https://gateway.trip.ir/api/

فاصله نجف تا کربلا برای زائرین اربعین حسینی

به روز رسانی: 29 مرداد ، 1403 راهنمای سفر

فاصله نجف تا کربلا

فاصله نجف تا کربلا یک مسیری بهشتی و رویایی برای زائرانی است که اربعین را برای زیارت مولایشان امام حسین (ع) انتخاب می‌کنند. هر سال با نزدیک‌شدن به ایام اربعین عاشقان و دلسوختگان زیادی راهی عراق می‌شوند و بعد از زیارت آقا امیرالمومنین، پای پیاده، به سمت کربلا قدم برمی‌دارند. پیمودن این مسیر علی‌رغم تمام سختی‌هایی که به همراه دارد برای زائران بسیار شیرین و دلچسب است. اگر تابه‌حال تجربه این سفر معنوی را نداشته‌اید، همین‌جا بمانید تا از فاصله نجف تا کربلا و حال‌وهوای لذت‌بخش آن برایتان بگوییم.

فاصله نجف تا کربلا چقدر است؟

در ایام اربعین رسم بر این است که زائران ابتدا به نجف بروند و آقا امیرالمومنین را زیارت کنند. سپس از آن‌جا فاصله نجف به کربلا را که حدود 80 کیلومتر است، با پای پیاده یا خودرو شخصی طی کنند.

فاصله نجف تا کربلا روی نقشه گوگل

فاصله نجف تا کربلا با ماشین

اگر توانایی پیاده‌روی در اربعین را ندارید یا فرصت‌تان برای زیارت کوتاه است، می‌توانید مسیر نجف تا کربلا را با ماشین طی کنید. پیمودن فاصله 80 کیلومتری بین نجف تا کربلا با ماشین تنها 1 الی 2 ساعت زمان می‌برد.

فاصله نجف تا کربلا با پای پیاده

برای زائران اربعین اصیل‌ترین و واقعی‌ترین شکل زیارت، پیاده‌روی در فاصله بین نجف تا کربلا است. معمولا طی‌کردن مسیر 80 کیلومتری بین این دو شهر با پای پیاده 20 الی 25 ساعت به طول می‌انجامد که اگر وقت نماز، استراحت و سرو غذا را هم در نظر بگیریم، زائران بعد از 3 تا 5 روز وارد خاک کربلا می‌شوند. شما می‌توانید پیش از سفر به عراق، راهنمای سفر به نجف را مطالعه کنید تا در این شهر زیارتی با مشکلات کمتری مواجه شوید.

مسیرهای نجف تا کربلا

در پیاده‌روی اربعین، نجف تنها نقطه شروع برای انجام این مناسک عاشقانه نیست؛ بغداد، حله و عین‌التمر هم از دیگر شهرهایی هستند که زائران می‌توانند برای شرکت در این راهپیمایی عظیم انتخاب کنند. اگر از میان این 4 شهر راهی نجف شدید، باید بدانید که برای زیارت اربعین دو مسیر پیش روی شما خواهد بود؛ یکی از این دو مسیر شاهراه اصلی و دیگری جاده‌ای نسبتا خلوت و طولانی است.

1. مسافت نجف تا کربلا از طریق الحسین

طریق الحسین که زائران بیشتر آن را با نام «مشایه» می‌شناسند، شاهراه اصلی نجف تا کربلاست. از آنجایی که خیل عظیمی از زائران، پس از پرواز تهران نجف مشایه را برای زیارت اربعین انتخاب می‌کنند، شاهد برپایی موکب‌ها و استراحتگاه‌های بسیار زیادی در طول این مسیر هستیم.

2. فاصله نجف تا کربلا از طریق العلما

اگر مایلید در مسیر نجف تا کربلا سری هم به مسجد کوفه بزنید، طریق العلما بهترین مسیر برای شما خواهد بود. این جاده از حاشیه رود فرات عبور می‌کند و به همین دلیل به طریق الفرات هم شهرت دارد. در این مسیر زائران بعد از زیارت امام علی (ع) راهی مسجد کوفه می‌شوند و از آنجا پیاده‌روی عاشقانه خود را به سمت کربلا آغاز می‌کنند.

طریق العلما هم خلوت است، هم طبیعتی زیبا و آب‌وهوایی دلپذیر دارد؛ بااین‌حال، باید در نظر داشته باشید که در این جاده موکب‌های کمتری استقرار پیدا کرده‌اند و این موضوع می‌تواند اسباب زحمت و خستگی بیشتر زائران را فراهم کند. ضمن اینکه امنیت طریق العلما در مقایسه با طریق الحسین بسیار کمتر است.

مسیر پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا

فاصله نجف تا کربلا با عمودهایی که در این مسیر برپا شده است، به راحتی قابل محاسبه خواهد بود. بین این دو شهر 1452 عمود وجود دارد که اولین آن در بزرگراه نجف اشرف و آخرین عمود مقابل حرم حضرت عباس برپا می‌شود.

زائران با رسیدن به هر عمود ضمن تخمین فاصله می‌توانند ساعاتی را به استراحت، خواندن نماز یا سرو غذا در موکب‌ها بپردازند و دوباره با انرژی تازه مسیر زیارت را ادامه دهند. عمود 1200 همان نقطه‌ای است که زائران وارد خاک کربلا می‌شوند. در عمود 1295 هم دو مسیر طلایی برای زیارت امام حسین (ع) در دو جهت راست و چپ به چشم می‌خورد. معمولا زائران از مسیر منتهی به میدان العامل گذر می‌کنند تا در عمود سلام اولین جلوه نورانی از حرم حضرت عباس را از فاصله‌ای دور مشاهده کنند.

شرایط اقامت در مسیر نجف به کربلا

در مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا حسینیه‌ها، اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی زیادی به چشم می‌خورد که همگی تحت عنوان موکب آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند. این موکب‌ها اگرچه به کیفیت بهترین هتل های کربلا نیستند، اما تنوع بالایی دارند! برخی از آن‌ها حسینیه‌هایی بزرگ با ظرفیت بیش از 1000 نفر هستند و تعدادی از آن‌ها هم چادرهایی کوچک را شامل می‌شوند.

درهرحال، انتخاب با شماست که در کدام‌یک از این موکب‌ها مستقر شوید. موکب‌های موجود در مسیر نجف تا کربلا علی‌رغم تمام تفاوت‌های ظاهری و حتی قومیتی که با هم دارند، در یک هدف مشترک هستند و آن تامین رفاه و آرامش بیشتر برای زائران است.

شرایط اقامت در مسیر نجف به کربلا

عکسی از موکب‌های مستقر در مسیر کربلا تا نجف

وسایل موردنیاز در پیاده روی نجف تا کربلا

اگر می‌خواهید سفری نسبتا راحت‌تر را در پیاده‌روی اربعین تجربه کنید، بهتر است مجهز به دل این صحرای سوزان بزنید. ما در ادامه فهرستی از مهم‌ترین وسایل و لوازم سفر در زیارت اربعین را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  • کفش راحت: پیمودن فاصله نجف تا کربلا تنها با داشتن کفشی خوب و استاندارد امکان‌پذیر خواهد بود. سعی کنید قبل از سفر از میزان راحتی کتونی یا کفشی که انتخاب می‌کنید، کاملا مطمئن شوید.
  • کوله‌پشتی: یک کوله استاندارد و جادار را انتخاب کنید تا ضمن گنجاندن تمام لوازم موردنیازتان، حمل آن برایتان آسان و بی‌دردسر باشد. برای انتخاب سوغات کربلا هم بهتر است انگشتر عقیق یا نهایتا مقدار کمی خرما بخرید تا فضای زیادی از کوله‌پشتی را اشغال نکند.
  • لوازم بهداشتی و وسایل شخصی: راه طولانی است و مراقبت از سلامت و بهداشت جسمانی اهمیت ویژه‌ای دارد. حوله، مسواک، خمیردندان، ضدآفتاب، لیوان، قاشق و اسپری خوشبوکننده از مهم‌ترین ملزومات بهداشتی ضروری در این مسیر خواهند بود.
  • لباس مناسب: با تلاقی اربعین و تابستان باید انتظار سفری بسیار گرم و طاقت‌فرسا را داشت. برای تحمل‌پذیرکردن گرمای این سفر طولانی، بهتر است پیش از سفر آب و هوای کربلا را چک کرده و در کوله‌تان لباس‌های نخی و خنک داشته باشید.
  • مدارک شناسایی: پاسپورت با اعتبار 6 ماهه مهم‌ترین مدرکی است که در کیف مدارک شناسایی‌تان باید داشته باشید. بدون این مدرک ورودتان به خاک عراق عملا غیرممکن خواهد بود.
  • سیمکارت: برای تماس با خانواده در ایران یا پیداکردن آن‌ها در کربلا بهتر است سیمکارت عراقی با خود به همراه داشته باشید. سیمکارت ایرانی با خدمات فعال رومینگ بین‌المللی هم انتخاب مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای برایتان خواهد بود. همچنین می‌توانید پس از رسیدن به مقصد، از بهترین بازار نجف اشرف سیم‌کارت خود را تهیه کنید.
  • آب‌معدنی و خوراکی‌های سالم و مقوی: میزبانان عراقی به شما فرصت تشنگی یا گرسنگی نخواهند داد؛ بااین‌حال، بهتر است در کوله‌تان یک بطری آب‌معدنی و کمی خوراکی سالم مانند آجیل و خشکبار داشته باشید.
  • عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر: با عینک و کلاه آفتابی تحمل گرمای سوزان کربلا راحت‌تر خواهد بود. ضمن اینکه از سلامت چشم‌ها و پوست‌تان هم به خوبی محافظت خواهید کرد.
  • دارو: در طول مسیر ممکن است نیاز به مصرف داروی خاصی پیدا کنید. بنابراین، در کوله‌تان یک تا دو بسته از داروهای ضروری را داشته باشید.

مسیر پیاده روی نجف تا کربلا

عکسی از پیاده‌روی نجف تا کربلا

آیا می توان فاصله نجف تا کربلا را هوایی طی کرد؟

در شهر کربلا هیچ‌ فرودگاهی وجود ندارد؛ به همین دلیل بسیاری از زائرین اربعین، زمینی و از طریق نزدیکترین مرز به کربلا سفر می‌کنند. بنابراین، اگر انتخابتان سفر هوایی باشد، باید ابتدا به شهر نجف بروید و بعد از آن‌جا به وسیله ون، اتوبوس، خودرو شخصی یا پای پیاده به سمت کربلا حرکت کنید.

جاذبه های دیدنی در مسیر نجف تا کربلا

جاذبه‌های معنوی که در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا هستند، لذت این سفر را برای زائران دوچندان می‌کنند. در بخش پایانی این مطلب به معرفی این جاذبه‌های سراسر نور و معنویت خواهیم پرداخت که بازدید از آن‌ها هزینه‌ای ندارد و هزینه سفر به کربلا را به حداقل می‌رساند:

  • شط الفرات: از طولانی‌ترین رودهای مهم در غرب کشور عراق که مطابق با روایت‌های تاریخی، محل اصلی نبرد خونین امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در روز عاشورا بوده است.
  • نهر علقمه: رودی منشعب از فرات که در فاصله بسیار نزدیکی با حرم امام حسین (ع) قرار دارد.
  • مسجد کوفه: دومین مسجد بزرگ و چهارمین مسجد قدیمی در جهان است که مقبرۀ بسیاری از بزرگان دین مانند مختار ثقفی و مسلم‌بن‌عقیل در آن قرار دارد.
  • قصر نخیله: قصری تاریخی متعلق به دوره عثمانی که با نام خان‌الربع هم شناخته می‌شود.
  • وادی السلام: بزرگ‌ترین گورستان جهان که به‌دلیل وجود مقبرۀ پیامبران هود و صالح، به مکان زیارتی معروفی تبدیل شده است.

فاصله نجف تا کربلا؛ مسیری رویایی در زیارت اربعین

در این مطلب از تریپ از پیاده‌روی اربعین و مسیرهای متنوعی که برای این زیارت وجود دارد، صحبت کردیم. بی‌تردید زائران از هر مسیری که راهی کربلا شوند، حال‌وهوای معنوی و دلنشین این سفر را به خوبی تجربه خواهند کرد. اما در نهایت این فاصله نجف تا کربلاست که طعم واقعی و شیرین زیارت را برای زائران امام حسین (ع) محقق می‌کند.

شما می‌توانید به صورت هوایی و با بلیط هواپیما نجف به عراق رفته و از آنجا، سفر خود را به صورت زمینی خود را ادامه دهید. در این صورت، می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی در مسیر هم لذت ببرید. فراموش نکنید که از دیده‌های خود برای ما هم بنویسید. برای شما آرزوی قبولی زیارت و طاعات و عباداتتان را داریم.

سوالات متداول:

1. از نجف تا کربلا چند کیلومتر است؟

فاصله نجف تا کربلا 80 کیلومتر است.

2. از نجف تا کربلا چند عمود است؟

1452 عمود در فاصله نجف تا کربلا وجود دارد.

3. فاصله نجف تا کربلا با اتوبوس چند ساعت است؟

طی‌کردن مسیر نجف تا کربلا با اتوبوس حدود 2 ساعت زمان می‌برد.

4. فاصله نجف تا کربلا پیاده چند روز است؟

پیمودن مسیر نجف به کربلا با پای پیاده چیزی حدود 3 الی 5 روز به طول می‌انجامد.

5. آیا پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا به گذرنامه نیاز دارد؟

بله؛ داشتن پاسپورت با اعتبار 6 ماهه برای تمام زائرانی که قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارند، الزامی است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc