هنرمندان برجسته اردبیلی ساخته می‌شود می‌توان به تنبک، سنتور، سه‌تار، کمانچه و ساز آذری اشاره کرد.

25. شیشه های تراش کاری شده؛ بهترین سوغاتی اردبیل

از زیباترین محصولات اردبیل ظروف شیشه‌ای است که با هنرمندی هرچه‌تمام تراش داده می‌شوند. طرح و نقش موجود در این ظروف آنقدر جذاب و چشم‌نواز است که شما می‌توانید از آن‌ها به عنوان وسیله‌ای تزئینی در خانه یا محل کار استفاده کنید.

26. سفال اردبیل؛ تجسمی از ذوق و خلاقیت

عمر سفال‌های اردبیل به عصر اشکانیان بازمی‌گردد؛ بنابراین اجازه دهید اردبیل را پیشتاز تمام شهرهای ایران در هنر سفالگری بدانیم. معمولا سفال این شهر از خاک رس که ناخالصی کمتری دارد، تهیه می‌شود. به همین دلیل هم محصولات سفالی این استان را می‌توان زیباترین و درعین‌حال بادوام‌ترین سوغات اردبیل دانست.

سفال از بهترین سوغاتی اردبیل

عکسی از سفال کاری

27. نمکدان بافی؛ خاص‌ترین صنایع دستی اردبیل

در اردبیل نمک‌های خود را در بافته‌ای مخصوص نگهداری می‌کنند. این نوع نگهداری در نمک، عموما در بین عشایر و ایلات اردبیل مرسوم است. این بافته رویه‌ای از جنس جاجیم و آستری از پارچه متقالی دارد.

28. منبت کاری؛ بهترین لوازم تزئینی اردبیل

اگرچه در میان صنایع دستی ایران، رتبه اول از آن سوغات اصفهان است، اما اردبیل هم در عرصه منبت‎کاری حرفی برای گفتن دارد. محصولات چوبی منبت‌کاری‌شده در این استان آنقدر زیبا و حیرت‌انگیز است که تقریبا هرکسی برای خرید یک یا چند یادگاری چوبی وسوسه می‌شود. مانند سایر شهرهای ایران، برای منبت‌کاری در اردبیل هم اغلب از چوب درختان استفاده می‌کنند.

29. خراطی؛ هنر کنده‌کاری روی چوب

اگر به صنایع دستی چوبی علاقه‌مند هستید، باید بگوییم خراطی هم هنر دیگری از مردمان باذوق اردبیل است که منجر به خلق محصولات زیبای چوبی می‌شود. در خراطی با دستگاه تراش، از چوب درختان گردو و سپیدار وسایل تزئینی بسیار شگفت‌انگیزی خلق می‌کنند.

30. کلاه دوزی؛ سوغات اصلی اردبیل

کلاه‌های قجری اردبیل هم می‌تواند آخرین معرفی ما از سوغاتی‌های رنگارنگ و اصیل این شهر باشد. این نوع کلاه‌ها که بیشتر در دوره قاجار استفاده می‌شده، از پوست و چرم دباغی‌شده تولید می‌شود. جالب است بدانید که کلاه‌های قدیمی اردبیل هرکدام شکل‌وشمایل خاصی داشتند و تزئینات و آرایش موجود در آن‌ها، به نوعی شغل و طبقه اجتماعی صاحب کلاه را معرفی می‌کردند.

بهترین بازارها برای خرید سوغات اردبیل

با فهرست بلندبالای سوغات اردبیل آشنایی کافی پیدا کردید و حالا بد نیست سری به بازارهای قدیمی و معتبر آن بزنید. بی‌شک خرید از بازارهای محلی این شهر تجربه‌ای جذاب‌تر از انتخاب سوغاتی را برای شما رقم می‌زند:

  • بازار بزرگ اردبیل: اصلی‌ترین بازار سوغات اردبیل که غرفه‌های آن مانند بازار بزرگ تبریز از ارزنده‌ترین دست‌سازهای هنری آذری‌ها پر شده است.
  • بازار قیصریه: در این بازار قیمت سوغات اردبیل به طرز مطلوبی مناسب و منصفانه است. بازار قیصریه در مرکز شهر اردبیل قرار دارد.
  • مجتمع تجاری شوراسنتر اردبیل: از مجلل‌ترین مراکز خرید در اردبیل که سوغات و صنایع دستی این شهر را با تنوعی بی‌نظیر عرضه می‌کند.

بازار بزرگ اردبیل | سوغات اردبیل

عکسی از بازار بزرگ اردبیل

سفر به اردبیل و تجربه سوغات خوشمزه و ماندگار آن

چشمه ذوق، هنر و خلاقیت آذری‌های عزیز ایرانی را می‌توان میان صنایع دستی و سوغات اردبیل جست‌وجو کرد. این استان تنها به داشتن طبیعت مسحورکننده‌اش شهرت ندارد؛ بلکه مملو از خوشمزه‌جات ناب و محصولات هنری قیمتی است که برای درک عظمت و جذابیت آن‌ها باید به اردبیل سفر کرد. شما می‌توانید با خرید ارزانترین بلیط هواپیما اردبیل سفری آسان به این استان طبیعی، سرسبز و دیدنی داشته باشید. فقط فراموش نکنید که از بازارها، راسته‌ها و سوغاتی‌های خوشمزه و زیبای این شهر برای ما هم بنویسید. منتظر خواندن نظرهای جذاب شما از تجربۀ سفر به اردبیل، بهشت زنبورداران هستیم!

سوالات متداول:

1. کدام سوغات اردبیل نشاط آور و مقوی است؟

عسل و حلوای سیاه در زمره سوغاتی‌های مقوی اردبیل قرار دارند.

2. سوغاتی اردبیل را از کجا بخریم؟

بازار بزرگ اردبیل، بازار قیصریه و مجتمع تجاری شوراسنتر اردبیل، از بهترین بازارهای این شهر برای خرید سوغاتی هستند.

بخش نظرات

اپلیکیشن تریپ

با اپلیکیشن تریپ، به‌سادگی پروازهای چارتر و ارزان، تورهای متنوع و هتل‌های دلخواه خود را جستجو و رزرو کنید. همچنین با پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته، تجربه‌ای مطمئن و بدون دغدغه از سفر را برای خود فراهم نمایید.

QRcode
برای دانلود اسکن کنید
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc