https://gateway.trip.ir/api/

آنتالیا یا استانبول؟ برای سفر کدام مقصد بهتری است؟

به روز رسانی: 21 مهر ، 1403 راهنمای سفر

آنتالیا یا استانبول

آنتالیا یا استانبول؟ انتخاب شما کدام است؟ هر دو شهر از بهترین جاذبه‌های توریستی ترکیه به شمار می‌روند و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر دنیا دارند. حالا کدام گزینه بهتری برای گردشگران ایرانی است؟ پیش از پاسخ به این سوال و انتخاب مقصد سفر باید فاکتورهای مختلفی مانند آب‌وهوا، اماکن تاریخی و تفریحی، هزینه اقامتگاه، رستوران و حمل‌ونقل را در نظر بگیریم. اگر می‌خواهید بهترین انتخاب را از بین دو شهر استانبول و آنتالیا داشته باشید و با اطمینان کامل عازم سفر شوید، پیش از هر‌‌چیز، مقاله زیر را مطالعه کنید.

آنتالیا کجاست؟

آنتالیا در بخش غربی ترکیه، منطقه مدیترانه واقع شده است. این شهر ساحلی از جنوب به دریای مدیترانه می‌رسد و در همسایگی شهرهای مولا، کمر، کارامان و مرسین قرار دارد. آنتالیا توسط کوه‌های توروس محاصره شده است و پنجمین شهر بزرگ ترکیه به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید بدانید آنتالیا کجاست باید بگوییم از این شهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ترکیه نیز یاد می‌شود؛ چرا که سالانه بیش از ‌30درصد گردشگر خارجی از آنتالیا بازدید می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی آنتالیا روی نقشه گوگل

استانبول کجاست؟

استانبول که در گذشته با نام قسطنطنیه شناخته می‌شد، بزرگ‌ترین شهر ترکیه و سومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه است. این شهر در کنار تنگه بسفر، دریای سیاه و دریای مرمره قرار دارد و دو قاره آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند. استانبول مشهورترین شهر ترکیه نیز به شمار می‌رود؛ به‌طوری‌که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استانبول پایتخت ترکیه است. سفر به استانبول برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر دوست‌داشتنی، انتخاب سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست.

موقعیت جغرافیایی استانبول روی نقشه گوگل

آب و هوای انتالیا بهتره یا استانبول؟

یکی از فاکتورهای موثر در انتخاب بین آنتالیا یا استانبول، آب‌و‌هوا است. هر دو شهر در نزدیکی دریا قرار گرفته‌اند و آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای دارند؛ اما آب و هوای استانبول در تابستان، خنک‌تر از آنتالیا و زمستان‌های آن نیز سردتر است. البته که تعداد مسافران هر دو شهر در فصل تابستان بیشتر می‌شود؛ چرا که امکان استفاده از پارک‌های آبی و تفریحات ساحلی فقط در این فصل فراهم است. همچنین در تابستان زمان بیشتری برای سفر وجود دارد. حالا آب و هوای آنتالیا بهتر است یا استانبول؟ شما می‌توانید با توجه به روحیه و سلیقه خود به این سوال پاسخ دهید.

سواحل آنتالیا خوبه یا استانبول؟

در این بخش نوبت به مقایسه طبیعت آنتالیا و استانبول رسیده است. هر دو شهر ساحلی هستند و سواحل بسیار زیبایی دارند. از بهترین سواحل آنتالیا می‌توان به لارا، بلک، کنیالتی و کمر اشاره کرد. این سواحل در بین گردشگران محبوب‌تر هستند؛ اما استانبول نیز بیش از 30 ساحل دارد که از بین آن‌ها، اوزن آی، نان استاپ، کادبوستان و ببک نیز از مشهورترین پلاژهای رایگان استانبول به شمار می‌روند.

اگر برای تفریح، خوشگذرانی و لذت بردن از طبیعت سفر می‌کنید، شاید آنتالیا مقصد بهتری برایتان باشد. چراکه این شهر با سواحل خود به شهرت جهانی رسیده است. پس هنگام انتخاب آنتالیا یا استانبول برای سفر، حتما به این نکته توجه کنید.

آنتالیا یا استانبول برای سفر

سواحل آنتالیا

اماکن تاریخی انتالیا قشنگتره یا استانبول؟

همانطور که اغلب مردم دنیا، آنتالیا را با سواحلش می‌شناسند، استانبول را با جاذبه‌های تاریخی به یاد می‌آورند. این شهر فراز‌ونشیب‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته و آثار باستانی متعددی از دوره‌های مختلف در آن به‌جا مانده است. البته در فهرست جاهای دیدنی آنتالیا هم آثار باستانی متعددی به چشم می‌خورد که از آن میان، می‌توان به دروازه هادریان و کاسیک‌مناره اشاره کرد؛ اما 2600 سال قدمت استانبول، باعث شده تا فهرست بلندبالایی از جاذبه‌های تاریخی در آن دیده شود.

 از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول می‌توان به ایاصوفیه، برج گالاتا، کاخ توپکاپی، کاخ دلما باغچه و آب‌انبار باسیلیکا اشاره کرد. پس اگر به تاریخ، هنر و معماری علاقه‌مند هستید، حتما سری به استانبول بزنید.

استانبول یا آنتالیا برای سفر و مزه گردی؟

خوشبختانه غذاهای ترکی با ذائقه ایرانی‌ها سازگار است. در سفر به استانبول یا آنتالیا می‌توانید خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه ای از جمله انواع کباب‌ها، کوفته، لاهماجون، مانتی، بورک، کارنیاریک و ماهی تنوری را نوش جان کنید. از رستوران‌های شیک و لوکس تا دکه‌های فروش غذای خیابانی در هر دو شهر پیدا می‌شوند؛ اما به‌دلیل اینکه استانبول از آنتالیا بزرگ‌تر است، رستوران‌های بیشتر و تنوع غذایی بالاتری دارد. البته اگر غذاهای ترکی دوست ندارید، به‌سراغ غذاهای بین‌المللی در رستوران‌های آنتالیا یا استانبول بروید.

سفر به استانبول یا آنتالیا

رستوران‌های استانبول

شب های استانبول زنده تره یا آنتالیا؟

استانبول یکی از سر‌زنده‌ترین شهرهای دنیا است که زندگی شبانه در آن جریان دارد. اگر شب‌ها به خیابان استقلال و میدان تکسیم بروید، از جنب‌وجوش جمعیت متعجب خواهید شد. کافه‌ها، رستوران‌ها و کلاب‌های شبانه‌روزی استانبول در بسیاری از نقاط شهر فعال هستند.

البته زندگی و تفریحات شبانه آنتالیا هم برای گردشگران بسیاری جذاب است. بسیاری از کافه‌ها و کلاب‌های این شهر تا نیمه‌شب باز هستند. همچنین امکان استفاده از کشتی‌های تفریحی در شب نیز وجود دارد؛ اما در مجموع، استانبول برای شب‌گردی گزینه بهتری است. 

خرید در آنتالیا یا استانبول؟

در بخش آسیایی و اروپایی استانبول شاهد مراکز خرید لوکس و بازارهای سنتی متعددی هستیم. اغلب برندهای معتبر دنیا در بهترین مراکز خرید استانبول شعبه دارند و اجناس خود را به مشتریان عرضه می‌کنند. هرآنچه فکرش را کنید در پاساژها و بازارهای استانبول پیدا خواهید کرد. از پوشاک مردانه و زنانه تا لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم الکترونیکی در مراکز خرید استانبول موجود است.

مال‌ها و مراکز خرید آنتالیا نیز مکان مناسبی برای خرید به شمار می‌روند. چرا که تنوع اجناس در آن‌ها بالا است؛ اما به پای مراکز خرید استانبول نمی‌رسند. اگر در سفر به آنتالیا یا استانبول قصد خرید گسترده دارید، بدون‌شک استانبول را انتخاب کنید.

سفر به آنتالیا یا استانبول

خرید در آنتالیا

حمل و نقل عمومی در استانبول بهتره یا آنتالیا؟

حمل‌و‌نقل عمومی در آنتالیا با استفاده از تاکسی، تراموا، اتوبوس و دولموش (مینی‌بوس‌های ترکی) انجام می‌شود. دو خط تراموا در این شهر وجود دارد که مکان‌های مهمی همچون فرودگاه و مرکز شهر را به یکدیگر وصل می‌کنند. هیچ خط ریلی نیز در آنتالیا دیده نمی‌شود؛ هزینه تاکسی هم در این شهر بسیار بالا است، اما خطوط اتوبوس و دولموش‌ها، رایج‌ترین وسایل نقلیه عمومی برای تردد در آنتالیا هستند که قیمت مناسبی هم دارند. ضمن اینکه می‌توان با استفاده از آنتالیا کارت در مدیریت این هزینه‌ها هم بهتر عمل کرد.

از طرفی، سیستم حمل‌و‌نقل استانبول بسیار کامل است. شما می‌توانید با استفاده از مترو، اتوبوس، تاکسی، مینی‌بوس، کشتی و فونیکولار از ابتدا تا انتهای استانبول را طی کنید. خطوط مترو به همه نقاط شهر کشیده شده و قیمت بسیار مناسبی دارد؛ اما هزینه تاکسی‌های این شهر نیز مانند آنتالیا بسیار گران است. پس از رسیدن به استانبول حتما استانبول کارت تهیه کنید و از تردد ارزان در سطح شهر لذت ببرید.

در مجموع می‌توان گفت که تجهیزات و هزینه های رفت و آمد در استانبول بسیار بهتر از آنتالیا است؛ اما در آنتالیا نیز مشکلی برای تردد نخواهید داشت.

برای سفر خانوادگی آنتالیا بریم یا استانبول؟

هتل‌های آنتالیا اغلب UALL هستند و امکانات تفریحی متعددی مثل زمین بازی، پارک آبی، استخر و سینما دارند. در این هتل‌ها می‌توانید در هر ساعت شبانه‌روز به انواع خوراکی‌ها و غذاها دسترسی داشته باشید. بسیاری از سواحل آنتالیا نیز محیط مناسبی را برای خانواده فراهم کرده‌اند. پس امکانات تفریحی و سرگرمی این شهر برای افرادی که فرزند کوچک دارند، فوق‌العاده است.

استانبول نیز سواحل بسیاری دارد؛ همچنین چند پارک آبی نیز در این شهر موجود است؛ اما تفریح اصلی استانبول، پیاده‌روی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی محسوب می‌شود. اغلب کودکان و نوجوانان از این نوع تفریح‌ها استقبال نمی‌کنند؛ اما می‌توانند در موزه‌های اسباب‌بازی، پارک مینیاتوری و دیگر پارک‌های استانبول سرگرم شوند.

استانبول یا آنتالیا

سفر خانوادگی به استانبول

سفر به استانبول ارزانتره یا آنتالیا؟

یکی از دلایلی که اکثر گردشگران ایرانی، ترکیه را برای سفر انتخاب می‌کنند، هزینه‌های پایین این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی است. البته شهروندان ایرانی برای ورود به خاک ترکیه نیاز به ویزا هم ندارند؛ اما هزینه‌های رفت‌وآمد، اقامت و تفریح روی انتخاب مقصد سفر تاثیرگذار است. به نظر شما برای داشتن یک سفر اقتصادی، استانبول بهتر است یا آنتالیا؟

هزینه سفر به آنتالیا کمی بالاتر از استانبول است؛ چراکه شهری تفریحی است و اغلب مسافران اروپایی به آن سفر می‌کنند. بنابراین هزینه غذا، هتل، تفریح و حمل‌ونقل در این شهر گران‌تر است. اما در استانبول می‌توانید در هاستل اقامت کنید و غذاهای خیابانی بخورید. همچنین هزینه بازدید از جاذبه‌های تاریخی کمتر از هزینه ورود به پارک‌های آبی یا کشتی‌های تفریحی آنتالیا است. تردد شهری با استفاده از مترو استانبول نیز هزینه‌های حمل‌ونقل در این شهر تاریخی را کاهش می‌دهد. در نتیجه اگر به‌دنبال داشتن سفر اقتصادی هستید، استانبول گزینه بهتری است.

هتل های استانبول بهتره یا آنتالیا؟

هتل‌های آنتالیا بسیار لوکس و مجهز هستند. به‌طوری‌‌که حتی در برخی از بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا امکاناتی همچون پارک آبی هم به‌چشم می‌خورد. البته هاستل‌های ارزان با امکانات متوسط نیز در این شهر موجود است؛ یعنی می‌توانید با توجه به بودجه خود، اقامتگاه مناسبی پیدا کنید.

این درحالی‌ست که در میان بهترین هتل های استانبول تنوع بیشتری دیده می‌شود. انواع هتل‌های پنج ستاره، چهار ستاره، سه ستاره و هاستل‌های ارزان‌قیمت در این شهر پیدا می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت که آنتالیا هتل‌های لوکس‌تری دارد؛ اما قیمت و تنوع هتل‌های استانبول بیشتر است. شما می‌توانید با توجه به بودجه و اولویت خود از بین استانبول یا انتالیا یکی را برای سفر انتخاب کنید.

تور استانبول یا آنتالیا؟

در این مقاله دو مورد از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه را از جنبه‌های مختلفی همچون آب‌و‌هوا،‌ تفریح‌، طبیعت، حمل‌ونقل، غذا و اقامت بررسی کردیم. انتخاب بین آنتالیا یا استانبول کاملا به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد؛ اما پیشنهاد ما این است که در صورت امکان، بازدید از هر دو شهر را در برنامه خود قرار دهید.

خرید تور آنتالیا و استانبول با قیمت مناسب و امکانات عالی، مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه برای گردشگران ترکیه است. ضمن اینکه اگر قبلا تجربۀ سفر به این کشور را ندارید، با خرید تور استانبول یا آنتالیا می‌توانید از همراهی تورلیدرهای ایرانی نیز برخوردار شوید. اما اگر قبلا به هر یک از این دو شهر سفر کرده‌اید، لطفا تجربه‌هایتان را با ما هم در میان بگذارید.

سوالات متداول:

1. برای مسافرت آنتالیا بهتره یا استانبول؟

آنتالیا و استانبول از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ترکیه به شمار می‌روند و انتخابی عالی برای مسافرت هستند. اگر اهل تفریح و خوشگذرانی در سواحل و پارک‌های آبی هستید، آنتالیا را انتخاب کنید. در صورتی که به معماری و آثار باستانی علاقه دارید، استانبول گزینه بهتری است.

2. برای تفریح استانبول بهتره یا آنتالیا؟

آنتالیا پارک‌های آبی مجهز و تفریح‌های ساحلی متعددی دارد؛ اما استانبول برای شب‌گردی در کافه‌ها و خیابان‌ها مناسب است. متناسب با سلیقه خود می‌توانید یکی از این دو شهر را برای تفریح انتخاب کنید.

بخش نظرات

اپلیکیشن تریپ

با اپلیکیشن تریپ، به‌سادگی پروازهای چارتر و ارزان، تورهای متنوع و هتل‌های دلخواه خود را جستجو و رزرو کنید. همچنین با پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته، تجربه‌ای مطمئن و بدون دغدغه از سفر را برای خود فراهم نمایید.

QRcode
برای دانلود اسکن کنید
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc